paard hangt in de hand...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

m_a_a

paard hangt in de hand...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 14:50

Hoihoi,

het zal jullie niet verbazen dat ik het probleem heb dat mijn nieuwe paard erg in mijn hand hangt.
In stap laat hij goed los en loopt hij ook mooi en aan de teugel. In draf echter loopt hij net niet aan de teugel(dit ligt ook gewoon aan dat we nog aan elkaar moeten wennen en ik nog maar weinig rijervaring heb). Niet dat dit de reden zou zijn maar het valt op dat als hij dus wel aan de teugel loopt gewoon wel loslaat, of in elk geval een stukje, nog niet helemaal zoals ik wil. In gallop lukt het kleine stukjes wel en dan laat hij meer los. Ik geloof alleen niet dat dit de oplossing is.
De vorige eingenaar heeft wel veel meer ervaring als ik (en rijd ook een stuk langer en beter), maar die heeft dit probleem ook. Haar oplossing was om even met je binnenhand te ``rammellen``, dan laat hij een beetje los maar dit is maar voor heel kort. Ik wil dit probleem er gewoon echt uit hebben en niet dat ik het steeds opnieuw moet corrigeren. bovendien werkt het mij ook niet goed genoeg.
Hebben jullie een tip waardoor hij wat minder in mijn handen gaat hangen (in draf/galop)?

Alvast bedankt :D

0000

Re: paard hangt in de hand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:52

Een paard kan alleen maar hangen als jij hem iets geeft om op te leunen...Zelf loslaten dus. Paard moet éérst leren zijn eigen hoofd te dragen en dat gaat nooit gebeuren als jij hem steun blijft geven.

leny_horeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:02

laat als je merkt dat ie doorhangt eens helemaal los dus dat ie 'valt' met zijn hoofd
probeer hem ook vanvoor niet 'vast' te houden maar rij hem door en probeer vele tempowisselingen te rijden en zet hem in draf dan ook echt aan het werk. wat ook goed helpt zijn heel veel voltes en buigingen te rijden zodat je ervoor zorgt dat hij lekker soepel in zijn nek wordt!

Ik weet niet of dat u les volgt maar een lesgeefster kan natuurlijk ook altijd helpen. Wij kunnen spijtig genoeg vanaf hier niet zien waarom hij hangt/ vasthoud evt een filmpje kan wel helpen? Dan zien we al wat meer :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:49

1 Alleen aan een contactteugel rijden, je paard mag zijn hoofd houden waar hij maar wil
2 Voorwaarts drijven, voorwaarts drijven
3 Geduld, vriendelijkheid, veel belonen, ontspanning zoeken
4 Hals leren strekken

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 16:50

De hoefslag of bit op fb had hier een interessant artikel over van de week

Laat zeker ook het gebit nakijken en eventueel een ander bit proberen verder ga ik mee in bovenstaande

m_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 21:09

leny_horeman schreef:
laat als je merkt dat ie doorhangt eens helemaal los dus dat ie 'valt' met zijn hoofd
probeer hem ook vanvoor niet 'vast' te houden maar rij hem door en probeer vele tempowisselingen te rijden en zet hem in draf dan ook echt aan het werk. wat ook goed helpt zijn heel veel voltes en buigingen te rijden zodat je ervoor zorgt dat hij lekker soepel in zijn nek wordt!

Ik weet niet of dat u les volgt maar een lesgeefster kan natuurlijk ook altijd helpen. Wij kunnen spijtig genoeg vanaf hier niet zien waarom hij hangt/ vasthoud evt een filmpje kan wel helpen? Dan zien we al wat meer :)

Laten vallen heb ik al geprobeerd , dit helpt nog geen 10 seconden , dan hangt hij alweer.
Bedoelt u dat als hij gaat hangen , ik hem vooruit moet zetten? Voltes doe ik eigenlijk alleen maar, omdat hij nogal hard wil gaan, op de volte heb ik meer controle.
Simpelman schreef:
1 Alleen aan een contactteugel rijden, je paard mag zijn hoofd houden waar hij maar wil
2 Voorwaarts drijven, voorwaarts drijven
3 Geduld, vriendelijkheid, veel belonen, ontspanning zoeken
4 Hals leren strekken

contactteugel lukt alleen in stap , in draf en gallop gaat hij direct hangen.
Voorwaarts ga ik proberen
punt 3 heb ik zeker geen tekort aan :D
4 ben ik mee bezig, dat vind hij nog wel lastig.

0000 schreef:
Een paard kan alleen maar hangen als jij hem iets geeft om op te leunen...Zelf loslaten dus. Paard moet éérst leren zijn eigen hoofd te dragen en dat gaat nooit gebeuren als jij hem steun blijft geven.

ik heb hem gisteren aan een hele lange teugel gereden zodat hij niet aan mij kan steunen en dan steeds iets verder oppakken maar zodra ik het weer oppak , hangt hij ook alweer...
Gentlegiant schreef:
De hoefslag of bit op fb had hier een interessant artikel over van de week

Laat zeker ook het gebit nakijken en eventueel een ander bit proberen verder ga ik mee in bovenstaande

gebit is vorige maand net nagekeken. Ik zal eens kijken of ik het artikel kan vinden, bedankt !

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 21:18

Ik heb het even snel voor je opgezocht
http://www.bitmagazine.nl/algemeen/vech ... tand/7160/

Hoe was het gebit? en heb je de tandarts ook laten kijken na het bit zelf?
Hier heb ik ook een ''hangend'' paard

Van dit
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=554F272F

Naar dit gegaan
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 11380671d7

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... fb396cc1e4

Hier zit wel pakweg 2 jaar tussen
Eerste bit is een enkel gebroken D trens
Als trainings bit rijd ik met een dubbelgebroken augian en inmiddels met black sweet iron met koper tussen stuk
in de stang en trens hangt een dubbel gebroken augian onderleg trens en een baby stang van ''gewoon'' materiaal

Ik merk dat ik met s&t meer aanleuning heb
Verder ben ik veel bezig geweest met hem op de achterhand te gaan rijden/trainen onder begeleiding en zn schoft omhoog te plaatsen
Zet ik hem weer terug na lang en laag dat hij z'n buikspieren moet gaan aanspannen en zijn rug moet ''oprekken'' heeft hij weer meer de neiging om te gaan hangen en duikboot te gaan spelen

Heb je goede instructie?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:17

Je bedoelt aurigan in het bit denk ik?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:23

Bedoel ik :+

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 01:00

Heel vervelend!

Ook ik heb altijd als tip gekregen om vooruit te rijden, zelf niet hard zijn en veel overgangen rijden. Ook veel figuren rijden kan misschien helpen om je paard wat losser te maken en dat het hangen ook misschien eruit gaat. Misschien ook wel het bit dat niet goed past bij je paard??

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 01:02

Vooruit kan ja maar je moet niet in zn tempo overhaasten
Ik zou niet direct vooruit aanraden maar schakelen overgangen en schijn overgangen

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 01:16

Contactteugel en werken aan de stelling en buiging en het correct rijden van wendingen. Zodra ze zwaarder word op je hand drijf je met je kuiten voorwaarts maar vangt vervolgens het tempo op. Ze mag niet harder gaan maar moet juist actiever worden.

Het antwoord wat je zoekt vind je door je op de achterhand van je paard te richten.

m_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 12:36

_Marinke_ schreef:
Contactteugel en werken aan de stelling en buiging en het correct rijden van wendingen. Zodra ze zwaarder word op je hand drijf je met je kuiten voorwaarts maar vangt vervolgens het tempo op. Ze mag niet harder gaan maar moet juist actiever worden.

Het antwoord wat je zoekt vind je door je op de achterhand van je paard te richten.

Meer op de achterhand ben ik inderdaad aan het proberen. Tempowisselingen richting midden/ uitgestrekte draf werkt avrechts. Tempowisselingen naar heeeeeeeel langzaam werkt wel erg goed. Kreeg ik gisteren als tip van de instructrice :D
Joliieeenn schreef:
Heel vervelend!

Ook ik heb altijd als tip gekregen om vooruit te rijden, zelf niet hard zijn en veel overgangen rijden. Ook veel figuren rijden kan misschien helpen om je paard wat losser te maken en dat het hangen ook misschien eruit gaat. Misschien ook wel het bit dat niet goed past bij je paard??

IK ga inderdaad een ander bit proberen, die tip kreeg ik al.
Maar omdat ik dit bit bij het paard kreeg ging ik ervan uit dat dit goed was en ik jhad ook altijd met zo`n bit gereden. Mischien werkt het als combinatie gewoon niet (enkelgebroken watertrens)
Ik rijd zowiso weinig rechte zijden omdat hij mij anders te hard gaat. Tuurlijk rijd ik rechte zijden , maar minder dan ik met mijn vorige paard deed...

Gentlegiant schreef:

Van dit

Naar dit gegaan

Als trainings bit rijd ik met een dubbelgebroken augian en inmiddels met black sweet iron met koper tussen stuk
in de stang en trens hangt een dubbel gebroken augian onderleg trens en een baby stang van ''gewoon'' materiaal

Verder ben ik veel bezig geweest met hem op de achterhand te gaan rijden/trainen onder begeleiding en zn schoft omhoog te plaatsen
Zet ik hem weer terug na lang en laag dat hij z'n buikspieren moet gaan aanspannen en zijn rug moet ''oprekken'' heeft hij weer meer de neiging om te gaan hangen en duikboot te gaan spelen

Heb je goede instructie?

Toen de tandarst was geweest had hij veel haken gehad. Ik heb hem niet naar het bit laten kijken , paard was destijds nog niet van mij.

Een ander bit ga ik proberen.

Een goede intructice heb ik :D , ze leid veel jonge paarden op en probleem paarden en zit eigenlijk al haar hele leven in de sport. Ze neemt echt de tijd om iets uit te leggen en dat vind ik erg prettig.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:45

Gentlegiant schreef:

Van dit

Naar dit gegaan

Heb je goede instructie?

Jammer dat je foto's hebt met totaal verschillende bitten. Het zou mooier zijn als je redelijk vergelijkbare bitten hebt om te laten zien. Nu is de inwerking zo anders, dus loopt je paard ook heel anders. Sorry, maar ik vind dit geen goede vergelijking. Wel zie ik uiteraard verschil.

TS, desnoods een keer een goede ophouding geven, waarbij je gelijk weer loslaat. In de trant van houd zelf je hoofd vast. Ik ga die niet tillen. Verder goed blijven oefenen. Kleine stukjes draf. Steeds weer terug naar de basis, al betekent dat soms dat je gewoon niet verder komt dan de stap. So be it. Neem de lange adem ipv kunstjes op korte termijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:57

hangen kan ook komen door op de voorhand lopen. De balans terug op de achterhand krijgen kan dan helpen. Dan moet je juist niet vooruit jagen, maar kleiner stappen en draven, darin ontspannen en kleine tempowisselingen gaan rijden waarbij je hem niet van het achterbeen af mag laten lopen. Wil je te veel of te snel dan vallen ze weer op de voorhand. Ook halthouden, wel of niet achterwaarts, en weer wegstappen of draven is een fijne oefening.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 13-02-15 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:00

Gentlegiant schreef:
Vooruit kan ja maar je moet niet in zn tempo overhaasten
Ik zou niet direct vooruit aanraden maar schakelen overgangen en schijn overgangen

Helemaal mee eens zeker als je zegt dat je paard al hard genoeg gaat gaat het probleem is dat je paard niet genoeg kracht/gewicht op de achterhand wilt zetten dit kun je alleen bereiken door hem eens op die achterhand te zetten doormiddelvan overgangen en tempowisselingen Hiermee train je ook gelijk de achterhand waardoor deze sterker wordt Juist ook op de volte in je slangevoltes overal

Doe je de ene x bij elke letter andere rondje om de letter enz Korte stukjes laten galopperen enz
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 13-02-15 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:03

Als je paard gaat hangen dan geef jij hem iets om in te hangen. Dan heb je dus niet alleen een contactteugel. Durf de controle eens los te laten en durf op echt alleen een contactteugel te rijden. Of het paard dan nagevelijk loopt is niet van belang.

Je paard leert zo jouw ruiterhand vertrouwen en zal zelf nagevelijk gaan lopen. Heb geduld. Sommige paarden hebben dit snel door, andere kost het weken. Maat zeg nou zelf: heb je liever een paard dat na 8 weken niet meer hangt en vanzelf nagevelijk loopt of ga je liever een jaar terugtrekken?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:27

Wanneer je paard de hals laat strekken en je drijft hem dan voorwaarts dan MOET hij zijn achterhand intensiever gebruiken, helemaal geen dwang voor nodig, alleen maar voorwaarts gaan en dat is voor een loopdier het meest natuurlijke dat er is.
Zo lang je dat probeert met je handen op te lossen dan HOEFT hij zijn achterhand niet intensiever te belasten.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:37

Simpelman schreef:
Wanneer je paard de hals laat strekken en je drijft hem dan voorwaarts dan MOET hij zijn achterhand intensiever gebruiken, helemaal geen dwang voor nodig, alleen maar voorwaarts gaan en dat is voor een loopdier het meest natuurlijke dat er is.
Zo lang je dat probeert met je handen op te lossen dan HOEFT hij zijn achterhand niet intensiever te belasten.

bij een correct gebouwd paard zal dit idd zo zijn Helaas zijn de ,meeste paarden niet geheel correct En zal een paard wat naar voren gebouwd is Aan een lange teugel toch veel meer moeite moeten doen om zijn achterhand er GOED onder te krijgen Snap absoluut je idee Maar helaas werkt dit niet voor elk ttpe paard

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:20

Dit werkt bij ieder paard.
Mooi hè?

m_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 12:42

martine0503 schreef:
Gentlegiant schreef:

Van dit

Naar dit gegaan

Heb je goede instructie?

Jammer dat je foto's hebt met totaal verschillende bitten. Het zou mooier zijn als je redelijk vergelijkbare bitten hebt om te laten zien. Nu is de inwerking zo anders, dus loopt je paard ook heel anders. Sorry, maar ik vind dit geen goede vergelijking. Wel zie ik uiteraard verschil.

TS, desnoods een keer een goede ophouding geven, waarbij je gelijk weer loslaat. In de trant van houd zelf je hoofd vast. Ik ga die niet tillen. Verder goed blijven oefenen. Kleine stukjes draf. Steeds weer terug naar de basis, al betekent dat soms dat je gewoon niet verder komt dan de stap. So be it. Neem de lange adem ipv kunstjes op korte termijn.

Mijn instructrice liep gisteren rond toen ik aan het rijden was en die heeft mij daar inderdaad ook mee geholpen.
De stap zit wel goed , daar heb ik niks op aan te merken (hij moet zo nu en dan alleen iets meer doorlopen, als ik ga friemelen wil hij wel eens terug komen).
Zodra ik ga draven gaat hij al bijna direct weer hangen.
joyce B schreef:
hangen kan ook komen door op de voorhand lopen. De balans terug op de achterhand krijgen kan dan helpen. Dan moet je juist niet vooruit jagen, maar kleiner stappen en draven, darin ontspannen en kleine tempowisselingen gaan rijden waarbij je hem niet van het achterbeen af mag laten lopen. Wil je te veel of te snel dan vallen ze weer op de voorhand. Ook halthouden, wel of niet achterwaarts, en weer wegstappen of draven is een fijne oefening.

Deze tip kreeg ik van mijn instructrice :D
PaulinBijoux schreef:
Als je paard gaat hangen dan geef jij hem iets om in te hangen. Dan heb je dus niet alleen een contactteugel. Durf de controle eens los te laten en durf op echt alleen een contactteugel te rijden. Of het paard dan nagevelijk loopt is niet van belang.

Je paard leert zo jouw ruiterhand vertrouwen en zal zelf nagevelijk gaan lopen. Heb geduld. Sommige paarden hebben dit snel door, andere kost het weken. Maat zeg nou zelf: heb je liever een paard dat na 8 weken niet meer hangt en vanzelf nagevelijk loopt of ga je liever een jaar terugtrekken?

Ik was ook al op dit idee gekomen.
Ik heb hem aan een hele lange teugel gereden, dan kon hij eigenlijk helemaal niet hangen want dan lag zn neus in het zand :=
Maar zodra ik hem weer oppakte ging hij weer hangen, duurde echter wel langer dan normaal.
Ik rijd hem nu ook niet naar beneden, dan gaat hij sneller hangen. Laat die neus maar in de wind , en kijken of dit werkt.
Simpelman schreef:

Ik probeer het anders op te lossen , maar ik probeer maar wat omdat ik niet zo veel ervaring heb weet ik niet wat het beste werkt ..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 13:03

ALLES in de Klassieke Dressuur is opgebouwd op het voorwaarts gaan.
De ontwikkeling van de kracht van de achterbenen.
Door te gaan zitten frutselen met kleine bewegingen en terug werken verliest een paard zijn natuurlijke bewegingen, het wordt een krabbelaar.
Het wordt er zeker niet sterker door in de achterhand.

10 Halve overgangen maken naar kleiner en meteen weer de passen vergroten, alles in draf.
Voorwaarts rijden wil zeggen de passen vergroten niet sneller gaan lopen.

Voltes en gebroken lijnen met buiging en stelling.
Als je paard zich naar beneden strekt drijven.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:13

Slotje omdat dit topic is aangemaakt met een niet toegestaan schaduwaccount.