Hoi bokkers!
Ik heb nog niet zo lang geleden een superleuk KWPN paard gekocht, ik heb hem hiervoor al twee maand 'bijgereden' zodat ik kon wennen aan de overstap pony -> paard. Echter klikte het zo goed dat we hem maar hebben gekocht.
Omdat ik hem al een tijd had gereden, wist ik natuurlijk al van zijn angst, hij is namelijk ontzettend bang van balken en sprongen (met balken). We trainen hier hard op en lopen eigenlijk elke dag wel over een balkje heen en nemen vaak een kruisje mee, 1 of 2 keer per week gaan we iets hoger.
Ik ben dus al hard aan het trainen, en inmiddels weigert hij (bijna) nooit meer voor een balkje op de grond of een laag kruisje/steiltje. Er is natuurlijk nog steeds veel twijfel en in het begin wat spanning, but hey, we gaan met sprongen vooruit!
Hij heeft nog wel moeite met als er 'ineens' een hindernis staat in een andere kleur, andere plek, of simpel van de andere kant aanrijden. Ook dit gaat natuurlijk steeds beter, maar hier heeft hij toch het meeste moeite mee. (Ik bedoel hiermee, dat ik na het inspringen ergens anders een ándere hindernis wil springen welke al opgebouwd staat als een steiltje bijvoorbeeld.)
Maar nu vroeg ik me dus af, hebben jullie orginele, leuke en leerzame tips/oefeningen voor ons waardoor zijn angst minder zal worden? Ideeën voor plekken van de hindernis, bepaalde lijntjes, bepaalde hindernissen, alles is welkom!
Groetjes!
Ps, ik heb les, maar als ik zelfstandig rijdt/spring wil ik natuurlijk ook zoveel mogelijk angst wegnemen