oefeningen om eigen conditie te paard op te bouwen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

oefeningen om eigen conditie te paard op te bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 09:30

Gister weer even hard met de neus op de feiten gedrukt dat na 2 jaar niet rijden mn paardrij conditie weer op 0 staat

Ik heb een kleine pony en longeren en wandelen en fietsen is heel leuk maar rijden begon ook weer te kriebelen

Verhuisd van stal en daar heb ik de kans gekregen om de hengst van de stalhouder te rijden

Beest is heel lief maar het is echt een tank en na een paar minuten hangt mn tong al op mn knieën :')

Hoe pak ik het aan om mn eigen conditie weer op te pakken? Ik kan hem helaas maar 1 tot 2 keer per week rijden en verder ben ik maar een huis tuin en keuken ruiter die heus wel een stukje kan wijken en verzamelen etc

_Lou

Re: oefeningen om eigen conditie te paard op te bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:09

Ik zou zeggen je conditie opbouwen door bv hardlopen, steeds een stukje langer. En misschien wat buikspieroefeningen?
Succes & plezier met trainen! ;)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 15:21

In de sportschool ben ik wel al bezig ja dus ik hoop dat dat wat vruchten afwerpt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 15:26

Voor jezelf doelen maken tijdens het rijden, ook met 1 tot 2 keer per week (+ daarnaast sportschool) kun je echt wel aan je conditie werken.

Ik zou beginnen met rijden en dan met een half uur beginnen voor jezelf.
10 min. stappen - 10 minuten rijden - 10 minuten stappen.
En dan na een maand zorgen dat je 10 min. stappen - 20 min. rijden (afwisselen met stappen tussendoor) en dan weer 10 minuten stappen. Zo heb je zelf een goed coolingdown en het paard ook.

En dan de 10-20 minuten die je aan het rijden bent afwisselen stap-draf-galop en als je merkt dat je minder moe bent, bijv. door gaan zitten tussendoor (elke keer een paar passen).

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:56

Bovenstaande is een begin maar nog een grote stap. Gewoon oefeningen/rijden afwisselen met ontspanning. 'Echt'rijden tot jij merkt dat je moe bent en dan weer naar de ontspanning, je brengt dit namelijk over op je paard door bv. verkeerde houding of ademhaling. Wanneer jij weer bij bent ga je weer even echt aan het werk en zo bouw je dit op en probeer je wel je grens te verleggen.
Dit kan in het misschien al na 5 minuten zijn maar naar 3 minuten rust kan je er vast weer 4/5 minuten tegen aan. Ook kan afstappen en zelf even meelopen helpen beter te ontspannen. In deze tijd kan je zelfs nog aan je grondwerk werken ook :P

Verder is sporten inderdaad een goede, vraag in de sportschoen of ze je oefeningen gebaseerd op paardrijden aan kunnen bieden.