Tuigpaard omscholen tot rijpaard, moeite met galop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tes22

Tuigpaard omscholen tot rijpaard, moeite met galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 22:31

Ik rijd momenteel op een manege, dit omdat ik het te druk heb met werk en studie voor een paard. Ik heb hiervoor wel een paard gehad, en ook gewerkt/gereden op diverse stallen. Ik noem dit omdat ik hiermee wil zeggen dat mijn niveau wel iets hoger is dan dat van een manegeruiter, ik rijd nu in de manegelessen omdat ik het gezellig vind en vanwege tijdgebrek dus.

Ik ben benieuwd naar jullie mening betreft het volgende;
Er staat sinds kort een zwaargebouwde freiberger, welke voorheen voor de kar gelopen heeft en waarmee weinig tot niets onder het zadel gedaan is. Afgelopen weekend reed er iemand op die er tijdens het galopperen uiteindelijk afgevallen is omdat het paard behoorlijk bokte bij het aanspringen in de galop. Ik heb het paard van haar overgenomen omdat zij er niet meer op durfte. Mij was direct duidelijk dat het nog erg veel moeite heeft met de balans in de galop, en bij het aanspringen, en dat het ook de galophulp niet helemaal begrijpt.

Ik heb het voor die keer verder even zo gelaten, maar ik verwacht dat ik het paard nu wel vaker zal moeten rijden. Mijn voornemen was om het paard doormiddel van stemhulp en beenhulp in de galop te laten vallen, dus op dezelfde manier als waarop je een jong paard de galophulp aan zou leren.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee?

Paard heeft btw een nieuwe zadel aangemeten gekregen, of de rug nagekeken is weet ik niet. Daar heb ik helaas weinig invloed op.

Angela

Re: Tuigpaard omscholen tot rijpaard, moeite met galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 09:09

Een paard dat onvoldoende balans heeft laat je niet galopperen. Je zorgt eerst dat het paard in stap en draf in goede balans loopt. Daarnaast moet er buiten de lessen met het paard aan de longe gewerkt gaan worden, het liefst dubbellonge, zodat het paard goed te ondersteunen is. Daar moet het paard eerst sterker worden in de galop. Pas als dat vlekkeloos gaat, kan de ruiter erop. Eerst aan de longe, en daarna, als de galophulp door de ruiter bevestigd is, ook los.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 09:13

Tja, dit zijn eigenlijk zaken die niet in een les door de lesklanten moeten worden opgelost aangezien met tig ruiters en tig verschillende aanpakken zo'n paard vrijwel nooit de goede eenduidige hulp kan leren.

Mara wat angela aangeeft is de manier die ik ook zou volgen, waarbij ik met het paard ook veel naar buiten zou gaan om lange rechte stukken op te zoeken. Dat is vaak in het begin wat makkelijker en minder belastend voor een paard dat zijn kracht en balans nog onvoldoende op orde heeft om in de kleine draaicirkel die een rijbak biedt zijn ding te doen.

Kleine correctie die mij als tuigpaardliefhebber opvalt: een freiberger is geen tuigpaard maar van oorsprong een trekpaard. een wereld van verschil ;) Zowel in type als in gangen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:06

Je laat een paard niet in galop "vallen" Als je hem dan wat aan wilt leren doe het dan meteen goed zodat je niet in een later stadium het weer af moet leren. Eerst meer kracht opdoen, dan correct leren aanspringen. Verder ben ik het Helemaal met M_i_R eens dat dit soort zaken niet door lesklanten aangeleerd moeten worden. Als het beest de hele week door jan en alleman gereden wordt dan krijgt hij weet ik hoeveel goed bedoelende methodes voor de kiezen. Gek he dat het dan niet zo goed gaat.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 12:06

Ik weet dat een freiberger geen tuigpaard is :), wat ik bedoel is dat het paard betuigd is en voor de kar gelopen heeft en dat het weinig onder het zadel gelopen heeft. Het mist daarom balans onder de ruiter, en zeker bij het aanspringen en in de galop komt dit naar voren. Paard is verder wel gemakkelijk ontspannen te rijden.

Al had het in mijn mogelijkheden gelegen om het paard buiten op een recht stuk te laten lopen, of in de dubbele lijnen aan de longe dan had ik dat gedaan, maar dat is helaas niet zo. Ik begrijp dat het niet de meest ideale situatie is om een paard dit te leren, het is wel zo dat het paard nog maar heel beperkt gebruikt wordt in de manege lessen omdat het geen dier is waar iedereen op kan en mag rijden. Wat mijn idee hier bevestigd is dat het verstandig is om in deze situatie eerst te zorgen dat het paard voldoende balans heeft in de stap en draf, en daarna pas te kijken naar de galop.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:10

Niet galopperen is een balans probleem. De mijne heeft het ook lang gehad, daarna lukt het maar steeds verkeerde galop of overkruisd. Toen ben ik ermee gestopt en heb aan zijn balans gewerkt. Nu geen problemen meer. Ik deed wel buiten altijd een galopje meenemen. Rechtuit lukt het vaak wel.
Dit is inderdaad beter om door een ruiter op te laten lossen. Ook voor het paard een stuk prettiger. Als het dan bevestigd is, kunnen anderen het ook narijden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:11

Tuigpaard(het mooi draven en showen, die zijn gefokt voor het extra knietje in beweging) en een menpaard(die lopen dressuur, vaardigheid, marathon of gewoon lekker buiten, dit kunnen alle soorten paarden zijn) zijn 2 dingen die mijlen ver uit elkaar staan.
Dit is een menpaard die blijkbaar niet fijn genoeg opgeleid is. Een fijn gereden menpaard is dressuurmatig voor elkaar.

Gewoon als een jong paard behandelen. Sterk maken, recht richten, aan de longe trainen, en waar mogelijk op een lang recht eind.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:22

M_i_R schreef:
Kleine correctie die mij als tuigpaardliefhebber opvalt: een freiberger is geen tuigpaard maar van oorsprong een trekpaard. een wereld van verschil ;) Zowel in type als in gangen.

Ook dus in aanpak een andere oplossing en dus denk richting bij de aanpak van het probleem.

Tuigpaard is fokrichting en de rest wat voor een koets loopt is menpaard, koetspaard, of heeeel ouderwets een Karossier.

Veel rechtuit binnenhoefslag rijden(gewoon draf) en kleine stukjes galop.

Verder op een grote volte longeren zonder ruiter.

Paard moet gewoon in evenwicht leren lopen onder een ruiter.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 18:00

Ik ben nu 3 jaar bezig met mijn tuigpaard (af en aan met blessures en opname) en nu begint de galop enigzins bevestigd te raken. Ze heeft 7 jaar voor de koets gelopen en is daarna bij mij onder het zadel gekomen.
Ik was zelf manegeruiter en kon leuk sturen, maar beleren en aanleren van paarden zat niet in mijn arsenaal. Door een goede instructie en het nemen van tijd is het nu gelukt.

Laat het beleren/aanleren van juiste galop aan iemand over die er verstand van heeft.
En zoals @NatasjavE aangeeft longeren zonder ruiter met veel ruimte, beginnen zonder bijzet en daarna de bijzet erbij toevoegen.