halsstrekken problemem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Renee_S

halsstrekken problemem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 10:44

Goedemorgen lieve bokkers

Na een lange periode van blessure ben ik sinds 2 maanden mijn Vp weer aan het opbouwen. Hij heeft 'vroeger' met zijn vorige bijrijder z gelopen, dus in principe kan hij het allemaal

Alleen hals strekken heeft hij altijd heel moeilijk gevonden.

Waar ik tegenaan loop; als ik hem voor de ruimte geef om te strekken zakt hij mooi met zijn neus naar de grond. Alleen daarbij verliest hij tempo, valt hij compleet uit elkaar en begint te slingeren.
Nou ben ik aan het oeffenen in ieder geval het slingeren er eerst uit te krijgen. Maar, als ik hem been geef, of een ophouding aan de teugel maak, komt gelijk zijn hoofd weer omhoog...

Ik les met hem, ongeveer 1 a 2x id maand privé les, maar daar zijn we voornamelijk bezig met actief houden en juiste hoofd hals houding, aangezien hij het liefst zijn hoofd heel hoog draagd (wat hij in het Z ook moest, maar ik rij B niveau dus willen we dat hij meer zakt)

Wat ik nu doe: op de grote volte hals laten strekken, proberen volte mooi af te rijden, gelijk weer oppakken. Hetzelfde over de diagonaal, keertje lange zijde, etc.

Bij het uitdraven probeer ik wel eens of we het langer voor elkaar krijgen, maar dat lukt nog niet echt.

Wie heeft er tips, tricks, oeffeningen waar we mee aan de slag kunnen?

Alvast bedankt! *\o/*

CM_

Re: halsstrekken problemem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:05

Het niet willen halsstrekken is een aanleuningsfout. Een paard met een goede aanleuning volgt immers ten alle tijde de hand.
Dus werk aan de aanleuning, het gewicht dat het paard in de hand geeft, opgewekt met de kuit.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:14

Wanneer je de hals laat strekkken wordt de achterhand aanzienlijk zwaarder belast.
Dat is de reden dat hij in tempo terug valt en begint te slingeren.

Je paard is kennelijk uit conditie en heeft zijn kracht verloren.
De remedie is je langere tijd alleen maar te concentreren op het lang en laag blijven.
Wanneer hij neerwaarts gaat drijf je hem voorwaarts, niet eerder.
Zo wordt hij in een paar weken weer sterker.
Laat de hals zo min mogelijk boven de horizontale lijn uitkomen.

Grote voltes is prima, niet oppakken.
Dat wat men oppakken noemt is in de krul zetten, daarmee gaat hij zijn voorrrug aanspannnen en vermijdt daarmee verdere krachtsopbouw van de achterhand.

Al sterker wordend zal hij zijn hoofd vanzelf steeds hoger gaan dragen.
Geduld.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 11:40

Simpelman schreef:
Wanneer je de hals laat strekkken wordt de achterhand aanzienlijk zwaarder belast.

De remedie is je langere tijd alleen maar te concentreren op het lang en laag blijven.

Dat wat men oppakken noemt is in de krul zetten, daarmee gaat hij zijn voorrrug aanspannnen en vermijdt daarmee verdere krachtsopbouw van de achterhand.

Geduld.

Dankjewel voor deze uitgebreide reactie, daar kan ik iets mee!

Kracht is hij inderdaad heel veel verloren. Deze zijn we rustig weer aan het opbouwe. Door een peesblessure hebben we van juli tot en met december vrijwel niks kunnen doen.

Lang en laag vind ik heel moeilijk. Ik ben zelf nog een redelijk beginnend ruiter, en de aanleuning is niet optimaal. Het hoofd hoog is juist wat we niet willen, in de lessen proberen we hem laag en ontspannen te krijgen. In de krul trekken is geen mogelijkheid. Het is een lekker eigenwijze fjord met een ontzettend sterke nek. De enige manier hoe we hem nageeflijk krijgen is door hem voorwaarts denkend te houden.

Maar laag en nagefelijk en halsstrekken, zijn voor mij twee verschillendee dingen? Bedoel je daarmee dat ik hem gewoon laag moet rijden (wat we dus proberen) of dat ik de hele training 'hals moet strekken?' of begrijp ik nou iets heel verkeerd? :o?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:48

Ik lees dat het om een Fjord gaat en die hebben van nature natuurlijk ook niet echt de perfecte hals om lekker te kunnen strekken maar ook dit is te leren/trainen!

Ik rij zelf met een Tinker wedstrijden en zij heeft ook een vrij korte nek. Ik heb haar in het begin ook lang en laag getraind (met behoud van aanleuning) omdat zij ook graag met d'r hoofd in de lucht liep en daarmee haar onderhals aanspande en trainde. Het heeft vrij lang geduurd voor dat zij het ook aandurfde om mijn hand naar beneden te volgen maar tegenwoordig scoren we over het algemeen altijd een 7 of een 8 op het hals strekken in de proef.
Ze kan heerlijk stofzuigen op de juiste hoogte met behoud van aanleuning en tempo <3

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 11:57

flettie schreef:
Ik lees dat het om een Fjord gaat en die hebben van nature natuurlijk ook niet echt de perfecte hals om lekker te kunnen strekken maar ook dit is te leren/trainen!

Ik rij zelf met een Tinker wedstrijden en zij heeft ook een vrij korte nek. Ik heb haar in het begin ook lang en laag getraind (met behoud van aanleuning) omdat zij ook graag met d'r hoofd in de lucht liep en daarmee haar onderhals aanspande en trainde. Het heeft vrij lang geduurd voor dat zij het ook aandurfde om mijn hand naar beneden te volgen maar tegenwoordig scoren we over het algemeen altijd een 7 of een 8 op het hals strekken in de proef.
Ze kan heerlijk stofzuigen op de juiste hoogte met behoud van aanleuning en tempo <3

Ik ben ook van mening dat ieder paard dit moet kunnen met de juiste training. Nou ben ik een vrij onervaren ruiter en is hij echt een geweldige leerpony voor mij. Maar nou kom ik er dus zelf niet uit hoe ik het precies moet aanpakken haha.
Wel fijn om te lezen dat we met lang en laag op de goede weg zij. Dit is ook nog alles behalve perfect, maar gaat steeds een beetje beter. Het is niet zo zeer dat hij zijn hoofd in de lucht steekt en aanspant, maar meer gewoon lekker neus voor zich uit en rond kuieren haha.

Wel super dat je er met een tinker 8en uit rijdt! Natuurlijk is het mogelijk, maar het zal moeilijker zijn dan bij de gemiddelde warmbloed

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:03

Die neus vooruit en rondkuieren zal dan grotendeels als 'probleem' bij jouw onervarenheid liggen denk ik ;) Maar met een goede begeleiding zul je uiteindelijk wel zo ver komen dat het lang en laag vanzelf wel komt.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:05

Wat een fijne tips worden er gegeven. :)

Ik denk dat je naast het rijden misschien ook iets met longeren kunt bereiken. Lang en laag longeren met behulp van een "longeerhulp" kan misschien veel voor jullie doen. Jij kunt hem begeleiden in het in de juiste houding treden zonder dat je er op zit en dus kun je meer de focus op hem leggen ipv op jullie samen. :)
Ik bedoel dan een longeerhulp gelijk deze.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 12:17

Whild schreef:

Ik denk dat je naast het rijden misschien ook iets met longeren kunt bereiken. Lang en laag longeren met behulp van een "longeerhulp" kan misschien veel voor jullie doen. Jij kunt hem begeleiden in het in de juiste houding treden zonder dat je er op zit en dus kun je meer de focus op hem leggen ipv op jullie samen. :)

Die had ik inderdaad ook al op het oog! Maar longeer je dan nog wel met een enkele longeerlijn? Want met dubbele lijnen heb ik nog nooit gewerkt. En welk formaat zou maat fjord zijn? Haha

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:18

Francesco laat heel elementair zien hoe je je paard leert de hals te strekken.
In de beginfase, denk aan 6 weken volstaat het om je hier op te concentreren.
Rijdt uitsluitend met een contactteugel, het maakt niet uit waar hij zijn hoofd draagt als hij zijn hals maar laat vallen vanuit de schoft.
Op deze manier ontspant het voorste deel van de rug en wordt hij gedwongen om zijn passen met meer opwaartse druk te doen oml zijn zweefmoment te handhaven.
Concentreer je in het voorwaarts op de langte van het zweefmoment.
Vergeet aanleuninge en nageeflijkheid, die krijg je na een tijdje gratis als je paard sterker is geworden, ze zij namelijk het gevolg van een juist opgebouwde beginfase.
De beginfase is losgelatenheid en tact. Tact is voorwaarts op aandrijvende hulpen.
Pas daarna werk je aan aanleuning en nageeflijkheid.

Nogmaals wanneer hij zakt DAN PAS drijf je voorwaarts.
Op deze manier ontwikkel je de juiste spieren.
Wanneer je voorwaarts drijft bij een opgeheven hals, dat is eigenlijk een aangespannen rug, dan ontwikkel je de verkeerde spieren.
Vervelend effect op lange termijn is dan dat hij steeds beter wordt in het verkeerde en je hem hier steeds moeilijker weer uit krijgt.

Snuffel ook eens rond bij Will Faerber, je vind hier als ik het me goed herinner ook een aantal voorbeelden met een Fjord.
Will is Klassieke Dressuur, puur en duur.
http://www.art2ride.com/tag/will-faerber/
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 08-02-15 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 12:20

Simpelman schreef:
[ Video ]Francesco laat heel elementair zien hoe je je paard leert de hals te strekken.
In de beginfase, denk aan 6 weken volstaat het om je hier op te concentreren.
Vergeet aanleuninge en nageeflijkheid, die krijg je na een tijdje gratis als je paard sterker is geworden, ze zij namelijk het gevolg van een juist opgebouwde beginfase.
De beginfase is losgelatenheid en tact. Tact is voorwaarts op aandrijvende hulpen.
Pas daarna werk je aan aanleuning en nageeflijkheid.

Nogmaals wanneer hij zakt DAN PAS drijf je voorwaarts.
Op deze manier ontwikkel je de juiste spieren.
Wanneer je voorwaarts drijft bij een opgeheven hals, dat is eigenlijk een aangespannen rug, dan ontwikkel je de verkeerde spieren.
Vervelend effect op lange termijn is dan dat hij steeds beter wordt in het verkeerde en je hem hier steeds moeilijker weer uit krijgt.

Snuffel ook eens rond bij Will Faerber, je vind hier als ik het me goed herinner ook een aantal voorbeelden met een Fjord.
Will is Klassieke Dressuur, puur en duur.
http://www.art2ride.com/tag/will-faerber/

Ziet er veelbelovend uit! Ik ga nu op weg naar het werk, ik zal er vanmiddag als ik thuis ben eens rustig voor gaan zitten! Bedankt!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:53

Simpelman schreef:

Geduld.

Of het paard is nooit op de juiste manier getraind. En is daardoor niet sterk genoeg in de achterhand.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:33

Renee_S schreef:
Whild schreef:

Die had ik inderdaad ook al op het oog! Maar longeer je dan nog wel met een enkele longeerlijn? Want met dubbele lijnen heb ik nog nooit gewerkt. En welk formaat zou maat fjord zijn? Haha

Ik longeer met hoofdstel met een dubbelgebroken trensje, een maat full/paard longeerhulp en mijn Tink met korte brede nek is 1,55 hoog. :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:40

Ik heb mijn paard een stemcommando geleerd 'ontspan!' Ik heb het hem onder het zadel geleerd, maar heb het ook bij het longeren gebruikt. Dat was erg handig. Je hoeft dan geen longeerhulp te gebruiken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 09:43

Gebruik nooit een longeerhulp, maar longeer vanuit de hand, dan pas kun je zelf leren voelen,
Longeer ook nooit aan het bit, want ook daar kun ej niks, mee, ik zou eens goed les nemen in longeren want daar is nog veel winst te behalen, wat in het rijden weer kan helpen, met het rijden zul je geduld moeten hebben en het paard op de juiste manier trainen zodat hij bij het halsstrekken niet voorover kukelt, maar ook dat moet je leren voelen in je zit en niet aan je teugel want dan ben je te laat

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:09

midgie schreef:
Gebruik nooit een longeerhulp, maar longeer vanuit de hand, dan pas kun je zelf leren voelen,
Longeer ook nooit aan het bit, want ook daar kun ej niks, mee,

Leg dat eens uit?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 10:38

Longeren vanuit de hand zal ze wel longeren met dubbele lijnen mee bedoelen. Daar ben ik met midgie mee eens. Ik longeer ook liever met dubbele lijnen dan met een longeerhulp. Met dubbele lijnen kun je toch net wat meer bewerkstelligen en (indien nodig) inwerken en dus resultaat krijgen dan alleen maar met een longeerhulp.
Het longeren zonder bit ben ik ook wel benieuwd naar. Ik ben namelijk geen fan van longeren met een kaptoom en longeer liever met hoofdstel en bit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:40

Ik longeer altijd aan enkelen lijn aan kaptoom

Het longeren aan bit is niet nuttig en kan erg pijnlijk voor het paard zijn, je hebt namelijk al die kilo,s in je hand op alleen de onderkaak, ook kun je geen stelling vragen aan de onderkaak, dus technisch goed longeren is dan ook niet mogelijk, ik neem aan als je met bit longeert dat je serieus wil longeren, want je paard zomaar een rondje laten rennen aan bit is echt helemaal dom, want dan heb je vaak een paard wat in eigen balans gaat lopen en sterk word of weg trekt , de meeste ruiters herkennen dat wel,
Als je wil trainen op het binnen achterbeen dan kan dat niet aan bit, want geen stelling geen goed ondertredend achterbeen, dus ook de lengte buiging is er niet, wat je ook wil in longeren, want je wil een paard in balans op de cirkel lijkt mij.

Aan kaptoom heb je de ring op de neus , zodat je de schedel kan plaatsen, met jou lichaams- hulpen en aan wijzigingen van bv een zweepje, kun je op deze manier houding gaan vragen dus buiging of een meer ondertredend achterbeen,

Met de longeer hulp geeft het paard zichzelf steeds een ophouding, want de rug schoft beweegt, wat word er met die ophouding aan gegeven niks, want er zit geen intentie achter van de ruiter, als ruiter kun je voelen waar je paard een hulp nodig hebt dat kun je niet met een longeerhukp of wat je er ook aanhangt, het is dwang en als je als ruiter dan ook nog aanwijzingen er bij gaan geven zoals het tempo dan gaan de meeste paarden in contra stelling en op de voorhand lopen, dus het ruggebruik is ver te zoeken, longeren kun je leren, en het is machtig leuk om te doen als je weet wat je moet doen om je paard het te leren , ook de paarden hebben heel veel plezier , ik kan nu het binnen en buiten achterbeen controleren en de schouders, dus volte openen en sluiten in balans, het heeft tijd nodig om het te leren, maar het kan en het is ook eerlijk naar je paard toe,

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:35

midgie schreef:
Het longeren aan bit is niet nuttig en kan erg pijnlijk voor het paard zijn, je hebt namelijk al die kilo,s in je hand op alleen de onderkaak, ook kun je geen stelling vragen aan de onderkaak, dus technisch goed longeren is dan ook niet mogelijk, ik neem aan als je met bit longeert dat je serieus wil longeren, want je paard zomaar een rondje laten rennen aan bit is echt helemaal dom, want dan heb je vaak een paard wat in eigen balans gaat lopen en sterk word of weg trekt , de meeste ruiters herkennen dat wel,
Als je wil trainen op het binnen achterbeen dan kan dat niet aan bit, want geen stelling geen goed ondertredend achterbeen, dus ook de lengte buiging is er niet, wat je ook wil in longeren, want je wil een paard in balans op de cirkel lijkt mij.

Heb je ooit wel eens correct leren longeren met een dubbele lijn?
Want alles wat jij voor elkaar krijgt aan de kaptoom kan je ook bij het longeren aan de lange lijnen voor elkaar krijgen.
Ik ben het met je eens dat een vaste (stootteugels, elastiek) of een losse (zo'n touw door de voorbenen en achter de schoft) hulpteugel weinig echte training bewerkstelligen.
Dat touw achter de schoft langs gebruik ik af en toe als ik mijn paard gewoon eens wil rondslingeren aan bijvoorbeeld het halster. Door dat touw loopt ze dan in ieder geval nog lang en laag.

Wat mij overigens aan de kaptoom tegen staat is de extra zwaarte/druk die er op het neusbeen van een paard uitgeoefend kan worden. Dat is wat mij betreft net zo lijp als het gaan rijden met een hackamore terwijl je daar geen ervaring mee hebt en niet weet hoe desastreus dat kan zijn.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:47

Als jij aangeeft dat je paard nog moeite heeft met lang en laag, dan zal hij zeker met die longeerhulp het nog niet kunnen. Daar wordt hij in een houding gedwongen, die hij qua spieren nog niet aankan, waardoor hij waarschijnlijk van alles gaat vastzetten om die houding wel voor elkaar te krijgen. Dan heb je geen training, maar verknal je hem. Longeren aan dubbele longe met bit of aan kaptoom is veel effectiever en kun je net zo ver gaan als je paard aankan.
Verder ga ik mee in de tips voor het rijden met Simpelman! succes!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 11:44

Van het weekend lekker naar buiten geweest, en gister voor het eerst aan de slag geweest met voorwaarts neerwaarts rijden. Ik ben nu steeds korte stukken aan het doen, want ik merk dat hij het erg moeilijk vind. Ik merk wel dat hij het principe steeds beter begint te snappen en mijn hand al iets makkelijker begon te volgen, het slingeren was er echter nog niet uit maar dat is natuurlijk ook kracht opbouwen, dus ik verwacht dit zo snel ook niet van hem.

Het probleem waar ik tegenaan loop, n.a.v. de opmerking van simpelman: pas als hij neerwaarts gaat drijf je hem voorwaarts, zodra ik hem 'voorwaarts' drijf maakt hij zich weer strak.. niet strak strak maar komt hij wel wat omhoog.. Iemand de tip hoe ik dit aanpak? en nee, de aanleuning is nog niet perfect, hier zijn we aan aan het werken..

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:20

Ik denk dat Simpelman eigenlijk bedoeld is dat op het moment dat je paard neerwaarts gaat èn in tempo terug valt dat je dan voorwaarts moet rijden. Eenmaal weer het juiste tempo vraag je hem weer om neerwaarts te gaan tot het moment dat hij weer terug valt in tempo en dan rij je voorwaarts.
Je paard moet eigenlijk leren dat zolang hij neerwaarts blijft lopen in een correct tempo jij in principe verder 'niks' van hem vraagt. Voorwaart-neerwaarts = ontspanning = vrouwtje is blij :)
Natuurlijk is het altijd goed om hem op de momenten dat hij het goed doet natuurlijk te belonen. Danwel via stem of even een kort klopje op zijn hals (waarbij hij dan weer niet omhoog mag komen). Mijn paard is erg gevoelig voor deze beloningen (de ijdeltuit...)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 12:34

flettie schreef:
Ik denk dat Simpelman eigenlijk bedoeld is dat op het moment dat je paard neerwaarts gaat èn in tempo terug valt dat je dan voorwaarts moet rijden. Eenmaal weer het juiste tempo vraag je hem weer om neerwaarts te gaan tot het moment dat hij weer terug valt in tempo en dan rij je voorwaarts.
Je paard moet eigenlijk leren dat zolang hij neerwaarts blijft lopen in een correct tempo jij in principe verder 'niks' van hem vraagt. Voorwaart-neerwaarts = ontspanning = vrouwtje is blij :)
Natuurlijk is het altijd goed om hem op de momenten dat hij het goed doet natuurlijk te belonen. Danwel via stem of even een kort klopje op zijn hals (waarbij hij dan weer niet omhoog mag komen). Mijn paard is erg gevoelig voor deze beloningen (de ijdeltuit...)

Haha meneer ook hoor: als hij zakt zeg ik altijd 'braaf' Een kriebeltje probeer ik te vermijden omdat ik dan de neiging heb mijn hand daarvoor naar voor te doen, en dus het contact weer te verbreken.

En dat zal ik dan eens gaan proberen, was eigenlijk wat we deden gister haha. paard zakken -> vrouwtje zegt braaf. Paard valt terug in tempo -> vrouwtje geeft been. -> paard brengt zijn neus wat omhoog en probeert achter het bit te komen -> vrouwtje geeft ophouding op het bit en weer been. -> paard brengt zijn neus nog verder omhoog.
Op dit punt pakte ik hem meestal weer op, om even een rondje op 'normale' hoogte te rijden. Als dit ontspannen ging, liet ik hem weer zakken.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijke uitleg is haha. Het klinkt allemaal heel simpel, maar ergens doe ik iets verkeerd. Dus nogmaals dank voor al jullie tips en input!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:47

Het bevestigen van het neerwaart duurt een aantal maanden.
Geduld en volharding dus.

Telkens net nadat hij de hals laat vallen drijf je voorwaarts.
Op deze manier bouw je de juiste bespiering op die hem gaat helpen neerwaarts te blijven.
Als hij uiteindelijk neerwaarts blijft dan heeft hij voldoende basis gevormd en kun je door de impuls te verhogen de hals weer omhoog gaan rijden, dat duurt een jaar of 2.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 14:01

Geduld heb ik, geen enkel probleem. Heb alle tijd :)

Ik snap het alleen nog niet helemaal (Sorry, blond, en dus nog niet super lang in de paarden dus echt super blij voor de goede tips)
Correct me if im wrong.
Voorwaars-neerwaarts rijden is dus in principe gelijk aan halsstrekken? Dus hier de komende maanden mee aan de slag, Tot dit bevestigd is.
Maar in een B proef, wil je dat hij nagefelijk loopt, maar wel 'laag', dus nog niet erg opgericht. Waar is dan de gewenste positie van het hoofd? Want dan wil je de hals nog niet omhoog, maar wil je hem wel korter, toch? en wanneer en hoe is het moment hier voor dan?