tips voor het probleem met mijn paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maaike02

tips voor het probleem met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 14:01

Mijn paard is heel lief en heeft een zacht karakter, maar ze is altijd erg druk. Dan schiet ze in galop (rengalop zelfs) en gaat ze erg hard en is moeilijk terug te krijgen. Meestal houd ze dan ook nog eens het bit vast, en ze heeft zo'n stuitergalop dat je er echt alles aan doet goed naar achter te blijven zitten en in het zadel te drukken. Het is meestal vanuit draf, dat ze wegschiet. Misschien heeft dit er mee te maken, dat ze een ex- crosspaard is. Ze wilt altijd snel zijn, en geeft nooit op. Ik rij ook bijna elke dag. Alleen de woensdag en maandag niet, dat zijn haar rustdagen. Dus daar ligt het niet aan. Ik heb ook weleens geprobeerd eerst te longeren zodat ze misschien moe werd. Maar ook dit werkt niet en geeft een tegengesteld effect. Hierna is ze nog heter en wil alleen maar meer galoperen, en doet ze ook net alsof ze geen stap kent. Herkend misschien iemand zich in dit probleem? Of heeft iemand tips? Alles is welkom!
(Ik stuur dit voor een ander persoon, hebben jullie tips voor haar?)

Maaike02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 14:42

niemand?
Laatst bijgewerkt door Maaike02 op 08-02-15 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:49

Ik zou eerst een gaan kijken naar haar zadel en mond, en het voer wat ze krijgt.

Jou verhaal is namelijk heel herkenbaar voor mij, die van mij was ook altijd weg schieterig.
Haar zadel lag goed en heb toen een ander bitje geprobeerd dat was al een hele verbetering en ze pakte het bit niet meer vast maar toen ben ik ook het voer aan gaan pakken ze kreeg eerst een basisbrok waar best veel suiker in zat. Ik ben toen een meusli gaan voeren voor hete paarden die wat rust in het koppie mogen hebben en ik had binnen een paar dagen een heel ander paard onder mijn kont.
En ik heb heel veel les gehad in die tijd en dat hielp natuurlijk ook veel.
Laatst bijgewerkt door CoRiNa1983 op 08-02-15 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:49

Binnen 45 minuten heeft echt nog niemand een kant en klare tip, geduld is een schone zaak ;)

Verder vind ik het een heel onduidelijk verhaal; gaat het om jouw paard/pony of paard/pony van een ander?
Zolang ze in de bak nog niet onder controle te houden is zeg ik op mijn beurt; lessen, lessen, lessen, lessen en wedstrijden niet aan beginnen. Als je op 'thuis terrein' je dier niet onder controle kunt houden vind ik het persoonlijk onverantwoord om een ander daar ook mee in gevaar te brengen met losrijden et cetera op wedstrijd. Lijkt me ook geen lol aan om met een crossend stuiterend paard op wedstrijd te gaan.

Dus ja, het is echt de dooddoener eerste klas; maar hoe lang heeft ze het paard, hoe lang lest ze en zijn lichamelijke ongemakken uitgesloten?

Maaike02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 14:55

Anoniem schreef:
Binnen 45 minuten heeft echt nog niemand een kant en klare tip, geduld is een schone zaak ;)

Verder vind ik het een heel onduidelijk verhaal; gaat het om jouw paard/pony of paard/pony van een ander?
Zolang ze in de bak nog niet onder controle te houden is zeg ik op mijn beurt; lessen, lessen, lessen, lessen en wedstrijden niet aan beginnen. Als je op 'thuis terrein' je dier niet onder controle kunt houden vind ik het persoonlijk onverantwoord om een ander daar ook mee in gevaar te brengen met losrijden et cetera op wedstrijd. Lijkt me ook geen lol aan om met een crossend stuiterend paard op wedstrijd te gaan.

Dus ja, het is echt de dooddoener eerste klas; maar hoe lang heeft ze het paard, hoe lang lest ze en zijn lichamelijke ongemakken uitgesloten?

sorry geduld is niet mijn sterkste kant :D en het gaat om de pony van iemand anders maar die heeft geen account op bokt.nl
ik zal even vragen hoelang ze het paard heeft en je andere vragen :) in elk geval alvast bedankt!

Maaike02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 15:00

CoRiNa1983 schreef:
Ik zou eerst een gaan kijken naar haar zadel en mond, en het voer wat ze krijgt.

Jou verhaal is namelijk heel herkenbaar voor mij, die van mij was ook altijd weg schieterig.
Haar zadel lag goed en heb toen een ander bitje geprobeerd dat was al een hele verbetering en ze pakte het bit niet meer vast maar toen ben ik ook het voer aan gaan pakken ze kreeg eerst een basisbrok waar best veel suiker in zat. Ik ben toen een meusli gaan voeren voor hete paarden die wat rust in het koppie mogen hebben en ik had binnen een paar dagen een heel ander paard onder mijn kont.
En ik heb heel veel les gehad in die tijd en dat hielp natuurlijk ook veel.

dankjewel, ik zal het doorgeven en kijken of ze er iets mee kan

geerke

Re: tips voor het probleem met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:12

Dat kan aan zoveel liggen...een filmpje met de ruiter erop brengt misschien meer duidelijkheid?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:16

Het kan uit pijn zijn, uit een gebrek aan controle etc. Het kan zoveel oorzaken hebben.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 15:18

Eerst kijken naar het paard
-past het zadel? zadelmaker laten komen?
-hoe ligt het bit in de mond? andere proberen?
-hoe is het paard opzich qwa spieren en evenwicht? laat eens de osteopaat komen?
-hoe is de ruiter qwa rijstijl heeft zij een stille zit of is ze wat uit balans of houd ze vast in haar lichaam
-wat voor voer krijgt het paard en wat zijn de ingrediënten van het voer

Er zijn zoveel factoren die meewegen het paard kan bv pijn hebben of een stukje onbalans van paard en\of ruiter wat er voor zorgt dat het paard kan gaan rennen voor de pijn bv het is en blijft een vluchtdier.

Het feit dat paard een ex cross paard is geweest zou ip niets uit mogen maken deze hebben vaak gewoon een goed stuur en rem anders kom je dr niet in de cros hier moeten ze ook verzameld en gecontroleerd kunnen lopen

Maaike02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 18:51

@Gast3289
ze heeft haar nu ongeveer twee jaar en ze lest van de zomer zeven jaar en het is meer dat ze gewoon heel erg vrolijk is. Er zijn geen lichamelijke ongemakken uitgestoten, daar hebben ze al naar gekeken.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:32

Herkenbaar hoor, ik heb een Arabiertje die dit vroeger ook deed als ze fris is. Op zich zal het niet komen doordat ze cross paard geweest is, maar meestal zijn paarden die daarvoor gebruikt worden vrij voorwaarts en willen altijd wel gaan, handig in de cross maar nu niet zo ;) Wat bij mij hielp is haar bezig houden en niet teveel rechte lijnen rijden (ik ga er nu vanuit dat het probleem in de rijbak ontstaat en niet buiten). Veel afwisseling om haar focus op jou te houden. Ik reed in de winter ook nooit van achter in de bak op de lange zijde naar voren, want dan ging ze er ook vaak vandoor. Probeer het zoveel mogelijk voor te zijn, halverwege afwenden, voltes, slangenvoltes, gebroken lijnen ed rijden en overgangen. Wel kijken of ze niet juist heet wordt van overgangen. Verder zelf ontspannen en niet teveel druk op de teugels. Vaak wil je constant inhouden, waardoor het paard alleen maar heter wordt. En als ze gaat, lukt het dan om haar op de volte te zetten? dan heb je ook meer controle al. Inhouden gaat dan vaak niet, maar op de volte zetten lukte mij wel en dan kon ik haar weer terug in tempo rijden. En op het moment dat ze rustig is, belonen door te stappen met een langere teugel, zodat ze ook leert ontspannen bij je. Probeer ook haar te leren beter op gewichtshulpen te reageren. Dat je haar op je zit terug in tempo kunt rijden. Succes ermee

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 20:22

ED -> RT-V