Probleem met de landing

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Asterix

Probleem met de landing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 18:54

Hee hoi,

Tja de tit zegt het al, mijn jonge springpaard en ik hebben een probleem met het landen na een sprong. :')

Het zit zo, mijn paard heeft echt een enorm lange nek! Tijdens het gallopperen in het parcours komt hij mooi op de achterhand en schuift hij zijn nek netjes rond aan de teugel, ik moet soms zelfs oppassen dat hij zich niet opkropt. Bij de sprong maakt hij zich echter helemaal lang en schuift hij zijn nek maximaal uit. Ik moet mijn handen bij het 'hangpunt' dus ook flink naar voren doen (als ik mijn handen zo ver naar voren doe bij mijn andere paard steek ik mijn handen bijna voor zijn hoofd uit). Bij de landing schuift hij zijn nek echter nog niet weer meteen in maar ik moet wel met mijn bovenlichaam naar achteren omdat ik er anders meteen voorover af kukel. Zo kan ik niet meer voldoende meegeven waardoor hij een klap in zijn mond krijgt of de teugels door mijn handen glippen. Dit geeft voor hem zeer veel onrust.
Hij wil ook nog wel eens jolig doen na de sprong als we er in eenflinke galop op af komen, dus dan laat ik mijn teugels liever niet te lang worden en ik blijf ook liever niet te lang voorover zitten.
Hoe kan ik dit nou precies verbeteren?

Ik krijg gewoon les van 2 verschillende instructeurs maar ik looper nu gewoon echt op vast. Ik heb dit probleem ook echt bij geen enkel ander paard...

Anniek22

Re: Probleem met de landing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:44

Hmm.. Moeilijk dit. Ik ben er echt geen fan van maar als je een elastiek gebruikt? Of bijzetteugels? Of iets anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:58

Springen met een elastiek of bijzetteugel vind ik echt not done, paard krijgt gegarandeerd een klap in de bek boven de sprong.

@TS: Enige tip die ik kan geven is om met meegeven echt met je hand richting de mond te gaan, en niet (zoals je vaak ziet) met de handen richting de oren. Als je wat meer naar beneden, richting de mond, meegeeft met je hand hoef je een minder lange afstand te overbruggen om toch genoeg los te kunnen laten. Niet een heel extreem verschil, maar misschien helpt het jullie wel net.

Fotoo's van wat ik bedoel;

handen richting oren
Afbeelding

handen richting mond
Afbeelding

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 10:58

Ik denk dat je zelf ook wel snapt dat tijdens springen er echt geen elastiek of bijzet aan kan. Martingaal of borsttuig kan je wel proberen maar ik denk dat je daar niet veel mee op schiet.
Ik denk dat je dit eerst bij losse hindernissen moet oplossen en niet gelijk in je parcours. Begin laag en kijk of hij het dan ook doet, verhoog net zo lang tot het probleem zich voordoet. vanuit daar is het oefenen oefenen oefenen op ontspanning en dan steeds verder uitbreiden als het goed gaat.

Wat misschien ook kan helpen zijn in-uitjes dan heeft hij niet de tijd om zijn hoofd echt lang te maken want dan moet hij al weer springen.

je hebt een lastig probleem, vooral omdat je instructeurs het ook niet weten. Succes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:08

Lastig, misschien eens een zeer ervaren springruiter aanschrijven?? Maak een filmpje en stuur dat op naar Albert Zoer,, Jeroen Dubbeldam noem maar op. Ervaring is dat ze best willen helpen door te antwoorden. En misschien ligt het niet aan het paard maar ben jij nog niet gevorderd genoeg als springruiter om met deze techniek van het paard om te gaan of je bent te klein. In Amerika zijn veel ruiters die gewoon met een vrij lange teugel springen, bekijk daar ook eens filmpjes van op het net.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:42

Er zijn meer paarden die zo springen en dat is inderdaad lastig op te vangen (vooral als hij na de sprong nog wat bokken na geeft...)

Je kunt qua techniek ook nog gaan kijken bij hoe sommige jachtruiters springen, achterover, teugels lang laten worden (desnoods tot de gesp!). Na de landing is het dan een kwestie van handen heel breed om zo toch weer snel controle te hebben voordat je de teugels weer op maat hebt.

Jockey A.P. Mc Coy (steeple chase jockey) zie je dit ook heel vaak doen bij paarden die meer lengte nodig hebben boven de sprong.

Uiteraard is dat jachtrijden en steeple chase, dus dan heb je vaak niet direct al weer de volgende sprong zoals je in een normaal springparcours hebt, dan heb je dus meer tijd om jezelf weer bij elkaar te krijgen. Het kan echter wel een techniek zijn die je even tijdelijk kunt gebruiken totdat je jonkie wat meer balans en routine heeft.

Even wat voorbeeldfoto's:

Hele lange teugel bij landing:
Afbeelding

Handen breed om controle te houden na de sprong:
Afbeelding

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 14:15

Okee ik neem t terug wat ik zei...

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:04

Bedankt voor de antwoorden en voorbeeldfoto's! Hier heb ik echt wat aan! :)

Bijzetteugels en elastiek ga ik niet gebruiken met springen idd, zo krijgt hij nog een flinke klap in zijn mond en dat gaat mijn probleem ook niet oplossen. Borsttuig met martingaal gebruik ik al maar dat zorgt er alleen maar voor dat hij niet kan sterrenkijken ipv dat het helpt tegen het langmaken.

De tip van handen naar de mond ipv de oren vind ik wel een hele slimme! Scheelt toch zo weer 15 cm denm ik! Dat ga ik vanavond in de springles zeker proberen :)

Het gekke is dat ik er in een echt parcours minder last van heb. Ik heb er vooral last van als ik korter moet wenden of met dubbelsprongen en in-uitjes. In het parcours pak ik gewoon mijn teugels wat langer en zo heb ik er iets minder last van.

Ik krijg onder andere les van Stefan Adamowicz. Dat is zeker wel een goede springruiter haha. Ik zeg ook absoluut niet dat het fout van mijn paard is, ik heb gewoon nog geen ervaring met paarden die zo springen haha en ik ben zelf best klein dus dat gaat allemaal nog wat lastig!

De techniek die Apple noemt zal ik ook eens proberen. Het ziet er misschien wat mallotig uit maar als ik zo mijn paard niet in de weg zit en ik dan ook gewoon door kan blijven rijden is het misschien wel een mooie oplossing haha ;)