Verschil manege en eigen paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nien73

Verschil manege en eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-15 17:32

Pffff vandaag mijn eerste rijles gehad op mijn eigen paard.
Wat een verschil is dat met de manege zeg!.
Ik rij toch al zeven jaar op een manege met manege paarden, maar nu kreeg ik alleen les met zwever.
Dat is echt een wereld van verschil.
Zwever is rechtsom veel sterker als linksom.
Wie kan me tips geven om ook rechtsom goed te kunnen rijden.
Bij mijn dochter en zoon gaat dat beter hoor!!, maar ook hun vinden hem sterk aan rechtsom.
Ik voelde me echt een beginneling ik hoop dat het gevoel snel veranderd en dat het beter gaat.
Dat zal ook wel gebeuren.
Het was wel erg leuk.

Anoniem

Re: Verschil manege en eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 18:12

fijn dat het toch leuk was, niks leuker toch om hier aan te werken met je paardje? blijf vooral lessen en maak je geen zorgen, het komt vast wel goed. succes

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:43

Het voordeel van rijden met je eigen paard is dat jullie de tijd hebben om er samen aan te werken.

Je instructrice zou je moeten kunnen helpen met het rechtrichten.
Ieder paard is van nature scheef (net als ieder mens) waarbij ze een voorkeurskant hebben. Het ene paard is wel wat rechter dan het andere.
Als je eens googled op rechtrichten kom je vast wel oefeningen (ook aan de hand) tegen, waarschijnlijk kom je heel gauw op de site van Marijke de Jong terecht :)

Als jij en je instructrice allebei het gevoel hebben dat je paard erg scheef is zou je er misschien ook eens een osteopaat/chiropracter bij kunnen halen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 23:07

Het is op bokt waarschijnlijk heel hard vloeken, maar ik vind echt dat je pas echt goed leert rijden op een eigen paard. Dan moet je pas echt nadenken over de training van het paard, zijn zwakke en sterke kanten en je moet nadenken over de oefeningen die je specifiek voor dit paard nodig hebt. Om het paard gelijkmatiger te laten zijn zijn een aantal oefeningen handig. Natuurlijk de voltes beide kanten op, vierkantjes in draf over de breedte van de bak, volte openen en sluiten in draf en schouder voor in stap later ook in draf zowel naar links als rechts.
Denk er aan dat dit erg zwaar voor hem is zeker aan zijn "boterkantje" wees voorzichtig dagelijks eventjes oefenen is veel beter dan langdurige sessies. Let in het begin zeker op spierpijn want dat werkt niet.

Lekker werken

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:10

Allereerst gefeliciteerd!

Privéles (of dat nou op een manegepaard of je eigen paard is), is heel anders dan in een les meerijden. Je bent veel directer en intensiever met je paard bezig dan in een groepsles, waar de aandacht van de instructie toch verdeeld moet worden.

Over het rijtechnische probleem: idd veel recht richten (zeker ook aan de hand/grondwerk!), en misschien waar nodig een beetje contra-stelling erbij pakken, of proberen op de volte achterhand naar binnen en naar buiten te zetten. Klinkt misschien als hele moeilijke/grote oefeningen, maar hoeft maar een half voetje om te beginnen. Gewoon dat hij leer wijken voor je been, en wat soepeler wordt. Het heeft mij en mijn paard in ieder geval enorm geholpen, wij vlogen regelmatig uit de bocht... :P

Veel succes, en vooral ook veel plezier samen!

Heleenxpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:51

inderdaad veel rijden en oefenen wat je in de les ook doet en misschien kan grondwerk ook helpen?!

Nien73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 22:56

Dank jullie wel voor de tips. We oefen veel en het gaat steeds beter

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:15

Ohh jee prive les!!!! wat een ellende de eerste keren :o . Denk je dat je een beetje kunt rijden na al die jaren rijles bij een mangege, lukt het je amper om je paard vooruit te krijgen :Y) .
Dit had ik ook bij mijn eerst verzorgpaard, schofthoogte 183, ik hou niet eens van grote paarden maar toch, je moet ergens beginnen. Mijn eerst les wat een ramp, ik dacht waar is nu al mijn kennis. Maar volgens de juf was dit volkomen normaal, heel gewoon bij een paard wat geen manege rondjes gewend is. Na deze reus de overstap gemaakt naar kleine paardjes, 140 die met een groep heel graag naar buiten wilde en het goed deden.
Hierna de aanschaf van een eigen paardje. Deze was heel goed in achteruit lopen en zeker de vooruit niet kende en het nog meer niet wilde weten hoe dat dan ging. Tjonge wat voelde ik mij onervaren. Gelukkig nu een paar jaar verder zijn we ook verder en het gaat nog steeds de stijgende lijn. Kleine stapjes en genieten van elkaar en van de les en het groeien met elkaar. Echt ik geniet nog iedere keer als ik bij hem ben <3

Arriverderci

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:53

Inderdaad veel oefenen met rechtrichten. Antoine de Bodtmethode kan daar ook bij helpen. Eens googlen op mensen in jouw omgeving die daar les in geven.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 00:10

hihi ik denk dat veel medebokkers (inclusief ik :o ) hier wel over mee kunnen praten. Neem lekker de tijd, je kan er naartoe werken. Het duurt even, maar als jullie eenmaal wat meer op elkaar inspelen is het heerlijk!!

LindaColijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:40

Ha ja, priveles: jezelf in het zweet werken! Maar zo ontzettend leerzaam. Ik vond het fantastisch, zeker op een eigen paard. Geniet ervan, luister goed naar je instructrice en doe je huiswerk. Ik merkte dat de vorderingen veel sneller gingen.

Nien73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 23:03

Dank jullie voor de leuke reacties