paard bokte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nien73

paard bokte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 07:52

Hallo,
Ik heb een vraagje sinds 1.5 week staat ons paard bij de stalling.
We hebben drie rijbakken. 1 voor de manege waar ze ook manege paarden hebben, daar mocht mijn dochter met ons eigen paard mee rijden.
we waren met 14 mensen ongeveer en dat ging goed.
de middelste bak daar rijden de pension klanten en daar rijden mijn zoon en dochter regelmatig en dat gaat ook goed.
Soms moet hij nog even aan de geluiden wennen maar dat is ook niet zo erg.
Hij is zeker niet gemeen naar andere paarden en eigenlijk ook niet naar ons.
Gisteren ging mijn dochter lessen met een groep van 6 pension klanten.
Ze reed in de middelste bak waar ze vaker rijden en er was niks aan de hand.
Toen gingen ze naar een andere hele grote bak waar hij nog nooit geweest was.
Het was een hele grote bak waar belangrijke wedstrijden gehouden worden.
Daar ging hij te keer hij bokt en gooide zo mijn dochter eraf.
Misschien was de bak te groot.
Ik was er erg van geschrokken.
Ze ging terug naar de middelste bak en loungeerde ze hem tot hij flink moe was.
Ze reed hem daarna even tien minuten in de middelste bak.
Toen ging hij weer terug naar de grotebak en toen was het goed.
mijn dochter had gelukkig niks, maar ik vind het nu wel eng.
Ik hoop dat hij dat nu nooit meer doet.
het rare vind ik afgelopen vrijdag reed hij ook in voor hem een nieuwe bak ( waar de manege paarden rijden) met veel meer paarden en daar was hij super braaf.
Die bak was wel veel kleiner.
Hij gaf nergens om en ook de geluiden vond hij niet eng.
We wisten wel dat ons uitging proberen maar dit vond ik niet leuk.Ik vond het zelfs gemeen.
Zou dat komen omdat hij voor het eerst in die nieuwe grote bak was?.
Ik hoop op positief reactie en bruikbare tips.

Solmyrkvi

Re: paard bokte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 07:57

Klinkt mij in de oren als joligheid van wegen de grootte van de bak :P

Hoe oud is je dochter? Dat ze gevallen is is vervelend, maar ik denk dat vooral jij nu niet moet laten zien dat je het eng vind. De volgende keer moet ze gewoon alert zijn als ze weer in de grote bak is en gewoon gaan rijden. Grote kans dat hij weer even jolig word, maar dan kan ze er op tijd bij zijn.

Succes met jullie pony!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 08:04

Eh.. Het zijn paarden.. Als je bang bent dat t nog eens gebeurt, kun je denk ik beter een stokpaardje kopen..

Paard was jolig in een grote bak.. Kam gebeuren.. En om een diertje dan maar voor straf compleet uit te putten.. :n

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 08:05

Geef dat paard toch wat rust! Hij staat pas sinds 1,5 week daar, logisch dat jij wat druk is bij nog een nieuwe indruk (grote, nieuwe bak)!
Hoe vaak komt hij buiten?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 08:19

Een paard doet zulke dingen altijd met een reden, niet om gemeen te zijn. Dat is een menselijke interpretatie..
En de ene bak is de andere niet, dat blijkt. Dat hij in de ene bak niet onder de indruk was van geluiden etc en in de grote bak wel, dat kan van allerlei redenen hebben (denk aan hoe de bodem eruit ziet, de grootte van de bak, de akoestiek, de geur etc etc) Straf je paard hier niet voor maar ga samen op onderzoek uit en gun je paard wat tijd om te wennen inderdaad, jullie zijn wel erg vliegend van start gegaan :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 08:58

Wellicht is het paard geschrokken van een onbekend geluid, of rare lichtinval? Of misschien vond je dochter de bak zelf spannend, en heeft dit overgebracht op het paard (zelf iets spannen, paard weet niet wat hiermee te doen, en bokt)?

De redenen kunnen eindeloos zijn. De volgende keer gewoon even met je dochter meelopen in de baan. Paard ook even aan de longeerlijn doen als je dochter erop zit. Eerst rondje ernaast lopen, dan even laten rijden aan de longe, en dan los.

Waarschijnlijk is er dan niets meer aan de hand.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:05

Mijn inschatting op basis van jouw stukje (zonder te veroordelen). Je bent wat ouder, jij en je kinderen hebben een aantal jaartjes op een manege gereden, en nu je eerste paardje gekocht. Dat gaat nog niet vlekkeloos, want jullie zijn manegepaarden gewend. Paardje is een stukje drukker dan jullie eigenlijk aankunnen, jullie hebben nog niet de ervaring om gedrag van paarden in te schatten.

En da's allemaal helemaal niet erg, want zo zijn er heel veel mensen (met vallen en opstaan) begonnen. Maar zorg dat je goede begeleiding hebt. Veel lessen. Misschien zelfs een ervaren ruiter zoeken die het paard een (of een paar) keer in de week kan rijden, om 'm in het gareel te houden. Maar vraag vooral veel hulp. Anders gaat het bergafwaarts. Nieuwe dingen leren met je eerste eigen paardje is superleuk, dus wees niet te eigenwijs en laat je goed begeleiden. Dan ga je met sprongen vooruit.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:09

Tja dit hoort er dus wel bij. Het is een dier met een eigen mening en een eigen plan die gaat echt niet altijd braaf zijn. Als jij en je dochter daar ontzettend van onder de indruk raken heb je een recept voor ellende. Eraf vallen kun je je best laten volgend door broek afkloppen en weer verder gaan alsof er niks aan de hand is..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:12

Was hij alleen in de grote bak?

morris01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:56

Misschien vond je dochter het zelf wel heel spannend in die grote bak een paard voelt spanning heel goed aan en kan daar op reageren.

Nien73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 11:36

nee mijn dochter vond het niet eng.
ze rijd meer paarden die niet op de manege staan.
er was hele goede begleiding bij.
we hebben hem niet gestraft we hebben gewoon even laten longeren en toen was het goed.
Het was ook meer dat ik wat angstig was dan van mij als mijn dochter hoor!!. die sprong er weer gewoon op net of er niks gebeurt was.
De begleiding zei ook dat het kwam dat het allemaal vrij nieuw was en dat het goed komt.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:31

Maar waarom noem je het 'gemeen' en 'uitproberen'? Ik weet niet hoeveel het paard buiten komt, maar zelfs mijn rustige, bomproofe haf bokt nog wel eens met mij erop. Veel energie, te veel druk of ineens een heel nieuwe bak (die ook nog eens veel groter was) kan er voor zorgen dat een paardje een paar bokjes doet.

En hem dan helemaal moe longeren? Hmm..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:33

"Je dochter sprong er weer op alsof er niets gebeurd was"
Er is ook eigenlijk niets gebeurt. Kom op, ieder paard geeft wel eens een bok. We vliegen er allemaal wel eens af.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:37

Tja ik heb het braafste paard die ik me kan wensen. Maar ook die is niet hersendood en gaat af en toe in de bak aan de kletter met wat gebok. Dan schrik ze en dat is geen gemenigheid, vind ik op dat moment ook niet leuk maarja het is ook gewoon een dier met gevoelens en stemmingen.

Florionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:54

Zelfs de beste Ruiters vallen! Ieder paard kan bokken

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 17:05

Ieder paard bokt wel eens + jullie hebben het beestje net 1,5 week hij moet overal nog aan wennen en heeft misschien wat teveel energie.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 00:49

Ik ben het helemaal eens met "nine"
Ik weet ook wel dat ts heel waarschijnlijk liever een ander antwoordje had gehad, maar het is niet aanvallend bedoelt het is wel de waarheid.
Je moet als ruiter er toe komen dat je een eenheid met je paard bekomt, en deze eenheid is er heel duidelijk nog niet, dat is niet het paard zijn schuld, dat is in eerste plaats de ruiter zijn schuld.
Voor een deel onkunde en onbegrip.

nine1987 schreef:
Eh.. Het zijn paarden.. Als je bang bent dat t nog eens gebeurt, kun je denk ik beter een stokpaardje kopen..

Paard was jolig in een grote bak.. Kam gebeuren.. En om een diertje dan maar voor straf compleet uit te putten.. :n

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 06:23

Zelfs mijn altijd-liever-lui-dan-moe Fjord durft wel eens een bokje (hoewel niet echt een indrukwekkend bokje :+ ) te maken wanneer ze fris is. Dat gebeurt vooral met dit koude weer wel eens. Dan heeft ze gewoon wat meer energie als in de zomer (ze is ten slotte ook gemaakt voor de winter!).
En naast het koude weer is de omgeving ook nog eens nieuw voor jullie pony! Ik denk ook gewoon dat pony een beetje fris was. Kan gebeuren.
Snap dat je dat als ouder heel naar vindt om te zien - mijn ouders zien mij ook nog steeds niet graag vallen! :) Maar als je dochter er heel dapper weer op klimt en er niks aan over heeft gehouden (ook geen schrik), dan zit het allemaal wel goed. Gelukkig hebben jullie begeleiding!

_Lou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:53

Ik zou zeggen laat het paard ontspannen
aan de hand wennen van zijn nieuwe omgeving, de nieuwe bak (bij wedstrijden bv), geurtjes en paarden. Ik denk dat het combinatie was van frisheid van de winter en nieuwe omgeving met misschien nog wat energie te over ;)

Nien73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-15 15:10

Dank je tika ik denk dat het at was want daarna heeft hij het niet meer gedaan

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 19:01

Ik vind het klinken als een soort uiting van enthousiasme, niet iets uit gemenigheid dus. Misschien vond hij het heel leuk dat hij in die (grote) bak mocht rijden? Misschien slim om hem de volgende keer eerst even aan de hand de bak te laten zien, dan is het natuurlijk ook minder eng :)

Nien73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 19:06

Nu is hij al meerdere keren in de grote bak geweest en nu gaat het goed. Was toen misschien wel handig om rond te lopen .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 14:03

Al doende leert men Nien73. Jullie kennen elkaar nog niet, je hebt nog niet zo heel erg veel ervaring en je schrijft dat je goede begeleiding hebt.
Volgens mij heb je een leuk paard en komt het allemaal wel goed. Af en toe goed diep ademhalen als moeder is wel handig bij deze sport }> . Je dochter zat er niet mee en dat is het belangrijkste, ze zal er nog wel eens vaker afkukelen thats paardrij leven en ik verzeker je nu alvast dat je paard nog wel eens zal bokken van joligheid want daarvoor is hij paard. +:)+