buikspieroefeningen te paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SavannahNx

buikspieroefeningen te paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 17:03

hallo allemaal,
ik zoek niet buikspieroefeningen voor mn paard, maar buikspieroefeningen TE paard.

ik ben bezig met het trainen van mn buikspieren, en aangezien in elke dag naar paardlief ga dacht ik, misschien bestaan of weten jullie wel oefeningen om je buikspieren te trainen te paard. of oefeningen waar je iig je buikspieren goed gebruikt. doorzitten ken ik al, wie weet weten jullie nog wel iets?

liefs :wave:

(weet niet of het hier goed staat)

NatalieLot

Re: buikspieroefeningen te paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:08

Doorzitten is een goede oefening,
dus elke keer als je het paard warm hebt gereden gaan doorzitten de rest van de tijd blijven doorzitten dat ga je wel voelen in de spiertjes

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 17:08

dankjewel :)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 17:12

NatalieLot schreef:
Doorzitten is een goede oefening,
dus elke keer als je het paard warm hebt gereden gaan doorzitten de rest van de tijd blijven doorzitten dat ga je wel voelen in de spiertjes

is dat btw niet slecht voor paardlief?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:38

Ligt eraan hoe jij doorzit :D Zit je stijf als een plank dan is het weliswaar goed voor jouw buikspieren, maar dan stuiter je waarschijnlijk behoorlijk en dat zal je paard niet waarderen :)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 17:45

jaa indd, betere ideeen? :)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:51

Onbewust gebruik je de buikspieren bijna altijd tijdens het rijden. Ik heb een tijd terug mijn buikspier gescheurd. Na 2 dagen dacht ik het rijden weer rustig op te pakken. Nu is mijn paard vrij bewegelijk; maar ik kon alleen stappen. :+

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 17:56

N0a schreef:
Onbewust gebruik je de buikspieren bijna altijd tijdens het rijden. Ik heb een tijd terug mijn buikspier gescheurd. Na 2 dagen dacht ik het rijden weer rustig op te pakken. Nu is mijn paard vrij bewegelijk; maar ik kon alleen stappen. :+

oh echt, hoe dan? gaat t nu weer beter met je ? :)

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:12

Als jij gewoon de beweging volgt van je paard dan heb je ook je buikspieren nodig, dit heet een onafhankelijke zit. Dus zeker niet slecht voor je paard, hiervoor zal je paard wel ook ruggebruik moeten hebben

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 18:22

Op de manege moesten we altijd een 'kikker' doen. Het is een hele leuke evenwichtsoefening en je traint er ook nog eens je buikspieren heel hard mee! Het ziet er alleen niet uit..
Als je niet weet hoe je paard gaat reageren zou ik er eerst iemand naast laten lopen.

De oefening gaat als volgt: je neemt met één hand de teugels en de voorkant van het zadel vast en met de andere hand de achterkant. Dan leun je wat naar achteren en trek je je benen omhoog zoals een kikker, je voeten moeten boven de schoft uitkomen. Dit hou je 10 seconden vast en dat herhaal je gewoon een keer of 10. De hele oefening kan je doen terwijl je paard stapt, in draf en galop kan het ook, maar dan zal je wel meer moeten oefenen :P

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:50

LZP -> RT-V

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:55

Buik gewoon inhouden tijdens het rijden?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:20

In elke gang gebruik je je buikspieren om in balans te blijven zitten en mee te bewegen met de gangen van het paard. Tijdens de galop natuurlijk meer dan in de stap, en met doorzitten in de draf nog meer. Kijk idd wel uit hoe je zit en hoe dit jouw paard stoort. Misschien een idee: stukje doorzitten, red je het niet meer ga je stappen of galopperen, en dan weer opnieuw. Gewoon kleine stukjes, dan komt het vanzelf.

P.S. Zonder zadel helpt nog meer, maar dan moet je wel zeker zijn van een goede zit!

RunaenBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 13:43

Ik moest altijd van mijn vorige instructice doen alsof ik een bal in mijn buik had en deze moest blijven rollen. Dus met de beweging van het paard aanspannen en ontspannen. Geloof me, dit ga je behooorlijk voelen!

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 21:26

thanks allemaal! die van die kikker moet ik wel even oefenen denk ik met die frisse knollies gaat t vast niet lukken :P

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:31

zonder zadel op je paard gaan liggen en steeds om hoog komen
soort situps te paard:P

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:35

Als doorzitten nog niet helemaal in balans gaat is dit een fijne oefening.

Tijdens het lichtrijden steeds 3 passen doorzitten, dan weer een stukje lichtrijden, als 3 passen goed gaat dan kan je 5 passen proberen, 7 passen er .
Goed gaan betekend dat je paard niet gehinderd wordt, je aanleuning gelijk blijft en je tempo ook. En je je zelf niet voelt stuiteren.
Zo heb ik na mijn bevallingen weer leren doorzitten.

Soms duurt het wel een paar dagen voordat je kan opbouwen, liever langzaam maar in balans dan te snel en dat het een rommeltje wordt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 21:36

In stap lichtrijden