Paard van 9 probeert me uit na 2 maanden!?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hoende21

Paard van 9 probeert me uit na 2 maanden!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 09:37

Hello allemaal,

Ik heb nu 4 maanden een verzorgpaard (tinker arabier).
De eerste 2 maanden verliepen vlekkeloos, kon makkelijk 2 uur op buitenrit.. nooit een bok of weigeren.. Na deze 2 maanden veranderde de boel.. Overal weigeren, wil ik linksaf wil hij terug naar stal.. Wil ik rechts, wil hij terug naar stal.. Keihard bokken en lig er telkens bijna af.. Iedere dag weer een gevecht. Ik heb heel veel grondwerk gedaan en in de bak luistert hij echt goed en is hij zo mak als een lammetje.. Maar buiten? DAMN. Dat meppen vind ik soms heel erg moeilijk, aandrijven werkt voor geen meter en met meppen gaat ie keihard bokken. niet dat ik dat zo heel erg vind maar het is telkens een verschrikkelijk gevecht op straat. Meppen leidt tot bokken, bokken leidt tot een geflipt paard wat dan de sloot niet ziet en zich de straat op bokt waar auto's rijden...

Medisch niks mis, want als zn bazin erop zit gedraagt ie zich voorbeeldig. Ze heeft hem al vanaf veulen.

HELP me please. xx

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:53

Ik denk dat je op dit moment een negatief spiraal creëert. Weigeren hoeft niet perse ongehoorzaamheid aan jou te zijn, hij kan ook op dat moment even het vertrouwen kwijt zijn. Dat los je niet op door te "meppen", je bevestigt daar alleen maar zijn angst mee. Zeker als het paard daardoor juist gaat flippen, dus nog angstiger wordt dan het al was.
Zou het anders aanpakken, laat een ander paard voorop lopen op een punt waar hij niet langs wil of rechtdoor wil, bouw het langzaam op en probeer het niet op deze manier te forceren, want als ik dit zo lees maak je alleen maar meer kapot.

Flowery

Re: Paard van 9 probeert me uit na 2 maanden!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:02

Het is niet jouw eigen paard begrijp ik, dus wat zegt de eigenaresse?

Laat haar anders een paar keer mee gaan op de fiets of lopend, kijken of het dan beter gaat :) Dan krijg jij ook weer wat vertrouwen terug in het paardje!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:19

Het paard heeft waarschijnlijk te weinig vertrouwen in jou als ruiter, en als verantwoordelijke voor de "enge" situaties. Er is waarschijnlijk ergens iets gebeurd waardoor het paard de conclusie heeft getrokken dat jij het dier niet helemaal kan "beschermen".

Dat vertrouwen moet je terug winnen, en dat gaat niet door slaan, schoppen, meppen of ander "geweld". Je moet opnieuw beginnen. Ga eerst eens met het paard aan de hand wandelen, dat bouw je uit tot jij erop, en iemand anders mee wandelen. Daarna iemand op de fiets mee, die persoon gaat steeds meer afstand houden, tot je weer alleen op pad kan.

Daarbij is rust belangrijk. Als het paard iets eng vind, dan wacht je gewoon tot het paard wel verder durft, of je stapt af, en even verderop weer op. Overleg met de eigenaresse wat zei als beste oplossing ziet.

hoende21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 12:08

Bedankt voor alle reacties en tips! Ik ben een beetje boers; 'meppen' betekent een tik of twee, drie geven haha. op een weiger moment probeer ik eerst door te zetten en daarna stap ik af en loop ik een stuk. Maar zodra ik weer wil rijden gaat ie weer omdraaien richting stal en begint het opnieuw. Het is echt telkens om willen draaien bij iedere afslag wat de eerste 2 maanden absoluut niet het geval was. Als ik ernaast loop is er niets aan de hand en bij zijn baasje is er niets aant handje... dus is het uitproberen of echt vertrouwenskwestie? Ik heb enorm veel geduld en ik heb wel een paar keer toegegeven omdat het soms gewoon te gevaarlijk is. Zijn baasje weet het ook niet heel goed, maar zijn vorige verzorger heeft dit ook gehad.

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:14

Is er een optie om met iemand anders mee naar buiten te gaan? Misschien dat hij het dan niet doet en jullie zo weer een betere band opbouwen met naar buiten gaan