Geen vertrouwen in het springen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Geen vertrouwen in het springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 00:16

Nadat ik hier al een paar maanden over inzit toch maar besloten er een topic over te openen.
Ik heb namelijk geen vertrouwen meer in paarden bij het springen!
Ik spring eigenlijk al sinds een jaar of 9 waarvan 5 of 6 op een manege. Hier was ik wel eens onzeker maar vond ik het altijd geweldig om de "moeilijkste" paarden in de springles te rijden.
Maar na flinke val met mijn lease paard werd ik toch voorzichtiger. Ik ging meer "mikken" en als ik merkte dat het paard niet uit zo komen zou ik hem zo goed als stop zetten, omdat ik niet vertrouwde dat het paard me zou redden. Ik heb tussendoor veel periodes gehad waar het goed ging (met mijn vorige pony in het L gekomen), maar daarna weer een seizoen gehad waar ik heeel vaak uitgebeld werd. Ik heb toen besloten om een pauze te pakken en meer dressuur te rijden. Nu heb ik een maand terug mijn 3 jarige Casirano z x Royal Bravour gekocht om mee te gaan springen. Het probleem is dat ik bang ben dat ik het vertrouwen in haar ook niet krijg, waardoor ik nooit uit mezelf en het paard kan houden wat erin zit.

Zo, na dit lange verhaal dus de vraag:

Hoe krijg ik meer vertrouwen in het paard, dat deze niet bij elke slechte afstand door de hindernis ligt of weigert?

Punz

Re: Geen vertrouwen in het springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:22

Meters maken op een ervaren paard (als dat mogelijk is), zodat je zelf weer wat vertrouwen krijg, daarnaast investeren in het leren je paard netjes naar de sprong te rijden, en voorlopig dus wat mij betreft het houden bij lage sprongen en alleen maar bezig met afstanden correct rijden, zodat je zelf het paard netjes voor de sprong kunt plaatsen.

Mbt je driejarige: daar zou ik nog helemaal niet mee gaan springen, anders dan een keer een enkel simpel kruisje. Eerst maar eens een jaartje de boel dressuurmatig voor elkaar krijgen.. en dan dus laag beginnen, en alleen maar oefenen met netjes je paard voor de sprong weten te rijden ( oog voor de sprong krijgen, afstanden weten te rijden, voordat je hoger gaat.)

Leuke oefening: balken op de grond, en dan oefenen met er eens drie, dan vier galopsprongen tussen te rijden, dan weer drie. Alles richten dus op je paard netjes voor de sprong kunnen plaatsen, want dáár zich volgens mij je probleem.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:25

Ik zit ook in een situatie dat ik het vertrouwen wat kwijt ben. Dan niet dat mijn paard ons niet red als er iets niet helemaal klopt, maar dat ze uberhaubt springt en blijft springen.
Heb nu een ruiter gevonden die met haar springt en door het zien dat het goed gaat krijg ik er zelf ook weer zin in!

Wellicht voor jou ook een oplossing als je iemand hebt die je kan laten zien met je paard hoe je paard reageert. Als dat positief is dan goede begeleiding en niet denken maar doen :). (I know, easier sad than done)

Verder ben ik het volledig met Punz eens.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:28

Ken je een braverd die élke hindernis springt?
Ik vind springen doodeng en een vriendin heeft mij 2x laten springen op haar paard, die sprong toch wel, je hoefde als ruiter alleen maar in verlichte zit te gaan.

xLydiaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:35

eerst veel balkjes mee pakken , gewoon een paar lijntjes maken net alsof je een parcour aan het springen bent maar dan alleen met balkjes op de grond.. en dan gewoon zorgen dat je steeds uitkomt en een keer terug schakelen en een keer wat meer vooruit rijden tussen die balkjes zodat je het zelf ook een beetje in de hand hebt.. en als je dan weet wanneer hij of zij niet uitkomt dan kun je daar aan werken voordat je een hindernis meer pakt .. en dan probeer je gewoon als je het gevoel hebt dat het goed gaat om een keer een laag kruisje te springen en zo gewoon proberen op te bouwen.. en als je bang bent dat hij of zij gaat weigeren gewoon een paar keer los laten springen zodat je kan zien wat hij/zij doet met een hogere hindernis.. en wat ook wel helpt is niet in de hindernis kijken als je erop afgaat want dan remt het paard af en dan heb je sneller een weigering probeer gewoon naar het einde van de bak te kijken dan gaat het paard er wel naartoe !
ben benieuwd of je hier wat aan hebt ! tot nu toe heeft het bij een heleboel geholpen !

xLydiaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:36

ik zie nu pas dat punz het zelfde zegt als ik ! 8)7

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 00:43

Thanks voor de reacties!
Een makkelijk paard heb ik helaas (nog?) niet tot beschikking, maar wie weet :)
Wat de 3 jarige betreft, deze is letterlijk net onder het zadel dus springen zal nog wel een heeeele tijd duren, maar zat toch even met de vraag.
En thanks voor de tips! Zal het eens proberen als ik de kans krijg of als Gigi zover is :)

xLydiaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:48

JudArthos schreef:
Thanks voor de reacties!
Een makkelijk paard heb ik helaas (nog?) niet tot beschikking, maar wie weet :)
Wat de 3 jarige betreft, deze is letterlijk net onder het zadel dus springen zal nog wel een heeeele tijd duren, maar zat toch even met de vraag.
En thanks voor de tips! Zal het eens proberen als ik de kans krijg of als Gigi zover is :)

balkjes is niet eens zo'n heftige inspanning voor een jong paard dus dat zou je eventueel al een beetje kunnen proberen misschien eerst gewoon in stap en dan draf en dan een keer galop.. want heb geen idee natuurlijk hoe stabiel je paard al is haha !

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:49

Gewoon beginnen met alleen balken op de grond. Fijne instructeur zoeken en elke week gaan lessen. Verder niet springen. Zo heel langzaam opbouwen. En het maakt niet uit dat je over een jaar nog geen L parcours springt. Leg jezelf geen druk op.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 00:51

Heb er vandaag na een stop van 3 maanden voor het eerst weer op gestapt, dus nog niet zo stabiel hahaha!
En ik denk inderdaad dat ik er teveel druk op laat leggen door mijn omgeving...

xLydiaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:55

JudArthos schreef:
Heb er vandaag na een stop van 3 maanden voor het eerst weer op gestapt, dus nog niet zo stabiel hahaha!
En ik denk inderdaad dat ik er teveel druk op laat leggen door mijn omgeving...

nouja van balkjes leert hij/zij ook recht lopen want je wil natuurlijk zorgen dat je in het midden van de balk erover gaat , dus dan word hij van zelf wel wat stabieler ! gewoon veel km maken ! oefening baart kunst

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 01:01

Okee thanks voor de tip! Zodra ze aan de longe wat minder aan tikt zal ik het erop eens proberen :)

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 01:07

Ik ga ook even meelezen. Door altijd te moeten springen met jonge paarden is mijn vertrouwen ook wat weg.
Ik denk ook dat je best veel kilometers maakt met een ervaren, braaf paard die ook wat meedenkt op de sprong...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 01:09

Jep daardoor is mijn vertrouwen dus ook weg! Heb 4 jaar lang op een pony gesprongen die door mijn controle gedrag is gestopt met meedenken :Y)
Mijn toen-instructeur gaf ook de tip om gewoon he-le-maal niks te doen behalve een constant tempo aanhouden en over te sprong heen kijken. Maar dit was bijna onmogelijk voor mij :')

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:16

xLydiaax schreef:
eerst veel balkjes mee pakken , gewoon een paar lijntjes maken net alsof je een parcour aan het springen bent maar dan alleen met balkjes op de grond.. en dan gewoon zorgen dat je steeds uitkomt en een keer terug schakelen en een keer wat meer vooruit rijden tussen die balkjes zodat je het zelf ook een beetje in de hand hebt.. en als je dan weet wanneer hij of zij niet uitkomt dan kun je daar aan werken voordat je een hindernis meer pakt .. en dan probeer je gewoon als je het gevoel hebt dat het goed gaat om een keer een laag kruisje te springen en zo gewoon proberen op te bouwen..

Dit is een hele goeie tip! Zo kun je werken aan je inzicht en leren het ritme van je paard te voelen, zonder dat het maken van een foutje gevaarlijk zal zijn!