Ik durf mijn paard niet meer te rijden zonder slof of gogue.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sady

Ik durf mijn paard niet meer te rijden zonder slof of gogue.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 00:08

Ik durf mijn paard niet meer te rijden zonder slof of gogue. Dit omdat ik nu al 8 x ernaast heb gelegen doordat hij zijn koppie op de meest vreemde onvoorspelbare momenten in de wolken gooit en ik geen stuur meer heb. In volle rengalop gaat hij er dan vandoor en in een fractie van 1 a 2 seconden vliegt hij dan op de omheining van de bak af waardoor je werkelijk denkt dat hij eroverheen gaat en dan plots toch nog zich bedenkt en links of rechts gaat. Tja dan lig ik ernaast. Kan hem op het moment van uitbreken niet meer omtrekken op een volte. We hebben een relatief kleine bak, dus kan hem ook niet voorwaarts rijden en uit laten razen omdat we eigenlijk al meteen tegen de bakrand eindigen zonder tot nu toe ernstige ongelukken. Ben geen bange ruiter geweest maar met de komst van dit nieuwe paard sinds 6 maanden, is mijn lef behoorlijk weg, zeg maar helemaal weg.
Ik rij hem nu sinds 2 maanden met slof of longeer hem met de gogue of Pessoa. Dit gaat super. Geen uitbraakpogingen meer. Mijn paard heeft moeite met over de rug gaan en aanleuning nemen. Ondertussen een zadel op maat laten maken. Een masseur / fysio erbij gehad, en toch durf ik die slof er niet af te halen. ( mijn instructrice had voorgesteld de slof erbij te halen ) Ik rij veel voorwaarts neerwaarts, voltes, slangenvoltes en tempowisselingen. Het is een paard wat in het verleden, circa 18 maanden terug nu ( niet bij mij ) gestart is in de Z. Ik heb hem toen kort daarna overgenomen. De vrouw van wie hij was had als reden van verkoop dat ze niet meer verder met hem kon komen rijtechnisch gezien en aangezien ze meer ambitie had in de paardensport heeft ze besloten dit dier te verkopen en verder te gaan met haar andere paard richting Grand Prix. Wie weet raad/advies/kritiek... Ik hoor het graag. Mijn ambities liggen ook niet om hem verder door te rijden naar een hoger niveau, maar wil wel gewoon proberen in de toekomst door te trainen naar zijn oude niveau. Maar dan wel zonder de slof !!! Ik durf het niet. Heb vorige week de slof eraf gehaald op aanraden van mijn instructrice en de Thiedemann eraan gedaan. ( die is paardvriendelijker dan de slof zei ze dus misschien een goede stap terug en dan na een tijdje ook zonder Thiedemann rijden Geen succes. Ik merkte meteen verschil ... Koppie kon ook weer hoger komen dan met de slof en hij reed af en toe behoorlijk onder me vandaan. Ik durfde een galopje niet aan. Want juist dan gaat het vaak mis. De Thiedemann heb ik in de kast gegooid en rij weer met slof. Mijn instructrice vind dat ik mijn angst niet de overhand moet laten nemen. Nee dat zal wel en dat is zo gemakkelijk gezegd, maar ik heb een paar behoorlijke smakkers gemaakt en heb ook 2 kleine kinderen waar ik voor moet zorgen dus voel me uiteraard ook verantwoordelijk naar hen toe als jullie dat begrijpen ? Nou ja zeg maar gewoon dat ik bang ben, want dat is het en niet anders. Punt ! Het gaat zo goed met de slof. Maar kan toch niet zo blijven rijden ? Kan wel zeggen volgende maand maar proberen zonder, misschien voel je je dan wat zekerder, maar ik stel het moment om zonder slof te rijden gewoon uit. Ik weet niet hoe ermee te stoppen. Heb zelf mijn vorige paard groen gekocht en zelf ingereden en in 9 jaar tijd naar de ZZ licht gereden. ( met veel verdriet afscheid moeten nemen na een fatale koliek aanval ) Maar dit paard had geen nare bijkomstigheden zoals mijn nieuwe paard. Reed makkelijk over de rug. Heb verder ook geen informatie over mijn nieuwe paard hoe hij is ingereden. Hij is nu 12 jaar oud en meerdere malen van eigenaar en ruiter/amazone gewisseld. Beetje lang verhaal, sorry maar dan is het misschien wel duidelijk en kennen jullie zijn achtergrond een beetje en de mijne ook. Ik wil zo graag verder met hem, want zie een zeer werkwillig paard. Maar toch ...
Die slof ... Ik durf niet zonder.
Dat is dus het PROBLEEM !!!!! Wie o wie ? Kritiek is welkom. Advies en tips, ik sta overal voor open.

Catnip

Re: Ik durf mijn paard niet meer te rijden zonder slof of gogue.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:12

Heb je bij aankoop foto's laten maken van de rug?

Is het een idee om iemand anders (vb je instructrice) hem even zonder slof te laten doorrijden zodat jij daarna ook weer durft?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:15

Heel banketstaaf... Ander paard kopen?

En bovenstaande zou ik zeker ook doen cq uitproberen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:19

Je moet jezelf een schop onder je kont geven. Accepteer dat deze een maatje te groot is en inruilen voor een braverd of werk aan jezelf maar gooi alsjeblieft die hulpteugelzooi weg. Zoals je al merkte maakt deze je probleem groter, je paard heeft nu door dat hij sterker is zonder dat ding. Wat heb je aan zz dressuur als je niet durft? Ken je niemand die hem een tijdje wil doorrijden? Lekker voorwaarts en niet met je teugels maar op je zit en je benen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:21

Kun je niet in stap en draf je slof losser laten en hem er bij de galop bij pakken. En dan bij de galop uiteindelijk ook steeds losser. Je heb hem er dan toch snel bij als het even mis gaat. Ui't eindelijk kun je hem er dan af laten

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:25

Als het met een thiedeman al fout gaat vraag ik mij af hoe strak te slof gehouden wordt.

Hoeveel uur komt dit paard buiten en is het gedrag begonnen in het winterseizoen? Wat voor voer krijgt het paard?

Verder ben ik het met bovenstaande reacties wel eens, laat hem eens een tijdje rijden door een ruiter die hier doorheen kan rijden en besluit dan of het verstandig is het paard te houden of niet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:35

Ik zou iemand erbij halen die de hele paard/ruiter/management combinatie eens goed onder de loep neemt.
Hoe staat het paard? buiten, binnen? Hoe is het voer? Heeft het paard ergens last van, lijkt er pijn in het spel te zijn, lijkt het zadel ermee te maken te hebben? Hoe is het paard zonder ruiter of juist met ruiter? Hoe is de ruiter zelf in de communicatie? Hoe is het paard met een andere ruiter?

Als je dit soort vragen allemaal kan afgaan en bekijken, kan je kijken waar het probleem ligt en kan je ook besluiten of het paard inderdaad beter af is bij een andere ruiter of dat het een oplosbaar probleem is.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:37

Zou toch wel zeker willen weten dat dit niet door een lichamelijk ongemak komt, bv vanuit de rug.
Wellicht heeft dit paard deze problemen al eerder gehad en weet hij heel goed wat de slof betekent, en dat hij met de slof niet uit kan breken. Pas als je zeker weet (door een goede kliniek) dat hij lichamelijk geen pijn heeft, kan je er met goede instructie aan gaan werken.

Edit: eens met de post boven mij

Sady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 00:38

Ik begrijp jullie kritiek. Begrijpen jullie ook mijn probleem zoals ik heb omschreven ? Na een aantal uitbraken en vallen ben ik behoorlijk onzeker en bang geworden. Tot nu toe heb ik er niks ernstigs aan over gehouden. Pak de slof er alleen bij als ik voel dat hij gaat ... En sowieso in de galop. Maar waarom meteen een reactie om een ander paard te kopen ? Hij is al meerder malen doorverkocht en wil hem en mezelf wel de kans geven om het tot een goed einde te laten komen en hem een blijvend tehuis te kunnen bieden. Het is een erg lief paard. Ben er ook aan gehecht dus verkopen doe ik zeker niet snel. De angst is er beetje bij beetje ingeslopen. De tip om hem door iemand door te laten rijden vind ik wel een goede.
Hier had ik zelf ook al aan gedacht. Zijn vorige eigenaresse zei ook dat hij bij haar ook behoorlijk vaak uitbrak maar op wedstrijden had hij dat nog nooit gedaan.
Probleem is dat hij zeer slecht over zijn rug gaat en dan probeert uit te breken als het te lastig begint te worden voor hem.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:42

Sady schreef:
Na een aantal uitbraken en vallen ben ik behoorlijk onzeker en bang geworden.

Lijkt me niet meer dan normaal dat je daar bang van wordt. Angst is een hele nuttige emotie ter zelfbescherming. Je instinct zegt eigenlijk dat je er niet op moet gaan (en je instinct heeft gelijk wat mij betreft ;) ). Ik zou niet afwachten tot er wel iets ernstigs gebeurt.

Citaat:
Probleem is dat hij zeer slecht over zijn rug gaat en dan probeert uit te breken als het te lastig begint te worden voor hem.

Dit (in combinatie met gevaarlijk gedrag) klinkt zeker als een pijn/bewegingsprobleem. Dat zou ik absoluut eerst uitsluiten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:44

Als hij zeer slecht over zijn rug gaat en zodra hij dat wel doet uit breekt, zou ik daar zeker een da naar laten kijken. Dat klinkt veel meer als rugproblemen dan boefigheid. Uitbreken vanwege onvermogen en pijn klinkt zo heel plausibel.

Kan me heel goed voorstellen dat je hierdoor onzeker wordt. Dat geeft ook niet. Maar verstandig is wel om op zoek te gaan naar de oorzaak van dit gedrag.

Sady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 00:49

Heb inmiddels al een afspraak bij de paardenkliniek in Emmeloord staan eind Februari. Hoop ook dat daar aan het licht komt wat er loos is. Toch wil ik niet blijven rijden met slof.

Sady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 00:52

Oja ...
Vraag me ook af of het wel verstandig is om nu door te blijven rijden. Ondanks aangemeten zadel, fysio etc. Wil het beste nu. Misschien blijven longeren nu een optie ? Dat doe ik ook al wekelijks met de Pessoa of gogue ... Dan gaat hij wel over zijn rug. Wat is nu wijsheid ?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:55

Zou in elk geval even niet rijden als hij daar zo veel heftiger op reageerd. Longeren is aan jou, denk je dat hij dat aan kan?

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:59

Sady schreef:
Heb inmiddels al een afspraak bij de paardenkliniek in Emmeloord staan eind Februari. Hoop ook dat daar aan het licht komt wat er loos is. Toch wil ik niet blijven rijden met slof.

Ik zou hem zelf op rust zetten qua rijden, en eerst eens afwachten wat hieruit komt. Klinkt mij in ook in de oren als pijn

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 00:59

Even heel bot gezegd; als je er zonder slof niet op durft, kan je er beter helemaal niet op gaan.. voor jezelf en voor je paardje niet eerlijk. Als je er voor wil gaan met dit paard, haal hem dan inderdaad eerst is helemaal door de medische molen. Mocht 'ie helemaal gezond zijn zou ik goede professionele begeleiding zoeken (die m' desnoods tijdelijk overpakt ohz) om samen op een veilige manier verder te kunnen werken..

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 01:02

ik doe je morgen even pben. moet nu gaan slapen. maar ik ken je probleem heeel goed.

Gieltje2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 01:19

Ten eerste vind ik het heel knap dat je dit topic opent. Het valt niet mee om toe te geven dat je bang bent om op je paard te stappen. Niet alle mensen durven dit toe te geven. Dat is dus de eerste stap die je hebt genomen naar een oplossing. Ten tweede ben je je ervan bewust dat rijden met slof niet de oplossing is. Het is niet eerlijk naar het paard. Zo kan deze nooit over zijn rug leren lopen, maar dat realiseer je je. Dat is alleen maar goed. Veel mensen blijven in zo'n geval rijden met slof en als je deze verkeerd gebruikt, gaat dit ten koste van het paard (ik rij overigens nooit met slof of wat voor hulpteugel dan ook. Heb altijd geleerd daar waar de rijkunst ophoudt, beginnen de hulpteugels...). De oplossingen zijn hierboven al gegeven.

- Laat je paard grondig nakijken. Je wilt zeker weten dat het niets mankeert.
- Mocht het paard gezond en pijnvrij zijn, laat er dan iemand op rijden, die het paard ook weer zekerheid geeft. Want ik denk dat het paard ook stress en angst ondervindt van het rijden. Al is het alleen maar doordat jij er met angst op zit. En dat is dan ook vaak het lastige aan paarden. Je kunt jouw angst niet voor ze verbergen.
- Kijk of je tijdelijk op een ander braaf paard kan rijden om zo jouw zelfvertrouwen weer een beetje terug te krijgen.
- Verdiep je eens in het rechtrichten van paarden. Mijn paard was vroeger vaak boos en opstandig. Hij bleek erg scheef te zijn. Door een instructrice te zoeken die mij hielp met het rechtrichten van mijn paard, heb ik nu een heel braaf en tevreden paard. Geen strijd meer.

Heel veel succes. Je bent in ieder geval bereid om te vechten om over je angst heen te komen en niet meteen een ander paard te kopen. Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen. Mijn ervaring is dat paarden niet zomaar iets doen. Er is altijd een goede reden voor.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 01:50

Gieltje2002 schreef:
Ten eerste vind ik het heel knap dat je dit topic opent. Het valt niet mee om toe te geven dat je bang bent om op je paard te stappen. Niet alle mensen durven dit toe te geven. Dat is dus de eerste stap die je hebt genomen naar een oplossing. Ten tweede ben je je ervan bewust dat rijden met slof niet de oplossing is. Het is niet eerlijk naar het paard. Zo kan deze nooit over zijn rug leren lopen, maar dat realiseer je je. Dat is alleen maar goed. Veel mensen blijven in zo'n geval rijden met slof en als je deze verkeerd gebruikt, gaat dit ten koste van het paard (ik rij overigens nooit met slof of wat voor hulpteugel dan ook. Heb altijd geleerd daar waar de rijkunst ophoudt, beginnen de hulpteugels...). De oplossingen zijn hierboven al gegeven.

- Laat je paard grondig nakijken. Je wilt zeker weten dat het niets mankeert.
- Mocht het paard gezond en pijnvrij zijn, laat er dan iemand op rijden, die het paard ook weer zekerheid geeft. Want ik denk dat het paard ook stress en angst ondervindt van het rijden. Al is het alleen maar doordat jij er met angst op zit. En dat is dan ook vaak het lastige aan paarden. Je kunt jouw angst niet voor ze verbergen.
- Kijk of je tijdelijk op een ander braaf paard kan rijden om zo jouw zelfvertrouwen weer een beetje terug te krijgen.
- Verdiep je eens in het rechtrichten van paarden. Mijn paard was vroeger vaak boos en opstandig. Hij bleek erg scheef te zijn. Door een instructrice te zoeken die mij hielp met het rechtrichten van mijn paard, heb ik nu een heel braaf en tevreden paard. Geen strijd meer.

Heel veel succes. Je bent in ieder geval bereid om te vechten om over je angst heen te komen en niet meteen een ander paard te kopen. Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen. Mijn ervaring is dat paarden niet zomaar iets doen. Er is altijd een goede reden voor.

Helemaal mee eens,
Ik mis alleen de vorige eigenaresse hierin. Nadat je paard goed is nagekeken kun je de vorige eigenaresse om raad of eventueel hulp vragen.
Zei kent het paard goed en heeft het er vast voorover.
Ik zou het iig fijn vinden als ik word raad word gevraagd door de nieuwe eigenaar van mijn paard.
Vragen Kost je niks.
succes!

angelawwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 03:05

tja ik ben geen voorstander van hulpteugels aangezien ze het probleem alleen maar vergroten zoals je nu dus merkt, hij kan niet meer zonder in de galop bij jou. maar goed ik begrijp wel dat je er voor gekozen hebt om hem te gebruiken. natuurlijk heb je meerdere opties.

je kan hem laten doorrijden door of je instructrice of misschien een kundige ruiter zoeken. deze kan hem even een aantal keer in de week, enkele weken flink er door drukken en het probleem oplossen. jou angst is voor hem op dit moment een spelletje en hij zal hier gebruik van blijven maken want hij voelt het feilloos aan dat jij hem de baas niet bent.

je moet aan je zelfvertrouwen werken. het vertrouwen in het rijden moet terug, daarom moet je een braaf paard gaan rijden op eventueel een manege of misschien kan je er een maandje of 2 even een leasen ergens. vaak als je het verhaal op een stal uitlegt weten zij wel het perfecte tijdelijke rijmaatje voor je te vinden (hebben deze op stal). pas als jij weer vertrouwen in je eigen kunnen hebt, kan je vertrouwen op bouwen in je paard.

longeer hem veel met de pessoa, ook voor het rijden, dit zorgt er voor dat hij goed over zijn rug leert lopen, echter vind ik het wel vreemd dat een paard van zijn niveau dat niet doet, dat betekend dat er eerder in de trainingen bij jou of vorige eigenaar wel het een en ander niet lekker is gegaan. hoe zit het met recht richten? paarden die niet goed over de rug lopen, zijn vaak wat scheef omdat ze een bepaalde kant blokkeren. doet hij dit ook? de pessoa kan een goeie hulp zijn, echter niet de complete oplossing. volg lessen recht richten, hierbij leert hij ook onder het zadel over zijn rug te lopen, lessen recht richten hebben niet alleen met scheefheid te maken maar met het totaal plaatje. als je dit doet met 1x in de week een osteopaat, zal je al snel na wat enkele lessen resultaat zien. zijn probleem van vluchten in de galop komt duidelijk vanuit zijn rug. echter is het wel zo... wie het trucje eenmaal kent.... dus op langere termijn word het ook een soort spel. het is alleen wel van belang de begin oorzaak aan te pakken. of jij zelf die lessen volgt met hem of een andere ruiter/amazone maakt niet uit. als je zelf het vertrouwen niet hebt, dan doe je het niet. desnoods longeer je hem alleen met de pessoa voor het wederzijdse vertrouwen en laat je het rijden voorlopig aan een ander over.

probeer eens de dubbele longeer lijn. zo veel mogelijk met pessoa maar zo nu en dan eens afwisselen mag wel. hij leert hierbij niet over zijn rug lopen, iig een stuk minder. hij leert wel wat meer los te laten. een dubbele longeer lijn is zowel zijkant/bovenop als zijkant/onderaan vast te maken, zijkant/bovenop kan zijn hoofd de lucht in en daar zou ik dan ook voor gaan. door de dubbele lijn is hij namelijk makkelijk te corrigeren vanaf de grond en kan hij als het goed is geen kant op omdat je de binnenteugel vast hebt. hierdoor leert hij dat het trucje niet altijd werkt en dat hij los kan gaan laten. echter blijf ik erbij dat de pessoa voor 80% gebruikt moet worden en dubbele lijn maar voor 20% omdat het probleem uit de rug komt/lijkt te komen.

verkopen, maar dit is wel de aller laatste optie die je pas moet overwegen wanneer het ECHT NIET anders is. simpelweg zoals je zelf zegt, je hebt wel een gezin. als al deze opties niet werken en jij echt niet meer durft, waarom dan door vechten? je kinderen zoeken je liever niet op in het ziekenhuis en een ongeluk zit in een klein hoekje. ik ben ook al 50x van een paard gevallen en wel 15x door hindernissen gevlogen zonder paard, nooit wat gehad. val ik 4 maand geleden met inrijden (waarbij ik eigenlijk nooit val of gevallen ben) breek ik mijn rug. mijn mazzeltje? dat het een stabiele breuk was en ik nu dus nog alles kan. was het een onstabiele breuk... dan zat ik nu voor de rest van mijn leven in een rolstoel. voor mij het besef gekomen dat het allemaal niet meer zo ongevaarlijk is als ik altijd dacht, puur omdat het altijd goed ging. ik moet stoppen met inrijden. überhaupt erg voorzichtig zijn momenteel. laat jou dit niet gebeuren, een keer kom je verkeerd te recht. en ipv een arm, been of ruggenwervel... kan het ook je nek zijn. daarbij moet het leuk blijven. als jij het totale vertrouwen niet weer kan krijgen, zal hij ook een bepaalde afkeer creëren naar jou toe. dat zal het steeds minder leuk maken voor beide. maar goed zoals al gezegd er zijn vele opties! bega die wegen eerst maar eens, verkopen kan altijd nog maar zo te lezen in je reactie wil je er voor gaan. wie inzet toont komt ergens. succes er mee!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 07:23

Als je de slof op een goede manier gebruikt heeft hij er alleen last van op het moment dat hij uitbreekt, ik neem tenminste aan dat je hem niet de hele rit met zn kop tussen zn benen laat lopen, ik zie er dan geen probleem in om nog even door te rijden met slof. Succes op de kliniek, ik zou hem overigens niet stil zetten maar gewoon rustig aan wat stap en draf werk.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 07:47

Doet hij dit alleen bij jouw? Komt paard wel op de wei, en wat krijgt hij aan krachtvoer? Is het een paard met een flinke looplust in het algemeen?

Het is mijn ervaring dat paarden in het algemeen veel te veel krachtvoer krijgen, daar zou ik zeker eerst naar kijken. Ook naar weidegang/buitenkomen zou ik eens goed kijken.
Kun je een patroon vinden in zijn gedrag, bv op dagen dat het hard waait of juist erg koud is?

Persoonlijk zou ik wel de kliniek even afwachten voordat je echt verder gaat trainen. Het zou heel goed pijn kunnen zijn. En het gebruik van een slof opzich hoeft geen probleem te zijn, zolang het correct gebruikt wordt. Maar het is wel de bedoeling dat je straks zonder angst en slof kunt rond sturen.

Ik vind je topic wel dapper :j

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 08:07

Ik heb geen tips voor je, maar wil je wel even complimenteren voor dit topic. Super dat je je probleem erkend en dit topic durft te openen. Zo te lezen wordt je paard nagekeken, hopelijk is het iets lichamelijks wat simpel opgelost kan worden, en kun je nog heel veel plezier van je paard hebben.

Wel wil ik nog even vragen hoe het paard gestald staat (hoelang binnen/buiten) en hoeveel krachtvoer hij krijgt. Zoals hierboven al gezegd kunnen veel paarden tikkende tijdbommen worden bij te weinig beweging of teveel krachtvoer.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 08:28

Ook ik herken je topic wel. Mijn verzorgpaard ging de allereerste x dat ik haar reed ook er vandoor. Ze draaide 180graden om en spurtte weg omdat ze schrok. Had haar snel terug, maar doordat ik een ruim half jaar ervoor keihard van een paard was geklapt incl gebroken arm zat ik er direct met veel spanning op. Zij is een sensibele werkwillige merrie en had dit ook direct door. Bij de vaste ruiter was er niets aan de hand. Eigenaar heeft me toen over gehaald het toch te doen. Heb het eerste half jaar heel veel op de grond gewerkt met haar, en andere paarden gereden om mijn eigen vertrouwen weer te doen groeien. Die gingen ook weleens rennen, maar reageerden niet zo heftig op spanning van de ruiter. Het heeft mij erg geholpen, en nu, 2,5 jaar later rijdt ik zelfs in het bos met haar stap-draf ritjes onder begeleiding.
Dus naast bovengenoemde adviezen om zijn rug na te kijken, durf ook voor jezelf die tijd te nemen en hem een tijdje door een ander te laten rijden. Kijk ook idd naar de hoeveelheid voer en hoeveel hij buiten komt.
Maar als ik eea zo lees denk ik dat hij ook naar het Z niet correct gereden is helaas (ja er zijn nog altijd mensen die punten rijden in de Z met n koppie in de krul, en die lopen idd vaak erna vast)

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 08:31

Goed dat je al een afspraak hebt staan in de kliniek. Dan sluit je iig een medische oorzaak uit. Het kan aangeleerd gedrag zijn. Misschien eens een ruiter vragen die niet zo bang is om te kijken hoe dat gaat?
Als je hem wil starten moeten jullie gelijk Z starten (jij zzlicht , paard Z is gezamelijk hoogste klasse Z) Rijd je hem op gewoon trens of ook op S&T en doet hij het op beide bitten?

Ik zou tot de afspraak staat wel doorrijden zodat ze hem in huidige conditie kunnen beoordelen.