Vooruitgang met Bynck

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SaSalover

Vooruitgang met Bynck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 13:50

Heyy :D
och, wat lang geleden dat ik een topic heb gemaakt! Ik ben druk bezig geweest met Bynck, en ben zeer tevreden met het vooruitgang dat we hebben gemaakt. Ik had erg lang problemen met Bynck verzameld en bij elkaar te rijden, aangezien hij zich graag lang maakt & strekt. Ook zijn achterhand er wat meer onderzetten was een probleem bij ons. Maar we hebben veel getraind en oefeningen gedaan en vooral de laatste week merk ik echt vooruitgang. Het is nog lang niet perfect, maar ik merk wel dat hij het echt probeert (aangezien hij het echt moeilijk vind) & graag voor me wil werken. Ik ben de laatste tijd veel bezig met schouderbinnenwaarts & travers. Aangezien ik binnenkort M1 ga starten, wil ik die soepelheid er graag in hebben. Nou heb ik gisteren lekker getraind, en wat gefilmd :D We waren erg bezig met het verzameld stappen en draven, de traver, en heb zelf voor 1 van de eerste keren een keertwending geprobeerd, natuurlijk nog niet perfect, maar we proberen het haha :D Ik zie van mezelf, dat ik me benen echt langer moet houden, en iets meer moet zitten. (gelukkig komt binnenkort mijn dressuurzadel eraan *\o/* ) ook vind ik af en toe mijn handen echt te streng en moet ze lager houden. Ik zou heel graag tips willen hebben, op houding of bynck. ook wat tips over travers en/of de keertwending zou top zijn haha.

Afbeelding

Afbeelding

:evaw:

Anoniem

Re: Vooruitgang met Bynck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:54

Sorry, maar ik ben helaas niet zo enthousiast als dat jij bent. Je paard loopt behoorlijk op de kop, achter de loodlijn en je zit veel te veel te friemelen in de mond. Het lijkt leuk dat hij allemaal dit soort dingen kan, maar nu zijn het enkel kunstjes want de basis van je paard is nog lang niet goed bevestigd.

Ga rijden van achteren naar voren, met been naar hand toe rijden. Niet terug willen werken, maar ontspanning en licht contact moet je doel zijn. En dat duurt lang, dus neem er de tijd voor en heb geduld, vooral met je hand.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:55

Ik heb het idee dat je rijdt met de handrem er op. Denk er ook aan dat je je hakken niet optrekt met het geven van beenhulpen. Dat waren zo de eerste twee dingen die mij opvielen (ik maak namelijk precies dezelfde fout).

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 13:57

Leuk paard!

Helaas ga ik ook met Jolien mee, voor de M1 moet de achterhand nog wat verder ontwikkelt zijn. Ik vind je wat streng met je hand, en met wijken heb je je benen wel erg ver naar achter. Mij is geleerd om ze eigenlijk bijna tot niet naar achter te leggen.

Hij loopt opzich goed op de achterhand, maar je houdt hem teveel tegen. Voorwaarts. Hij moet niet hard, maar wel voorwaarts gaan lopen.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Es_ther op 02-02-15 14:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:00

Ik heb het filmpje niet af gekeken. Geef het beestje eens wat ruimte het ziet er allemaal zo geforceerd uit!

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:03

Ik vind dat je je handen best wat stiller mag houden en misschien zelfs wat dichter naast elkaar. Zeker op het filmpje lijken je handen veel te sterk in te werken en lijkt het ook alsof de handrem er flink opstaat. Probeer je paard te remmen met je zit en niet met je handen!
Daarnaast ben ik het met Joolien eens dat de basis er nog niet genoeg in zit en er vooral van achter naar voor gereden mag worden

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:04

Ik vind de tip de achterhand er meer onder rijden eigenlijk geen goede tip hier, voor TS. Waar hier een werkpunt is, is TS haar houding van handen en vooral benen. Pony heeft de potentie zeker wel en volgens mij doet TS teveel moeite als nodig en kan het allemaal wat losser.

De keertwending die je in het filmpje laat zien is fout, je pony moet kijken in de richting waarnaar je draait, ik zou nog meer oefenen op ontspanning in stap in travers en echt oefenen op lengtebuiging en dragen. Dwz travers op 3 hoefslagen rijden en zorgen dat hij rond je binnenbeen buigt, die net aan je singel ligt. Je rijdt de oefening van achter naar voor, je pony heeft meer lucht nodig vanvoor want zoals eerder wel gezegd rijdt je met de handrem op.
Ook voor schouderbinnenwaarts geldt de zelfde tip op 3 hoefslagen en met meer lucht vanvoor. Pas als je dit met 2 vingers in de neus kunt en je dit op de middenlijn lukt zonder zwalpen en zonder dat je pony uitzwaait met buitenachterbeen kun je oefenen met de travers op de volte en pas later om deze 2-3 passen door te sluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:08

SheeNegro schreef:
Ik vind de tip de achterhand er meer onder rijden eigenlijk geen goede tip hier, voor TS. Waar hier een werkpunt is, is TS haar houding van handen en vooral benen. Pony heeft de potentie zeker wel en volgens mij doet TS teveel moeite als nodig en kan het allemaal wat losser.

De keertwending die je in het filmpje laat zien is fout, je pony moet kijken in de richting waarnaar je draait, ik zou nog meer oefenen op ontspanning in stap in travers en echt oefenen op lengtebuiging en dragen. Dwz travers op 3 hoefslagen rijden en zorgen dat hij rond je binnenbeen buigt, die net aan je singel ligt. Je rijdt de oefening van achter naar voor, je pony heeft meer lucht nodig vanvoor want zoals eerder wel gezegd rijdt je met de handrem op.
Ook voor schouderbinnenwaarts geldt de zelfde tip op 3 hoefslagen en met meer lucht vanvoor. Pas als je dit met 2 vingers in de neus kunt en je dit op de middenlijn lukt zonder zwalpen en zonder dat je pony uitzwaait met buitenachterbeen kun je oefenen met de travers op de volte en pas later om deze 2-3 passen door te sluiten.

Ik denk dat ts zich nog helemaal niet met dingen als travers moet bezig houden, maar helemaal terug moet naar de basis omdat het daar al mis gaat. :P

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:10

Mij valt ook op dat je je hakken optrekt met aansporen. Vind ook dat je hem een beetje tegenhoud in zijn bewegingen. Hij loopt vrij kort vind ik. Hij loopt niet ontspannen, ik zie dat ie in de draf wat neiging heeft om zijn hoofd omhoog te gooien. Van mij mag ie wel wat voorwaartser worden gereden.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:12

Wat ik hier heel erg mis is het voorwaarts zijn.
Van mijn instructeur heb ik geleerd dat dat het belangrijkste is; zolang je paard niet voorwaarts is, heeft het geen zin om met andere dingen te beginnen.
Nageven komt voor uit het voorwaarts zijn en het achterbeen er onder laten treden; dat is hier nog niet aan de orde.

Als ik jou was, zou ik daar dus eerst aan gaan werken en dan pas verder kijken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:12

KoudbloedKim schreef:
Wat ik hier heel erg mis is het voorwaarts zijn.
Van mijn instructeur heb ik geleerd dat dat het belangrijkste is; zolang je paard niet voorwaarts is, heeft het geen zin om met andere dingen te beginnen.
Nageven komt voor uit het voorwaarts zijn en het achterbeen er onder laten treden; dat is hier nog niet aan de orde.

Als ik jou was, zou ik daar dus eerst aan gaan werken en dan pas verder kijken. :)

Idd Kim, het is niet voor niks voorwaarts-neerwaarts. Dus eerst voorwaarts, dan neerwaarts.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:15

Joolien schreef:
SheeNegro schreef:

Ik denk dat ts zich nog helemaal niet met dingen als travers moet bezig houden, maar helemaal terug moet naar de basis omdat het daar al mis gaat. :P

Je hebt helemaal gelijk hoor ;)
Maar als ze na die basis terug verder gaat en dit zo terug oppakt is dat werk ook voor niks, dan zijn deze tips wel op hun plaats. En ze vroeg tips over travers en keertwending, dan krijgt ze die ook. :j
Maar de lengtebuiging die nodig is voor deze oefeningen goed te kunnen uitvoeren moet inderdaad eerst bevestigd zijn in de basis.

Ik denk wel dat TS niet al te blij gaat zijn met deze commentaren :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:18

SheeNegro schreef:
Waarom niet?
Ze zijn allemaal goed bedoeld en als ze er iets mee doet, zal dat zeker zijn vruchten af gaan werpen, waardoor zijn in de toekomst nog meer plezier gaat krijgen van haar pony. :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:18

Doordat ik in duitsland zit kan ik het filmpje niet bekijken (ivm de muziek op de achtergrond?) Maar de foto zegt eigenlijk al genoeg. Je houdt je paard vooral aan de voorkant tegen, "trekt" hem in elkaar. Dit is geen verzameling, dit is gewoon je paard heel kort houden.

Je hebt je rug helemaal vast zitten, schouders, armen ook. Je binnenhand zit achter je buitenhand, en dat geeft aan dat je je paard niet op de buitenkant rijdt, maar vanuit de binnenkant. Terug naar de basis en je paard daar eerst voor elkaar maken.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:19

Ik ga mee met de tips van joolien en koudbloedkim. Misschien heb ik dr overheen gelezen maar heb je les ? Ook ga ik mee in het feit dat je teveel doet. Je zit zoveel te prutsen aan de voorkant dat je een hele onrustige aanleuning creëert op bepaalde momenten. Ik zou je ook zit lessen aanwillen raden en dan lekker de basis aanpakken en bij jezelf kijken wat er mis gaat. Laat jezeld dan ook vaak filmen en bekijk dit bijv met iemand die er verstand van heeft of plaats dit op bokt. Hier leer je veel van en zo wordt je steeds beter. Lekker gaan werken met je struikelpunten want jullie beide hebben wel potentie

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:21

hmm.. ook ik ben niet zo enthousiast. Je houd je armen erg geforceerd in een houding en door je hoge handhouding trek je je paard zelf op de kop. Paard heeft absoluut geen buiging in kaak/hals/lijf en lijkt alsof hij rechts enorm vasthoud. Vind het zeker geen fijn beeld geven. Idd eerst basiswerk doen. Het wijken vind ik ook echt niet goed. Paard schaart voor redelijk maar breekt heel de schouder uit aan de buitenkant en doet niets achter. Keertwendingen zijn geen keertwendingen, paard buigt totaal niet om je been en je houd hem teveel vast waardoor hij van voor niet kan lopen.

ga trug naar de basis. VWNW rijden, veel schakelen en blijf van de voorkant af. En idd.. maak je lang en ontspan!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:25

KoudbloedKim schreef:
SheeNegro schreef:
Waarom niet?
Ze zijn allemaal goed bedoeld en als ze er iets mee doet, zal dat zeker zijn vruchten af gaan werpen, waardoor zijn in de toekomst nog meer plezier gaat krijgen van haar pony. :j

Omdat de lieve meid wel dacht goed bezig te zijn en dan zijn deze eerlijke goedbedoelde commentaren toch een zware baksteen op de maag.
Het hangt er allemaal natuurlijk vanaf hoe ze ermee omgaat, dat is niet te voorspellen uiteindelijk. En ook ik hoop dat ze het allemaal positief oppakt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:27

SheeNegro schreef:
Omdat de lieve meid wel dacht goed bezig te zijn en dan zijn deze eerlijke goedbedoelde commentaren toch een zware baksteen op de maag.
Het hangt er allemaal natuurlijk vanaf hoe ze ermee omgaat, dat is niet te voorspellen uiteindelijk. En ook ik hoop dat ze het allemaal positief oppakt ;)
Dat hoop ik ook. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:27

Ik kan me ook wel voorstellen dat de ts hier van schrikt, als je denkt goed bezig te zijn. Ik hoop dan ook dat ze de tips toch kan waarderen en positief kan inzien.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:28

Sorry Ts maar ik wordt hier ook niet heel vrolijk van. Ik zie een pony met gigantische potentie, en een ruiter die veel te veel wilt en daardoor de pony belemmert.

De pony is duidelijk niet ontspannen en wordt aan alle kanten tegengewerkt. In heel je filmpje heb ik heb geen moment lekker in ontspannen zien lopen. Tact is sowieso ver te zoeken...

Ik zou zeggen ga terug naar de basis. Voorwaarts neerwaarts, ontspanning, en tact.
Als dit in orde is kun je gaan uitbreiden naar verruimen en verzamelen, en aan correcte stelling gaan werken

Es_ther

De meeste opmerkingen zijn om te voorkomen dat ze verliespunten gaat rijden in de M.
De mensen hier willen ook liever een wedstrijdverslag zien van winstpunten en een mooie proef dan een jury die laag jureert.

Het zijn voor haar allemaal werkpuntjes!

loez

Joolien schreef:
Sorry, maar ik ben helaas niet zo enthousiast als dat jij bent. Je paard loopt behoorlijk op de kop, achter de loodlijn en je zit veel te veel te friemelen in de mond. Het lijkt leuk dat hij allemaal dit soort dingen kan, maar nu zijn het enkel kunstjes want de basis van je paard is nog lang niet goed bevestigd.

Ga rijden van achteren naar voren, met been naar hand toe rijden. Niet terug willen werken, maar ontspanning en licht contact moet je doel zijn. En dat duurt lang, dus neem er de tijd voor en heb geduld, vooral met je hand.

Ik dacht precies het zelfde Hihi! Erg leuk dier met veel potentie lijkt het, maar nu nog niet klaar voor. Eerst idd die basis er goed in en daarna verder! Succes

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:35

rien10 schreef:
TS, wat een leuke pony! Heb je les?

Dit vroeg ik me ook af. Niet dat het eruit ziet alsof je geen les hebt.
Maar een instructie zou je toch eerder wat sturen of je op de goede weg zit ja of nee.
Omdat je zelf zo sterk het gevoel had op de goede weg te zitten.

Alle tips en opmerkingen zijn al gegeven. Ik vind het een erg leuk dier!
Heel veel succes in het M1 :)

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:39

Kan me haast niet voorstellen dat je M1 wilt starten.. Eerst meer voorwaarts, en je pony ook voorwaarts laten gaan. Ik heb het beeld dat je pony wel wilt (zie het galop stukje) maar dat jij hem flink tegenhoud met je handen. Zie je vooral in de stap, pony wil vooruit maar omdat jij zo streng bent met je handen staat pony bijna stil.

Heb je les ?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:46

paard loopt niet verzameld. De hals moet vanuit de schoft zakken, dat is hier niet aan de orde. Verder moet de achterhand er veel meer onder.

Verder zit je in stoelzit, ik denk dat je beugels wel een gaatje langer kunnen.... Voor keertwendingen en travers is het echt nog veel te vroeg, je paard moet eerst verzameld en nageeflijk kunnen lopen en los in zijn lijf kunnen bewegen.

Advies: eerst de "motor" aan de achterkant aanzetten voordat je iets met je handen gaat doen (ipv van voor naar achter rijden, zoals jij nu doet), tempowisselingen rijden om het paard actief te krijgen...