Paard erg druk (vooral buiten)?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sparkles

Paard erg druk (vooral buiten)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 22:53

Mijn bijrijdpaardje wordt vaak ontzettend druk als ze soortgenootjes of andere interessante dingen ziet. In de bak kan het voorkomen dat ze opeens wegrent en ik me dan in tweede instantie besef dat er een soortgenootje aan komt lopen in de verte. Oren erop, hoofd omhoog en rennen dus. Buiten kan ze al van een geluid wat ze in de verte hoort heel erg opgefokt raken, en vooral als we in de buurt van andere paarden komen. Oren erop, spanning in haar hele lijf en ze wil het liefst zo hard mogelijk lopen. Dan maakt ze zich ook echt sterk en is ze ook met moeite te houden. Ho is dan wel ho bij mij, dan stel ik haar gerust en kalmeert ze weer even voldoende, tot ze weer iets ziet en dan is het weer zo ver. Maar echt relaxt buiten rijden is het dus niet, en ik voel zoveel spanning bij haar dat ik ook wel aanvoel dat ze een keer gewoon echt flink weg kan gaan schieten en dat heb ik in die omgeving liever niet met wandelaars, fietsers en auto's. Haar eigenaresse heeft overigens hetzelfde ''probleem'' met haar. Wat kan ik doen om te zorgen dat ze rustig blijft en zich niet zo erg laat opfokken door alles om haar heen?

Anoniem

Re: Paard erg druk (vooral buiten)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:54

Hoe wordt ze gehouden? Stal, weide, met of zonder andere paarden?

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 22:56

In de zomer 24/7 in een groep op de wei, nu in de winter overdag in de paddock met 1 ander paard en paarden in andere paddocks eromheen, en 's nachts op stal met klein uitloopje (waar ze ook contact kan maken met anderen).

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:21

Niet alleen naar buiten gaan, kilometers maken met haar, haar aan het werk zetten en eventueel van te voren al rijden en longeren!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 18:55

Wat krijgt ze aan voer?

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 23:32

Ze krijgt nu in de winter alleen hooi, en echt sporadisch een handje muesli.

fifi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:37

Voor dat je de weg op gaat even stoom afblazen? Hoe gaat het met een ander paard erbij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:38

Niet de kans geven om zich druk te maken om andere dingen. Aan het werk houden. Constant aandacht vragen, stelling, buiging, overgangen. Let op het orenspel, zodra die naar voren gaan, focust ze op iets anders. Vraag haar aandacht door even tegen haar te praten, zo nodig een schreeuw :P Of anders even je binnenhand door opzij vragen en je binnenbeen door drukken.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:39

Hmm dan kan dat het iig niet zijn ;) Rijden jullie alleen met haar, of doe je bijvoorbeeld ook grondwerkoefeningen? Ze moet leren jullie ook te vertrouwen, zodat ze niet gaat rennen als ze een soortgenoot ziet, waar ze zich waarschijnlijk veiliger voelt. Ik vermoed dat dat hier een deel van het probleem is. En bezig houden zal zeker ook schelen. Maar ik merk bij de mijne dat dat soms ook heel lastig is zodra hij is afgeleid haha.

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 23:46

Ook grondwerk, en het vertrouwen is er wel. Als ik haar gerust stel is ze ook weer even rustig, maar het extreem snel afgeleid zijn lijkt idd het probleem. Beetje een ADHD-paard dus :') Nee zonder gekheid, ik ga van de week inderdaad eens proberen buiten meer te rijden zodat ik haar aandacht hou. Ik hou juist van buitenritjes om gewoon relaxt aan de wandel te zijn, maar als dat niet kan, dan maar ''rijden''.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:58

Ik weet niet of je als ze opgefokt is, je haar dan kalmeert en bijvoorbeeld een aai op de hals geeft? Het kan namelijk zijn dat je paard denkt dat hij beloont wordt en op deze manier komt hij nooit van het gedrag af. Hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn, maar ik heb dit op deze manier ook wel eens gezien.

Rijdt je wel eens in de bak voordat je naar buiten gaat? Op deze manier even gehoorzaam en oplettend naar jou maken en daarna beginnen met een rondje alleen stappen wil nog wel eens werken. Ik zou niet teveel gaan draven of galopperen, maar juist buiten rustig aan doen zodat ze leert dat het dan alleen langzaam is.

En hoe is ze met wandelen? Is ze dan ook zo druk of valt het dan wel mee? Anders zou ik zeggen ga er eerst een tijdje naast en vooral vaak en veel naar buiten zodat ze eraan went. Ergens aan de hand laten grazen zorgt vaak ook al voor vertrouwen op vreemd terrein.

Geerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:56

Hier het zelfde probleem! Niet overdreven reageren op andere paarden maar wel erg druk buiten. Dus ik volg even!

Waar ik wel mee ga beginnen is naturel horsemanship, dit onder begeleiding van een instructrice. Dit wil ik puur gaan doen om onze band te versterken en meer vertrouwen te krijgen in elkaar! Of dit gaat werken kan ik nu nog niet zeggen maar misschien ook een tip voor jou? :)

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 12:33

@ Geerr: We zijn ook bezig met NH :) Ik ben erg fan van Rick Gore en zijn omgang met paarden, en probeer daar veel van te leren in de omgang met haar. Mss ook iets voor jou? Hij heeft ontzettend veel fijne filmpjes op youtube staan. Maar ze lijkt gewoon soms opeens een ander paardje, alsof er een knop in haar omgaat.

@Yusa: Ik geef haar idd een aai over haar hals of kriebel over haar schoft, maar daar reageert ze over 't algemeen juist goed op. En in de bak rijden doe ik idd ook vaak ervoor, maar dat helpt maar weinig. Wat ik zeg, er gaat opeens een knopje om bij haar. Met wandelen is ze hetzelfde en erop heb ik meer te vertellen, dus ik zit er liever op.

Geerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:26

Ts; bedankt ik zal hem opzoeken! Nog nooit van gehoord verder maar ben benieuwd!