Bolletje problemen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Khayalan

Bolletje problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 20:05

Hoi iedereen!

Sinds ongeveer een halfjaar verzorg ik een superlieve pony, Phajia. Een werkwillig schimmeltje van bijna 19 jaar. Nu merk ik alleen dat het dier helemaal niet goed getrained is in al die jaren, en dat heeft zijn vruchten helaas wel afgeworpen. :/ Ik heb me er nooit erg in verdiept (Altijd maar recreatief buiten gereden met een paard dat nergens last van leek te hebben) maar wil graag zorgen dat haar toekomst er wat beter uit ziet! Dit is wat research hoe dit te gaan behalen, buiten lessen nemen en mezelf dan ook rijtechnisch te verbeteren. Meeste van deze vragen heb ik ook al overlegd met eigenaresse en instructrice, maar ik hoor liever meer meningen voor ik ergens serieus aan begin. Eventueel verandering in de training is geen probleem, ik verzorg haar 3x per week (En les minstens 2x per maand), een andere verzorgster ook 2x, en zij staat er ook voor open. Veranderingen aan harnachement zijn mogelijk, maar bedenk hierbij graag wel: Ik heb er geen geld voor, als dat zo was, had ik nu een EIGEN paard! Daarnaast heeft de eigenaresse nog een paard dat pas enorm ziek is geweest (bevangen + cushing, kon bijna niet meer lopen) en dus eigenlijk ook wel door haar buffertje heen is.

Om te beginnen heeft ze een zwakke rug. Elke keer lijkt ze wel ergens vast te zitten. Fysio en ostheopaat komen vrij regelmatig langs, maar dat werkt maar tijdelijk, en tot op zekere hoogte. Oefeningen om de rug en bespiering te versterken (veel overgangen en figuren rijden, balkjes lopen) probeer ik zo vaak mogelijk dan ook te doen, zoals mij is geleerd in de lessen. Meer oefeningen die daarbij helpen zijn welkom!

Doordat de eigenaresse vrij weinig verstand leek te hebben van het hele nageeflijkheid verhaal, heeft madame geleerd "in een houding" te lopen (Door altijd met elastiek te rijden) - mijn instructrice ziet het verschil, ik alleen niet. Hoe zie/voel je of een paard écht nageeflijk is?

Het nageeflijk rijden gaat ons de laatste tijd vrij goed af, maar ook dan vind ze het nog erg moeilijk te ontspannen over de rug (Zodra ze dit doet merk ik het wel, dat zit toch heerlijk!). Ook ondervind ik problemen haar te laten verzamelen, en is mij nooit goed uitgelegd hoe ik ervoor kan zorgen dat ze de achterhand beter gaat ondertreden.

Verder is buiten rijden met haar altijd heerlijk, ze is beter aan de hulpen en lijkt makkelijker te kunnen ontspannen. Nu is het alleen zo dat er arabisch bloed in zit, en ze nu de bak vaak veel te nat is en ze veel op stal staan, heel erg opgefokt kan zijn. Losgooien is door het nat vaak niet mogelijk van te voren, en als ik dat wel doe is ze helemaal niet meer te houden, dan lijkt haar oneindige bron van energie geactiveerd. In het begin ontspant ze goed, maar na een poosje draven lijkt ze spontaan vergeten te zijn hoe ze moet stappen.. Of terwijl: Ik heb nog altijd controle over het tempo, alleen zelfs stilstaand probeert ze nog te draven. Hoe krijg ik haar te ontspannen als ze in zo'n mindset is?

En last but not least, niet helemaal rijtechnisch maar zeker niet onbelangrijk: Ze is te dik. Ze is al wel wat afgevallen, maar vooralsnog is ze nog altijd aardig te zwaar. Watvoor training is goed voor de vetverbranding?

Ik hoop dat ik straks genoeg heb om mee aan de slag te gaan, want zoals het al die tijd is gegaan gun ik geen enkel paard, zo onbegrepen...

Ellen001

Re: Bolletje problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:09

Vanwege de rugproblemen zou ik vooral denken aan Rechtrichten (rechtrichtende buigingsarbeid uit de klassieke rijkunst), daarmee werk je aan haar balans en goed ruggebruik. Oefeningen zie je onder andere op de website paardenbegrijpen.com

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:27

Ja, als je kans ziet om lessen te volgen in het recht richten, zou ik zeker doen!

Dat ze "aardig te zwaar" is zal (denk ik) toch ook voer-technisch op te lossen zijn. Ik weet natuurlijk niet wat ze allemaal nodig heeft, maar misschien kun je je daar ook wat meer in verdiepen. Wij zelf hebben veel gehad aan informatie op voergebied van de website van paardnatuurlijk.nl

Khayalan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 21:13

Ik zal eens aan m'n instructrice vragen of ze daar wat verstand van heeft! Anders even rondkijken op marktplaats ed. Ik heb een keer een lesje handwerken ala academische rijkunst gehad, maar die werkte met een kaptoom, al lijken het me ideale oefeningen om haar lekker flexibel te krijgen (Zit nu nog erg vast op links). Enig idee waar ik die voor een lief prijsje zou kunnen krijgen?

Hele interessante sites trouwens, thanks!

Wat betreft voeding lijkt het alsof ze erg weinig krijgt, (3x per dag een handje luzerne + 2 wortels, en vrijwel onbeperkt hooi) maar met het berekenen op paardnatuurlijk blijkt dat ze overal netjes in het groen zit (98% VEP). Haar arbeidsniveau van licht naar matig omhoog brengen zou dus al aardig kunnen helpen! Maar dan wel op de juiste manier.. ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:25

Door een beetje meer trainingsoefeningen gaat een paard niet vermageren, je zal dus echt de hoeveelheid voer moeten gaan verminderen, doe dit met overleg, en zorg voor voldoende vitaminen en mineralen. maar zeer zeker heel wat minder voer, en een meer actieve en meer vragende training, opletten wel opbouwend zowel in intensiteit als ook in tijdsduur.
De ruiter/begeleider moet voor de rust zorgen, die moet de rust als het ware aanbieden, neemt het paard die rust aan goed zo dan, neemt die de rust niet aan dan zet je hem heel bewust echt aan het werk, vooral zijgangen zijn hier een zeer handig hulpmiddel, na heel even dit gedaan te hebben stel je heel beleefd weer de keuze aan het paard, neem even rust en zo ga je door tot het paard het begrepen heeft.
Stilstaan is niet het paard proberen tegen te houden want dat werkt echt nooit, wel het paard geen vooruit vragen.
Dit is mssn een heel bijzondere manier van denken maar zo werkt het trainen van paarden.
Dus nooit tegen houden.

Khayalan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 21:38

@aeolusnr1: Het probleem daarvan is, dat als ik haar niet tegenhou ze op zo'n moment in volle rengalop er vandoor zal sprinten en dan ook niet zomaar ophoud (Van of naar huis heeft hier geen invloed op). En dan vraag ik niet eens om stilstaan maar om stappen. Dit doet ze echt alleen buiten, lang niet altijd maar ze heeft "van die dagen". Je been (voor evt zijgangen) beantwoord ze dan alleen nog maar met nog heftiger vooruit willen.. Afstappen en aan de hand stappen werkt ook niet echt. Ze stapt dan wel eindelijk na een paar meter en een correctie, maar blijft vooralsnog de hele weg verder drammen. Ik vind het gewoon allemaal heel vreemd, normaal luistert ze aan de hand juist heel goed, wat ik ook van haar vraag.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:55

Ik geloof jou wel hoor, ik geloof dat dat idd deze problemen met dit paard op deze manier ondervind.
Maar dat wil niet zeggen dat het niet anders zou kunnen hé.
Dit heeft onrechtstreeks te maken met een hele reeks onderdeeltjes die op dit moment niet goed afgesproken zijn, of nog niet goed ingetraind zijn.
Een goeie instructeur/Trainer zou jou hierbij zeker kunnen helpen, en zelfs al bij de eerste training zou je al heel duidelijk een heel duidelijke verbetering moeten zien.
Bekijk even mijn onderschrift, ik nodig ook jou uit om even te komen kijken daar, dat zijn allemaal gelijkaardige problemen die ik daar op die clinic zal trachten te verbeteren.

Khayalan schreef:
@aeolusnr1: Het probleem daarvan is, dat als ik haar niet tegenhou ze op zo'n moment in volle rengalop er vandoor zal sprinten en dan ook niet zomaar ophoud (Van of naar huis heeft hier geen invloed op). En dan vraag ik niet eens om stilstaan maar om stappen. Dit doet ze echt alleen buiten, lang niet altijd maar ze heeft "van die dagen". Je been (voor evt zijgangen) beantwoord ze dan alleen nog maar met nog heftiger vooruit willen.. Afstappen en aan de hand stappen werkt ook niet echt. Ze stapt dan wel eindelijk na een paar meter en een correctie, maar blijft vooralsnog de hele weg verder drammen. Ik vind het gewoon allemaal heel vreemd, normaal luistert ze aan de hand juist heel goed, wat ik ook van haar vraag.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:58

Khayalan schreef:
Ik zal eens aan m'n instructrice vragen of ze daar wat verstand van heeft! Anders even rondkijken op marktplaats ed. Ik heb een keer een lesje handwerken ala academische rijkunst gehad, maar die werkte met een kaptoom, al lijken het me ideale oefeningen om haar lekker flexibel te krijgen (Zit nu nog erg vast op links). Enig idee waar ik die voor een lief prijsje zou kunnen krijgen?

Hele interessante sites trouwens, thanks!

Wat betreft voeding lijkt het alsof ze erg weinig krijgt, (3x per dag een handje luzerne + 2 wortels, en vrijwel onbeperkt hooi) maar met het berekenen op paardnatuurlijk blijkt dat ze overal netjes in het groen zit (98% VEP). Haar arbeidsniveau van licht naar matig omhoog brengen zou dus al aardig kunnen helpen! Maar dan wel op de juiste manier.. ;)

Hm, ja, dat klinkt niet als teveel voer.. Maar als ik het goed begrijp krijgt ze dus 3x 2 wortels = 6 wortels op een dag? Dat lijkt mij toch echt een teveel aan suikers, zou het toch beperken naar 1 wortel per dag, helemaal als het van die grote winterwortels zijn hoor..! Helemaal als ze ook lang op stal (moet) staan, kan ze die energie dan niet kwijt, behalve als je gaat rijden en is ze dus maar moeilijk te houden. In combinatie met dat haar al iets niet lekker zit, lijkt het me een wisselwerking op elkaar hebben.

En onbeperkt hooi, krijgt ze dat los, of uit een slowfeeder? Want daar zit ook best wel verschil tussen.

En les in grondwerk academische kunst; lijkt me top om dat vaker te doen! Grondwerk op een goede manier leren doen, dus dat je wéét wat je doet, is hartstikke goed (en ook leuk om te doen!) en kun je (dacht ik) ook leren hoe Recht te richten, alvorens je gaat rijden, ik bedoel, als je daar nog geen les in kunt krijgen met rijden.
Laatst bijgewerkt door Malyma op 02-02-15 00:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 00:02

Ligt je zadel goed?

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 01:05

En, zeker op de uitnodiging van aeolusnr1 ingaan, wat een mooi aanbod!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 10:37

Zolang de rug niet echt los is, is het paard altijd vals nageeflijk, onderdeel van nageeflijk zijn is het paard van achteren naar voren los beweegt, door de rug.

Laat het paard dus altijd voorwaarts-neerwaarts lopen tot het ontspant in de rug, en neem vanuit daar het paard wat meer op.

Bij veel paarden die vals nageeflijk zijn zie je ook een hol stukje in de nek, net na de schoft. De hele hals hoort vanuit de schoft (iets) rond te zijn, daar mag geen onderbreking in zitten.

Om het paard losser in het lijf te krijgen zou ik gaan werken met longeren in de pessoa, of dubbele lijnen als je daarmee ervaring hebt. Dan kan het paard onbelast sterker worden, en daar ga je weer profijt van hebben tijdens het rijden. Soms is het nodig om twee of drie maanden helemaal niet te rijden, en enkel te longeren, zodat de eerste kracht echt goed opgebouwd kan worden zonder dat de ruiter fouten maakt die het goede weer teniet doen.

Khayalan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 19:04

@Malyma ik ben ook zeker op dat aanbod in gegaan! :) Daarnaast klinkt het van de wortels best logisch, ik zal het eens met de eigenaar overleggen. Hooi krijgen ze (mama en dochter staan samen in 1 stal) uit hooinetten en dus niet los.

Ik heb besloten voorlopig me vooral bezig te houden met grondwerk en dus niet meer te rijden, en heb daar ook les in geregeld. Binnenkort komt er een kaptoom in de kast te hangen! Longeren doe ik altijd met dubbele lijnen. Ik vind dat ze eerst beter in dr lijf moet zitten, voor je erop springt. Helaas zal helemaal niet bereden worden er niet in zitten, gezien eigenaresse dat niet nodig vind. :/

Maar nu hoor ik ook dat de instructrice (handig dat ze zo vaak op stal is!), toen de andere verzorgster haar losgooide vanmiddag, zag dat ze linksachter niet zuiver loopt. Het is alleen te zien in draf. Even rondgekeken wat de oorzaken kunnen zijn en dus naak ik me zorgen... (oa hoefkatrolontsteking bijvoorbeeld). Maar de eigenaresse wil, na de hoge kosten van 't andere paard, er voor "zoiets kleins" geen DA bij halen, hoe dramatisch ik het verhaal ook probeer te maken (ze was er met de vorige ook al bijna te laat bij omdat ze vond dat het "niks ernsigs was, tot paard écht kreupel ging lopen, en duidelijk bij iedere stap pijn had). Verzorgsterproblemen....

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 22:44

@Khayalan, ja, dat is vervelend he, dat je niet volledig zeggenschap kunt hebben.. (De eigenaresse zou misschien eens het boekje "Help, mijn paard is kreupel" moeten lezen. Ik vond het iig erg interessant, voor als je, zoals ik, een totale leek bent op dat gebied)

En eerst grondwerken totdat je het gevoel hebt dat het met rijden ook verantwoord is, dat heb ik zelf ook, ik wil ook niet rijden als ik er geen goed gevoel bij heb of het wel goed is voor het paard. Heb ook een verzorgpaard gehad waarbij ik alleen grondwerk deed, ook alleen met dubbele lijnen (ik weet te weinig van werken met kaptoom, maar ben me er wel in aan het verdiepen want vind ik heel interessant) Dit paard liep eerst nogal onregelmatig en sleepte iets met haar achterbenen. Wilde wel eerst weten wat haar mankeerde maar de eigenaar vond dat ook niet zo nodig.. Heb het uiteindelijk voor elkaar gekregen dat we met haar naar Bert van Middendorp zijn geweest (hij was voor ons dichtbij en kostte maar een tientje..!!). Wonder boven wonder liep ze na die behandeling stukken beter en nadat me verzekerd was dat ik met haar aan de slag kon gaan, ben ik met haar gaan grondwerken, wat zo goed ging dat een plaatselijke paardenhandelaar, die haar eerst maar een "kromme kruidezel" vond, haar voor mijn neus heeft weggekocht :+