Oppakken na lange periode rust (peesblessure)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gimmick11

Oppakken na lange periode rust (peesblessure)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 15:25

Hoi, volgende week mag ik weer op mijn paard zitten. Ik mag dan 10 minuten stappen en 5 minuten draven. Tot nu toe heb ik elke dag 10 minuten aan de hand gestapt.
Ik zie er een beetje tegenop om er zomaar op te gaan zitten. Ze is best braaf, maar ze heeft wel 4 maanden stilgestaan. Vandaag heb ik haar even zonder deken laten rollen, met de longeerlijn er aan, en ze explodeerde gewoon...
Begrijpelijk natuurlijk. Maar ik ben best wel bang dat ze dit gaat doen als ik er straks op zit, met alle gevolgen van dien.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 17:20

ik kan je niet helpen met de beste aanpak maar mijn paard heeft 11 maand stil gestaan ook door haar pees en ik mocht op de zelfde manier opbouwen als jou , ik ben er gewoon op gegaan en ze heeft nooit 1 stap verkeerd gezet terwijl ze aan de longe ook idioot deed waar de vee arts bij was.

1 tip, maak je niet teveel zorgen en ga er lekker ontspannen opzitten des noods met mensen erbij.

Gimmick11

Re: Oppakken na lange periode rust (peesblessure)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 18:38

Ja, ik ga er zeker niet in mijn eentje op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:42

Direct 5 min draven? Dat is veel..

Als tip zou je kunnen kijken naar een lichte sedatie of supplement wat rust geeft. Verder is het een kwestie van doen.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:44

Ik heb gelukkig totaal geen stresskip.

Maar heb er een weekje voordat hij weer onder het zadel mocht al een keertje opgezeten in de wei, terwijl meneer rustig stond te grazen. Vond hij helemaal prima. 10min blijven zitten en niks gedaan, paard grazen. En toen weer er naast.

Ik vind 5 min ook veel. Wij mochten eerst 2a 3 min. De week daarna 2x 2min. De week daarna 2x 3 min

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:59

Mijn (nogal energieke en soms hete) merrie mocht ik een maand geleden ook gaan opbouwen na bijna vier maanden boxrust. Longeren mocht ik niet dus hikte tegen hetzelfde probleem aan als jij. De eerste week heb ik haar alleen op de weide gezet, iedere dag een uurtje langer en wel eerst aan de longe zodat als ze zou gaan rennen ik nog iets zou hebben om haar te stoppen. In het begin als ze op de weide stond deed ze wel wat bokkensprongen maar na een paar dagen is dat ook over, dan is de weide weer normaal.

Toen dit goed ging heb ik haar gezadeld en ben ik er maar gewoon op gaan zitten, idd ook 10 minuten stappen en 5 minuten draven en tot mijn verrassing was er helemaal niets aan de hand! Achteraf ook wel logisch, door 3 maanden rust (iedere dag 20 minuten aan de hand stappen is geen inspanning) was haar conditie echt nul dus waarschijnlijk had ze hierdoor ook geen puf om gek te doen. Waarschijnlijk heeft jouw paard ook weinig conditie meer, hou dit in je achterhoofd met opbouwen! 2 minuten draven vond ik in het begin zat, na 4 maanden stilstaan is dat al best genoeg de eerste paar keer.

Inmiddels ben ik een maandje verder en ze begint nu haar conditie terug te krijgen en wordt weer vrolijker en heter als je meer vraagt!

Succes met je paardje en pak het gewoon rustig op!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:47

Ik zou het risico niet willen lopen Dat die explodeert Eraf vallen is ook vervelend maar dat been is veel belangrijker zou te bang zijn voor weer een blessure Zou dan ook met sedatie er weer op gaan zitten en dit verder afbouwen tot 0 Zou zonde zijn van die 4 mnd dat je het zo goed hebt kunnen begeleiden

mini_mouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:06

Mijn paardje had ook een peesblessure na 3 mnd der weer opgegaan maar omdat hij zo onwijs heet en schrikachtig kon zijn van de DA een lichte sedatie middel gekregen. Het resultaat... door sedatie middel een minder snel reactie vermogen waardoor die nog erger schrok dan normaal en hierdoor niet alleen een stapje opzij zetten maar ongeveer in de spagaat ging. Mijn advies der op stappen en direct naar de ontspanning werken door laag over de rug te rijden. succes

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:13

Had hetzelfde probleem. En aangezien ik niet levensmoe was ben ik er ook niet op gaan zitten. Ik moest trouwens met 2 minuten draven beginnen.
Maar ben je handig met de dubbele longe? Want op die manier kan je ze ook heel goed in een normale bak werken. Zo is mijn paard toen uiteindelijk ook succesvol opgebouwd.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 00:48

wij deden in de revalidatie even 2 streepjes sedalin geven. Kan je ze rustig opbouwen zonder dat ze exploderen en hun blessure weer verergeren. Tis niet ideaal maar het werkt. ik vind 5 min draven in een keer wel erg veel trouwens. Zou eerst eens beginnen met 1 rondje links en rechtsom. even kijken hoe die voelt.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 01:06

Na 3 maanden boxrust moest mijne 4-6 weken aannde hand stappen. Mijne kon na een week aan de hand niet meer stappen..
Ging er elke keer op de kop achteraan.

Toen heb ik hem gewoon lekker opgezadeld en zo steess 10 minuten gestapt. Op t harde.
Niks meer aan de hand.

Toen ik mocht gaan opbouwen heb ik het hem zelf uit laten zoeken.
Als die ging draven liet ik hem draven, 5 minuten hield die niet direct vol en ging die vanzelf weer stappen.
Op een gegeven moment ging die op de weg uit zichzelf in een handgalopje. Terwijl t volgens de da nog niet mocht. Dit ook gewoon allemaal op het harde.

Hij gaf heel goed zelf aan wat die wel en niet kon.

Met exploderen etc is het ook deels vertrouwen hebben, gewoon gaan zitten. Beugels 2 gaten korten uit voorzorg en maar gewoon zien wat die doet.

Het enige wat ik heb gedaan is toen ik weer de bak in mocht nog lekker een maand of 2/3 gewoon op het harde getraind en lange stukken in het bos.

Alles is weer goed gekomen!
Veel succes!

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 01:50

Ik zit nu in de zelfde periode. Bij mijn paard is 8 maanden geleden een peesblessure geconstateerd..in het begin 2x 10 minuten op het harde gelopen. Wanneer hij een goede dag had iets langer. Nooit een stap verkeerd gezet.

1,5 maand geleden mocht ik er voor het eerst weer op van de dierenarts. Ik wist echter al dat zodra ik de bak in kwam hij ontplofte. Ik heb van de dierenarts ventraquil gekregen en dit ben ik nu aan het afbouwen, terwijl we steeds meer mogen doen.

Ik ben in die 1,5 maand ruim 3 weken gestopt met erop stappen vanwege het bekappen (begon veel te struikelen). Daarna ben ik weer begonnen met eerst enkele dagen zadel op tijdens het wandelen en af en toe een klein stukje mee draven aan de hand. De eerste keer in draf erop waren in totaal maar 3 lange zijdes. Zijn evenwicht was namelijk totaal veranderd, dus hij moest het weer even goed door krijgen.

Ik ben trouwens de eerste paar weken aan de longe geweest (wel gewoon hele bak door). De manege eigenaresse wilde niet dat ik dit alleen deed. Zowel voor mijn eigen veiligheid, als die van mijn paard.

Ik ben de tijd nu langzaam aan het uitbouwen. Zowel het stappen als het draven. Dit per dag verschillend, kijkend hoe hij is en wat hij zelf aan geeft.

Succes!