Ik probeer mijn schouders zo goed mogelijk te ontspannen, dit moet ook van mijn instructrice. Maar op de een of andere manier blijf ik er last van houden. Misschien te geforceerd om te ontspannen? Ik merk wel verschil tussen rijden met en zonder instructrice.
Ik heb van mijn instructrice nooit gehoord dat ik scheef zit en voor mijn gevoel is dit ook niet zo. Maar ik zou kunnen navragen of hier extra op gelet kan worden.
Hou je vast met die arm/hand? Lijkt mij een spanningsprobleem.
2IJsjes
Geplaatst: 15-02-15 00:29
Waarschijnlijk een verkeerde of overbelaste spierspanning. Ik zou een afspraak bij de osteopaat maken, waarschijnlijk ben je hier in 1 tot 4 behandelingen vanaf.
Anoukloves_
Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-15 00:33
JorisDy schreef:
Hou je vast met die arm/hand? Lijkt mij een spanningsprobleem.
Misschien onbewust? Hoe zou ik dit tegen kunnen gaan?
Angela
Geplaatst: 15-02-15 10:59
Anoukloves_ schreef:
Ik merk wel verschil tussen rijden met en zonder instructrice.
Wanneer heb je meer, en wanneer minder last?
Anoukloves_
Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-15 11:26
Angela schreef:
Anoukloves_ schreef:
Ik merk wel verschil tussen rijden met en zonder instructrice.
Wanneer heb je meer, en wanneer minder last?
Als ik alleen rij heb ik eerder/sneller last van (niet altijd, hoor).
Waar heb je precies last? Hoe voelt de pijn? Wanneer wordt het meer, wanneer minder? Zijn er bepaalde bewegingen die pijnlijk zijn? Pijn kan verschillende oorzaken hebben. Wellicht is het verstandig om er een therapeut naar te laten kijken.
Ik heb jaren terug hetzelfde probleem gehad en ben uiteindelijk een aantal zitlessen gaan volgen. Bij mij was het probleem dat ik in de oefeningen teveel naar binnen draaide waardoor ik 1 schouder veel en overmatig aanspan en daardoor kwam er bij mij pijn in mijn schouder. dmv zitlessen en goede instructie ben ik beter en rechter gaan zitten en is het probleem overgegaan.
Als ik ook maar iets te gespannen zit, al heb ik het niet eens door en ben ik voor mijn gevoel lekker aan het rijden, voel ik dit echt direct in mijn nek/schouders. Ook voornamelijk rechts, maar daar zit het sowieso wat meer vast bij mij. Wat bij mij helpt is alleen al: door blijven ademen. Dat laatste vergeet ik regelmatig, en dat geeft bij mij al sowieso aan dat ik mijn nek/schouders vast zet. Mijn instructice roept af en toe ook 'blijven ademen!', toen ik vertelde dat ik dat vaak vergeet. Wat ik ook als tip kreeg, om af en toe in een rustig momentje even rondjes te draaien met mijn hoofd, naar links en recht, rondjes draaien met mijn schouders, armen schudden. Dan, als je het onbewust vastzet, draai je het in ieder geval weer even los met een beweging die je tijdens het rijden niet maakt.
Ik heb hier ook last van, mijn linkerschouder wat uitstraalde naar mijn nek. Ik ben door de hele molen geweest, fysio, osteo en zelfs doorverwezen naar het ziekenhuis want de pijn bleef.
Mijn rechterarm is een stuk langer dan mijn linker waardoor ik ongelijke druk heb met rijden en zo links vast komt te zitten. Ieder mens heeft een verschil maar bij mij is het echt heel erg. Ik pak nu de stops van mijn teugels ongelijk vast waardoor het verschil van mijn armen gecompenseerd wordt en er zo weer gelijke druk wordt gegeven. Ik moet er goed op letten voor mezelf maar ook zeker voor mijn paard, die werd er ook scheef van.
Ik hoop dat je er snel achter bent, op een gegeven moment werd de pijn voor mij echt ondragelijk terwijl de oplossing eigenlijk heel makkelijk was.
Aco
Geplaatst: 22-02-15 13:04
Heb je toevallig eerder iets tegen gekomen aan die schouder? Ik heb dit soms ook in het rijden. Ik ben jaren geleden eens van een paard gevallen, recht op die schouder, zat een barst in mijn schouderblad. Moest er maanden mee rusten en niet sporten maar (jammer genoeg, domme ik!!!) te snel weer begonnen rijden want ik voelde me goed. Nu jaren later nog last van mijn schouder tijdens het rijden omdat het niet goed heeft kunnen genezen... er komen zo spanningen in mijn spieren terecht en moet geregeld naar de osteopaat.
Houd je paard niet meer druk op de teugel aan die kant dat je daarvan pijn krijgt aan je schouder.
Als mijn paard bv links meer vast houd dan krijg ik nl ook last van mijn schouder, kan zijn dat je paard minimaal druk houd maar dat toch voor je schouder zeer belastend is.
Ik heb ook een hele lange tijd veel last van mijn schouder gehad tijdens het rijden. bij mij kwam het door dat ik met te veel spanning reed. ik hielt haar te veel vast, waardoor er dus continue spanning op mijn spieren bleef staan. Die spanning had ik alleen zelf niet in de gaten, *ja door de pijn in mijn schouder uiteindelijk wel* maar mijn instructrice moest dus telkens zeggen: 'ontspan!' want voor mijn gevoel ontspande ik, maar eigenlijk deed ik dit niet, want ik kreeg namelijk toch last van mijn schouder. door het vele opletten van mijn instructrice en mij er telkens op te wijze heb ik nu geen of zelden pijn meer aan m'n schouder met het rijden.
Je geeft aan dat het meer is als je alleen aan het rijden bent. Je instructie geeft je dus blijkbaar aanwijzingen waardoor het minder wordt. Vraag haar heel direct wat het zou kunnen zijn. Een goede instructie heeft niet alleen verstand van bewegingen bij het paard, maar juist ook over fysieke klachten bij de ruiter, waar deze vandaan komen en hoe ze opgelost kunnen worden. Mocht je eigen instructie die specifieke kennis missen, neem dan eens zitlessen bij iemand die dat wel kan. Soms zit last van je schouder in het gespannen zijn van je onderrug, wat je elders weer gaat compenseren. Wellicht zit je wel iets scheef, loopt je paard daardoor in 1 kant vast, en blijf jij die kant ook vast houden. Er zijn zoveel redenen waarom je last kunt hebben.