Op de bakrand staan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Catfish

Op de bakrand staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 13:05

Ik lease sinds anderhalf jaar een manegepaard. ongeveer een half jaar geleden wat geleden reed ik in één van de binnenbakken. Die heeft 3 hoge wanden en één lage bakrand aan een looppad. Ik was aan het stappen en bij de lage rand begon ze opeens richting de wand opzij te lopen. Ik kreeg haar niet meer weg en als ik probeerde stil te staan ging ze achteruit. Daardoor is ze op de schuine rand gaan staan en zijn werk samen gevallen. Zij op haar bips en ik bleef in het zadel, maar het was eng. Ik was bang met paard en al over de rand te kakelen.

Nu ben ik iedere keer bang om langs de rand te rijden en snijd ik daar af. Als ik me verman en er gewoon langs rijd, begint m'n paard weer naar buiten te lopen. Ze doet dat ook op andere plaatsen op de hoefslag als ze iets moeilijk vindt, maar ik heb laatst geleerd om dan stelling naar buiten te vragen. Dit werkt goed, maar ik durf dat niet bij die lage rand.

Overigens gebeurt dit alleen in stap en als ik wil halthouden. In draf en galop is er niets aan de hand. Ik vermoed daarom dat ik mijn paard onbewust door mijn angst richting de wand stuur. Ik ga ook heel erg tegenhangen naar binnen toe. Zij gaat dan alleen maar harder naar de wand toe. Logisch, want ik breng haar uit evenwicht.

Wie heeft voor mij de gouden tip? Het stelling naar buiten vragen vind ik dus erg eng, ondanks dat het wel werkt. Verder ben ik niet bang voor haar, ondanks dat het een lastige en onzekere dame kan zijn.

(ik hoop dat ik dit topic hier goed heb neergezet. Het is mijn eerste echte bokttopic :D)

Catfish

Re: Op de bakrand staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 13:12

Ohja, ik ben trouwens de enige waar ze dit bij doe. Het ligt dus echt aaan iets wat ik doe.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:37

Welkom Catfish! Lastig probleem omdat ik me voor kan stellen dat het best eng is. En inderdaad, bij hoge wanden is het een prima oplossing om buitenstelling te vragen - als ze haar neus maar eerder stoot dan jouw been plet zit je goed ;) Maar dat je dat in deze situatie niet fijn vindt kan ik me goed voorstellen.

Ik denk dat een van de mogelijkheden zit in 'in draf en galop gaat het wel goed'. Je zou bv zodra ze naar buiten gaat meteen aan kunnen draven. Als ze voorwaarts moet heeft ze geen tijd om gekke dingen te doen. Het geeft jou controle over de situatie waardoor je het ook meer op kunt zoeken en kunt oefenen.

En waar je zelf heel goed op kunt letten is hoe je je heupen draait. Dit was voor mij deel van de eyeopener. Stel, ik rij op de rechterhand. Als ik dan aandrijf met mijn linkerbeen, heb ik de neiging om mijn linkerheup (dus aan de buitenkant) een beetje op te tillen en naar achteren te duwen, ik denk omdat ik dan het gevoel heb dat ik meer kracht kan zetten. Gevolg is dat ik haar binnenschouder alleen maar in de weg zit.

Toen ik er meer op ging letten om juist haar binnenschouder vrij te maken, ging het ineens veel beter. (Inzichtmomentje :) )

Verder: zweepje in de buitenhand en als het echt te erg wordt, gewoon een tikje met de zweep op de schouder - ze weet als manegepaard echt wel dat ze niet geacht wordt om buiten de bak te gaan, zelfs als jij scheef zit. Dan mag je ook wel zeggen 'hee, dit is gewoon flauw, doe es niet'.

Catfish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 14:07

Dank je! Ik zal eens op m'n heupen Lette! Ik begin maandag weer na twee weken niet rijden na een hersenschudding (door paardlief), dus ik ga vragen of ik voor een keer even een rustiger paard mag, dus ik kan nog niet zeggen of je tip helpt
:)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 00:04

Toen ik begon te lezen dacht ik vrijwel meteen aan een balansprobleempje, vooral bij jou (wat dan wellcht invloed heeft op het paard.) Zoals hierboven wordt beschreven is een beetje contrastelling een mooie oplossing voor het probleem op dit moment, maar als het daadwerkelijk een balans probleem is zal je hier toch echt mee moeten gaan oefenen. Denk aan ; zonder beugels rijden, zitlessen, zonder teugels, verlichte zit etc.

Het is vaak een lastig probleem, maar gelukkig geef je zelf al aan dat het hoogst waarschijnlijk ergens bij jezelf ligt. Heel veel succes met oefenen!!