Hoe gecontroleerd galopperen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Imani1998

Hoe gecontroleerd galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 18:57

De titel spreekt een beetje voor zich..

Hebben jullie tips op gecontroleerd te galopperen, in voltes rijden helpt niet veel dus misschien dat jullie oefeningen hebben? Of ervaringen hebben? Alle tips zijn welkom! :)

Tammy_

Re: Hoe gecontroleerd galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:03

iets meer achtergrondinformatie is denk ik wel handig. Waarom is het nu niet gecontroleerd? Hoe oud is je paard, rijd je in de bak of buiten?

Imani1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 19:06

Tammy_ schreef:
iets meer achtergrondinformatie is denk ik wel handig. Waarom is het nu niet gecontroleerd? Hoe oud is je paard, rijd je in de bak of buiten?

Niet gecontroleerd; ze "racet" zowat door de piste.. Het is een kwpn merrie van 16 jaar ik heb haar al 3 jaar en galop is nog nooit ons sterkste punt geweest.. We rijden in een buitenpiste. :)

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:11

en de andere gangen? gaan die wel gewoon ok, of is ze daarin ook al verschrikkelijk heet? doet ze bij iedereen zo (als ze met anderen galoppeert)?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:15

En doet ze dat racen ook met longeren, of als er een ervaren iemand op rijdt (instructrice oid)? En als je buiten rijdt, doet ze het dan ook?

Het rennen in galop kan vanalles betekenen. Vluchten voor een slecht passend zadel of zere rug, maar ook onbalans of ondeugendheid. Misschien kan iemand het een keer filmen? Met beeld er bij is het een stuk makkelijker te begrijpen wat er gebeurd. Een goede instructeur/trice is uiteraard ook geen slecht idee, die kan je direct helpen en misschien ook voorkomen dat je merrie gaat rennen.

Imani1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 19:15

mirriezz schreef:
en de andere gangen? gaan die wel gewoon ok, of is ze daarin ook al verschrikkelijk heet? doet ze bij iedereen zo (als ze met anderen galoppeert)?

Vroeger was ze ook bijzonder heet in draf maar dat heb ik er zogoed als uit gekregen.. Bij galop lukt het heel moeilijk omdat ze ook bijzonder moeilijk is om uit zitten (haar vader Kowalski is tuigpaard en daarom 'springt' ze een soort van) er heeft nog maar 1 andere persoon met haar gegaloppeerd maar dat is ondertussen al 2 jaar geleden en toen was er geen zeggen aan.

Imani1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 19:17

Tammy_ schreef:
En doet ze dat racen ook met longeren, of als er een ervaren iemand op rijdt (instructrice oid)? En als je buiten rijdt, doet ze het dan ook?

Het rennen in galop kan vanalles betekenen. Vluchten voor een slecht passend zadel of zere rug, maar ook onbalans of ondeugendheid. Misschien kan iemand het een keer filmen? Met beeld er bij is het een stuk makkelijker te begrijpen wat er gebeurd. Een goede instructeur/trice is uiteraard ook geen slecht idee, die kan je direct helpen en misschien ook voorkomen dat je merrie gaat rennen.

Aan de longe , met pessoa doet ze het minder maar het is niet gecontroleerd, en hoe bedoel je buiten? Wij hebben enkel een buitenbak dus ik rijd altijd buiten. Ik heb net een nieuw zadel die goed op haar past, ik heb een filmpje ik ga het eens proberen uploaden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:20

Voor gecontroleerd galopperen heeft je paard balans en kracht nodig. Als het hier aan ontbreekt lossen ze dit vaak op door sneller te galopperen. Ik zou de galop laten voor wat het is, lekker sterk en recht gaan maken en het dan weer proberen. En ja standaard, maar als ze niet lekker in het lijf zit, een ruiter die niet goed zit, maakt dat het ook een stuk moeilijker.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:28

Nou ik heb een oefening die wel veel gehoplen heeft om mooi verzamelt te galopperen,
neemt wel wat tijd en hulp van een goede instructrice..
Op een voltegaan en zorge dat je ze mooi op je buitenteugl hebt en ze nageeflijk loopt, dan veel met haar bezig zijn, ik bedoel veel vragen zodat ze zich bij de 'les' houdt, en dus bv enkele passen extra buiging, enkele passen goed diep in je zadel zitten en een ophouding make, maar niet naar de draf gaan, gewoon dus kleine galopsprongen, als dat goed is geef je haar weer ruimte etc..

Edit:ik zie net dat ze echt crosst, daar heb ik niet veel ervaring mee. Alleen weet ik dat je zelf rustig moet blijven. Ik maak me meestal kwaad op mijn paardje door frustratie, aar een paard spiegelt je dus rustig blijven en een paar keer goed in en uitademen en iets anders doen wat wel lukt!

succes!

Imani1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 19:47

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:49

Nou je moet als je haar gecontroleerd wil laten lopen zeker en vast niet gaan laten lopen totdat je het echt helemaal onder controle hebt..
hopelijk had je iets aan de oefningen
en heb je een instructrice?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:55

Ga ook bij jezelf na; wanneer gaat het fout? Wat ik ook in het filmpje zag is dat zij niet ineens POEF weg is, maar lijkt op te bouwen, hoofd omhoog en duidelijk niet ontspannen is. Het is zelf ook je paard kennen en eigenlijk terug nemen wanneer je voelt van; ik verlies controle ze gaat harder en terug te gaan naar draf.

Ik ben eigenlijk van mening dat je eerst hard aan je ontspanning moet werken (je zit er zelf ook niet relaxt op heb ik het idee), samen werking en sterker worden SAMEN met een instructrice. Laat de galop even links liggen.

Imani1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 19:56

nanoukkie schreef:
Nou je moet als je haar gecontroleerd wil laten lopen zeker en vast niet gaan laten lopen totdat je het echt helemaal onder controle hebt..
hopelijk had je iets aan de oefningen
en heb je een instructrice?

Normaal probeer ik haar ook te laten nageefelijk lopen, maar hier deed ik geen moeite.. Ik heb een instructrice maar heb al 2 maanden geen les meer genomen omdat ik nu meer op de baan ga maar nu ga ik weer meer in de piste rijden dus wss af en toe ook eens les nemen.

Imani1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 20:00

Bralindy schreef:
Ga ook bij jezelf na; wanneer gaat het fout? Wat ik ook in het filmpje zag is dat zij niet ineens POEF weg is, maar lijkt op te bouwen, hoofd omhoog en duidelijk niet ontspannen is. Het is zelf ook je paard kennen en eigenlijk terug nemen wanneer je voelt van; ik verlies controle ze gaat harder en terug te gaan naar draf.

Ik ben eigenlijk van mening dat je eerst hard aan je ontspanning moet werken (je zit er zelf ook niet relaxt op heb ik het idee), samen werking en sterker worden SAMEN met een instructrice. Laat de galop even links liggen.

Eigenlijk geef ik jullie nu allemaal wel een verkeerd beeld van haar want dit is absoluut niet hoe we normaal rijden. Dit is gewoon het tempo die ze neemt.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:04

ImaniBieber schreef:
[...] omdat ik nu meer op de baan ga

Wat bedoel je hier mee?

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:09

ze ridj wss meer buiten!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:39

Tsja... op dat filmpje zou ik het ook op een lopen zetten, ze wordt opgejut door iemand die loopt te roepen en klikkeren, en achtervolgd door een haflinger. Ik vind je paard niet bijzonder hard gaan trouwens, maar wel zonder controle in haar eigen tempo lopen.

Het ziet er uit alsof ze niet ineens naar voren schiet, maar inderdaad opbouwt en zichzelf er uit duwt. Je ziet duidelijk dat ze haar rug wegdrukt. Om meer controle te houden zou ik haar eerst meer ontspannen willen zien, voordat je aangaloppeert. En dan met een paar pasjes galop meteen weer terugnemen, zodat je het rennen voorkomt. Zo kan je het aantal pasjes steeds meer uitbreiden, zolang ze ontspannen blijft galopperen.
Ik sluit me aan bij Bralindy, on dit onder begeleiding van een instructrice te doen :j

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 04:54

Probeer korte stukken te gaan galopperen Half rondje weer draven Pas als je weer tempo controle hebt in draf gallopeer je weer een stukje aan Paard zal hier eerst heter van worden maar volhouden en het zal steeds beter en makkelijker worden Pak in de draf een stap/halt overgang mee om te kijken of je controle hebt Rijdt verder figuren voltes Niet te veel de focus op de galop leggen En dan op een ontspannen moment pas weer laten gallopperen En zo verder opbouwen Maar neem je tijd Niet te veel willen dan duurt het maar wat langer Maar zal het resultaat beter zijn Ook aan de longe steeds korte stukjes galop

Ga ook aan je zit werken je zit er naar voren en je bips komt steeds uit het zadel Ga diep zitten niet OP maar IN je paard gaan zitten laat je meenemen in de beweging van de galop

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:06

Wel elke training even kort de galop mee pakken, maar alleen heel kort. Zou haar vooral eerst lekker veel longeren en daarin het galopperen meenemen. Zodra het aan de longe lekkerder gaat kun je er onder het zadel weer iets langer mee aan de slag.

goriginal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:25

Als de vader een draver is, lijkt het me sterk dat dat niet haar makkelijkste gang is. Ik denk dat het helpt om heel veel overgangen te rijden van draf naar galop. Dus niet blijven racen zegmaar. Voor de balans helpt het soms ook om buiten op een zandpad te galopperen.