rechter galop tinker

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyca

rechter galop tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 07:55

ik rijdt sinds 2 weken op een 8 jarig tinker merrie, ze is heel braaf en wil samen werken,
ze moet echter nog veel leren,
de eigenaresse gaat wekelijks lange buitenritten maken van 2 a 3 uur

ik ben nu nog vooral in de bak met haar bezig,
maar ik krijg haar niet in de rechter galop,
links springt ze zo aan, bijna nog vanuit stap
rechtsom begint ze hard te draven en springt ze of verkeerd aan of niet

is het een optie om dit aan de longe te oefenen of steeds proberen aan te springen en bij elke goede galop belonen?

NatalieLot

Re: rechter galop tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 08:11

Bij is zeker een optie! Als de eigenaresse alleen lange buitenritten maakt zal het paard gewend zijn om op zijn goede galop te galopperen. Vroeger dacht ik er zelf ook nooit zo bij na dat ik hem buiten vaak op 2 kanten moest laten galopperen. Als de eigenaresse dat dus ook niet doet zal de ene kant beter gaan dan de andere. Gewoon je hulpen goed aanleggen en aanspringen het kan best zijn dat hij het moeilijk vind en hierdoor geen evenwicht kan behouden bij de overgang. Veel oefenen en hem sterker maken door zijn lijf is hiervoor belangrijk. En heel goed belonen als die het goed doet. Hij vind het moeilijk dus beloning is de beste oplossing om het leuk te houden

Charly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 08:22

Mijn pony heeft ook moeite om altijd goed aan te springen. Weet zo even niet uit mijn hoofd welke kant. Maar springt dan ook of verkeerd aan of rent zichzelf in galop.

De oefeningen die ik meekreeg van mijn intructrice zijn: binnenbeen lichtrijden en dan de hulpen voor de galop geven, buitenstelling en dan de hulpen voor de galop geven, of maar weet niet of ze daar de kracht al voor heeft, als hij onder mij uit wil denderen, rust pakken en op de volte 10 meter aanspringen. Deze oefeningen pak ik regelmatig mee als hij verkeerd aan blijft springen. En idd als het goed gaat natuurlijk belonen:)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 08:27

Buigt ze beide kanten even soepel op?
Vaak is het probleem dat de paarden de bewuste kant moeilijker vinden om het binnen achterbeen er onder te brengen en dus ook niet in balans lopen.

Ik persoonlijk zou die galop onder de man even laten voor wat het is en het paard goed gaan gymnastiseren. Dit kan onder het zadel en aan de longe.
Aan de hand buigingen oefenen kan ook goed werken. Als de buigingen beter gaan aan longe de galop op pakken. De duur van de galop vind ik niet belangrijk, het correct aanspringen wel.

Ik ken je paard niet, dit is mijn eigen gedachte bij je omschrijving.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 08:31

Oh ja. Ik heb eerder een tinker gereden die links om niet lekker in galop aansprong en steeds uitbrak. Bij haar was de oorzaak zeer waarschijnlijk een diep zittende rotstraal. Even goed de voetjes controleren kan dus ook een optie zijn.

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 08:50

ze buigt idd niet echt soepel, dat ben ik nu in stap aan het oefenen,
ik zelf rij ook pas weer na 11 maanden, zwangersschap en keizersnede, dus zelf ben ik ook een beetje uit conditie,
en moet dus samen met zelda nog een combinatie worden,
ik wil komende maand beginnen met lessen dan heb ik iemand die me daarin steunt en kunnen we
daaraan werken

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:03

joyca schreef:
ze buigt idd niet echt soepel, dat ben ik nu in stap aan het oefenen,
ik zelf rij ook pas weer na 11 maanden, zwangersschap en keizersnede, dus zelf ben ik ook een beetje uit conditie,
en moet dus samen met zelda nog een combinatie worden,
ik wil komende maand beginnen met lessen dan heb ik iemand die me daarin steunt en kunnen we
daaraan werken

Dat is inderdaad een goede optie! Altijd fijn als iemand er naast staat en je dat ene zetje steeds kan geven!