Fair Diamond aan het werk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Destiny22

Fair Diamond aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 16:37

Hallo Allemaal,

Enige tijd geleden heb ik deze topic geplaatst [RT-HAW] Fair Diamond (Cazcade x Celano x Ladalco) aan het werk..
Ik kreeg toen een hoop commentaar over mijn handen. Wat logisch is, ze waren ook veel te onrustig. En ik was mij daar ook zeker van bewust. Ik ben onder andere daarmee hard mee aan het werk gegaan en ben best tevreden met het resultaat tot nu toe.

Even wat informatie. Fair Diamond is spring gefokt en is geboren is op 20 januari 2015 5 jaar geworden. Ik heb hem sinds 17 januari 2014. Hij was op dat moment zadelmak. Ik ben begonnen met hem 3 keer in de week te rijden en pak hem nu sinds enkele maanden rustig aan een 4de dag erbij, wat hij erg goed oppakt. Hij is super braaf en lekker nuchter en wil erg graag werken, maar hij doet het niet zomaar je moet hem wel motiveren het te willen doen. Ik ben veel bezig met tempowisselingen, overgangen. En gebruik vaak drafbalkjes en pionnen.

Wat ik zelf zie waar ik tegen aan loop is dat ik af en toe het contact met zijn mond kwijt ben, omdat hij zelf ook wat zoekende is vind ik het erg moeilijk het contact te houden. Ik moet er dan ook erg op letten dat mijn handen weer niet te onrustig worden. Dat blijft echt een aandachtspunt.

Hierbij het filmpje. Ik rij hier voor het filmpje alleen maar rechtuit en niet door de hele bak, omdat anders de punten waar ik op wil letten niet meer goed te zien zijn, omdat de afstand te groot wordt. Verder heb ik die dag tijdens het rijden veel gebruik gemaakt van de pionnen die er staan.

https://www.youtube.com/watch?v=DqD2w-Mc5-E

Graag opbouwende kritiek.

Groetjes Annemieke

Iljaa1

Re: Fair Diamond aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:53

leuk paard!
Ik vind je handen inderdaad wel verbeterd, probeer ze nu nog iets lager te houden!
Laat het paard wat actiever draven, meer activeren van achter naar voren, dan zal hij automatisch ook een betere verbinding zoeken. En hou dit ook vast in het halsstrekken, ik zie dat je daar vooral wat verbinding verliest omdat het paard niet actief van achter uit naar voren draaft.
succes!

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 16:58

Bedankt voor je reactie! De reden dat ik mijn handen nog hoog hou is omdat als ik mijn handen lager hou helemaal mijn linkerhand weer onrustig wordt. Ik probeer nu hoog en laag af te wisselen in de hoop mijn handen dan laag ook rustig blijven. :-)

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:03

Iljaa1 schreef:
leuk paard!
Ik vind je handen inderdaad wel verbeterd, probeer ze nu nog iets lager te houden!
Laat het paard wat actiever draven, meer activeren van achter naar voren, dan zal hij automatisch ook een betere verbinding zoeken. En hou dit ook vast in het halsstrekken, ik zie dat je daar vooral wat verbinding verliest omdat het paard niet actief van achter uit naar voren draaft.
succes!

Ik ga hierin mee! En je rijdt in het eerste deel op het verkeerde been :P

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 17:24

Ja verkeerde been klopt. Soms vergeet ik erop te letten. :-)

Cas123 Natuurlijk gaat het ons lukken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:31

Het probleem zit niet in je handen, maar in je volledige zit. Je roteert waardoor je je linkerschouder naar voren beweegt. Nu heb je dat wellicht in je handen gecompenseert, maar uiteindelijk schiet je daar niets mee op. Heb je wel eens zitles gehad? Want ik vrees dat je eerst een onafhankelijkere zit moet krijgen wil je aan je paard gaan sleutelen. Het is voor je paard ook lastig om een aanleuning aan te nemen als de ruiter niet in balans zit. Bovendien kan ze hier echt scheef van worden en dan zitten er nog wat uren extra werk in. Het feit dat je niet voelt dat je op het verkeerd been zit is ook een duidelijke aanwijzing dat je daar echt aan moet werken. Het is niet gek dat je paard zo "zoekt", er is immers niets te "vinden". Jij hebt je balans duidelijk nog niet op orde, dus kun je je paard daar ook niet in ondersteunen.

Wel een erg leuk dier en ik denk dat het met de juiste begeleiding echt wel goed komt hoor :j Er is gewoon nog wat werk aan de winkel.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:41

Ik vind je handen niet te hoog en zeker als je aangeeft dat je handen lager onrustiger worden, zou ik ze gewoon zo dragen. Wel zou ik de teugels iets korter pakken. Heb nu het idee dat je paard zoekt naar een fijne houding met n fijne verbinding, maar dat dat niet lukt door de te lange teugels. Bedoel niet een heel stuk korter, maar net iets zodat het paard wel verbinding kan maken. En dat je je paard zo wat meer kan steunen in het zoeken naar de goede houding.
Het tempo vind ik aan de hoge kant. Zou de achterhand activeren door over gangen draf-stap-draf en schijn overgangen. Dit proberen door zelf kleiner en rustiger licht te rijden. Daarbij zacht contact met de mond houden.
Verder zie ik een fijn meewerkend paard dat nog zoekende is (kan ook het tempo verklaren) en een vriendelijke ruiter.

sterrexxx11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:49

Tempo vind ik wel redelijk, alhoewel oogt hij niet super actief. Benen zijn veel te onrustig :(
Hakken uitdrukken en in een lijn met je heupen en schouders. Zo tik je hem veel te veel aan met je spoor en zal hij stomp aan je been komen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:40

Probeer wat "luier" licht te rijden. Je gooit jezelf iedere keer echt naar voren. Iets het bekken kantelen, maar heel weinig uit het zadel komen en je echt mee laten nemen ipv zo actief licht te rijden. Dan wordt het hele beeld van je zit en handen rustiger en kun je veel meer met je been je paard van achter naar voren rijden.

Safrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:36

Ik stoor me niet echt aan je handen maar meer aan je benen.
Als je ze 'gewoon' laat hangen en je bovenbenen niet optrekt blijven ze rustig tegen je paard aan liggen.
Verder vind ik dat je fijn lang en laag rijd!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:28

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)