pony wil niet wijken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Naboo

pony wil niet wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 10:29

hallo, ik maak dit forum om meer over wijken te weten te komen.

ik rij elke week op vrijdag, en we moeten dan vaak wijken. ik rij gevorderd, maar eigenlijk is het nog best moeilijk... ik heb begrepen dat je moet afwenden, en dan (als je rechts wilt wijken) dat je dan met je rechterbeen moet gaan drijven en niks met je teugels doen...
de jonge ponys van onze manege kunnen dit wijken heel goed maar de ervaren ponys die al wat ouder zijn negeren je volledig...

tips??
geen negatieve opmerkingen asjeblieft :)

groetjes marenpony!

Naboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 10:31

ik had wel een keer op een jonge pony gereden en die
zat zo lekker die deed het echt super! daar ging het wijken weer wel!
dat snap ik niet want het gat bij de oudere ponys zo moeilijk...

groetjes!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:34

Als jij op de linkerhand rijd en je went af bij A. Dan moet je wijken naar rechts. Dan leg je je rechterbeen naar achter en een beetje je handen naar rechts (niet over de schoft met je linkerhand!!)
Je rechterbeen hou je er aan om heb door te laten draven en dat hij niet over de schouder weg loopt. Hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is. Succes

Zoefferd

Re: pony wil niet wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:06

Zijn de oudere pony's dan misschien wat minder goed aan het been dan de jonge pony's?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:13

Euhm sorry, maar als je naar rechts wil wijken, moet je dan niet je linkerbeen aanleggen? Paard wijkt voor druk, dus druk links, paard gaat naar rechts... Je moet wel je rechterbeen er tegen houden, zodat hij niet "uitbreekt". Het is echter wel net iets ingewikkelder dan dat, je moet je gewicht ook juist zetten en je handen juist houden. Maar waarom vraag je geen uitleg aan je lesgeefster?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:21

Ga mee met TEss_84. Je hebt je vergist in je been (rechter kant op wijken linker been tegen je paard aan leggen) en vragen aan je lesgeefster is erg belangrijk. Wijken leren vanaf internet is lastig.
Daarnaast wil ik je het boek aan raden van Radke, klassieke dressuur (van basis tot en met hogeschool) . Dit is een zeer goed boek en erg goedkoop. Er staan veel plaatjes in en er is duidelijke uitleg.
Dat jonge paarden gemakkelijker wijken heeft te maken met hun onbalans nog, waardoor zij nog veel gevoeliger reageren als je kijkt in de richting waar je naar toe wilt gaan en je gewicht verplaatst. Inderdaad kunnen de oudere manege paarden zich beter afsluiten voor de hulpen en neem ze dat eens kwalijk. Is puur uit zelfbescherming dit afsluiten van. Je zult merken aan je zelf dat je veel aardiger op ze gaat reageren als je begrip hebt voor dit mechanisme van ze.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:32

Probeer bij die paarden ook niet meteen tot de hoefslag te willen wijken (bij wijze van spreken). Als het in het begin maar een paar pasjes lukt is dat al heel mooi (belonen dan dus)! En het zal er in het begin ook nog niet zo gelikt uitzien. Maar als je een beginnetje hebt kan je vanuit daar mooi uitbouwen.
Je zit, neem ik aan, wel telkens op andere paarden/ponies; dat maakt het wat lastiger, want elk dier heeft zijn eigen 'gebruiksaanwijzing'...

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:35

Misschien dat de oudere ponies wat stijver zijn en dit niet meer kunnen?
Rij je op een manege?
Het kan ook aan de pony liggen of aan het tuig van de pony..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 16:07

tess_84 schreef:
Euhm sorry, maar als je naar rechts wil wijken, moet je dan niet je linkerbeen aanleggen? Paard wijkt voor druk, dus druk links, paard gaat naar rechts... Je moet wel je rechterbeen er tegen houden, zodat hij niet "uitbreekt". Het is echter wel net iets ingewikkelder dan dat, je moet je gewicht ook juist zetten en je handen juist houden. Maar waarom vraag je geen uitleg aan je lesgeefster?

Sorry nee natuurlijk. Ik was er niet helemaal bij

Killian1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 16:46

Als ik wijken wil aanleren, wend ik af bij bv de A dan doe ik beide handen iets naar de kant waar je heen wilt gaan wijken. Als je wilt wijken voor het linkerbeen, dus naar rechts, doe je beide handen wat naar rechts, je laat je paard als het ware over de schouder wegvallen richting de hoefslag. Dan rij je met je linkerbeen er tegenaan en drukt hem opzij. Als je paard dit snapt dat hij opzij moet kun je in je wending de buitenschouder wat gaan begrenzen zodat ie er niet meer over weg valt. Zodat ie zogenaamd parallel wordt. Het is inderdaad handig als iemand die lesgeeft je dit kan uitleggen en je kan laten voelen hoe het moet... Succes in ieder geval!

Naboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 17:58

tess_84 schreef:

OH JA! met je linkerbeen drijven als je naar rechts wilt wijken...! typefoutje :)

Naboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 10:54

heb vrijdag weer les ga het wijken oefenen!

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:25

Mij is juist niet geleerd benen naar achteren te leggen. Je moet je benen gewoon op dezelfde plaats houden en dan druk geven. Benen naar achter leggen is de hulp voor travers. Buitenbeen (rechts) begrenst en binnenbeen (links) geeft druk als je naar rechts wilt wijken op de linkerhand.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:27

Killian1 schreef:
Als ik wijken wil aanleren, wend ik af bij bv de A dan doe ik beide handen iets naar de kant waar je heen wilt gaan wijken. Als je wilt wijken voor het linkerbeen, dus naar rechts, doe je beide handen wat naar rechts, je laat je paard als het ware over de schouder wegvallen richting de hoefslag. Dan rij je met je linkerbeen er tegenaan en drukt hem opzij. Als je paard dit snapt dat hij opzij moet kun je in je wending de buitenschouder wat gaan begrenzen zodat ie er niet meer over weg valt. Zodat ie zogenaamd parallel wordt. Het is inderdaad handig als iemand die lesgeeft je dit kan uitleggen en je kan laten voelen hoe het moet... Succes in ieder geval!

Haha mij is geleerd bij jonge paarden om juist het tegenovergestelde met je handen te doen!
Wil je naar rechts wijken, dan doe je je handen naar links. Zo heb je op de rechterteugel mooi druk staat zodat het paard niet over zijn buitenschouder weg kan lopen en heb je links ruimte gemaakt zodat het paard ook de ruimte krijgt om te scharen naar rechts.

Killian1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 11:37

Als ze eenmaal het principe begrijpen om naar rechts te gaan ben ik het met je eens, maar als ze het niet snappen nog laat ik ze juist over de buitenschouder wegvallen omdat ze dan leren dat ze opzij moeten... Maar ja zo zie je maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden ;-)

Naboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 14:59

Zoefferd schreef:
Zijn de oudere pony's dan misschien wat minder goed aan het been dan de jonge pony's?

zou kunnen ik rijd meestal wel op de jonge ponys en die doen het met gemak. moest een keertje op een oudere en toen lukte het niet

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 17:38

marenpony schreef:
zou kunnen ik rijd meestal wel op de jonge ponys en die doen het met gemak. moest een keertje op een oudere en toen lukte het niet

Misschien lag het aan de pony zelf? Hoeft niet per sé aan de leeftijd te liggen als één pony het niet wil :)

Naboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 18:03

pien_2010 schreef:
Ga mee met TEss_84. Je hebt je vergist in je been (rechter kant op wijken linker been tegen je paard aan leggen) en vragen aan je lesgeefster is erg belangrijk. Wijken leren vanaf internet is lastig.
Daarnaast wil ik je het boek aan raden van Radke, klassieke dressuur (van basis tot en met hogeschool) . Dit is een zeer goed boek en erg goedkoop. Er staan veel plaatjes in en er is duidelijke uitleg.
Dat jonge paarden gemakkelijker wijken heeft te maken met hun onbalans nog, waardoor zij nog veel gevoeliger reageren als je kijkt in de richting waar je naar toe wilt gaan en je gewicht verplaatst. Inderdaad kunnen de oudere manege paarden zich beter afsluiten voor de hulpen en neem ze dat eens kwalijk. Is puur uit zelfbescherming dit afsluiten van. Je zult merken aan je zelf dat je veel aardiger op ze gaat reageren als je begrip hebt voor dit mechanisme van ze.

ik snap het, ik zal het navragen aan mijn instructeur

Leelzurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:06

Ik heb een soort stappenplan wat ik eigenlijk altijd toepas, maar het verschilt natuurlijk per paard.

Eerst afwenden bij A, dan rechtstellen en bij D (ongeveer) een kleine ophouding geven.
Dan kijk je in de richting waar je naartoe gaat, en stuur je je paard die richting op.
Zodra hij die kant op gaat, leg je je buiten been achter de singel en drijf je zodra hij met zijn buiten-achterbeen naar voren gaat, zodat je hem bij wijs van spreken, een beetje opzij duwt.

Zorg dat hij niet te voorwaarts loopt, dan is het ook best wel moeilijk

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 18:46

Ga stappen op een volte, maak je volte steeds kleiner, leg je binnenbeen duidelijk aan maar zonder je buitenbeen te gebruiken.
Op een gegeven moment kan je paard niet anders meer doen dan om de voorhand heen draaien.
Beloon hem nu en stap af.
Hij heeft geweken voor je binnenbeen, hij kon niet anders....
Zo leg je uit wat je bedoelt.