Probleem met handhulpen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mizzmakie

Probleem met handhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 18:08

Beste mede-forumleden,

Ik heb me vandaag geregistreerd omdat ik een rijtechnische kwestie aan jullie voor wil leggen. Ik zelf kom niet verder met dit probleem.

Sinds ongeveer een jaartje heb ik een verzorgpaard wat ik 1 keer per week rij. Heel braaf paard, zet geen stap verkeerd. Hij hangt alleen erg op de hand en geeft moeilijk na, daarnaast loopt hij ook erg op de voorhand. Ik ben al een tijdje met hem bezig om tempowisselingen te rijden en hem wat meer op zijn achterhand te krijgen. Alleen loop ik daarbij tegen een fysiek probleem aan, namelijk het volgende:

Twee jaar geleden heb ik een operatie ondergaan aan mijn rechterhand om een medische fout te herstellen. Hierbij zijn de zenuwen in mijn rechterduim doorgehaald. Dit komt er op neer dat ik geen gevoel heb in mijn rechterduim en als tweede bijkomstigheid heb ik ook nog eens minder kracht in die hand. Tijdens het rijden heb ik hier best veel last van, daar ik niet kan kneden met die hand. Het kost me veel kracht om alleen al mn teugels vast te houden, zonder dat mn paard hier ook nog eens op gaat hangen. Met het juiste tempo rijden wordt hij namelijk ook erg sterk op de hand en rechtsom kan ik hem gewoon niet aan omdat mn handhulpen dan tekort schieten.

Vandaag heb ik voor het eerst een spoortje gebruikt tijdens het rijden puur om mijn handhulpen te ondersteunen. Hij geeft dan wel makkelijker na en het lukt me dan beter om hem op de achterhand te rijden. Maar ja ik vind het een oplossing die wellicht niet ideaal is, plus dat de eigenaresse er ook niet heel blij mee is.

Hebben jullie tips voor mij hoe ik dit probleem op kan lossen?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:11

Zouden van die Hunter teugels jou niet helpen? Daar zitten van die lussen op.

Mizzmakie

Re: Probleem met handhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 18:18

Hoe werken die precies dan? Heb er nog nooit van gehoord. Heb wel even op Google gezocht maar werd niet echt wijzer.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:28

Excuus, zoek op jachtteugels.

Mizzmakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 21:09

Ik heb even gezocht via google. Er zitten een hoop voors maar ook tegens aan. Lees nogal verschillende meningen. Heb je zelf ervaring met die jachtteugels?

bibabennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:23

Beste Mizzmakie,

Even terug naar de basis. Als een paard zwaar in de hand is komt dit 9 van de tien keer omdat het achterbeen niet actief is. Als je deze op een juiste manier activeert (op de halve seconde een reactie eisen en voelen dat de achterbenen aantrekken) dan wordt het paard met een contactteugel vanzelf nageeflijk. Door de aanspanning van de achterbenen en het horizontaal / bergopwaarts effect wat een actief achterbeen heeft, kan het paard op de juiste manier nageven. Je hebt hierbij dus totaal geen kracht in je hand nodig, alleen contact is bij een actief achterbeen voldoende!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:30

Ik zou het ook eerder zoeken in de achterhand... en andere les... niet de aandacht naar de voorkant.
Hij gaat niet minder hangen als je sterker in je hand kan zijn... alleen maar meer.
Dus achterhand activeren.. veel overgangen rijden op zo min mogelijk hulp... dat hij sterker wordt in de hand met het juiste tempo komt waarschijnlijk omdat hij niet sterk genoeg is.
Dus kortere stukken vragen... een paard wat goed in de aanleuning is gaat niet op de hand hangen... en als ze hangen los je dat niet op met terugtrekken maar juist met meer de achterhand activeren.

Mizzmakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 18:47

Bedankt voor de tips. Ik ben vandaag weer met hem aan de slag gegaan. Ben eerst met hem los gaan rijden. In eerste instantie veel verzet van zijn kant op het vragen aan de teugel. Daarna heb ik mijn teugels zo vastgehouden alsof ik ijsjes in mijn handen had. Hij wist totaal niet wat ie er mee aan moest. Hij ging zelf zoeken naar het contact. Lichtjes contact stond ik toe maar zodra hij ging hangen verbrak ik het contact. Hij ging na een half uurtje werken al zelf wat ronder lopen. Ik heb veel overgangen met hem gereden. Het nadeel was alleen dat ik maar de helft van de bak tot mijn beschikking had omdat het andere gedeelte nog net iets te nat is. Dus eigenlijk veelal op de grote volte gereden. Ik heb zelfs een klein stukje rechtergalop met hem gereden, iets wat gewoon eerst ondenkbaar was omdat het zijn lastige kant is en ik dat met mijn rechterhand ook nooit redde.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:54

vooral voorwaarts proberen te rijden en veel hulpen van de hand zoveel mogelijk met been te rijden.
als je meteen voorwaarts rijdt als hij hangt zal het minder worden, nagevelijk komt vanzelf bij ontspanning en go
succes!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:15

Je hoeft niet te kneden met je hand, dus dat hoef je ook niet te missen.

Ik heb ook verminderde kracht in mijn handen, ik draag altijd goede handschoenen, zodat de teugels daar eigenlijk het grootste deel in blijven hangen en ik niet mijn teugels echt vast hoef te houden. Gaat prima.

Mizzmakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 22:30

Welke handschoenen heb je Princesj? Ik heb nu een paar van Roeckl maar die zijn toch wel wat glad en ze gaan nu stuk dus een nieuw paar kan geen kwaad.

Ik moet zeggen dat de teugels die ik nu heb een antislip laagje hebben aan de de binnen zijde en daardoor glijden ze ook wel wat minder uit mn hand.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:50

Roeckl is troep inderdaad! Ik ben al jaren tevreden met BR! Zijn tussen de 15 en 25 euro (afhankelijk van het model), en ik doe er meestal een half jaar tot een jaar mee.

Wat ook helpt is daarbij dan wat dikkere teugels te gebruiken met stops. Stops glijden minder door in je handschoenen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:47

Zomaar een ideetje. Wellicht kun je proberen om met 1 hand te rijden? Bijvoorbeeld western reining?