met een "losse"teugel rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

melanymella

met een "losse"teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 11:48

Beste Bokkers,

Ik rijd 2 jaar op een manege , met instructrice. Ik heb privelessen en groepslessen. Ik rijd nu op een paard dat erg rennerig is als je niet ontspannen rijd. Dat gaat verder nu wel goed , dus ik dacht; laat ik een stapje verder gaat met haar. Dus wil ik der hoofd wat laten zakken als ik wil loswerken bijvoorbeeld, dus dan houd ik mijn teugels wel losjes dan normaal, maar het contact blijft wel! Maar als ik dat dus doe in draf, dan rent ze weg. Dus hoe kan ik dit makkelijk oplossen? ik heb dit zelf maar 1x geprobeerd in mijn priveles, maar toen kwam dat dus. Dus heb ik maar me teugels wat korter gemaakt en zo nog een keer proberen. Heeft iemand tips waardoor ik toch haar in mijn tempo laat lopen , met een losse teugel (maar wel contact)?

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 11:55

Probeer het tempo te beïnvloeden met de houding en vooral je zit. Net iets langzamer lichtrijden dan het draftempo helpt vaak goed. Niet naar voren leunen maar je gewicht in het midden houden, evt. ietsje terug maar zeker niet achterover hangen. Na een tijdje gaat een paard dat soort hulpen ook beter opmerken en beter op reageren.
En stemhulpen, alles om het paard begrip te geven van wat je vraagt. Natuurlijk belonen (liefst met de stem om alles verder constant te houden) zodra er maar een klein beetje van de goede reactie komt.

melanymella

Re: met een "losse"teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 12:08

Bedankt voor je reactie!
Nog een vraagje hoor; En hoe kan ik het beste langzamer lichtrijden als ze rennerig is?

melanymella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 12:12

En zijn er ook nog eventueel figuren die ik kan rijden met een rennerig paard , waardoor ze wat rustiger wordt en ze kan kan letten op mijn hulpen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:17

Langzamer lichtrijden is heel goed... (ik vind het super lastig) je moet paard dus uit haar ritme halen door een langzamer ritme licht te rijden ipv mee te gaan met haar ritme.
Goed op je eigen houding letten... en op je ademhaling. Diep en rustig ademhalen kan ook rustgevend werken... zeker niet je adem inhouden... want dan gaan de meeste paarden meteen opzoek naar een tijger (of er alvast voor wegrennen)
Welke oefeningen... tja.. dat ligt ook aan het niveau van het paard. Voltes verkleinen en vergroten, slangevoltes... etc. etc.
maar als ze meteen in draf er vandoor schiet... zou ik eerst weer naar stap gaan, daar weer echt ontspanning zoeken en dan in een oefening of in een hoek weer rustig overgang naar draf vragen. Misschien zelfs eerst alleen maar 1 volte of 1 lange zijde draf en dan weer op zo min mogelijk hulp (dus vooral met zit en evt. stem) terug naar stap.

melanymella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 12:22

Bedankt voor de tips! Erg handig ;) Ik zal ze zeker gebruiken !

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:30

Tips van Evelijn zijn prima. Veel succes!

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:33

Voltes rijden kan helpen! Ook andere figuren, als je hem bezighoudt met figuren en tempo wisselingen zal hij waarschijnlijk ook minder gaan rennen.

Niet teveel aan je teugels trekken ook, maar inhouden en weer loslaten en weer inhouden. Dat werkt veel beter dan inhouden tot hij jou tempo rijd, dan kan hij namelijk het bit gaan vastpakken en gaat hij alleen maar meer rennen.

melanymella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 12:39

Jaa klopt! De eerste priveles heb ik alleen maar getrokken aan de teugels (wat achteraf erg dom was!) en erg gespannen en ongeduldig gereden, waardoor ze alleen maar sneller ging rennen. Na een paar privelessen gaat het steeds beter , ze rent minder snel, en ik probeer erg ontspannen te rijden , zonder getrek. En als ze gaat rennen , dan halve ophoudingen geven op beide teugels. En natuurlijk veel geduld hebben!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 12:52

Martie schreef:
Probeer het tempo te beïnvloeden met de houding en vooral je zit. Net iets langzamer lichtrijden dan het draftempo helpt vaak goed.

Mee eens. Meestal ga je als ruiter mee in het drafritme van het paard. Maar als de ruiter het ritme van lichtrijden bepaald gaat het paard daarin mee.

Daarom kunnen paarden ook zo goed draven op de maat van de muziek. Niet omdat zij zo muzikaal zijn, maar omdat de ruiter ongemerkt gaat lichtrijden op het tempo van de muziek :)

_Lou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 17:14

Ik heb soms ook een heel rennerig paard in de les. Mijn instructeur zegt dat als het paard gaat rennen je het paard op een volte moet zetten en die kleiner moet maken zodat die uiteindelijk wel rustiger moèt gaan lopen en je zo controle terug krijgt. Ook wordt er dan gezegd dat alsie weer gaat rennen dat je hem dan in het midden moet laten halt houden - ff rust nemen.
En wat er al eerder is gezegd langzamer gaan lichtrijden :)