Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
aeolusnr1 schreef:ieder paard kan leren stil te blijven staan, dus ook jouw paard.
Is dit heel moeilijk nee dit kan al bereikt worden tijdens de eerste training.
nooit een paard gaan tegenhouden, je moet dit oplossen door gewoon geen voorwaarts meer te vragen, dit klinkt mssn te simpel om waar te zijn maar het is echt wel zo.
Mijn advies is altijd dat je nooit en echt nooit op een paard kruipt dat niet blijft stilstaan.
lynnvaneck12 schreef:aeolusnr1 schreef:ieder paard kan leren stil te blijven staan, dus ook jouw paard.
Is dit heel moeilijk nee dit kan al bereikt worden tijdens de eerste training.
nooit een paard gaan tegenhouden, je moet dit oplossen door gewoon geen voorwaarts meer te vragen, dit klinkt mssn te simpel om waar te zijn maar het is echt wel zo.
Mijn advies is altijd dat je nooit en echt nooit op een paard kruipt dat niet blijft stilstaan.
ze kon stil staan , en haar nu niet terijden door dat ze niet stil blijft staan vind ik echt niet fijn want als ze dan wel een x stil blijft staan dan is ze een bom. (niet banketstaaf bedoeld)
leny_horeman schreef:ik heb de mijne het zo geleerd,
wil je alleen opstappen moet ie elke stap die hij voorwaarts zet ook terug achterwaarts doen
dus stapt je pony 2 stappen vooruit, dan moet ie die 2 ook achteruit.
Oefen dit eerst met 'nep' opstappen dus gewoon voet in de beugel steken en springen maar niet opstappen.
gaat je paard zijwaarts begrens hem dan met de leugel naar waar hij gaat en zet hem net zoals bij het voorwaarts stappen opnieuw op zijn plaats door hem terug naar zijn plaats te 'duwen'
ittheclown schreef:Ik ben op het moment mijn enorme vriend aan het inrijden, eerder voor mij heeft er twee keer iemand opgezeten die er net zo snel weer afkeukelden omdat hij bij haar bij het opstappen in paniek wegrent ( is een paard van 1000 kilo.. dus niet zo prettig) Hoe ik het tot nu toe doe is met heel veel geduld en ik gebruik wel snoepjes maar als het goed gaat bouw ik de snoepjes ook weer af. Ik gebruik een opstapje waar ik hem eerst een aantal keren aan heb laten wennen. Naast het krukje stilstaan en met de beugels wiebelen aan beide kanten was voor ons stap 1, hij loopt ook sneller achteruit dan vooruit. Als hij achteruit loopt moet hj van mij extra achteruit dus zet hij er zelf een pas dan moet hij er van mij 4.. wel zonder boos te worden. Uiteindelijk realiseren ze zich dan dat stilstaan veel minder energy kost. Na het beugel rammelen ging ik met mn hand op het zadel slaan bij stilstaan ook gelijk belonen, uiteindelijk het voet in de beugel zetten, en dan pas opstapen als hij blijft staan. Ook hier telkens.. gaat hij achteruit hem express achteruit zetten zoveel stappen als jij nodig vind. De eerste twee keer was ik zelf nog iets te ongeduldig en stapte dus op zonder dat hij ontspannen stond dus was een keer een race draf en de tweede keer een heel aparte galop. Gelukkig wel blijven zitten. Vorige keer 30 minuutjes er aan besteed met het idee van , ik ga opstappen oefenen en niet per se rijden.. en hoppa binnen 30 minuutjes zat ik, toen gaf ik vanaf zijn rug links een snoepje en rechts een snoepje zodat hij leert te wachten. Vorige keer.. viel na 10 minuutjes al het kwartje ! Werkt dus super, hij kreeg nu al minder vaak een snoepje maar wel een stem beloning en natuurlijk kriebels op zijn favoriete plekje.
Zal niet een manier zijn die iedereen fijn vind, maar voor ons werkt het super en ben heel trots op puppie paard dat we het zonder hulp allemaal redden.
Hopelijk heb je hier mischien wat aan ?
Mischien nog een tip, als ze zo een bommetje is, eerst wat longeren ? zodat ze mischien al wat moe is en je het opstappen wat makkelijker kan oefenen ?
Amparo schreef:Wat leny-horseman zegt inderdaad! Dat helpt bij mijn paard ook goed. Mag ik vragen waarom ze achterwaarts niet kan? Is er fysiek iets mis of mentaal? Succes met oefenen!
ittheclown schreef:ittheclown schreef:Ik ben op het moment mijn enorme vriend aan het inrijden, eerder voor mij heeft er twee keer iemand opgezeten die er net zo snel weer afkeukelden omdat hij bij haar bij het opstappen in paniek wegrent ( is een paard van 1000 kilo.. dus niet zo prettig) Hoe ik het tot nu toe doe is met heel veel geduld en ik gebruik wel snoepjes maar als het goed gaat bouw ik de snoepjes ook weer af. Ik gebruik een opstapje waar ik hem eerst een aantal keren aan heb laten wennen. Naast het krukje stilstaan en met de beugels wiebelen aan beide kanten was voor ons stap 1, hij loopt ook sneller achteruit dan vooruit. Als hij achteruit loopt moet hj van mij extra achteruit dus zet hij er zelf een pas dan moet hij er van mij 4.. wel zonder boos te worden. Uiteindelijk realiseren ze zich dan dat stilstaan veel minder energy kost. Na het beugel rammelen ging ik met mn hand op het zadel slaan bij stilstaan ook gelijk belonen, uiteindelijk het voet in de beugel zetten, en dan pas opstapen als hij blijft staan. Ook hier telkens.. gaat hij achteruit hem express achteruit zetten zoveel stappen als jij nodig vind. De eerste twee keer was ik zelf nog iets te ongeduldig en stapte dus op zonder dat hij ontspannen stond dus was een keer een race draf en de tweede keer een heel aparte galop. Gelukkig wel blijven zitten. Vorige keer 30 minuutjes er aan besteed met het idee van , ik ga opstappen oefenen en niet per se rijden.. en hoppa binnen 30 minuutjes zat ik, toen gaf ik vanaf zijn rug links een snoepje en rechts een snoepje zodat hij leert te wachten. Vorige keer.. viel na 10 minuutjes al het kwartje ! Werkt dus super, hij kreeg nu al minder vaak een snoepje maar wel een stem beloning en natuurlijk kriebels op zijn favoriete plekje.
Zal niet een manier zijn die iedereen fijn vind, maar voor ons werkt het super en ben heel trots op puppie paard dat we het zonder hulp allemaal redden.
Hopelijk heb je hier mischien wat aan ?
Mischien nog een tip, als ze zo een bommetje is, eerst wat longeren ? zodat ze mischien al wat moe is en je het opstappen wat makkelijker kan oefenen ?
Edit( Sorry las nu net dat je paard moeite heeft met achteruit, volgens de manier die ik volg aka.. het vermoeiender maken om te lopen dan stil te staan, moet ook werken met express vooruit lopen of zijwaards duwen als ze maar bewegen tot dat jij het weer genoeg vind)
Slina schreef:Lees anders eens deze topics door, staan veel tips in:
[RT-D] Staat jouw paard stil bij het opstappen?
[RT-D] Opstappen