Bonte Wisse @ eerste keer M1-proefje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Bonte Wisse @ eerste keer M1-proefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 14:33

Hoi!

Lang geen @work topics geopend, dus tijd voor een nieuw topic :D
Gisteren hadden we op onze stal een proefgerichte clinic, met als jurylid Wytske Schuth.
Aangezien we ons M-debuut gepland hebben voor dit outdoorseizoen, leek me dit een mooie gelegenheid om een keer M te starten.
We zijn ongeveer 2 maanden geleden begonnen met schouderbinnenwaarts, het kwartje is inmiddels gevallen, mag nog wat duidelijker gereden worden maar het begin is er!
De galop gaat qua rondsturen nu best aardig, alleen nog beter sprong houden in de kleine voltes, en duidelijker verruimen bij de middengalop.
De middendraf kan ik niet uitzitten, dat levert zoveel spanning op dat ik besloten heb eerst nog te blijven lichtrijden. Dat leverde -2 op. Verder een foutje in de contragalop, wat hij normaal niet doet, met als resultaat dus een 4. Desalniettemin nog een score van 174, waar ik dik tevreden mee ben voor een eerste keer! Zeker aangezien ik hem deze week net weer heb opgepakt na 3 weken stilstaan in verband met een hele nare hoefzweer en stalrust. In eerste instantie had ik afgemeld maar hij had er wel weer zin in dus toch maar gestart.
Ben met name benieuwd of jullie tips hebben voor het kanten in de schouderbinnenwaarts linksom.
Hij laat het deel achter zijn kaak niet los links, tijdens het wijken had hij ook altijd de neiging dan te gaan kantelen. Van de jury moest ik hem beter nageeflijk hebben op links, en minder met rechts doen.
Verder nog gewerkt aan de galopovergang en een aantal tips meegekregen.
Ik vond het een geslaagde opzet zo in elk geval, erg leuk en leerzaam!

Paspoortje:

Bonte Wisse
Ruin
8 jaar oud
bonte fries
M1 startgerechtigd

Er was een miscommunicatie over de proef die ik ging starten (ik wilde de proef van april starten maar ze hadden die van deze maand uitgeprint), dus ik moest na de eerste oefening die nogmaals doen.
Het proefje staat er dus in 2 delen op; eerst binnenkomen + eerste oefening, daarna vanaf de eerste oefening de rest van de proef.

Eerst een paar foto's van het losrijden, niet zo duidelijk ivm de schemering

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en het proefje:

Anoniem

Re: Bonte Wisse @ eerste keer M1-proefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:23

Ik vind jullie een leuke combinatie met potentie maar ik mis takt, swung, activiteit, en afdruk. Hij heeft in draf nauwelijks een zweefmoment. Hij moet echt meer van de grond komen, maar hij lijkt jouw beweging een beetje op te vangen en wordt maar vlak om jou te laten zitten.
Ik zou eerst die draf goed voor elkaar gaan krijgen voordat je verder gaat. Van achteren naar voren rijden, actief maken, sluiten, wegrijden, zodat hij goed over de rug blijft gaan zodat jij makkelijker kan gaan zitten. Maar daar heb jij ook wat in te doen, neem een paar zitlessen om het doorzitten vloeiender te laten verlopen, zodat je het paard niet in de weg zit. Anders blijft je paard vlak.
Je kunt nu wel gaan sleutelen aan sb en overgangen maar zolang die draf niet in orde is heb je daar nog niet veel te zoeken. Terug naar de basis en eerst die draf in orde krijgen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 20:44

Heb altijd erg weinig doorgezetem omdat dat veel spanning opleverde, gaat op zich al beter nu. Het is geen beste beweger, gaan nu zeker met activiteit en kracht in de achterhand bezig.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:56

Hee wat leuk, een HAW topic! Fijn dat de foto's en filmpjes nog gelukt zijn, ik was er bang voor ivm het licht :) Knappe bonte vriend!

Meer dan prima proefje voor een eerste keer M1 :) Natuurlijk nog wel wat werkpunten, maar die weet je zelf ook heel goed.

Hij is echt een stuk verbeterd qua lengte nemen en uitschuiven, vooral in het losrijden duidelijk te zien. In het proefje kropt hij nog wat op, idd door het doorzitten en denk ik ook krachtgebrek (vooral in de lastigere oefeningen, SB gaat hij echt heel minimalistisch lopen). Hij was eerder nog wat meer vanuit de achterhand, de rustperiode heeft hij wat aan kracht weer ingeleverd. Lekker weer mee verder aan het werk dus :)

Wat me IRL niet opviel maar nu op het filmpje wel is trouwens dat hij zijn achterhand wat naar binnen zet in de galop. Wanneer je hem weer volledig hebt opgepakt zijn oefeningen als schoudervoor in galop en dergelijke wel verstandig om mee te pakken, om hem daarin weer wat rechter te krijgen.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:19

Je hebt -2 gekregen voor t lichtrijden tijdens de middendraf? Je bedoeld twee keer -1?

Vind het een leuk dier en denk dat je op de goede weg bezig bent maar sluit me wel aan bij jolien, je basis moet echt nog beter.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 13:32

ja 2x -1 inderdaad voor het lichtrijden.
Kont naar binnen in galop doet hij altijd, moet dan inderdaad zijn voorhand wat meer naar binnen zetten. Ben nu bezig wat meer tempowisselingen te rijden in de galop.
Deze week voor het eerst sinds 5 weken ofzo weer les ivm de blessuretijd, dus weer lekker aan de slag!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:39

-1 (echt op het protocol opgeschreven) en -2 kan allebei niet. De jury moet 1 punt aftrekken van het cijfer dat hij voor dat onderdeel zou geven, als je doorzit ipv lichtrijden.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:40

Je rijdt 'm wel netjes, maar als ik naar het beeld als geheel kijk zie ik eerder een L-combinatie dan een M-combinatie. Voor het M moet hij meer op het achterbeen, meer gedragen en meer door z'n lijf lopen. Daar ga ik mee met het commentaar van Joolien dat je dit eerst voor elkaar moet hebben voor je aan de oefeningen kan beginnen. Met heel netjes op de letter rijden en geen fouten maken kan je waarschijnlijk op dit moment nog redelijk nette punten halen, maar dat is niet hoe je een proef door wilt komen. Hij hoeft niet spectaculair te worden, maar voor het niveau moet hij wel nog wat meer kracht krijgen en meer gaan dragen. Als je dit voor elkaar hebt, gaan je oefeningen vanzelf makkelijker.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 13:41

dat is inderdaad gebeurd, staat niet op het protocol, maar zelf is de proef eigenlijk met jurycommentaar opgenomen en ze zei dat er 1 punt aftrek was ivm het lichtrijden.

We zijn inderdaad nog meer een L-combi, mogen ook pas net over en zijn pas bezig met de oefeningen. De gangen werken we uiteraard ook aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 13:43

Ik zou juist niet bezig gaan met de oefeningen, maar puur met de basis. Als de basis nog niet goed is, dan komen de oefeningen ook niet goed. Simpel houden, dat is het belangrijkst.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:06

opisop_shop schreef:
dat is inderdaad gebeurd, staat niet op het protocol, maar zelf is de proef eigenlijk met jurycommentaar opgenomen en ze zei dat er 1 punt aftrek was ivm het lichtrijden.

We zijn inderdaad nog meer een L-combi, mogen ook pas net over en zijn pas bezig met de oefeningen. De gangen werken we uiteraard ook aan.

ik zou inderdaad nog niet teveel willen, sla geen dingen over, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:42

Eens met Joolien. Verder vraag ik me af of je geen last hebt van je voorgevel zo met rijden. Een goede sportbh doet wellicht wonderen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 13:53

Ik draag een sportbh voor heavy sports, ook zelfs met twee geprobeerd maar ben bang dat grote borsten icm borstvoeding geven geen fijne combi is tijdens het rijden.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:59

Gaaf dier!
Ik mis alleen een beetje het actieve.
Heb telkens het gevoel dat ik m naar voren wil duwen. Zo van:'Kom, iets meer actie".

Even back to basic en zorgen dat hij wat actiever wordt.

Succes :)!

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:45

j eens met bovenstaande commentaar. ik zou indd eerst voorwaarts gaan rijden vind het zelf persoonlijk nog niet m waardig.. dus zou eerst vooral die achterkant activeren.. anders krijg je dat je zijwaartse oefeningen miss ook niet goed erin komen.

verder wel leuk paard en leuke combi
en wbt borstvoeding en paardrijden hagah heftig

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:53

Ik sluit me aan bij bovenstaande tips. Zou toch een andere bh proberen, juist met bv lijkt me dit niet prettig rijden.

Pas je ook wel in je zadel? Vind je bips wat teveel uitsteken aan de achterkant

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:19

Wat een leuke bonte!
Het geheel mocht net wat actiever. Ik zou zeker wel oefeningen mee blijven nemen. Tm Z is nog steeds basis en als je m doormidden van oefeningen rijden losser, rechter en meer in balans krijgt, kun je dat weer meenemen voor je draf.
Schakelen in je schouderbinnenwaarts is een fijne oefening