Paard pakt bit heel erg vast

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YvonAnna

Paard pakt bit heel erg vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 17:53

Hallo,

ik heb een verzorgpaard maar wanneer ik haar met bit rijd pakt ze aan de rechter kant het bit helemaal vast. Ik heb met de rechter teugel dan ook niks meer te zeggen. De tandarts is pas geweest en de zadelmaker ook, dus daar kan het niet aan liggen. Ze heeft nu een dubbelgebroken bit naar mijn mening is het bit ook iets te groot misschien heeft het daar mee te maken. Hoe kan ik zorgen dat ze het bit niet meer vastpakt? of misschien een ander bit aanschaffen die wat beter past?

ps. soms wordt ze bitloos gereden vooral in het bos. Maar vanwege haar leeftijd en spieren die wat minder worden wil ik dat ze haar rug wat meer gaat gebruiken.

annebe

Re: Paard pakt bit heel erg vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:56

Ik zou zeggen als bitloos goed gaat, lekker bitloos blijven rijden :D

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:57

bit of bitloos rijden heeft niks met bespiering te maken .
dus als ze goed op bitloos loopt , lekker bitloos blijven rijden

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:58

Wat bedoel je exact met vastpakken .. een paard kan allen vasthouden als jij dat ook doet. Bedoel je niet dat ze rechtsom niet in wil buigen ? Als dat het geval is is ze gewoon scheef zoals ieder paard van nature is. Dan moet je gewoon goed les nemen.

YvonAnna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 18:08

met vastpakken bedoel ik dat als ik een ophouding maak het eigenlijk niet kan omdat het bit niet kan bewegen omdat ze hem dus vastpakt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:23

HAR -> RT-V

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:44

Dus hij maalt zich sterk. Buigt hij wel in die kant op ? Of is hij altijd sterk

YvonAnna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 08:43

Hij kan wel schouder binnenwaard en meekijken met bij voltes maar verder heb ik niks te zeggen. Met de galop maakt ze zich vaak ook heel sterk

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 08:52

Msschien ligt het bij jou.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:30

Wanneer heb je met rechts niets te zeggen dan? Je geeft aan dat het paard wel te rijden is in schouderbinnenwaarts en dat je paard de juiste stelling en buiging heeft op de volte, wanneer gaat het dan wel mis? Alleen bij een ophouding? Maar waarom is die ophouding dan op 1 kant?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:55

Neem les bij een goede instructeur. Leg je probleem uit, dan kan je leren wat je eraan kan doen.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:01

Ik raad je ook aan om les te nemen.

Heb je wel druk op links dan? Wat gebeurt er als je aan de linkerkant een ophouding maakt?

Die linkerkant is wel erg belangrijk om haar rechts losser te krijgen, vaak als een paard sterk is aan de ene kant, krijg je aan de andere kant geen constante aanleuning.
Alleen maar een ophouding maken rechts heeft geen zin, dan moet je ook je been eraan houden (en met je been mag je dan echt wel even streng zijn).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:05

Hoe oud is het paardje?
Als de spieren minder worden en ze al op leeftijd is, zal ze haar rug niet zo snel beter kunnen gaan gebruiken...integendeel....om de rug kunnen te gebruiken, hebben ze wel wat kracht nodig.

In elk geval moet je aan de kant waar ze het bit vastneemt, zelf loslaten. Maar zoals al gezegd, als ze fijn loopt bitloos, altijd bitloos blijven rijden, toch? :)

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:55

Pandora2 schreef:
Hoe oud is het paardje?
Als de spieren minder worden en ze al op leeftijd is, zal ze haar rug niet zo snel beter kunnen gaan gebruiken...integendeel....om de rug kunnen te gebruiken, hebben ze wel wat kracht nodig.

In elk geval moet je aan de kant waar ze het bit vastneemt, zelf loslaten. Maar zoals al gezegd, als ze fijn loopt bitloos, altijd bitloos blijven rijden, toch? :)

Hier sluit ik me bij aan! :)

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:03

Mijn eerste pony pakte ook altijd het bit vast. Een goed passend bit is belangrijk niet te groot dat kunnen ze makkelijker vast pakken en te klein is oncomfortabel voor het paard. Er is niets mis met bitloos rijden. Maar (ik ben niet goed op hoogte van de regelementen van het KNHS over bitloos rijden) misschien zijn er situaties waarin je toch met een bit wilt rijden. Probeer wat bitten uit, ik ben geen voorstander van scherp inwerkende bitten. Mijn pony had een moeilijke mond, afwisseling hielp. Ik had 4 bitten voor hem. Die ik met regelmaat wisselde
Rubberen stang met appelsmaak was ons favoriete bitje voor thuis trainen en verder reed ik veel met koperen bitten. Pony schuimde meer met een koperen bit dan rvs.

leny_horeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:09

ik raad aan om op die kanten veel voltes te rijden en stelling te vragen,
een goede lesgeefster doet ook wonderen maar het kan natuurlijk ook aan het bit liggen!

wat ik zelf fijn vind is een enkelgebroken koperen bit met rolletjes :)

maar mijn vraag, als de tandarts is geweest waarom heb je dan je bit niet laten controleren?