enorm scheef paard weer oppakken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bente_sat

enorm scheef paard weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 23:52

Hallo iedereen!
sinds anderhalve maand rijd ik een leuke merrie. Ze heeft 9 maanden stil gestaan omdat ze zo scheef was dat ze onregelmatig liep. Nu loopt ze weer goed en ben ik haar langzaam aan het oppakken. ze staat op de stal waar ik een keer per week werk en ze wordt nu dus ook maar een keer per week gereden. Voor de rest wordt ze gelongeerd, gaat ze in de stapmolen komt ze elke dag een paar uurtjes buiten.

Ze is enorm rechtsgebogen, is moeilijk te sturen en valt snel op de voorhand waardoor ze veel struikelt. Ook is ze redelijk groot namelijk 177 waardoor ze moeilijk bij elkaar te houden is. We zijn vooral met de basis bezig, lang laag en los. Ik rijd vooral op de binnenhoefslag, tempowisselingen, veel van hand veranderen en slangenvoltes.

Zaterdag heb ik voor het eerst les met haar.
Ik wilde er een soort volgtopic van maken waar ik tips in kan vragen en de vooruitgang kan bespreken.

Duss brand los!

Angela

Re: enorm scheef paard weer oppakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:01

Altijd leuk om zo'n project te volgen :j

Start je meteen met een filmpje?

En aan de longe, wordt ze echt gelongeerd, of wordt ze rondgeslingerd?

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 12:25

Ik zal zaterdag kijken of er gefild kan worden! is wel handig om de vooruitgang te zien. Ik heb eigenlijk geen idee of het rondslingeren of longeren is omdat ik er niet bij ben. Maar ik ga er vanuit dat ze wel echt gelongeerd wordt eigenlijk.

leny_horeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:52

heb ook een tijdje een jong paard gereden dat hier moeilijkheden mee had.

Goed dat je lang, laag en los op de binnenhoefslag rijdt!
Wat ik toen moest doen van men lesgever was heel de tijd van de binnenhoefslag naar de buitenhoefslag rijden door boogjes dus eigenlijk bijna geen rechte lijnen rijden maar heel de tijd boogjes.
Ook veel voltes en deze verkleinen en vergroten dit helpte enorm bij mijn paard (zorg hierbij wel dat je zeker je buitenteugel er goed bijneemt zodat je paard niet over zijn buitenschouder wegvalt)

rij ook veel figuren en tempwisselingen, probeer rechte lijnen zo veel mogelijk te vermijden :)

succes

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 15:47

Volte verkleinen, vergroten is ook een goede inderdaad. Wijken voor druk vindt ze ook moeilijk en dat pakken we dan gelijk mee. Tsja die buitenteugel is inderdaad een punt, want zodra je stuurt gaat haar hoofd naar binnen en loopt ze weg over haar schouder, zelfs als ik mijn buitenteugel er goed bij heb maar dit zal met de tijd wel beter worden denk ik

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 17:48

Zo net gelest, ik heb echt overal spierpijn morgen en abby ook denk ik. Lesgever vond het een leuk paard waar nog veel werk in moet worden gestopt. zijn nu vooral bezig geweest met tempowisselingen en dat ze echt van achter naar voren gaat lopen en niet meer haar hele gewicht op haar voorhand gooit. Er is een filmpje gemaakt, ik ga eens uitzoeken hoe ik die hier kan plaatsen

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 20:24

Hier de video in een link, ik krijg het niet voor elkaar om het zonder link te plaatsen. In het begin zie je haar heel erg naar de hoefslag trekken en ik houd haar dan ook echt niet recht maar later gaat dat beter. Ook zie je haar een keer struikelen, op dat moment wil ik een pasje naar voren maar door haar onbalans struikelt ze dan. Het ziet er wel beter uit dan ik dacht toen ik er op zat dus dat valt weer mee!
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden
https://vimeo.com/119636885

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:33

Het scheve valt op dit filmpje wel mee vind ik! Misschien volgende keer vragen of ze ook eens linksom willen filmen ;)
Als ik jou was, zou ik mijn beugels een gaatje korter maken, dan heb je het vanzelf al makkelijker om haar grote bewegingen te volgen en dat geeft je meteen ook meer stabiliteit in je bovenlichaam. Zal wel even aanpassen zijn in het begin, maar loont zeker de moeite volgens mij !

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 20:37

Haha na een stukje doorzitten had ik inderdaad mijn beugels korter gedaan, was ze beide kwijt. Het is de 7e keer dat ik er nu op zat en het scheve valt me steeds meer mee inderdaad. Ze loopt vooral heel erg op de voorhand en wordt daardoor heel erg sterk. Volgende week een filmpje linksom!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:39

Leuk ik volg !. Rijden jullie ook linksom :p

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:48

Volgens mij komt het scheve met name voort uit een gebrek aan balans. Paard is nog slungelig en mist kracht om recht en in balans te lopen. Zorg er vooral goed voor dat je de schouder goed voor de achterhand plaatst en onderhoudt een ritme en contact.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 20:56

Het is inderdaad voornamelijk onbalans. Als ik wat fa schakelen merk je ook dat ze het makkelijker vindt om recht te lopen. Het gevaar hiervan is alkeen weer dat ze soms doordendert op dat hoge tempo en dat het lang duurt voordat ik haar terug heb op mijn zit. Ik ga ook eens vragen of ze eens naar de fysio of ostheopaat mag. Ik denk dat het wel nodig is.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 01:04

Leuk ik ga volgen! Leuk paard heb je! Ik heb niet het hele filmpje gezien maar wat ik zag zag er goed uit. Succes! +:)+

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:09

Een fysio of osteopaat kan kneden wat ie wil, hij kneed er echt geen spieren op. En spieren is wat dit paard nodig heeft om rechter en in balans te gaan lopen. Een gewoon ongetraind en slungelig paard dat de basis onder de knie moet krijgen heeft dat helemaal niet nodig, die moet gewoon opgebouwd en getraind worden. Net zoals jij, als je nooit iets zou doen en spierpijn hebt van een keer een rondje joggen, geen peuten nodig hebt. Alleen maar zonde van je portemonaie, voegt niets toe. Gewoon lekker rijtechnisch voor elkaar gaan krijgen en dat kost gewoon tijd. Spieren zitten er niet van de een op andere dag op, er bestaan geen quick fixes.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 10:59

Ze heeft hiervoor echt 9 maanden stil gestaan omdat ze kreupel was uit scheefheid. Haar rechterhoef groeit ook schuin naar binnen, dit wordt langzaam door de hoefsmid gecorrigeerd natuurlijk. Wel denk ik dat ze haar lichaam anders is gaan belasten hierdoor en dat de scheefheid daar vandaan komt. Daarom ben ik wel benieuwd of een fysio of osteo ietsckan vinden. Natuurlijk heeft ze meer spieren nodig en dat zal met de tijd ook wel komen en dan zal het allemaal stukken beter gaan maar misschien is het naast onbalans ook iets wat uit haar lichaam zelf komt.