afstanden hogere hindernis

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

crystallady

afstanden hogere hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 21:16

ik heb een vraagje
ik rijd nu al 1,5 jaar met het zelfde paardje elke dag.
1 keer per week springen we ongeveer.
maar nu ik graag naar een oefenparcours en wil daar dus eerst voor trainen.
nu weet ik wel afstanden van in-uitjes en ook wel van lijntjes.
maar ik spring men lijntjes altijd max 80 cm
losse hindernissen wel hoger.
maar als ik een lijntje hoger wil doen lijkt het me logies dat de afstand tussen de hindernissen iets groter zou moet maar wat voorn afstand moet ik dan rekening houden? is hier een simpel truckje ofzo voor?

alvast bedankt voor het meedenken

p.s. ik heb lijntjes nog niet hoger uit geprobeert wil men paard niet voor het blok zetten met niet kloppende afstanden

crystallady

Re: afstanden hogere hindernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 00:18

Niemand?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 00:22

Je moet gewoon dezelfde afstand aan houden. Je paard moet bij een hoge hindernis juist niet sneller gaan dan bij een lage, dan gaan ze eerder te vlak springen. Als je een goed basistempo hebt, dan komt het over het algemeen wel goed.

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 00:32

heidy_wilco schreef:
Je moet gewoon dezelfde afstand aan houden. Je paard moet bij een hoge hindernis juist niet sneller gaan dan bij een lage, dan gaan ze eerder te vlak springen. Als je een goed basistempo hebt, dan komt het over het algemeen wel goed.

Ongeacht de hoogte?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 00:37

Een paard moet kunnen verruimen, maar ook kunnen sluiten.. en dit alles vanuit een mooi basistempo.
Ik zou de afstand in de dubbel niet gelijk groter maken, maar en leren om zijn lichaam beter te gebruiken.. ;)
Grondbalken helpen je hierbij..

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 00:44

Casarell schreef:
Een paard moet kunnen verruimen, maar ook kunnen sluiten.. en dit alles vanuit een mooi basistempo.
Ik zou de afstand in de dubbel niet gelijk groter maken, maar en leren om zijn lichaam beter te gebruiken.. ;)
Grondbalken helpen je hierbij..

De grondbalk direct tegen de hindernis aan of liever iets er vanaf?

Thnx voor jullie reacties

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 00:46

Grondbalken in het lijntje.. of eigenlijk bedoel ik meer galopbalken.. :o

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 00:46

Een normale afstand in het parcours is 7 meter voor de paarden. Vanaf 80 cm (BB) moet je hem dus gewoon op 7 meter zetten. Bij lagere sprongen zet ik hem thuis meestal op 6,5 meter omdat ze anders flink moeten rekken en plat gaan springen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 00:48

galopbalken ertussen bedoel je of voor de 1e sprong? daar moet je zo snel mogelijk vanaf zeker tussen de sprongen in, stel je komt verkeerd uit en je paard land op de balk wat denk je dat er gebeurt? dan verongelukken jullie samen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 00:56

Hoe denk je dat er op professionele stallen wordt getraind.. juist.. heel veel met balken (of cavaletti) op de grond.. ;)
Je moet alleen wel de balk op de juiste afstand leggen.. in het begin op 3,5 meter..
Snapt je paard het eenmaal en let hij op, dan kan je de afstand wat gaan verkorten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 09:06

De afstand is zo niet te zeggen, want deze is geheel afhankelijk van de grote van je paard, en de ruimte van de gangen. Waarbij voor het ene paard 7 meter prima is, is dat voor het andere paard veel te ruim.

Overleg gewoon met je springinstructie. Deze zal de lijntjes tijdens het springen zo opzetten dat deze goed liggen voor jou en je paard. Door te spelen met deze ruimte leer je ook om de sprongen groter te maken, of juist in te korten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 09:15

mmm... er werd net een bericht geplaatst over dat het parcours niet op je paard wordt aangepast. Dat bericht is nu weg, maar toch even mijn antwoord daarop, aangezien het geen rare vraag is:

Nee, een parcours wordt niet aangepast op je paard, maar je wilt wel in het oefentraject dat hij eerst voor jou paard optimaal staat. Daarna ga je schakelen, en daarna ga je pas een echt parcours in waarin je je paard kan ondersteunen in de afstanden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 09:29

Casarell schreef:
Hoe denk je dat er op professionele stallen wordt getraind.. juist.. heel veel met balken (of cavaletti) op de grond.. ;)
Je moet alleen wel de balk op de juiste afstand leggen.. in het begin op 3,5 meter..
Snapt je paard het eenmaal en let hij op, dan kan je de afstand wat gaan verkorten.

bij de professionele springstal waar ik sprong is zo een paard verongelukt, 2 voorbenen gebroken, laat staan bij de hobbyist thuis

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 10:23

Angela schreef:
De afstand is zo niet te zeggen, want deze is geheel afhankelijk van de grote van je paard, en de ruimte van de gangen. Waarbij voor het ene paard 7 meter prima is, is dat voor het andere paard veel te ruim.

Overleg gewoon met je springinstructie. Deze zal de lijntjes tijdens het springen zo opzetten dat deze goed liggen voor jou en je paard. Door te spelen met deze ruimte leer je ook om de sprongen groter te maken, of juist in te korten.

Ik heb alleen dressuur les we maken wel is een sprongetje maar men instructrice rijd zelf alleen dressuur

Spelen met afstanden tussen lijntjes doe ik vaak dan zat ik ze op afstand de ene keer probeer ik dan om er bvb 3 galoppassen tussen te rijden dan weer 2. In het begin ging dit nie zo goed maar na veel oefenen komen we nu eigenlijk altijd wel goed uit ook voor losse hindernissen. Alleen als het lijntje hoger word vind ik het wel fijn om eerst een keer een kloppende afstand te hebben waarin ze gwn lekker in een rustig tempo door heen kan. Men paar is 1.72 dus opzich wel ruim in de gangen