paard blijft niet stil staan HELP

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

galatasaray

paard blijft niet stil staan HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 09:11

hoi.

mijn paard blijft niet stil staan als niemand haar vast houd.
ben zo dus meestal wel ff bezig.
maar als iemand haar vast houd blijft ze stil staan.
maar zou het ook zelf willen kunnen zonder dat iemand haar vast houd.
hebben jullie tips?

gr lynn

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 10:33

ieder paard kan leren stil te blijven staan, dus ook jouw paard.
Is dit heel moeilijk nee dit kan al bereikt worden tijdens de eerste training.
nooit een paard gaan tegenhouden, je moet dit oplossen door gewoon geen voorwaarts meer te vragen, dit klinkt mssn te simpel om waar te zijn maar het is echt wel zo.
Mijn advies is altijd dat je nooit en echt nooit op een paard kruipt dat niet blijft stilstaan.

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 10:37

Misschien het steeds een beetje afbouwen dat er iemand haar bast houdt. Eerst vast dan losser vasthouden totdat ze helemaal stil staat. Of zo neer zetten dat ze niet weg kan lopen Door in de hoek van de bak op te stappen. Ik weet niet of dit werk

Spaikey

Re: paard blijft niet stil staan HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 10:39

Haar belonen met wat lekkers. Mijn ruin bleef ook niet stil staan als ik alleen was. Ik heb hem het geleerd met een worteltje voor het opstappen klein stukje geven en dan als ik erop zit. Na drie keer bleef ie stil staan !

galatasaray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 17:18

dankje spaikey ! ga ik proberen.
nee melanietje14 ze loopt da gwn na achter, zo dat ze mij maar kan zien.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:23

Doet mijn pony ook. Wil altijd kijken waar de baas naar toe gaat maar stil staan als het word gevraagt nee ho maar! :Y)

galatasaray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 18:05

Cas123 schreef:
Doet mijn pony ook. Wil altijd kijken waar de baas naar toe gaat maar stil staan als het word gevraagt nee ho maar! :Y)

heb ik ook last van :j

galatasaray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 12:17

aeolusnr1 schreef:
nooit een paard gaan tegenhouden, je moet dit oplossen door gewoon geen voorwaarts meer te vragen, dit klinkt mssn te simpel om waar te zijn maar het is echt wel zo.
Mijn advies is altijd dat je nooit en echt nooit op een paard kruipt dat niet blijft stilstaan.

ze kon stil staan , en haar nu niet terijden door dat ze niet stil blijft staan vind ik echt niet fijn want als ze dan wel een x stil blijft staan dan is ze een bom. (niet banketstaaf bedoeld)

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 12:20

Wat bij mij hielp, was opstappen via een krukje. Blijkbaar was het voor mijn paard makkelijker om ergens naast stil te staan dan gewoon zomaar ergens.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:52

Inderdaad opstappen met een krukje, dit scheelt vaak. Vervolgens als je paard een stap vooruit doet (bijvoorbeeld als je al naar het zadel toeloopt), paard achteruit zetten op de goede plek. Daarna nog een keer proberen, loopt hij weg, weer achteruit zetten. Zodra je je voet in de beugel zet, als hij vooruit loopt weer terug zetten. En niet vergeten, belonen als hij stilstaat! Dit kost tijd en je hebt er geduld voor nodig, maar als je dit elke dag consequent doet, dan zul je zien dat het paard gewoon netjes stilstaat op een gegeven moment.
Als hij stilstaat en je stapt op en begint dan te lopen, ook weer stilzetten en achteruit naar de goede plek toe. Pas op jouw hulp aan laten stappen.

Met eten kun je doen, dit gaat waarschijnlijk sneller, maar door de bovenstaande manier te gebruiken leert je paard ook gelijk respect hebben voor jou zonder dat je hem daarbij omkoopt met snoepjes. Als je een paard hebt dat nogal van eten houdt, dan heb je hier straks weer problemen mee.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:35

Ik heb de indruk dat je me gewoon helemaal niet begrijpt, en het paard begrijp je dus ook niet helemaal.
Ik heb helemaal niet gezegd je paard niet meer te rijden, ik zei je stapt niet op een paard die niet stil blijft staan punt uit, dus zonder franjes en zonder bijgedachten.
Je zegt als hij dan toch eens stil blijft staan is het een "bom" dat is nu ook net wat ik bedoel steek er eens wat werk in om het paard uit te nodigen om stil te staan, dus dat het paard het zelf graag wil doen, uit ontspanning dus, ..... en in die toestand is er helemaal gaan sprake meer van een "bom".
Dat is gewoon een heel andere gemoedstoestand, en ik begrijp best dat je dit nu af en toe ook echt zo ondervind, maar nogmaals het stilstaan moet het initiatief zijn van het paard, dus dat betekend dat je zo'n paard niet mag proberen stil te houden, je mag hem dus niet gaan tegenhouden.
Dat is een heel andere denkwijze, een heel andere kijk, een heel andere benadering van het probleem.

lynnvaneck12 schreef:
aeolusnr1 schreef:

ze kon stil staan , en haar nu niet terijden door dat ze niet stil blijft staan vind ik echt niet fijn want als ze dan wel een x stil blijft staan dan is ze een bom. (niet banketstaaf bedoeld)

ponyrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 21:11

ik denk ook met een krukje,
dan moet je later maar iemand zoeken die hem op wilt ruimen. :?

galatasaray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 21:53

ik stap ook op met een krukje alleen is het probleem dus dat ze ook niet achter uit kan.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:53

Mijn verzorgpony wilde eerst ook niet stilstaan met opstappen. Met aansingelen liep die al rondjes, en ik liet m dan ook gwn rondjes lopen. Zodra ik mn voet in de beugel zette begon hij te lopen. Ik gaf dan een klein rukje aan de teugel en gaf de teugel meteen weer terug. Hij stond dan ff stil, maar ging daarna weer lopen. Door het te blijven herhalen blijft ie uiteindelijk stilstaan! Bij mij hielp het echt, dus hopelijk bij jou ook!

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:05

Mijn Pony staat ook nooit stil. Zelfs niet als ik wil opstappen ;) Ik doe altijd dat als ze niet stil staat dat ik even een rukje aan haar halster geef. Luistert ze dan nog niet, dan geef ik een klein tikje tegen haar mond. Vaak houd ze dan wel op.

galatasaray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 19:58

ga ik proberen met haar :)

leny_horeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 15:16

ik heb de mijne het zo geleerd,
wil je alleen opstappen moet ie elke stap die hij voorwaarts zet ook terug achterwaarts doen
dus stapt je pony 2 stappen vooruit, dan moet ie die 2 ook achteruit.
Oefen dit eerst met 'nep' opstappen dus gewoon voet in de beugel steken en springen maar niet opstappen.
gaat je paard zijwaarts begrens hem dan met de leugel naar waar hij gaat en zet hem net zoals bij het voorwaarts stappen opnieuw op zijn plaats door hem terug naar zijn plaats te 'duwen'

galatasaray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 08:44

leny_horeman schreef:
ik heb de mijne het zo geleerd,
wil je alleen opstappen moet ie elke stap die hij voorwaarts zet ook terug achterwaarts doen
dus stapt je pony 2 stappen vooruit, dan moet ie die 2 ook achteruit.
Oefen dit eerst met 'nep' opstappen dus gewoon voet in de beugel steken en springen maar niet opstappen.
gaat je paard zijwaarts begrens hem dan met de leugel naar waar hij gaat en zet hem net zoals bij het voorwaarts stappen opnieuw op zijn plaats door hem terug naar zijn plaats te 'duwen'

bedankt ik ga het proberen, alleen het probleem ze kan niet goed achter uit door een ongeluk bij de vorige eigenaar.
maar ik ga het proberen :)

Amparo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:41

Wat leny-horseman zegt inderdaad! Dat helpt bij mijn paard ook goed. Mag ik vragen waarom ze achterwaarts niet kan? Is er fysiek iets mis of mentaal? Succes met oefenen!

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:52

Ik ben op het moment mijn enorme vriend aan het inrijden, eerder voor mij heeft er twee keer iemand opgezeten die er net zo snel weer afkeukelden omdat hij bij haar bij het opstappen in paniek wegrent ( is een paard van 1000 kilo.. dus niet zo prettig) Hoe ik het tot nu toe doe is met heel veel geduld en ik gebruik wel snoepjes maar als het goed gaat bouw ik de snoepjes ook weer af. Ik gebruik een opstapje waar ik hem eerst een aantal keren aan heb laten wennen. Naast het krukje stilstaan en met de beugels wiebelen aan beide kanten was voor ons stap 1, hij loopt ook sneller achteruit dan vooruit. Als hij achteruit loopt moet hj van mij extra achteruit dus zet hij er zelf een pas dan moet hij er van mij 4.. wel zonder boos te worden. Uiteindelijk realiseren ze zich dan dat stilstaan veel minder energy kost. Na het beugel rammelen ging ik met mn hand op het zadel slaan bij stilstaan ook gelijk belonen, uiteindelijk het voet in de beugel zetten, en dan pas opstapen als hij blijft staan. Ook hier telkens.. gaat hij achteruit hem express achteruit zetten zoveel stappen als jij nodig vind. De eerste twee keer was ik zelf nog iets te ongeduldig en stapte dus op zonder dat hij ontspannen stond dus was een keer een race draf en de tweede keer een heel aparte galop. Gelukkig wel blijven zitten. Vorige keer 30 minuutjes er aan besteed met het idee van , ik ga opstappen oefenen en niet per se rijden.. en hoppa binnen 30 minuutjes zat ik, toen gaf ik vanaf zijn rug links een snoepje en rechts een snoepje zodat hij leert te wachten. Vorige keer.. viel na 10 minuutjes al het kwartje ! Werkt dus super, hij kreeg nu al minder vaak een snoepje maar wel een stem beloning en natuurlijk kriebels op zijn favoriete plekje.

Zal niet een manier zijn die iedereen fijn vind, maar voor ons werkt het super en ben heel trots op puppie paard dat we het zonder hulp allemaal redden.
Hopelijk heb je hier mischien wat aan ?
Mischien nog een tip, als ze zo een bommetje is, eerst wat longeren ? zodat ze mischien al wat moe is en je het opstappen wat makkelijker kan oefenen ?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:54

ittheclown schreef:
Ik ben op het moment mijn enorme vriend aan het inrijden, eerder voor mij heeft er twee keer iemand opgezeten die er net zo snel weer afkeukelden omdat hij bij haar bij het opstappen in paniek wegrent ( is een paard van 1000 kilo.. dus niet zo prettig) Hoe ik het tot nu toe doe is met heel veel geduld en ik gebruik wel snoepjes maar als het goed gaat bouw ik de snoepjes ook weer af. Ik gebruik een opstapje waar ik hem eerst een aantal keren aan heb laten wennen. Naast het krukje stilstaan en met de beugels wiebelen aan beide kanten was voor ons stap 1, hij loopt ook sneller achteruit dan vooruit. Als hij achteruit loopt moet hj van mij extra achteruit dus zet hij er zelf een pas dan moet hij er van mij 4.. wel zonder boos te worden. Uiteindelijk realiseren ze zich dan dat stilstaan veel minder energy kost. Na het beugel rammelen ging ik met mn hand op het zadel slaan bij stilstaan ook gelijk belonen, uiteindelijk het voet in de beugel zetten, en dan pas opstapen als hij blijft staan. Ook hier telkens.. gaat hij achteruit hem express achteruit zetten zoveel stappen als jij nodig vind. De eerste twee keer was ik zelf nog iets te ongeduldig en stapte dus op zonder dat hij ontspannen stond dus was een keer een race draf en de tweede keer een heel aparte galop. Gelukkig wel blijven zitten. Vorige keer 30 minuutjes er aan besteed met het idee van , ik ga opstappen oefenen en niet per se rijden.. en hoppa binnen 30 minuutjes zat ik, toen gaf ik vanaf zijn rug links een snoepje en rechts een snoepje zodat hij leert te wachten. Vorige keer.. viel na 10 minuutjes al het kwartje ! Werkt dus super, hij kreeg nu al minder vaak een snoepje maar wel een stem beloning en natuurlijk kriebels op zijn favoriete plekje.

Zal niet een manier zijn die iedereen fijn vind, maar voor ons werkt het super en ben heel trots op puppie paard dat we het zonder hulp allemaal redden.
Mischien nog een tip, als ze zo een bommetje is, eerst wat longeren ? zodat ze mischien al wat moe is en je het opstappen wat makkelijker kan oefenen ?

Edit( Sorry las nu net dat je paard moeite heeft met achteruit, volgens de manier die ik volg aka.. het vermoeiender maken om te lopen dan stil te staan, moet ook werken met express vooruit lopen of zijwaards duwen als ze maar bewegen tot dat jij het weer genoeg vind)

galatasaray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 19:58

Amparo schreef:
Wat leny-horseman zegt inderdaad! Dat helpt bij mijn paard ook goed. Mag ik vragen waarom ze achterwaarts niet kan? Is er fysiek iets mis of mentaal? Succes met oefenen!

ze is bij de vorige eigenaar van een vrachtwagen gevallen :( , de vraag was ook of ik ooit op kon rijden dat doet ze goed.
alleen het op stappen dan gaat ze voor uit omdat ze te graag wil gaan lopen.
daarom kan ze niet achter uit

galatasaray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 19:59

ittheclown schreef:
ittheclown schreef:

Edit( Sorry las nu net dat je paard moeite heeft met achteruit, volgens de manier die ik volg aka.. het vermoeiender maken om te lopen dan stil te staan, moet ook werken met express vooruit lopen of zijwaards duwen als ze maar bewegen tot dat jij het weer genoeg vind)

maakt niet uit het gaat al beter met het op stappen , morgen gaan we weer oefenen :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 20:02

galatasaray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 20:11