Eerste oefenparcours!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nynke04

Eerste oefenparcours!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 11:57

Twee weken geleden hebben Parti en ik ons debuut gemaakt in de B-dressuur *link* en gisteren hebben we dan ook onze eerste 2 echte oefenparcoursen gesprongen! Parti heeft bij zijn vorige eigenaresse zo nu en dan al gesprongen, maar voor mij was dit helemaal nieuw. (Ik was dus ook best wel zenuwachtig, zoals altijd :') ) Vandaar dat we op 60cm en 70cm gestart zijn, maar Parti kan volgens mij véél beter!

Mijn springervaring tot nu toe:
Voordat ik Parti kreeg, heb ik 2 keer een springlesje gevolgd op de manege waar een vriend van mij rijdt. Met Parti heb ik tot nu toe 2 uitgebreide en 2 kleine springlessen gehad (zo nu en dan springles van mijn dressuurinstructeur en springles van een springinstructrice). Hierbij hebben we al veel geleerd. Ook hebben we in december een klein parcoursje gesprongen (6 hindernissen, 60cm) en heb ik met een stalgenootje een keertje puppysprongetjes gemaakt.

Punten van verbetering:
-Tempocontrole (al ging dat gisteren best goed volgens mij! :D )
-Afstanden inschatten
-Landen in de goede galop
-Mijn beweging/houding tijdens de sprong
-Paard goed op blijven sluiten voor de sprong (hij glipt er nog wel eens tussenuit, vooral bij een dubbel)

Dit laatste punt hadden we gisteren tijdens beide parcoursen ook last van. Omdat springen voor mij nog best nieuw is vergeet ik wel eens om Parti tussen mijn benen te houden, waardoor hij er wel eens tussenuit wil piepen. Geen harde weigering, maar wel fout. Meestal ben ik dan nog bezig met 'herstellen van de vorige hindernis' en let ik niet genoeg op bij de volgende. Vandaar dat dit ook vooral gebeurt bij dubbelsprongen.

Tijdens het inspringen waren alle paarden erg wakker (het voelde alsof Parti elk moment kon ontploffen) en hebben we nog even onbedoeld de piaffe geoefend :') (er kwam een paard met wagen langs wat Parti zijn tuigerbloed weer even naar boven bracht), dus ik was extra zenuwachtig.
Maar ondanks dat heeft Parti het super gedaan en ben ik zeer tevreden!! <3

Nog even een klein paspoortje en dan de filmpjes:
Naam: Pytron's Particolare (Parti)
Geslacht: Ruin
Leeftijd: 5
Stokmaat: >1.70
Afstamming: Peru's Scen Tao (appaloosa) x Sire (tuigpaard)

Parcours 60cm

Parcours 70cm

Bedankt voor het lezen en kijken! Ik ben erg benieuwd naar tips/verbeteringen :)
Laatst bijgewerkt door Dreamy op 27-01-15 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: In overleg met TS titel aangepast

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:44

Je video's doen het niet, misschien kun je dat nog aanpassen?

Nynke04

Re: Eerste BB-parcours!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 12:47

Bedankt voor je reactie! Ze stonden inderdaad op verborgen. Hopelijk doen ze het nu wel :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:59

Nee, nog niet.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:06

Je moet even inschakelen dat je video ook op andere sites dan Youtube gekeken mag worden, dan is het veel makkelijker om ze te bekijken :j Ik kan ze wel zien, maar moet ze daarvoor openen in Youtube zelf.

Ik vind het er absoluut niet verkeerd uit zien voor je eerste echte parcoursje met jouw ervaring! Top :D

In je eerste filmpje vind ik het er allemaal heel braafjes uit zien. Het tempo ligt naar mijn mening net iets te laag, je zou er iets meer aan mogen rijden. In de wendingen vind ik hem ook net iets te veel terugvallen. Hierdoor valt hij na de tweede hindernis ook even in draf. Op de hindernis werd hij iets te lang, en in de wending viel hij mede daardoor wat uit elkaar. Probeer ook consequent de galop te corrigeren, dat rijdt een stuk prettiger aan. De verkeerde galop en het 'braafjes rijden' is denk ik ook de oorzaak van het langslopen op de 7e hindernis. Je laat hem er als het ware zelf langs lopen, wees strenger met hen van de hoefslag af wenden en zorg dat je zijn buitenschouder meeneemt.

Je tweede parcours vind ik al een heel stuk beter gaan, je houdt meer ritme en corrigeert de galop al een stuk vlotter. Dat geeft een veel mooier geheel :j Wel gebeurt er hetzelfde op de eerste dubbel als het vorige parcours op de oxer, hij plakt te veel aan de hoefslag, loopt door jouw rechterbeen en teugel heen en duikt er daardoor tussenuit. Probeer na je laatste hindernis nog een stukje te blijven rijden. Kijk waar je naartoe gaat, weer galop corrigeren, paar passen doorgalopperen en zelf terugnemen naar de draf.
Denk er aan dat als hij er vaak langsloopt, hij dit niet moet zien als even pauze nemen tussen de hindernissen door. Je rijdt nu rustig aan verder, hij krijgt als het ware zijn zin. Probeer dit te corrigeren tijdens het langslopen door bijvoorbeeld een tik of por met je rechterbeen, neem hem even terug en rijd niet te lang door voordat je opnieuw op de hindernis aanrijdt.

Je geeft zelf al een aantal punten aan, heel goed dat je er zelf van bewust bent! Dan ben je al halverwege :j Ik vind het een erg leuk paard, ik ben benieuwd hoe jullie over een tijdje rondspringen :D

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 14:19

@ SusanH : Als het goed is, zijn ze nu wel te zien!
@ Tammy_ : Heel erg bedankt voor je commentaar. Daar kan ik zeker wat mee!
Ik heb hem denk ik wat te veel terug gereden, omdat ik bang was dat de bom alsnog ging ontploffen. Tijdens de lessen loopt hij nog wel eens onder me vandaan in aanloop naar de hindernis, dus ik was al heel blij dat dat nu niet het geval was. ^^
Het corrigeren na een fout moet ik inderdaad ook nog erg aan werken!

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:35

Tammy_ schreef:
Je moet even inschakelen dat je video ook op andere sites dan Youtube gekeken mag worden, dan is het veel makkelijker om ze te bekijken :j Ik kan ze wel zien, maar moet ze daarvoor openen in Youtube zelf.

Ik vind het er absoluut niet verkeerd uit zien voor je eerste echte parcoursje met jouw ervaring! Top :D

In je eerste filmpje vind ik het er allemaal heel braafjes uit zien. Het tempo ligt naar mijn mening net iets te laag, je zou er iets meer aan mogen rijden. In de wendingen vind ik hem ook net iets te veel terugvallen. Hierdoor valt hij na de tweede hindernis ook even in draf. Op de hindernis werd hij iets te lang, en in de wending viel hij mede daardoor wat uit elkaar. Probeer ook consequent de galop te corrigeren, dat rijdt een stuk prettiger aan. De verkeerde galop en het 'braafjes rijden' is denk ik ook de oorzaak van het langslopen op de 7e hindernis. Je laat hem er als het ware zelf langs lopen, wees strenger met hen van de hoefslag af wenden en zorg dat je zijn buitenschouder meeneemt.

Je tweede parcours vind ik al een heel stuk beter gaan, je houdt meer ritme en corrigeert de galop al een stuk vlotter. Dat geeft een veel mooier geheel :j Wel gebeurt er hetzelfde op de eerste dubbel als het vorige parcours op de oxer, hij plakt te veel aan de hoefslag, loopt door jouw rechterbeen en teugel heen en duikt er daardoor tussenuit. Probeer na je laatste hindernis nog een stukje te blijven rijden. Kijk waar je naartoe gaat, weer galop corrigeren, paar passen doorgalopperen en zelf terugnemen naar de draf.
Denk er aan dat als hij er vaak langsloopt, hij dit niet moet zien als even pauze nemen tussen de hindernissen door. Je rijdt nu rustig aan verder, hij krijgt als het ware zijn zin. Probeer dit te corrigeren tijdens het langslopen door bijvoorbeeld een tik of por met je rechterbeen, neem hem even terug en rijd niet te lang door voordat je opnieuw op de hindernis aanrijdt.

Je geeft zelf al een aantal punten aan, heel goed dat je er zelf van bewust bent! Dan ben je al halverwege :j Ik vind het een erg leuk paard, ik ben benieuwd hoe jullie over een tijdje rondspringen :D

Hier ben ik het compleet mee eens.

Ik wilde alleen nog even toevoegen dat ik zelf die weigeringen aan zag komen, ik weet niet of je dit zelf ook voelde? Maar probeer je rechterbeen er meer aan te houden, hij gaat er steeds rechts langs en je zit (voor zover ik het kan zien) vooral aan je linkerteugel, rechtbeen (/knie) zou moeten helpen :j

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 14:42

xLisaMaxime : Je kunt het inderdaad duidelijk aan zien komen :') Maar gelukkig voel ik dat ook!
Rechts is sowieso wel mijn probleemkant, ook met dressuur wil ie nog wel eens door rechts heen vallen. Zeker nog een verbeterpunt! Dankjewel :)

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:45

Nynke04 schreef:
xLisaMaxime : Je kunt het inderdaad duidelijk aan zien komen :') Maar gelukkig voel ik dat ook!
Rechts is sowieso wel mijn probleemkant, ook met dressuur wil ie nog wel eens door rechts heen vallen. Zeker nog een verbeterpunt! Dankjewel :)

Ik heb precies hetzelfde ana dezelfde kant, dus ik snap je probleem :') heel veel succes met de training :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:15

Je titel klopt niet, dit is oefenparcours :P

Mijn tip is om het grondtempo wat hoger te leggen en rond de vier à vijf galopsprongen voor de sprong je paard de gelegenheid te geven om te kijken naar de sprong. Nu staat het nog laag dus Parti frummelt zich er toch wel over maar als je hoger gaat moet hij wel mee kunnen schatten.

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 15:12

@Urielle: Het is inderdaad een oefenparcours, had het al geplaatst voordat ik bedacht dat het oefenparcours moest zijn :P Zal het nog even laten veranderen ;)

Wat betreft het laten kijken, daar zijn we druk mee bezig! Maar ik heb niet echt het gevoel dat hij "wil" kijken... Heb je daar eventueel ook tips voor?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:25

Daar zou je veel gymnastisch springwerk voor kunnen doen. De mijne was ook heel gemakkelijk, na de sprong vond hij dat hij klaar was, dus hij vertraagde na de sprong en van dubbelsprongen raakte hij in de war }:0
Dat soort werk was dus goed voor hem: dubbelsprongen, in en uitjes, rare afstanden , daar kon hij niet nonchalant over want met een slordige eerste sprong belandde hij midden in de volgende. }>
Ik denk dat dat jouw paard ook mee gaat helpen dat het belangrijk is om mee te kijken en te denken.

goldenarrow

Re: Eerste oefenparcours!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 22:35

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 11:52

Vind het er heel fijn en vriendelijk uit zien voor de eerste keer, netjes opgelost, lekker veel mee gymnastieken, in uitjes enz, vind je wel een mooi gelijkmatig tempo hebben, voor dit lage werk is dat prima, lekker van genieten!

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 11:14

Bedankt allemaal!
Helaas hebben we tijdens onze springles van vorige week een beetje een ongelukje gehad. Parti werd nogal vrolijk en gaat dan vanalles uitspoken. Hij sprong super, maar besloot na 1 van de hindernissen ineens de andere kant op te gaan (wat bijna onmogelijk was, maar hij kreeg het voor elkaar :P ). Hij was zó snel dat ik rechtuit vloog en landde tegen de bakrand. Gelukkig ben ik alleen een beetje bont en blauw en heb ik (als het goed is) niks gebroken! 8)7

Ondanks dat gisteren zelfs nog 2x een eerste prijs (190 en 197) gewonnen tijdens een dressuurwedstrijd *\o/*