Ik heb een Fries bijrijdpaard, genaamd Gaike. Ze is nog maar 4 jaar en ben haar verder aan het doorrijden. Het is werkelijk een schat en zit geen vlieg kwaad in.
Er is alleen 1 probleempje en dat gaat over het buitenrijden..... En daar wil ik jullie tips over horen!
ps: Ik rijd nooit helemaal alleen buiten, maar met nog een paard of iemand op de fiets, zodat ze wat steun heeft aan de ander. Het andere paard is compleet verkeersmak.
Aanstaande zomer willen we haar laten beleren voor de wagen, maar ze zal dan nog zeker beter verkeersmak moeten worden.
Tegemoetkomende auto's vind ze niet eng. Auto's die achterop komen en zachtjes doorrijden vind ze ook niet eng. Als een auto achter haar blijft rijden (omdat er bijvoorbeeld een tegenligger komt) wordt ze heel onrustig en gaat ze raar doen. Vrachtwagens en trekkers vind ze sowieso helemaal eng.
Het is gelukkig niet zo dat ze er vandoor vliegt. Als er een auto achter haar blijft rijden of er komt een vrachtwagen of trekker vanachter, wordt ze onrustig en gaat er naar kijken. Zodra de trekker of vrachtwagen dichterbij komt, wordt ze nog onrustiger en gaat een beetje dribbelen. Dan draait ze in 1 keer haar kont naar de sloot en draait om. Dit soort praktijken heeft er voor gezorgd dat we al bijna 2x in de sloot zijn beland.
Ik ben zelf niet bang. Ik blijf er altijd opzitten en voel het ook al aankomen als ze raar gaat doen. Ik weet alleen niet goed hoe ik het aan moet pakken. Als ze raar gaat doen, houd ik haar sowieso in, omdat het anders nog erger wordt. Maar als ik dat alleen blijf doen, gaat ze natuurlijk nooit snappen dat het niet de bedoeling is dat ze zo doet. De vorige keer heb ik een grote tik met de zweep gegeven, maar dit resulteerde erin dat het alleen maar erger werd en ze de weg opvloog en daar ook nog ging klieren. Dit had dus ook geen resultaat.
Het omdraaien moet ze echt afleren, omdat ze natuurlijk zo niet voor de kar kan gaan lopen. Maar hoe krijg je dit eruit?
Ik wil graag jullie tips. Respect trouwens dat jullie dit helemaal hebben gelezen.
Dan let ze ook gewoon niet meer op mij en doet ze net of ik er ineens niet meer ben. Ik ga nog wel meer grondwerk doen, zodat de band nog sterker wordt.