Ik vraag bij deze tips en oefeningen om te werken aan een goede uitgestrekte draf.
Nou gaat dit niet om een paard met de perfect aanleg hiervoor dus vraag naar de oefeningen die echt wat uithalen.

Het betreft een Fries met tuig aanleg. Juist in plaats van verruimen en strekken gaat hij eerder korter lopen en heffen. Het is een 5 jarige dus nee ik heb totaal geen haast maar werk wel aan de toekomst en dus ook aan deze oefening.
Ik ben zelf met de training van zijn achterhand bezig want hij moet natuurlijk zitten om voor vrij en los te komen. Ook rij ik hem ohz en aan de longe er echt naar toe waardoor hij enkele passen strekt. Aan de longe zie ik zelf echt het effect, daar hij echt enkele passen gaat strekken.
2 maand terug waren dit 1 á 2 passen en nu lukt dit hem al 3 á 4 passen.
Daar het in de proef natuurlijk niet de bedoeling is vol tempo te gaan moeten we uit eindelijk naar het verzamelde strekken. Maar dit heeft natuurlijk nog wel even tijd nodig en die hebben we

Ik heb wekelijks les en elke 4/6 weken privéles. Ook heb ik al van diverse kanten gehoord dat wanneer het zijn beweging niet is (daar hij van nature meer tuigt) je het er ook bijna niet uit krijgt. Omdat hij het aan de longe en zelfs ohz wel enkele passen laat zien vind ik het de moeite waard hier nog aan te werken.
Misschien een lang verhaal maar zo hoop ik het meeste duidelijk te hebben om onnodige discussies te voorkomen. Als je dus nog ergens onduidelijkheid in hebt vraag dan eerst naar duidelijkheid, I will appreciate !!