Oefeningen voor een uitgestrekte draf?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shanedow

Oefeningen voor een uitgestrekte draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 00:12

Hey Bokkers,

Ik vraag bij deze tips en oefeningen om te werken aan een goede uitgestrekte draf.
Nou gaat dit niet om een paard met de perfect aanleg hiervoor dus vraag naar de oefeningen die echt wat uithalen. :9

Het betreft een Fries met tuig aanleg. Juist in plaats van verruimen en strekken gaat hij eerder korter lopen en heffen. Het is een 5 jarige dus nee ik heb totaal geen haast maar werk wel aan de toekomst en dus ook aan deze oefening.

Ik ben zelf met de training van zijn achterhand bezig want hij moet natuurlijk zitten om voor vrij en los te komen. Ook rij ik hem ohz en aan de longe er echt naar toe waardoor hij enkele passen strekt. Aan de longe zie ik zelf echt het effect, daar hij echt enkele passen gaat strekken.
2 maand terug waren dit 1 á 2 passen en nu lukt dit hem al 3 á 4 passen.

Daar het in de proef natuurlijk niet de bedoeling is vol tempo te gaan moeten we uit eindelijk naar het verzamelde strekken. Maar dit heeft natuurlijk nog wel even tijd nodig en die hebben we :j .

Ik heb wekelijks les en elke 4/6 weken privéles. Ook heb ik al van diverse kanten gehoord dat wanneer het zijn beweging niet is (daar hij van nature meer tuigt) je het er ook bijna niet uit krijgt. Omdat hij het aan de longe en zelfs ohz wel enkele passen laat zien vind ik het de moeite waard hier nog aan te werken.

Misschien een lang verhaal maar zo hoop ik het meeste duidelijk te hebben om onnodige discussies te voorkomen. Als je dus nog ergens onduidelijkheid in hebt vraag dan eerst naar duidelijkheid, I will appreciate !! :D

LiS

Re: Oefeningen voor een uitgestrekte draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 00:18

Mijn pony vond dit eerst ook heel moeilijk. Ze ging alleen maar harder en krulde zich dan helemaal op. Mijn instructeur heeft toen eerst drafbalken op een normale afstand weggelegd. Daarna wat verder uit elkaar. Eerst lukte dat alleen maar als ze ook harder ging, maar na een park keer oefenen begon ze echt te verruimen in plaats van harder te gaan. Ik was wel heel blij met de hulp die ik van mijn instructeur kreeg! Ik had ook die deskundige hulp wel nodig (ik weet niet of je vaak les hebt?). Mijn punten voor de middendraf gingen van een 5 naar een 7 in de B-dressuur. Nu rijd ik ook wel voor een 7 middendraf in de L1.

Blijft altijd lastig als je een paard hebt dat niet zo makkelijk verruimt! Ik hoop dat je wat aan mij tip hebt, veel succes!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 10:07

Een Fries is van origine een tuigpaard.
Een tuigpaard moet met de achterbenen tegen het tuig duwen met zijn borst en daarvoor moet het zijn romp stijf maken.
Een tuigpaard loopt dus met een stijve romp en dat is precies het tegenovergestelde van dat wat we van een rijpaard willen.

Wil je van een tuigpaard een rijpaard maken dan moeten zijn ingefokte tuigpaard eigenschappen omgebogen worden naar rijpaard eigenschappen.
Dat kost veel tijd en vraagt geduld en volharding.

Belangrijk is het je er bewust van te zijn dat wanneer je druk op een tuigpaard uitoefent, dus spanning opwekt, het zich in de stijve romp modus zet.
Ontspanning, vertrouwen en losgelatenheid moeten je eerste doel zijn.
Al het gevraagde werk in een laag tempo, rustig en kalm.
De gevraagde activiteit hééél langzaam opvoeren in twee jaar of zo, voel je spanning opkomen dan terug naar minder.

DE OEFENING om het bewegingsmechanisme van je paard om te bouwen is het voorwaarts neerwaarts rijden. (zoek op wat dat inhoud, het is meer dan de hals laten zakken)
Bij een Fries waarschijnlijk meer dan een jaar voordat je verder kunt.

Alles dat je doet in zijn stijve romp modus werkt uiteindelijk tegen je omdat je het verkeerde aan het trainen bent en hij daar dus steeds beter in wordt wat maakt dat hij telkens in die verkeerde houding terug valt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:24

Een fries is niet van origine een tuigpaard, Simpelman. Van origine is het een paard wat door de edelen werd gebruikt onder het zadel, omdat ze sterker waren dan menig ander paard.

Een 5-jarige is vaak nog niet sterk genoeg om een uitgestrekte draf te doen. Dit heeft tijd nodig. Wat je kunt doen is regelmatig korte stukjes doen. Ook over balkjes draven gaat hierbij helpen.

En het feit is dat de ene fries beter kan strekken dan de andere.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:32

Wat heel goed werkt je kan het alleen niet een uur doen maar elke dag een paar x en vanuit daar wat gaan uitbouwen Is Halthouden achterwaarts Daarvan uit weg naar je uitstrekken voel je dat die te veel versnelt ga je weer halthouden en weer weg in uitgestrekte begin eerst maar eens met halve diagonalen of langezijdes Pas als je paard blijft wachten ( snappen ze best snel ) pak je hele langezijdes en diagonalen Zodra je paard beter zijn balans kan houden en dus niet op de voorhand duikt Zul je eerst een goede middendraf kunnen rijden Die je hierdoor kan gaan uitbouwen naar een goede uitgestrekte Jou paard moet leren grote passen te maken zonder te versnellen Dit kan alleen als die wat meer van achteruit gaat vertrekken

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:36

Het is uiteindelijk een kwestie van sterk maken.
Dus steeds weer enkele passen en weer terug, geen hele lange zijde of diagonaal.
Met de hand goed meegeven zodat de neus ruim voor de loodlijn komt en de buik aangespannen wordt en dan op een lichte ophouding weer verkleinen. Zolang hij dan sterk in de hand is is hij nog aan het stuwen.
Paard moet zich eerst leren strekken in het lichaam zonder te duiken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:44

FriesWytske schreef:
Een fries is niet van origine een tuigpaard, Simpelman. Van origine is het een paard wat door de edelen werd gebruikt onder het zadel, omdat ze sterker waren dan menig ander paard.

Een 5-jarige is vaak nog niet sterk genoeg om een uitgestrekte draf te doen. Dit heeft tijd nodig. Wat je kunt doen is regelmatig korte stukjes doen. Ook over balkjes draven gaat hierbij helpen.

En het feit is dat de ene fries beter kan strekken dan de andere.

Zomaar gezocht op origines Fr paard:
"Bekend zijn de Friezen vooral van de shownummerrubrieken, waarin ze voor de Friese sjees lopen en gereden worden door boeren en boerinnen in Friese klederdracht. Het paard is namelijk oorspronkelijk gefokt als werkpaard dat doordeweeks gewoon moest ploegen en op zondag voor de koets gespannen werd als de familie naar de kerk ging. Maar ook onder het zadel presteert de Fries goed. De Fries heeft duidelijk aanleg voor dressuur en hij wordt ook veel gebruikt als hogeschoolpaard bijvoorbeeld in het circus."

Hoge halsaanzet, steile schouder, forse beenheffing, dat noemen we een tuigpaard.
Hoe dan ook, een veel voorkomend probleem dat veel ruiters hebben met hun Fries is de zg "rompstabiliteit" die tuigers nodig hebben maar rijpaarden niet.
En daar gaat het hier toch om?
Friese trots staat daar alleen maar in de weg. ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:07

Dat wordt dus altijd beweerd. Maar als je verder de geschiedenis in gaat, zie je dat ze oorspronkelijk dus gewoon rijpaarden waren.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:04

Ik heb op mn vorige werkplek ook een fries beleerd en doorgereden. Die pootjes gingen ook liever hoog in de lucht ipv naar voren. In combinatie met het opdrukken van de hals voelde idd alsof je op een tuiger zat. Uiteindelijk kon ze mooi verzameld strekken, al heeft het tijd nodig!
Ik ben eerst gaan trainen op het VWNW rijden. Als ze daar fijn en gecontroleerd liep, reed ik een paar pasjes op. Heel weinig, maar wel in dezelfde VWNW houding. Langzaam iets op rijden en langzaam weer trug rijden. Tot ze dit onder de knie had. Van daaruit opbouwen. Iets meer op rijden, kortere stukken, langere stukken. Alles vanuit ontspanning. Dit pakte ze fijn op en leerde dat ze in de lage hals houding haar benen niet omhoog kon gooien maar naar voren weg moest zetten.

Ook balken kunnen helpen maar pas als het ontspannen VWNW erop zit. Anders heb je kans op struikelen, stress en dan vliegen de benen alsnog rond je oren.

Begin klein en altijd vanuit ontspanning en bouw dit uit. Enne, geduld! Succes:)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:29

Eens met FriesWytske! De Fries werd later pas als werkpaard gebruikt. Maar dat terzijde.

Check mijn profiel, mijn Fries kreeg regelmatig een 8 of zelfs 9 voor de uitgestrekte draf.
In dat geval eens met Simpelman, vwnw rijden en je Fries uit die natuurlijke krul halen. Rij hem voor jouw gevoel laag en zelfs dan zal hij nog vrij hoog lopen. Voordat je middendraf gaat rijden de hals wat lager vragen en dan wegrijden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:38

Bos in gaan en lange lanen opzoeken en daar oefening in ontspanning :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 13:19

Dat heeft geen zin, dan is het paard direct van het achterbeen af. Kleine stukjes oefenen en langzaam uitbreiden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:36

Dat heeft wel degelijk zin, beginnen met kleine stukjes en uitbouwen. Ik zeg nergens teugels losgooien en gas erop. Buiten zijn ze meestal daar net wat makkelijker en scherper in en heb je langere rechte stukken. Fine tunen kan je later in de bak.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:58

Ah oké duidelijk :)

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 16:55

LiS schreef:
Mijn pony vond dit eerst ook heel moeilijk. Ze ging alleen maar harder en krulde zich dan helemaal op. Mijn instructeur heeft toen eerst drafbalken op een normale afstand weggelegd. Daarna wat verder uit elkaar. Eerst lukte dat alleen maar als ze ook harder ging, maar na een park keer oefenen begon ze echt te verruimen in plaats van harder te gaan. Ik was wel heel blij met de hulp die ik van mijn instructeur kreeg! Ik had ook die deskundige hulp wel nodig (ik weet niet of je vaak les hebt?). Mijn punten voor de middendraf gingen van een 5 naar een 7 in de B-dressuur. Nu rijd ik ook wel voor een 7 middendraf in de L1.

Blijft altijd lastig als je een paard hebt dat niet zo makkelijk verruimt! Ik hoop dat je wat aan mij tip hebt, veel succes!

Dit is iets wat we inderdaad ook in de wekelijkse les geregeld eens oefenen. op de balken doet hij het inderdaad ook wel eens maar in de proef moet het op het diagonaal en zonder balken en dit vind hij nog wel lastig. ik weet niet in wat voor een vormen en hoe vaak je dit oefende ? tot nu toe heb ik dit op voltes en recht lijnen wel geoefend maar dit deden we dan ook niet elke week.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 16:59

Simpelman schreef:
Een Fries is van origine een tuigpaard.
Een tuigpaard moet met de achterbenen tegen het tuig duwen met zijn borst en daarvoor moet het zijn romp stijf maken.
Een tuigpaard loopt dus met een stijve romp en dat is precies het tegenovergestelde van dat wat we van een rijpaard willen.

Wil je van een tuigpaard een rijpaard maken dan moeten zijn ingefokte tuigpaard eigenschappen omgebogen worden naar rijpaard eigenschappen.
Dat kost veel tijd en vraagt geduld en volharding.

Belangrijk is het je er bewust van te zijn dat wanneer je druk op een tuigpaard uitoefent, dus spanning opwekt, het zich in de stijve romp modus zet.
Ontspanning, vertrouwen en losgelatenheid moeten je eerste doel zijn.
Al het gevraagde werk in een laag tempo, rustig en kalm.
De gevraagde activiteit hééél langzaam opvoeren in twee jaar of zo, voel je spanning opkomen dan terug naar minder.

DE OEFENING om het bewegingsmechanisme van je paard om te bouwen is het voorwaarts neerwaarts rijden. (zoek op wat dat inhoud, het is meer dan de hals laten zakken)
Bij een Fries waarschijnlijk meer dan een jaar voordat je verder kunt.

Alles dat je doet in zijn stijve romp modus werkt uiteindelijk tegen je omdat je het verkeerde aan het trainen bent en hij daar dus steeds beter in wordt wat maakt dat hij telkens in die verkeerde houding terug valt.

Ik rij mijn paard voorwaarts neerwaarts. Tegenwoordig zijn de friese niet meer zo origine als dat ze waren. Het paard wat ik rij is dan ook het nieuwe typ en sport gefokt. Ik begrijp je punt en waar ik inderdaad ook mee bezig ben is dat hij in zijn schouders en dus ook romp los komt. Daar hij ook aangespannen gereden wordt is dit wel lastig maar ik ben hier mee bezig. Wel goed om mijn ogen weer even te openen dat het inderdaad voor een tuig/karren paard moeilijker is zijn romp/schouders los te laten/maken.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 17:06

vencedor schreef:
Dat heeft wel degelijk zin, beginnen met kleine stukjes en uitbouwen. Ik zeg nergens teugels losgooien en gas erop. Buiten zijn ze meestal daar net wat makkelijker en scherper in en heb je langere rechte stukken. Fine tunen kan je later in de bak.

Eens met Starbreeze dat je commentaar niet echt duidelijk is en het daardoor beetje is van lange lijnen buiten rijden en gaan..

Deze uitleg is iets scherper maar nog niet echt duidelijk. Nu begrijp ik wel wat je bedoeld maar als tips goed of zelfs te goed onderbouwen en uitleggen is iets wat wel nodig is om je tip goed te laten werken.

We liggen naast het bos met redelijk lange paden, daarnaast ga ik ook zo nu en dan de renbaan op om inderdaad dit eens af te wisselen en er zo aan te werken.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 17:10

Iedereen alvast bedankt voor de tips, en mochten er meer zijn dan die zeker benoemen, leert men alleen maar van.

Lees veel tips over oefeningen waar ik ook wel mee bezig ben of ben geweest. Goed om te lezen dat dit wel de tips zijn en ik hier mee door moet gaan of sommige oefeningen weer op moet pakken.

De oefeningen halthouden, achterwaarts en uitgestreks/middendraf voorwaarts is wel een goeie maar denk dat dit nog wel moeilijk voor hem is. Bij het erg actief wegrijden uit het achterwaarts maakt hij vaak een hupje (dit omdat hij niet genoeg vanuit achter vertrekt). Ik neem aan dat ik dit eerst voor elkaar moet hebben voor ik aan deze werk? Mocht dit niet het geval zijn en is het juist ook goed om vanuit daar ook gewoon weg te rijden dan hoor ik dit ook graag ? :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:11

Waar je op moet letten is dat je paard niet voorwaarts gaat d.m.v. tempo maken, wat nogal eens gebeurd op een lang pad, maar een paar pasjes mét impuls maakt en dát uitbouwt.

Juist de begrenzing van de bak is fijn, wat jij vraagt heeft namelijk niets met recht worden of galoptraining te maken.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:14

In een filmpje van Tristen Tucker was hij aan de hand aan het werk met één van zijn paarden.
Daar vroeg hij een spaanse pas achtige beweging om het paard bewust te maken van zijn eigen kunnen. Niet omdat het paard in de proef zijn voorbeen zo hoeft te heffen, maar om het paard bewust te maken van het feit dat het kán en dat die lossigheid vanuit de schouder een optie is.
Zelfde voor een PRE merrie die ik een poos gereden heb. Van de eigenaresse begreep ik dat die eerst de voorbenen ook vooral hief en kleine spaanse pasjes maakte, tot ze een paar dagen over de Veluwe reed met kennissen met paarden die véél ruimer liepen. Van de één op de andere dag ging er een knop om en kwam peerd erachter dat als de benen ook naar voren weggezet worden, ze meer bodem kon pakken en de anderen bij kon houden := Vanaf dat moment was het overdreven knieheffen er bijna uit.

Mijn punt,natuurlijk is het voor een groot deel ook een kwestie van kracht, maar een paard met een ander bewegingsmechanisme kan je ook stimuleren door hem wat meer uit z'n comfortzone te halen. Dit kan goed dmv balken die steeds breder gelegd worden of eens wat lage in-uitjes springen (los of ohz) waarmee je varieert in de afstanden en hem zo leert om z'n lijf te strekken en te korten.
Laat hem het lekker eens uitzoeken, zijn benen kunnen heus wel meer strekken voor enkele passen, ook al zal hij dat zelf waarschijnlijk nog niet zo beseffen.
Ondertussen werken aan de kracht en balans door het hierboven al genoemde lager en meer op lengte instellen en werken op het aantreden vanuit achteren.

En hoe zit het met jouw eigen rijvaardigheid mbt het strekken?
Als je op een volleerde 'uitstrekker' zit, krijg je het er dan ook goed uit?
Dit puur op basis van mijn eigen ervaring: heb vooral paarden gereden die moeite hebben met de verruimen, dat je al blij bent met een fractie, en merk dat ik daardoor zélf de kunde mis om het ook daadwerkelijk echt goed eruit te rijden. Rij er nu 1 die het top kan maar ik krijg het er zelf nog niet uit doordat ik de handigheid mis om een verruiming te rijden voor meer dan een 6 :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 19:14

Wat voor mijn eerste paard wat snel hectisch werd goed hielp was in het uitstrekken taktmatig links-rechts te drijven (drijven aan de kant waar het achterbeen los van de grond is zodat de pas verlengt werd). Daarmee hielt ze het ritme veel beter en kon dan ook beter strekken.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:32

Hij vind het moeilijk het kost hem meer kracht dan wanneer je het gwn in draf zou doen DRM OOK NIET TE VAAK De ene dag doe je het 6 x de andere dag maar 2 x dan een x helemaal niet en zo uitbouwen Hij wordt hier sterker van in de achterhand Het zal hem nu dan ook minder makkelijk af gaan dan over 2 mnd Dus zou zeggen ga er lekker mee aan de gang Het hoeft er niet altijd PROEF goed uit te zien om een goede training te zijn

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 23:54

De spaanse pas heb ik met mijn kruising draver/welsh x arabier ook gedaan maar dit omzetten is moeilijker dan het lijkt. Ik krijg het op die manier in ieder geval niet zo als het hoor ;) .. Of we gaan spaanse pas of de draf zever als hij strekken kon. Gewoon er naar toe trainen werkt dan toch beter.

Ben met van alles en nog wat bezig om hem sterker te maken en richting die ruime passen te krijgen maar hij gaat toch erg snel naar het tuigen (is zijn natuurlijke beweging natuurlijk ook) en kruipt er gauw achter (achter de loodlijn). We werken er lekker naar toe en tips en trucs blijven welkom.

Heb zelf wel ervaring met het strekken maat vind het een goed aandachtspunt. Zal eens kijken of ik weer eens een kan rijden om te kijken of dat nog goed zit. Daar hij zelf zijn balans nog wel in de verruiming zoekt merk ik wel dat het voor mij moeilijker zitten is maar zoals ik zeg we werken er rustig naartoe :D .

In ieder geval alvast harstikke bedankt en meer tips en trucs hoor ik graag !!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:39

Spaanse pas mits correct uitgevoerd is het voorbeen optillen vanuit schoft/schouder. Dat is zowel een andere spiergroep als een andere manier van bewegen. Als hulpmiddel om die spiergroep te trainen en dus meer beweegruimte in de schouder te creëren zodat die het werk makkelijker kan uitvoeren kan wel degelijk handig zijn. Idem voor op een verhoging/blok gaan staan. Maar zulke oefeningen laten overgaan in uitstrekken geeft enkel verwarring, paard zal zelf het verband moeten gaan leggen. Daarnaast zal eerst de achterhand sterk genoeg moeten zijn, omdat daar het evenwicht naartoe verplaatst moet worden om zeker onder de ruiter genoeg schoudervrijheid te hebben om naar voren te komen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:25

5 jaar , verwacht niet te veel, ga eerst eens een paar maanden in de stap werken om het achterbeen te activeren, wat heel belangrijk is bij een fries omdat ze veel stuwender lopen dan een ander ras,
Neem de tijd, je fries is nog niet eens uit gegroeid, beperk het rijden en ga je eens verdiepen in het gymnastiseren aan de hand.
Spaanse pas zou ik niet doen, vaak is dat een kunstje en technisch klopt hij niet en als jij een fries wil die van uit achter loopt moet je geen spaanse pas aan leren,
Balkjes lopen kan ook helpen de achterhand te leren buigen,
Maar neem de tijd idd een jaar of 2 , dan is je fries ook meer volgroeid, en sterker van achter tenminste als je op de juiste manier technisch goed traint .