Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
josien_m_ schreef:Ik heb het over haar innerlijk, wat wil ze werkelijk waar de pony naar luistert? Misschien is het geen durf maar wat anders? Lijkt me de moeite waard om dat uit te zoeken.
josien_m_ schreef:Mooi! laat haar maar verlegen zijn en zo omgaan met de pony. Laat het maar gebeuren en ze gaat zelf ontdekken hoe ze op haar eigen manier samen kan werken met de pony. Dat is wel moeilijk voor jou om dat aan te zien misschien. Maar ieder kind mag zijn eigen weg ontdekken, daar groeit ze uiteindelijk van. Wij volwassenen willen te graag sturen.
Nachtlampje schreef:Ik zou zeggen dat je met haar afspreekt/duidelijk maakt dat ze hem echt een paar keer een flinke tik moet verkopen na 2 keer been, in plaats van zachte aanwijzingen. Die schrikreactie is nodig om dat trage gehannes met constant been geven te voorkomen, daar wordt hij alleen maar "stomper" van.
Maar dat weet je volgens mij alnu je ruitertje nog.
josien_m_ schreef:Ach toe nou, leer die kinderen toch alsjeblieft niet zulke dingen!
Angela schreef:Is de ruiter wel echt goed mee in de beweging van de pony? Veel kinderen komen achter de beweging aan zodra de pony echt even gas bij geeft. Daardoor nemen de ze pony weer terug. Je ziet dit vooral door handen die (hoe weinig ook) terug werken (niet mee naar voren gaan) en een bovenlichaam dat iets naar achteren komt. Voeten die naar voren schieten zijn ook een teken van achter de beweging aan komen.
Leer de ruiter aan de longe om goed mee te komen in de voorwaartse hulp, en laat de ruiter voelen hoe gemakkelijk de pony dan naar voren kan.
Los daarvan is 1 keer duidelijk toch echt veel vriendelijker als iedere 10 passen een tik die niets doet. Die tik moet echter wel terecht zijn, dus de ruiter moet heel zeker mee in de beweging zijn, anders is de pony gewoon super braaf door vaart te minderen (dat vraagt de ruiter dan immers)
josien_m_ schreef:Mooi! laat haar maar verlegen zijn en zo omgaan met de pony. Laat het maar gebeuren en ze gaat zelf ontdekken hoe ze op haar eigen manier samen kan werken met de pony. Dat is wel moeilijk voor jou om dat aan te zien misschien. Maar ieder kind mag zijn eigen weg ontdekken, daar groeit ze uiteindelijk van. Wij volwassenen willen te graag sturen.
MarlindeRooz schreef:josien_m_ schreef:Mooi! laat haar maar verlegen zijn en zo omgaan met de pony. Laat het maar gebeuren en ze gaat zelf ontdekken hoe ze op haar eigen manier samen kan werken met de pony. Dat is wel moeilijk voor jou om dat aan te zien misschien. Maar ieder kind mag zijn eigen weg ontdekken, daar groeit ze uiteindelijk van. Wij volwassenen willen te graag sturen.
Ja heel leuk, dan heb je na een paar jaar een pony die morsdood is voor het been en een kindje dat met tegenzin rijdt.
Onze leasepony wilde niet een stappen of draven. Dus daar ben ik een paar keer opgestapt. (1.80 op een D-pony SIELUGH!!). Dit is na een jaar zo ontzettend verbeterd! In de bak moet ze wel continu consequent blijven, maar in het bos (vindt meneer erg leuk) dan hoeft ze haar been maar aan te leggen en hij zit al in galop.![]()
Selectief voorwaarts icm een hele negatieve associatie met een binnenbak heet dat.
1 Tip TS, laat de pony goed doorrijden door een ruitertje met wat meer pit, voor 1x per week oid. En dan je ruitertje wat beter begeleiden en hem wat harder laten aanpakken.
En leg haar uit hoe jij het doet, en schopjes geven daar worden ze dood voor inderdaad.