Paard valt stil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LisaFalco

Paard valt stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 23:03

Hoopte eigenlijk dat ik niet meer zelf een rijtechnisch topic zou moeten aanmaken maar ik weet even niet hoe ik nu verder moet en heb het probleem ook nog niet echt op bokt langs zien komen.

Het gaat over een 11 jarige KWPN merrie. Onder het rijden heel lief, maar heel moeilijk actief te krijgen. Met name de overgang draf naar stap is een drama. Ik krijg die maar niet vloeiend gemaakt, als ik alleen al denk aan stap is het boem stil en vaak vind ik het al moeilijk om na draf te stappen want meestal staat ze meteen halt. Dit is dus het grote probleem: Ze wil het liefst constant stilvallen en niet alleen in stap maar ook in draf.

Onder het draven zou ze zo elk moment boem stil kunnen vallen zonder dat ik iets aan mijn hulpen veranderd, al is ze voorwaarts. Ik vind het ook heel moeilijk om haar energieker te maken in het werk want ik voel constant dat ze stil wil vallen en dan is natuurlijk de eerste reactie been, maar dan zou ik in principe elke pas been moeten geven.
Ik ben nu heel veel bezig met schakelen, overgangen enz. maar ze blijft stilvallen, of de neiging hebben tot. In galop krijg ik het wel enigszins voor elkaar dat ze energiek haar benen optilt, maar dit lukt me gewoon niet in draf.
Verder is ze licht in de mond dus heb licht contact op de teugels, maar als ik al enkel mijn handen beweeg, vangt zij dit op met stilvallen

Dus: ik heb hier een paard dat het liefst elk moment stil wil vallen en heel moeilijk actief te krijgen is.
Hoe kan ik dit oplossen?
-Rijtechnische tips?
-Ander voer? Ze krijgt nu 2x per dag 2 scheppen basis brok, een schep muesli en hooi
-Is dit gewoon karakter van het paard?

Dus brand los want ik zit al veel te lang met dit probleem!

Ponylover_11

Re: Paard valt stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:23

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kan het niet zo zijn dat ze het (dressuurmatig) rijden niet meer zo leuk vind, een beetje saai? Misschien kun je voor een tijdje buiten gaan rijden, of andere dingen die ze leuk vindt om de benen te strekken en even niet alleen maar serieus aan werk. Ik weet niet wat je normaal doet met haar in de week, maar misschien dat meer afwisseling haar goed doet. :)

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 23:28

Rij haar ongeveer 3-4 keer in de week. Doen ook vaker springen en buitenrijden. Ook staat ze overdag de hele dag op de wei. Was wel van plan om wat meer te gaan buitenrijden, maar of ze dit zo leuk vind betwijfel ik want dan gaat ze zelfs in de achteruit :')
Maar toch bedankt kan misschien wel helpen!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:35

Is een lichamelijk probleem al uitgesloten?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:38

heb je al eens naar je eigen zit gekeken? Wat doet ze als je veel in verlichte zit werkt?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:38

Knelt je zadel niet?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 23:42

Klinkt mij toch alsof het paard een nieuwe uitdaging wil... dezelfde oefeningen met dressuur.. hetzelfde rondje springen.. hetzelfde rondje buiten(?)..

Wat dacht je van voetballen aan de hand? of gewoon eens wandelen? Vrijspringen? Eens even geen zadel, eens even helemaal anders naar je paard kijken. Misschien gewoon eens dressuur aan de hand.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 10:28

Plaats een foto of nog mooier een youtube video van je paard als je het rijdt in je profiel dan kunnen we beter analyseren.
In je privéprofiel geplaatst kun je je foto ieder gewenst moment zelf weer verwijderen.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 18:16

Bedankt voor de reacties! :)

Zal proberen om binnenkort eens iemand mee te nemen die kan filmen.
Wil als ik over een week vakantie heb wat meer gaan buitenrijden en andere dingen met haar gaan doen, dan heb ik daar genoeg tijd voor.
En om lichamelijke problemen uit te stellen ben ik van plan een osteopaat te laten komen. Hoor er toch goede verhalen over en lijkt me toch eens de moeite waard om te proberen!

Op mijn houding probeer ik nu heel goed te letten, maar vind dit nog wat moeilijk omdat ik moet blijven motiveren en ze dus niet zeg maar uit zichzelf loopt, ik heb het idee dat ik haar constant moet helpen. Let er wel consequent op dat ik mijn benen van haar af houd en dus niet elke pas aandrijf.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:20

Laat ook iemand naar jouw houding en zit kijken, sommige mensen kunnen als een soort cocoon op het paard zitten. vergeten voorwaarts te denken,kijken en zitten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:24

Of juist veel te veel gaan duwen en klemmen.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 18:26

Klopt, houding is natuurlijk belangrijk en gelukkig heb ik een instructrice die hier heel goed op let en mij corrigeert :j

En zoals ik al zei, let er zelf nu heel goed op dat ik mijn benen stil houd en niet constant aandrijf, dus dat zal nu niet het probleem zijn

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:31

Het hoeft niet per se alleen je benen te zijn. Als je vanuit onderrug en bekken blokkeert kan dat ook enorm remmen.

ponyrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:16

Misschien moet je een buitenrit maken
vindt ze vast leuk :#

asdfjkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:20

Ik hoop voor je dat het goed komt aangezien je zelf ook voor alles openstaat om te proberen! goed van je

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 10:03

Ja ik hoop het ook want dit is noet meer leuk rijden.
Ga komende week eens praten met instructrice kijken of zij hem misschien eens wil rijden dan kan ze mij tips geven

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:14

Sommige paarden vallen stil omdat ze meer ongemotiveerd zijn, dat zijn paarden die je inderdaad enthousiast maakt met een sprongetje en een buitenrit. Het kan ook zijn dat ze door spanning op de rem staan, dat zou bij jou ook kunnen, zeker omdat ze bij buitenrijden achterwaarts gaat. Dit zijn juist paarden die helemaal niet van afwisseling houden :D

Om de overgang van draf naar stap mooi te houden, kun je de op de volte iets wijken naar buiten terwijl je de overgang maakt. Op die manier vraag je "iets" terwijl je stopt, dus in plaats van stoppen, rijd je actief naar stap toe door alleen het binnenachterbeen aan te spreken.