Springangst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_bokworst

Springangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 18:26

En nee, niet de ruiter in dit geval, maar het paard :+

Hoi bokkers!

Ik heb nog niet zo lang geleden een superleuk KWPN paard gekocht, ik heb hem hiervoor al twee maand 'bijgereden' zodat ik kon wennen aan de overstap pony -> paard. Echter klikte het zo goed dat we hem maar hebben gekocht.

Omdat ik hem al een tijd had gereden, wist ik natuurlijk al van zijn angst, hij is namelijk ontzettend bang van balken en sprongen (met balken). We trainen hier hard op en lopen eigenlijk elke dag wel over een balkje heen en nemen vaak een kruisje mee, 1 of 2 keer per week gaan we iets hoger.

Ik ben dus al hard aan het trainen, en inmiddels weigert hij (bijna) nooit meer voor een balkje op de grond of een laag kruisje/steiltje. Er is natuurlijk nog steeds veel twijfel en in het begin wat spanning, but hey, we gaan met sprongen vooruit!

Hij heeft nog wel moeite met als er 'ineens' een hindernis staat in een andere kleur, andere plek, of simpel van de andere kant aanrijden. Ook dit gaat natuurlijk steeds beter, maar hier heeft hij toch het meeste moeite mee. (Ik bedoel hiermee, dat ik na het inspringen ergens anders een ándere hindernis wil springen welke al opgebouwd staat als een steiltje bijvoorbeeld.)

Maar nu vroeg ik me dus af, hebben jullie orginele, leuke en leerzame tips/oefeningen voor ons waardoor zijn angst minder zal worden? Ideeën voor plekken van de hindernis, bepaalde lijntjes, bepaalde hindernissen, alles is welkom!

Groetjes!

Ps, ik heb les, maar als ik zelfstandig rijdt/spring wil ik natuurlijk ook zoveel mogelijk angst wegnemen :D

faunty

Re: Springangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:29

miss een keer ,als je alleen in de bak kan , gewoon random allemaal balken in de bak leggen en daar in allemaal verschillende vormen overheen rijden.
of van 4 balken een vierkant maken en zo allemaal combinaties springen / rijden.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:36

Ik ken er 1 die dit ook had,
Eerst longeren met balkjes waar ze omheen moet lopen, dan balkjes waar ze overheen moet lopen.
Daarna had ze willekeurig in de bak enkele balkjes neer gelegd, wanneer ze maar wou en hoe ze maar wou ging ze er overheen.
Daarna staanders erbij maar niks meer gedaan.
Toen een vierkant gemaakt van balkjes en hier dingen mee doen( in het midden stilzetten, diagonalen erover heen galoperen etc)
Toen weer de staanders, maar continu andere staanders.
We hebben zelf een tijd gedaan dat er iemand in de bak bij bleef staan en steeds die staanders ging verhuizen uberhaupt de hele hindernis...

Of gewoon mindf*cken met je paard haha

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 19:05

Vierkant had ik nog niet aan gedacht! Als je dit ruim genoeg doet kun je dit vast ook met kruisjes doen toch?

Random in de bak balkjes doen we heel veel, en zal hier ook mee doorgaan :j

Dat van hindernissen verplaatsen is wel een goede, dit had ik nog niet bedacht! Als het goed gaat zal ik dit straks meteen proberen :D

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:07

Misschien alleen staanders neerzetten en er doorheen rijden?
Kan natuurlijk ook aan de hand ;)
En dan balkjes neerleggen als dat goed gaat.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 19:11

DxFellow schreef:
Misschien alleen staanders neerzetten en er doorheen rijden?
Kan natuurlijk ook aan de hand ;)
En dan balkjes neerleggen als dat goed gaat.

Staanders kijkt hij niet naar, zelfs niet als er een jas aan hangt! :)

Balkjes ga ik natuurlijk wel doen :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:46

je zou eens een crosslesje kunnen proberen, soms zijn natuurlijke hindernissen veel makkelijker.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 10:57

Ik ben nog niet met hem op ander terrein geweest, dus voorlopig nog even niet, maar zodra dressuurwedstrijden lekker lopen is dat wel een leuk idee! :j dankjewel

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:15

Mijn paard heeft ooit Z gesprongen en ging echt aan het stoppen en is daardoor bij mij terug gekomen als recreatie-paard.

Die had (heeft het nog wel eens) het lange termijngeheugen van een goudvis denk ik.

Je springt een stijl of nog erger een plankje (40 cm of zo) en komt dan nogmaals of van de andere kant of een andere kleur inderdaad en stopt.

Ook als de zon schijnt en er zijn schaduwen stopt ze heel snel. Dood eng.

Inmiddels crossen we BB en dit vind ze erg leuk en is goed voor vertrouwen! Ze is er echt een ander paard door geworden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:19

Dat heb ik ook gehad :j . Langzaam opbouwen en vanzelf wordt het minder :-)

Wij hadden dat als een hindernis bijvoorbeeld eerst een kruisje was en dan een steiltje werd (oh, help, hij ziet er anders uit := ) of als we hem een keer vanaf de andere kant sprongen (dat kan niet hoor :n ).
Het is langzaam maar zeker beter geworden, wij hebben vooral heel veel verschillende soorten hindernissen gesprongen om het op te lossen.

Wat Friesam zegt, wat crosslessen volgen, daar worden ze ook snel dapperder van :j

Hamsnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:24

Hetzelfde als ´mijn´ huidige paard, maar dat komt omdat die nog jong is en niet zo extreem als jou. Wel merk ik dat als ik opeens een stijltje van de andere kant spring dat paard twijfelt en ik echt mijn been eraan moet houden soms. Dit wordt beter door veel verschillende hindernissen te oefenen, ook aparte dingen zoals jassen op de hindernis, naar veel verschillende terreinen gaan om daar eventueel te oefenen met springen, crosslesjes idd (als dit mogelijk is). Vooral verschillende terreinen ben ik fan van, zo raken ze gewend aan 'vreemde' dingen en vinden ze het minder gauw eng.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:28

Wat ook nog wel eens kan helpen, leer je paard dat een hindernis nooit het zelfde is.

Kruisje gedaan = veranderen of van andere kant.

Laat hem niet wennen aan 1 bepaalde hindernis.

Gaat het allemaal iets beter wordt dan creatief.
Pionnen, plankjes jas enz. Steeds meer uitdagen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 12:32

Lielle schreef:
je zou eens een crosslesje kunnen proberen, soms zijn natuurlijke hindernissen veel makkelijker.

Dit heeft bij mijn paard enorm geholpen. Hij vond vooral gekleurde felle balken eng, maar springen toch ook wel weer heel erg leuk. Door crosstrainingen kon hij lekker springen en vond hij het ook wel spannend, maar hij werd er veel stoerder door.
Nu kijkt hij in een felgekleurd springparcours ook niet meer gauw ergens van op.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:00

Super al die tips!

Dat van steeds veranderen van de hindernis en niet hetzelfde laten zal ik gaan doen, heb ik zelf nog niet aan gedacht :)

Gister geoefend met het verplaatsen van een hindernis, hij twijfelde maar ging wel :j dat ga ik dus ook vaker oefenen!

Crossles zal ik even overleggen met mijn instructrice, er is hier in de buurt wel een bos met een crossbaan :)

Pionnen doe ik af en toe al, maar ik zet ze er vaak per twee onder, is dit goed of moet ik gewoon alles er meteen onder zetten? Waar leert hij meer van?

Ik wist trouwens niet dat er meerdere paarden waren met hetzelfde 'probleem', dat van het paard van apple komt echt precies overeen!

Andere terreinen ga ik binnenkort mee beginnen, eerst wil ik mee op oefenparcours met een stalgenootje en mijn instructrice, eerst gewoon voor het andere terrein, en als dat makkelijk gaat ga ik ook zelf naar oefenparcours :j dus dat ga ik ook zeker doen!

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:14

Misschien gewoon eerst eentje neerleggen dat je er om heen rijd, figuurtjes er om heen maken etc. Ook kun je 2 sprongetjes klaar zet en er dan tussen door rijd. Misschien kan het ook wel liggen aan de kleuren, zo hadden we dat ook bij iemand op stal wij hadden zelf blauw, rood met witten balken, kwam ze bij iemand anders waar bijvoorbeeld hele felle kleuren had. Paard was ontzettend bang voor die balken. Probeer het vertrouwen te winnen. Wiz is bijvoorbeeld bang voor smalle doorgangen, ik heb dit heel rustig aan de hand opgebouwd. dat je bijvoorbeeld eerst aan de hand een klein sprongetje probeert. En zoals hierboven ook al vermeld is dat een crosslesje proberen niet veel kwaad kan, het zijn ook wel eens de kleuren. Veel succes.

Hamsnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 16:29

In-uitjes en dan echt een langer lijntje, doe je dat wel eens? :) Kan ook heel handig zijn! Zijn dan wel geen 'andere' hindernissen, maar mijn paard vond het de eerste keren nog aardig spannend omdat het opeens veel hindernissen achter elkaar zag staan.. Misschien helpt dat ook!

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 16:56

Hamsnuf schreef:
In-uitjes en dan echt een langer lijntje, doe je dat wel eens? :) Kan ook heel handig zijn! Zijn dan wel geen 'andere' hindernissen, maar mijn paard vond het de eerste keren nog aardig spannend omdat het opeens veel hindernissen achter elkaar zag staan.. Misschien helpt dat ook!

Dat doe ik vaak in de les! De eerste keer weigert hij dan vaak, maar de tweede keer gaat hij vaak wel. Het enige is, is dat hij zijn aandacht óf alleen op de voorste heeft, of op de achterste :+ komen nog aardig vaak noodsprongen bij kijken haha!

Verschillende kleuren probeer ik inderdaad zoveel mogelijk :j zodra ik weer buiten kan heb ik ook weer beschikking tot andere kleuren :D

goriginal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:00

Kriskras een paar balkjes door de bak leggen, en hem aan de hand meenemen. Rustig laten snuffelen aan de balken en hem gerust stellen. Als dat goed gaat, in stap er tussen door rijden. Heeft mijn vorige pony erg geholpen in het begin.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:17

Mijn vorige pony had hier met het aanleren ook erg last van. Veel schriktrainingen doen, op veel verschillende plaatsen met verschillende hindernissen rijden en vooral veel "spring kilometers" maken :D

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 18:40

Schriktraining had ik nog niet aan gedacht, bedankt!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:52

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 19:57

friesam schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Album=O6QA4XU7

Wat voorbeeldjes die wij gebruikt hebben bij mijn paard, niet hoog maar wel vernieuwend.

Die pionnen ga ik eens proberen!
Hoe heb je die blauw/gele opgebouwd?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:02

xLisaMaxime schreef:
friesam schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Album=O6QA4XU7

Wat voorbeeldjes die wij gebruikt hebben bij mijn paard, niet hoog maar wel vernieuwend.

Die pionnen ga ik eens proberen!
Hoe heb je die blauw/gele opgebouwd?

Dat zijn schuimrubber blokken omwikkeld met blauw en geel duck tape. Los op elkaar gestapeld. Blauw en geel zijn "moeilijke" kleuren.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:21

Je kunt ook felle dekjes over kruisjes heen leggen, kijken ze meestal ook wel raar van op dus is een goede oefening :)

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 22:42

dekjes kan ik idd nog wel proberen!

ik zal vragen wat mijn vader nog in de schuur heeft liggen qua schuimblokken oid :)