Kapstokvoeten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikieV

Kapstokvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 18:12

Hallo iedereen,

Zoals de titel al zegt heb ik er moeite mee om mijn tenen naar binnen te draaien.
Tijdens het rijden merk ik er niets van maar als ik dan naderhand mijn foto's zie erger ik mezelf eraan.
Weet iemand manieren om dit af te leren en tenen netjes naar binnen te draaien?

Groetjes Nikie

NikieV

Re: Kapstokvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 20:15

Niemand?

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:37

Zonder beugels rijden als dit mogelijk is. Probeer je knieen naar binnen te draaien!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:25

Het geheim is dat je niet je tenen naar binnnen moet draaien, dat is niet vol te houden én fout.
Je moet de bovenkant van je dijbeen naar het zadel toe draaien.
Je zit moet een vork zijn, zitbeenknobbels knieeën.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:00

Precies Zoals Simpelman het zegt. Ga zitten en maak een soort van. Leg daarbij je knie goed tegen het zadel let wel, leggen niet duwen. Laat je onderbeen gewoon hangen, niks mee doen

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:06

probeer er eens niet aan te denken om je tenen naar binnen te "moeten" draaien, maar juist proberen je hakken naar buiten te draaien.
Dit kost minder moeite, en scheelt veel kramp in de voeten.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:14

Tenen naar binnen draaien gaat idd niet werken.
Hakken naar buiten trouwens ook niet.
Het ligt aan je complete zit.
Vasthouden doe je vnl van uit je kruis, loslaten daar.
Eerst ga je bepalen wat de juiste lengte is van je beugel.
Je zit in het zadel laat je benen los hangen en je juiste maat is daar waar de bovenkant beugelblokje gelijk met je enkel zit.
Als je zit zie je je tenen net niet.
En dan ga je rijden en laat je los in je boven benen/kruis word soepel daar, want daar zit het grootste probleem.
Het remedie tegen wiebel benen en afstekende benen.
En als dat niet werk dan kom je maar een poosje bij mij in de bak rijden ik heb rechtstaande palen die leren je wel om die tenen goed te houden := := :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:19

Schrale troost.. sommige mensen (ik onder andere...) raken het nooit kwijt, heb er mee leren leven.
(als paard fijn loopt heb ik weer tijd om op mijn voet te letten)

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:26

mnkortleve schreef:
Tenen naar binnen draaien gaat idd niet werken.
Hakken naar buiten trouwens ook niet.
Het ligt aan je complete zit.
Vasthouden doe je vnl van uit je kruis, loslaten daar.
Eerst ga je bepalen wat de juiste lengte is van je beugel.
Je zit in het zadel laat je benen los hangen en je juiste maat is daar waar de bovenkant beugelblokje gelijk met je enkel zit.
Als je zit zie je je tenen net niet.
En dan ga je rijden en laat je los in je boven benen/kruis word soepel daar, want daar zit het grootste probleem.
Het remedie tegen wiebel benen en afstekende benen.
En als dat niet werk dan kom je maar een poosje bij mij in de bak rijden ik heb rechtstaande palen die leren je wel om die tenen goed te houden := := :=

het verschil tussen tenen naar binnen draaien of hakken naar buitendraaien zit em in het volgende
Tenen naar binnen --> doe je met de onderbeen, terwijl hakken naar buiten bij de gemiddelde mens vanuit de heup gebeurd. En dat is wat je wil hebben.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 00:09

Vraag je instructrice eens om je benen in de juiste houding te leggen, steeds als je ze verkeerd legt. Zo wordt je je makkelijker bewust van je houding en ga je ook sneller voelen dat je je benen anders neerlegt en kun je dat zelf gaan corrigeren zonder dat je instructrice je houding weer recht zet. Tenminste, bij mij heeft het gewerkt.

En verder zoals er al gezegd is: het moet vanuit je heupen en bekken komen, die zijn cruciaal in je houding. Dus probeer je dijbenen tegen het zadel te leggen waarbij je knieën wat naar binnen draaien en let daarbij inderdaad op dat je niet gaat knijpen met je knieën, dat is wat anders want dan druk je ook je onderbenen aan en die wil je juist ontspannen! :+

Nu ben ik geen instructrice, deze tips en uitleg heb ik uit eigen ervaring en interpretatie, dus als ik iets verkeerd uitleg: iemand anders mag me best verbeteren! :Y)

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 18:02

Bedankt voor de tips! Ga het zeker proberen, instructrice heb ik niet. Ik rijd puur recreatief en neem geen lessen.

LindaColijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:35

Ik herken het probleem. :) Zeker op fotos. Alleen de tenen indraaien lukt me inderdaad ook niet, hou het niet vol en blijft ongemakkelijk. Het binnendraaien van het bovenbeen en zo je hele been meedraaien is inderdaad ook de oplossing voor mij geweest.

_Lou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:10

Ik had hetzelfde probleem alleen dan met mijn armen; die deden altijd hun eigen wil. Het was zegmaar slecht aangeleerd dus deed ik dat onbewust.
Ik heb er eens een paar weken goed op gelet en het ging goed! Nu doe ik het dus "onbewust" goed ->Ik zou dus vragen of iemand je wil helpen met het goed plaatsen van je benen en dat steeds te blijven doen. Succes ;)

leny_horeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:43

heel erg herkenbaar, ik heb hier ook enorme problemen mee.
nu heb ik een lesgeefster die mij best 'streng' aanpakt en ik heb ook enorm vele tips gekregen van haar.

Meestal gebruiken mensen die met hun tenen naar buiten rijden de verkeerde spieren!
doe je beugels uit laat iemand je paard aan de longe nemen en doe je ogen toe, draai je tenen zo ver als je kan naar binnen en duw je hakken helemaal uit, ga dan op je 'kont' zitten en span je onderste buikspieren aan. zo voel je dat je knieën vaster komen en je je bovenbenen gaat opspannen.
Dit is de houding waar je naartoe wilt werken.

Mijn lesgeefster zegt dat als je leert de juiste spieren te gebruiken je automatisch beter gaat zitten en die kapstoktenen snel verleden tijd zijn :)

Hoe je ook heel goed voelt hoe je 'correct' zit en de juiste spieren gebruikt is je beugels aan je singel vastmaken en dan je tenen goed naar binnen draaien en vergeet natuurlijk niet je benen lang te maken.

ik hoop dat je hier iets aan hebt en probeer het maar eens :)

Ook lees ik dat je puur recreatief rijd en geen lessen neemt, ik rij ook puur recreatief en rij vooral in het bos, maar een goede tip neem aub zeker 1x in de maand les (van een goede lesgeefster) Het is zo'n enorm groot verschil. Ik les nu elke week en ik heb net een ander paard onder mijn kont. Ook tijdens het buitenrijden heb ik veel meer controle en een beter verzameld paard.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:58

Wanneer je tenen naar buiten wijzen is dat vaak een gevolg van een verkeerde beenligging vanuit de heup. Wanneer je dan je voeten gaat corrigeren, levert dat vaak klachten op. Je moet je been dus vanuit je heupen naar binnen draaien. Dit kan alleen met een bekken in middenstand, dus controleer eerst het volgende:

Je schaambeen en de botpuntjes aan de voorkant van je bekken moeten in hetzelfde verticale vlak staan in stilstand. Tijdens het rijden zal je bekken bewegen, maar wel steeds de middenstand passeren. Dit gebeurt eerst met je ene heup en dan met je andere. Alleen in deze positie zijn je heupgewrichten vrij om de beweging van je paard op het kunnen vangen.

Wat betreft het naar buiten steken van de voeten: Het helpt vaak om in plaats van je tenen naar binnen, je hakken naar buiten te draaien. Of om de achterkant van je bovenbenen/spieren onder je been uit te trekken naar achteren toe. Wij vrouwen hebben ronde spieren in onze benen benen, waardoor de benen ook makkelijker tegen het zadel wegrollen. Bij mannen zijn de benen vierkanter gebouwd en is het dus makkelijker om een goede beenligging te houden. probeer het vlakke deel aan de binnenkant van je dijbeen en knie te vinden, dit moet aansluiten op je zadel. Je knie ligt dan achter de wrong, en niet (zoals veel mensen doen) erop. De wrong zorgt er dan voor dat het makkelijker is om je been in de goede positie te houden. Een goede lengte van je beugel is daarom ook essentieel!

Waarschijnlijk hou je het in het begin maar kort vol. Kies een punt (bv een letter) in de bak waar je er elke keer even op let als je erlangs rijdt. Hoe vaker je het corrigeert, hoe makkelijker het wordt.

Bovenstaand advies is geen vervanging voor professionele zitlessen. Een HSO instructeur kan je helpen met jou specifieke situatie en versnelt daarmee het leerproces.