Galop aanleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TinGu

Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 18:32

Sinds 2,5 jaar heb ik een draver op stal staan, die nagenoeg helemaal groen was toen ik hem kocht. Nu zijn we qua oefeningen zover dat hij een M1 proefje kan lopen, ware het niet dat hij niet kan galopperen...

In de bak springt hij linksom wel aan, al ben ik dan gelijk mijn aanleuning kwijt. Na 3-6 passen valt hij weer uit de galop. Rechtsom lukt meestal helemaal niet, en als hij al aanspringt is het in de linkergalop. Slofteugel heb ik geprobeerd, maar dan 'kiept' hij naar voren en gaat hij in de slof hangen.

In het bos gaat het beter, dan springt hij links aan, en galoppeert ook door. Al gaan we dan wel flink hard :) Hier galoppeer ik vaak een stukje heuvelopwaarts of door wat zwaarder zand, heb het idee dat ik dan zijn spieren meer train dan alleen maar rechtuit op de stevige zandbodem.

Als hij los staat galoppeert hij de hele paddock in de rondte, zowel links als rechtsom. Met longeren (nooit bijgezet!) springt hij ook beide kanten op aan, al gaat dan rechts makkelijker dan links (?!)

Nou heeft hij een zwak rechter achterbeen, doordat zijn kniebanden daar erg slap zijn. DA zegt dat we dit (deels) kunnen oplossen met trainen van de spieren rondom het kniegewricht.

Let wel: ik heb geen ambities om ooit een dressuurproef te gaan rijden, vind het rijden van de oefeningen gewoon leuk om te doen, als ik dan toch in de bak moet rijden :P

Dus: wie heeft hier ervaring mee, en weet oefeningen die ik kan gaan doen? Alvast dank!

cntesfaye

Re: Galop aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:34

Je doet er goed aan om alsmaar recht uit te rijden. Kan het paard springen?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:36

Wat apart dat je paard zich opeens op de andere kant 'vast' zet bij het longeren. Ik maak uit je post op dat hij niet helemaal vast zit.

Langzaam galopperen met een ruiter is nou eenmaal best zwaar, zwaarder dan snel, dus ik snap hem op zich wel. Ik denk dat je met heuveltjes op en af de linkergalop best kunt oefenen :) Denk ook dat je vooral kilometers moet maken. Mijn pony kan na drie jaar werkeloos te zijn geweest ook geen lange stukken meer langzaam en gecontroleerd galopperen met mij op haar rug. Dat kost nu eenmaal veel kracht.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 18:38

cntesfaye schreef:
Je doet er goed aan om alsmaar recht uit te rijden. Kan het paard springen?

Euhm, hij komt over een balk heen ja... _O-
Springpaard zal hij nooit worden, hij heeft er een enorme hekel aan. Zelfs de takken in het bos worden, als het even kan, ontweken helaas

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 18:39

Appelmoes_11 schreef:
Wat apart dat je paard zich opeens op de andere kant 'vast' zet bij het longeren. Ik maak uit je post op dat hij niet helemaal vast zit.

Dat vind ik dus ook, terwijl rechts echt zijn moeilijke kant is, omdat hij dan zijn zwakke achterbeen meer moet belasten en onderplaatsen. Verder zit hij idd niet vast, is nagekeken door osteopaat en die vond hem erg soepel en zonder blokkades :)

cntesfaye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:40

Graffi86 schreef:
Euhm, hij komt over een balk heen ja... _O-
Springpaard zal hij nooit worden, hij heeft er een enorme hekel aan. Zelfs de takken in het bos worden, als het even kan, ontweken helaas

Ik ken een Draver die ook problemen had met de galop onder het zadel. Ze hebben het dit paard uiteindelijk aangeleerd door met hem te gaan springen. Natuurlijk hoeft dat niet hoog, maar het gaat om de passen die het paard maakt voor en vaak ook na de sprong met de bedoeling om deze uiteindelijk te verlengen en ook te laten tonen wanneer je niet naar de sprong toe rijdt of uberhaupt springt. Dat paard was overigens ook geen springpaard hoor. Ik geloof dat veertig centimeter prima was.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 18:44

Cntesfaye: Dank je wel, ga hier zeker overna denk!

cntesfaye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:51

Graffi86 schreef:
Cntesfaye: Dank je wel, ga hier zeker overna denk!

Graag gedaan. Werkte uitstekend voor dat paard. Gallop zat er met een maand in. Als je nog vragen hebt staat mijn inbox open.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 01:52

paard kan een M1 proefje lopen maar kan niet over een balkje springen en kan niet galoperen ??????
Begin gewoon eens opnieuw bij de basis, en bouw rustig op.
Ieder paard kan over een balk springen en ieder paard kan ook galoperen, aan jou nu om eerst zelf te leren hoe je het paard zover krijgt het ook te doen op jouw vraag.
Zoek dus goede instructie.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 02:00

Waarom longeer je niet bijgezet? In mijn profiel staan wat tips, misschien heb je er wat aan :) . Overigens is met slappe kniebanden door mul zand gaan best zwaar :o . Je kan kniebanden ook in laten spuiten waardoor ze strakker worden.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 13:27

aeolusnr1 schreef:
paard kan een M1 proefje lopen maar kan niet over een balkje springen en kan niet galoperen ??????
Begin gewoon eens opnieuw bij de basis, en bouw rustig op.
Ieder paard kan over een balk springen en ieder paard kan ook galoperen, aan jou nu om eerst zelf te leren hoe je het paard zover krijgt het ook te doen op jouw vraag.
Zoek dus goede instructie.

Als je mijn stukje goed had gelezen, staat er dat hij netjes aanspringt op de hulp, maar na een paar passen weer uit de galop valt in de bak. In het bos galoppeert hij wel door, net als wanneer hij niet bereden wordt. Het dusdanig kantelen van zijn bekken in de galop om in de bak (=meer verzameld en meer bochten dan buiten) door te galopperen is het probleem, mijn vraag was dan ook of er oefeningen zijn om dit te trainen.

Hij kan wel degelijk over een balk springen, vindt er alleen niets aan en is daar als draver ook niet helemaal voor gebouwd. Daarbij ben ik niet echt een springer, dus doe het eigenlijk nooit met hem. Maar de tip van Cntesfaye ga ik zeker over na denken en overleggen met mijn instructrice. Ben gelukkig niet zo iemand die alleen gaat klooien met een jong paard... 8)7

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 16:02

ruitje schreef:
Waarom longeer je niet bijgezet? In mijn profiel staan wat tips, misschien heb je er wat aan :) . Overigens is met slappe kniebanden door mul zand gaan best zwaar :o . Je kan kniebanden ook in laten spuiten waardoor ze strakker worden.

Wat een goede tips in jouw profiel, dank!
Ik ben druk aan het oefenen om hem aan de dubbele longe te krijgen, maar dit kost flink wat tijd. Blijkbaar heeft hij slechte ervaringen met het inspannen, want hij raakt compleet in paniek als je hem wilt bijzetten of een lijn over zijn rug of achter zijn billen langs wil doen... Dat zijn we nu dus stap voor stap aan het opbouwen (longeerde hem tot nu toe altijd los, volgens NH-methode).

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:07

Kan je draver wijken voor de kuit? Probeer eerst eens een lange zijde te wijken en aan het eind meteen in de galop aan te springen. Hier pakken mijn tinkers ( ook degenen die het heel lastig vinden) dan eigenlijk wel de goede galop. En heel veel herhaling, valt hij 2 keer na de galop snel terug?
Niet opgeven,maar gewoon bv 10 keer vragen. Beter 10 keer kort, dan 2x en verder niets.
Ook met korte stukjes train je namelijk op uithoudingsvermogen en kracht.