Bokken in galop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

melanymella

Bokken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 11:30

Beste Bokkers,

Mijn vriendin rijdt al heel lang op een manegepaard en ze vindt hem moeilijk in de galop. eerst uitleg over m'n vriendin en het paard.

Nou; mijn vriendin rijdt al zo'n 7 jaar. Ze zit in een gevorderde les en weet al aardig veel theorie en natuurlijk van het rijden zelf. Ze rijdt op een manege , omdat ze het daar echt fijn vindt. En ze heeft geen tijd om zelf een paard te hebben en te verzorgen (ze zit al in het examenjaar)

Het paard: paard is het allergrootste paard van de manege ahahah, erg lief ook! Alleen als je op hem rijdt; dan moet je hem vooral voorwaarts maken, hij is nogal sloom en je moet hem vooral aan het werk zetten anders gaat hij uit het niets bokken. als je hem bezighoudt in de stap en draf dan is er niks aan de hand, maar op het moment dat je aangalopeert; gebeurt het. Hij bokt 3x achter mekaar en gaat rennen. Fijn is dat niet. Haar instructrice zei; overdreven stelling naar binnen en een tik geven. Maar als je hem een tik geeft , bokt hij. (vandaar ook overdreven stelling naar binnen zo kan hij moeilijk een uitweg vinden om te bokken)

Dus mijn vriendin rijdt op hem, en heeft dus moeite met de galop. Hij wordt ook wel erg boos als je wilt aanspringen in de galop, terwijl hij in stap en draf knarstandt en heel ontspannen rijdt. En dat gaat bij haar ook heel goed , maar op het moment dat je een tik geeft als je wilt aanspringen bokt hij, en hij is vrijwel erg groot en je vliegt naar voren.

Hebben jullie nog tips voor haar?
Zou erg fijn zijn :)

Melany

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:33

Denk aan rugpijn.. Meestal liggen die zadels niet al te best. Paard bokt niet voor niks. Je heb vreugde bokjes maar ook bokken waarbij het om pijn gaat en in dit geval zal het om het laatste gaan.
Laatst bijgewerkt door doemaar op 03-02-15 11:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:34

Niet galopperen... Het dier heeft pijn.
Tandenknarsen is al het eerste teken dat er spanning/frustratie opbouwt. Heeft niks met ontspanning te maken.
Laatst bijgewerkt door Kala op 03-02-15 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:35

Als het precies op het aanspringen is dus ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen: rugpijn.

Rex_Rolfo

Re: Bokken in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:45

Mee eens met voorgangers, die rug zit waarschijnlijk knetters vast. Ik merk het ook op de manege, als ik op de wat kleinere paarden (1.60-1.65) rij valt het eigenlijk best mee, maar als ik op één van de grote jongens (1,70+) stap moet ik ze heel erg voorwaarts neerwaarts rijden en de ontspanning zoeken. Ze hebben nogal de neiging om met de neus naar voor en omhoog te gaan lopen en dat is niet optimaal voor de rug.

Hoe is de lengtebuiging? Mooi helemaal rond of knikt de hals bij de schoft en is het lijf een rechte lijn en hoofd-hals de andere rechte lijn? Ik ben bang dat het wel eens dat het laatste zou kunnen zijn.

Pas aangaloperen als er ontspanning is. Ook dan proberen dat hoofd wat laag te houden. Dan galopeert het paard wel wat veel op de voorhand, maar dat is op zo'n moment even niet het belangrijkste. Succes!

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:49

Ik denk ook pijn.
De tinker van mijn beste vriendin deed voorheen wel eens een vreugde bok, ze gaf ook jonge onervaren kinderen les op hem. Maar het laatste jaar werd het steeds erger en was het niet vertrouwd om jonge kinderen er op te laten rijden. Het is een pony met een verleden dus ze dachten eerst dat het daardoor zet komen.
Zadelmaker er toch bij laten komen en de boom was wel 3cm te smal!

melanymella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 12:08

Bedankt voor de (snelle!) reacties!
Ik heb wel gehoord van haar dat hij de laatste weken wel heel raar doet, dus het kan wel liggen aan pijn. Maar mij lijkt het als hij pijn heeft , dat haar instructrice het allang heeft gezien, er is ook een andere instructrice die daar wel kijk op heeft en er eigenlijk nooit van heeft gezegd dat hij misschien pijn heeft. maar ik heb ook gehoord dat hij het moeilijk vindt om te galoperen, dus misschien speelt dat ook mee.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:19

Instructrice moet er zelf eens op stappen, dan kan ze voelen of het paard z'n rug vastzet of niet. Als het paard al niet makkelijk galoppeert en dan ook nog wat last heeft van het koude natte weer, niet genoeg ontspanning in het lijf heeft en misschien ook een zadel wat nèt niet perfect ligt heb je de poppen aan het dansen.

Wat er ook mee te maken heeft: krijgen de paarden hun voer op de grond? Vreten ze hoger strekken ze de rugspieren niet terwijl een paard juist gebouwd is om vanaf de grond te grazen/eten.

Eén ding weet ik zeker, een tik met de zweep helpt in zo'n geval he-le-maal niets. Het is namelijk 99,9% zeker geen stout gedrag maar een uiting van ongemak.