Bokken, steigeren....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HorseRider13

Bokken, steigeren....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 18:28

Hooi :) ,
Ik heb 2 nieuwe paarden waarvan ik er 1 vandaag voor het eerst gereden heb.
Ze heet Enjoy, maar van onze rit/rodeo of hoe je het ook wil noemen, heb ik niet zo genoten... >.<
Ik dacht, laat ik haar eens uitproberen, kijken wat ze al kan. Ze is nu 5 jaartjes en al wel goed ingereden, doorgereden etc. is nooit een probleem geweest. Met het opzadelen was ze heel braaf en gaf ze geen kik, longeren deed ze ook heel braaf (stap, draf). Toen ik er eenmaal op zat deed ze het stappen ook heel braaf maar toen ik aan wilde draven begon ze ineens heel erg te bokken en steigeren. Dus terug genomen naar stap en het opnieuw geprobeerd, het zelfde verhaal... in het begin dacht ik: dat zal ze wel een paar keer doen en uiteindelijk merkt ze wel dat ik de baas ben. Maar nee, heb uiteindelijk ong. 3 kwartier op een bokkend en steigerend paard gezeten. hebben jullie enig idee waarvan dit zou kunnen komen? Of is dit gewoon uitproberen?

xx Charlotte

Jolene85

Re: Bokken, steigeren....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:29

Misschien ergens pijn bij aandraven? Niet passend zadel, rugpijn, haken op tanden..? Succes!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:30

Mijn eerste gedachte is; ligt je zadel wel goed?

Klinkt mij in de oren als een pijnreactie namelijk.

Rug/benen enz bij aankoop gekeurd en goed?

Anoniem

Heb je wel proefgereden?

Paarddopette

Inderdaad misschien medische problemen?

lemonyellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:33

Dat klinkt gewoon als uitproberen. En telkens als jij haar terug nam naar stap kreeg ze haar zin en kon ze weer lekker rustig aan doen.
Probeer goed je benen eraan te houden en door het bokken enzo heen te rijden (lastig, weet ik). Maar zo leert ze echt dat jij de baas bent. Desnoods geef je en keer wat lomper been of evt een tikje met de zweep om te zorgen dat ze vooruit gaat.
Probeer zo veel mogelijk alles naar voren op te lossen, dus been geven en evt wat ruimte geven voor.
Hoop dat je hier iets aan hebt! Succes!

HorseRider13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 18:34

Nee het zadel en hoofstel had ze bij haar vorige eigenaren ook en die reden minimaal 2x in de week met haar. Ze is hier geboren en op haar 3e is ze naar hun toe gegaan en die hebben haar goed doorgereden. Maar zadel en hoofstel had ze dus al en is nooit een probleem geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:35

lemonyellie schreef:
Dat klinkt gewoon als uitproberen. En telkens als jij haar terug nam naar stap kreeg ze haar zin en kon ze weer lekker rustig aan doen.
Probeer goed je benen eraan te houden en door het bokken enzo heen te rijden (lastig, weet ik). Maar zo leert ze echt dat jij de baas bent. Desnoods geef je en keer wat lomper been of evt een tikje met de zweep om te zorgen dat ze vooruit gaat.
Probeer zo veel mogelijk alles naar voren op te lossen, dus been geven en evt wat ruimte geven voor.

Als het "uitproberen" is moet de TS niet zelf gaan aanmodderen maar alleen rijden onder begeleiding.
N.a.v. de OP kan ik concluderen dat ze niet voldoende kennis heeft om dat zelf aan te pakken.

HorseRider13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 18:37

lemonyellie schreef:

ik ben meestal niet meteen van de zweep en het hardhandige maar als ze het de volgende keer doet zal ik haar wel even terug pesten... (niet gemeen, maar wel duidelijk). Kan het proberen, het is uiteindelijk ook wel de bedoeling dat ik er wedstrijden mee ga rijden... dus ik hoop wel echt dat het snel goedkomt want dan kan ik gaan beginnen bij de ponyclub...

HorseRider13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 18:39

Bizzybijtje schreef:
lemonyellie schreef:

Als het "uitproberen" is moet de TS niet zelf gaan aanmodderen maar alleen rijden onder begeleiding.
N.a.v. de OP kan ik concluderen dat ze niet voldoende kennis heeft om dat zelf aan te pakken.

Nee ik rijd nieuwe en jonge paarden sowieso altijd onder begeleiding ;) maar vandaag schoot het gewoon niks op want ze bleef bezig. begeleiding is er daarna ook opgeweest en die was best duidelijk en op een gegeven moment bokte ze wel minder bij haar.

lemonyellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:40

Ik bedoelde ook niet dat he hardhandig hoeft te zijn maar de boodschap moet wel duidelijk zijn en consequent overgebracht worden.

En bizzybijtje: hier heb je helemaal gelijk in ;)

HorseRider13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-15 18:42

lemonyellie schreef:
Ik bedoelde ook niet dat he hardhandig hoeft te zijn maar de boodschap moet wel duidelijk zijn en consequent overgebracht worden.

Ik snap eigk niet waarom jullie meteen zeggen dat ik niet evaren genoeg ben... je leert idd niks als je nooit zoiets zou doen. Ik heb zeker wel ervaring hoor, maar ik vraag om tips en eventueel wat er mogelijik aann de hand zou kunnen zin

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:43

Dat ze het zadel altijd al had wilt niet zeggen dat het nog past. Ook paardjes groeien.

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:43

Toch maar even laten kijken naar het zadel? Aangezien ze nog maar 5 is en dat betekend dat ze nog een bredere bouw kan krijgen of meer spieren etc. Ik zal het zadel voor de zekerheid toch even na laten kijken. Je weet het nooit. Het kan ook zijn dat het uittesten is, dan moet je gewoon even er door heen proberen te zetten. Al geprobeert om aan de longe te draven onder het zadel?

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:44

Is het dier gekeurd zodat je medische mankementen kan uitsluiten en weet je zeker dat ze netjes in door gereden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:48

HorseRider13 schreef:
lemonyellie schreef:

Ik snap eigk niet waarom jullie meteen zeggen dat ik niet evaren genoeg ben... je leert idd niks als je nooit zoiets zou doen. Ik heb zeker wel ervaring hoor, maar ik vraag om tips en eventueel wat er mogelijik aann de hand zou kunnen zin

Als jij drie kwartier lang aanmoddert zonder verbetering ga ik er vanuit dat je inderdaad niet genoeg ervaring hebt om het op te lossen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 18:59

Het dier is 5 en al goed doorgereden, dan vraag ik me af op welke manier dat is gedaan?
Je zegt ik heb het paard nog maar net, hoe lang is net??
Geef het dier de tijd om aan jou te wennen en ga niet zomaar aan modderen, als jij 45 min op een paard gaat zitten dat zegt dat er iest niet ok is dan heb je geen ervaring genoeg, het paard maakt iets duidelijk, geen enkel paard bokt zomaar, zeker als het op een goeie en eerlijke manier is gereden.

Mijn tip is , zoek hulp van iemand die het met rust en geduld doet en niet iemand die zegt dat het paard jou uit probeert, want daar geloof ik niet zo in, een paard dat bokt en steigert geeft iets aan,
Hou rekening met de leeftijd, het dier is nog niet eens af , lichamelijk niet maar ook mentaal niet,
Jij bent 13 jaar en heb waarschijnlijk nog niet de ervaring, je hebt de lef , maar niet de ervaring om het paard te begrijpen, zoek iemand die dat wel kan, dan kom je een stuk verder en blijft je paard mentaal ook gezond

lemonyellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:16

Hulp zoeken heeft ook niet altijd te maken met weinig ervaring, iemand die naast het paard staat ziet altijd net andere dingen als jij die erop zit. En van tips van iemand anders kun je alleen maar beter worden ;)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:23

Ik vind het wel erg gedurft voor een 13- jarige. (als ik je profiel mag geloven)
Zoek goede begeleiding. Ik vind het jammer dat je niet open staat voor een zadelmaker. Paard is in de groei en nog maar 5 jaar. Is medisch alles oké? Waarom denk je dat met het zadel niks mis is??

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 19:57

Inderdaad zadel en hoofdstel na (laten) kijken. Tandarts en osteopaat laten kijken of er geen problemen met gebit of rug zijn.
Hoe zat jij op het paard, misschien had je teveel druk op de teugels en deed je het paard pijn in zijn mond.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:03

Is je paard misschien een tijdje niet buiten geweest?

Mijn merrie is altijd erg braaf maar ze was nu 2 weken niet gereden en is even niet buiten geweest, die wilde ook alleen maar bokken :+
dat begon ook pas toen ik erop ging ziten..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 20:25

Ja eigenlijk hoort een paard niet niet buiten te komen, elk paard heeft recht op elke dag zeker 6 uur buiten te staan en dat is nog heel weinig, maar helaas snappen veel mensen dat nog niet echt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:33

midgie schreef:
Ja eigenlijk hoort een paard niet niet buiten te komen, elk paard heeft recht op elke dag zeker 6 uur buiten te staan en dat is nog heel weinig, maar helaas snappen veel mensen dat nog niet echt

Is dit als reactie op mij of?
Indien ja, alles was dik bevroren en ze kan binnen genoeg bewegen en socializen.. :D

HorseRider13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 09:25

Esther schreef:
Inderdaad zadel en hoofdstel na (laten) kijken. Tandarts en osteopaat laten kijken of er geen problemen met gebit of rug zijn.
Hoe zat jij op het paard, misschien had je teveel druk op de teugels en deed je het paard pijn in zijn mond.

Dat sws niet, ik trek nooit aan de teugels, het liefst rijd ik zelfs zonder hoofdstel...

HorseRider13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 09:26

midgie schreef:

ze staan elke dag van 9 uur sochtends tot min. 3 uur smiddags in de wei.