dillema jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

dillema jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:03

Ik zit nu weer twijfelend op de bank en hoop dat iemand tips heeft.

Ik heb een jonge vier jarige staan sinds kort. Hij is bij de oude eigenaren kort onder het zadel beleerd, maar nog niet echt ingereden. Probleem: Dat ging daar dus met een stang in de mond,hulpteugel zodat zijn hoofd niet kon zakken en met sporen.

Het is een vreselijk lief dier en ik doe nu alles heel rustig aan. Longeren gaat nu heel goed in alle drie de gangen en ik stap er zo´n 2-3 keer per week even op om wat te stappen en te draven. Galopperen doe ik niet omdat de oude eigenaren of stapte of aan het racen waren. Hij kan dus ook heel slecht draven en gaat dan heel snel en zwabbert.

Hoewel het aan de longe nu heel goed gaat is de draf onder de man enorm lastig. Hij heeft totaal geen balans (kent het natuurlijk ook niet) en loopt in een hele snelle en vooral korte draf en het grootste probleem, ik vermoed door het zware bit en de hulpteugel,hij gaat direct in draf met dat hoofd omhoog en drukt dus ook zijn rug weg. Hierdoor loopt hij weer kort...echt een zenuwachtig dribbeltje..In stap deed hij dat ook, maar is het nog een beetje te doen, maar de draf...

Mijn instructeur zegt: kilometers maken..
Ik twijfel een beetje: want hij lijkt maar niet te begrijpen dat het hoofd nu wel naar beneden mag en dat hij los mag laten van voor..

Iemand tips of ervaringen hoe ik hem kan helpen en of het slim is om dit onder de man aan te pakken of dat dit beter anders kan gedaan worden.

Ragdollcat

Re: dillema jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:08

Ik las dat je een instructeur hebt? die zou je moeten kunnen helpen en anders vlot naar een ander gaan zoeken.

Maar ik denk eerlijk gezegd dat je het rustig aan moet doen en kilometers maken moet, het moet eerst maar eens leren jou te dragen en daarin balans te vinden voor dat je weer een stapje verder gaat.

Het is helaas verpest door de vorige eigenaars, maar is wel weer goed te krijgen mits je het goed doet.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:11

Ragdollcat schreef:
Ik las dat je een instructeur hebt? die zou je moeten kunnen helpen en anders vlot naar een ander gaan zoeken.

Maar ik denk eerlijk gezegd dat je het rustig aan moet doen en kilometers maken moet, het moet eerst maar eens leren jou te dragen en daarin balans te vinden voor dat je weer een stapje verder gaat.

Het is helaas verpest door de vorige eigenaars, maar is wel weer goed te krijgen mits je het goed doet.

Ik heb een fantastische instructeur, die wil ik niet kwijt..ik heb lang moeten zoeken om iemand te vinden die zich geen zorgen maakt om ´het aan de teugel lopen binnen vier dagen´ en dergelijke onzin..hij begeleidt ons heel goed, maar het is dat stemmetje in mij die maar blijft knagen. Ik vind het zo banketstaaf voor het paard, hij snapt het gewoon niet en ik wil hem graag helpen.

Ik snap de redenatie van mijn instructeur, maar dacht: misschien heeft iemand dit ook meegemaakt en is er nog een handige tip die mij kan helpen. :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:15

Eén van mijn vorige merrie deed dat ook. Die liep in een vals krulletje en had geen idee dat ze onder het zadel haar hoofd ook gewoon omhoog mocht doen. Ik heb heel veel kilometers in het bos gemaakt met haar. Duurde een maand of 3 voor ze het een beetje door begon te krijgen.

CharlottevdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:15

Misschien komt er door het maken van kilometers misschien wel meer ontspanning in zijn lichaam, waardoor hij vanzelf zijn hoofd omlaag doet. Ik heb niet precies deze situatie meegemaakt, maar wel een paard die beleerd was door iemand die er bijzonder weinig verstand van had en daarmee ben ik eerst gaan rijden onder begeleiding van mijn instructeur en inderdaad veel kilometers mee gemaakt en toen kwam er rustig aan wat meer ontspanning in.

Wel zonde dat hij niet optimaal aan zijn carrière onder het zadel is begonnen bij de vorige eigenaren.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:17

Denk dat je instructeur gelijk heeft. Je moet gewoon kilometers gaan maken. Je paard moet eerst de balans onder de ruiter/amazone vinden. En omdat het begin niet goed is gegaan. Moet hij dat bij jouw dus weer helemaal leren, hoe dat wel moet. Trek hier gerust een half jaar of langer voor uit. Als de gangen bij het longeren wel goed zijn. Komt dat straks ook wel onder het zadel. Zolang jij hem niet in de weg gaat zitten. En hem die tijd geeft, zal hij op een gegeven moment echt wel gaan ontspannen onder het zadel.

Snap ook niet waarom er direct weer van alles aan een jong paard moet worden gehangen. Om hem in de juiste houding te laten lopen. Hier gebeurt dat dus niet.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:17

Ik zeg ook kilometers maken en vooral zelf ontspannen :j eventueel een keertje laten nakijken door een osteopaat.

Hoe anders? Weer gaan dwingen bereik je immers alleen het tegendeel mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:18

Rug toch even na laten kijken.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:20

Kilometers maken! Buitenritjes, lol, zo nu en dan even lekker gek doen. Vooral rechtuit kilometers maken in alle gangen. Werk aan sterker maken van zijn lichaam en werk vooral aan het vertrouwen dat hij in jou krijgt. Dan komt die ontspanning vanzelf!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:21

Dan kun je beter naar je instructeur luisteren en zijn adviezen aannemen, dan komt het vanzelf goed.
Die ziet immers jouw dier in het echt en ziet hoe het gaat etc.
Blijf je daar gewoon bij.

Zoals wat ik al zei, hij heeft gelijk en moet je kilometers maken zodat jouw paard jou leert dragen en in balans te kunnen lopen. Je wilt teveel en meteen perfect en dat kan niet, zeker niet als jouw paard verpest is door de vorige eigenaren.

Op de bokt roepen ze verschillende dingen, daarvan kun je in de war raken en doe je anders dan wat jouw instructeur je leert, dat gaat elkaar tegenwerken. Hou je gewoon bij je instructeur.

dresjoepie

Als paard verder gezond is en je zadel goed past !!!

Idd kilometers maken los teugeltje veel wendingen wisselen in tempo en gang Eerst maar eens paard op zijn eigen benen en los door het lijf laten lopen Zodat het paard kan leren zijn lijf te gebruiken

PBA_

Hij kan pas met z'n koppie naar beneden gaan en ontspannen als hij zijn balans gevonden heeft. Lekker op zijn eigen benen laten lopen om zelf zijn balans te laten vinden, daarna komt de rest. Kan je al naar buiten met hem? Vang je twee vliegen in een klap.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:23

FriesWytske schreef:
Denk dat je instructeur gelijk heeft. Je moet gewoon kilometers gaan maken. Je paard moet eerst de balans onder de ruiter/amazone vinden. En omdat het begin niet goed is gegaan. Moet hij dat bij jouw dus weer helemaal leren, hoe dat wel moet. Trek hier gerust een half jaar of langer voor uit. Als de gangen bij het longeren wel goed zijn. Komt dat straks ook wel onder het zadel. Zolang jij hem niet in de weg gaat zitten. En hem die tijd geeft, zal hij op een gegeven moment echt wel gaan ontspannen onder het zadel.

Snap ook niet waarom er direct weer van alles aan een jong paard moet worden gehangen. Om hem in de juiste houding te laten lopen. Hier gebeurt dat dus niet.

Aan de longe gaat het inmiddels prima..ik longeer nog wel zonder iets van hulpteugels omdat ik wil dat hij zelf loopt.

Ik heb alle tijd van de wereld, dus dat is het probleem niet gelukkig. Hij krijgt alle tijd die hij nodig heeft.

Mijn instructeur heeft hem ook nagekeken en behandeld. Handig hoor: twee in een. :D Hij vertelde dat het vorige zadel waarschijnlijk niet goed gepast had, dit zag hij terug in de spierspanning en haar reactie op bepaalde aanrakingen. :)

cntesfaye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:25

Is het toevallig een Draver?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:27

Ragdollcat schreef:
Dan kun je beter naar je instructeur luisteren en zijn adviezen aannemen, dan komt het vanzelf goed.
Die ziet immers jouw dier in het echt en ziet hoe het gaat etc.
Blijf je daar gewoon bij.

Zoals wat ik al zei, hij heeft gelijk en moet je kilometers maken zodat jouw paard jou leert dragen en in balans te kunnen lopen. Je wilt teveel en meteen perfect en dat kan niet, zeker niet als jouw paard verpest is door de vorige eigenaren.

Op de bokt roepen ze verschillende dingen, daarvan kun je in de war raken en doe je anders dan wat jouw instructeur je leert, dat gaat elkaar tegenwerken. Hou je gewoon bij je instructeur.

Sorry, maar ik vind je reacties nogal vervelend overkomen.
Ik wil niets teveel en al helemaal niet perfect, maar wil hem helpen en vraag dus om tips..zoals ik al zei heb ik een super instructeur die ik vertrouw, maar was ik benieuwd naar ervaringen en misschien zit er wel iets tussen waarvan ik denk: goh, daar kan ik nog wel wat mee. Of bepaalde oefeningen vanaf de grond...

Hij krijgt alle tijd van de wereld, want hij is toch van mezelf dus er zit geen enkele druk op.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:27

dresjoepie schreef:

Idd kilometers maken los teugeltje veel wendingen wisselen in tempo en gang Eerst maar eens paard op zijn eigen benen en los door het lijf laten lopen Zodat het paard kan leren zijn lijf te gebruiken

Wat betreft het losse teugeltje ben ik het niet helemaal met je eens.
Ik begrijp wat je bedoelt (geen dwang en ontspanning), maar een jong paard dat problemen heeft met balans heeft steun nodig van zowel been als hand van de ruiter. Niet trekken of laten hangen, maar wel steun. Het lange teugeltje komt daarna :)

De tip om vooral naar je instructeur te luisteren vond ik eigenlijk nog het beste advies hihi.

Geef je paard wat de vorige eigenaar niet heeft gegeven: de tijd!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:28

cntesfaye schreef:
Is het toevallig een Draver?

Nee, dan denk ik dat het probleem eerder de galop zou zijn. :D
Het is een mengelmoesje met wel een lastige bouw hoor, dat klopt!
Hij is wat kort gebouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:29

Denk er ook om dat de ruiter hier een groot aandeel in kan hebben. Dus de ruiter dient ook heel ontspannen te zijn. Het paard ruim belonen, over de manenkam aaien, wat schakelen door langzamer te gaan lichtrijden zodat het paard sterker wordt.

Idd Alet, geen los teugeltje maar juist een contactteugel. Je paard meot ook vertrouwen krijgen in de ruiterhand.

cntesfaye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:30

gekvanfleur schreef:
Hij is wat kort gebouwd.

Daar gaat het vooroordeel over de Draver weer, lol. Laat maar. Succes met je paard.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:30

Alet schreef:
dresjoepie schreef:

Ik begrijp wat je bedoelt (geen dwang en ontspanning), maar een jong paard dat problemen heeft met balans heeft steun nodig van zowel been als hand van de ruiter. Niet trekken of laten hangen, maar wel steun. Het lange teugeltje komt daarna :)

De tip om vooral naar je instructeur te luisteren vond ik eigenlijk nog het beste advies hihi.

Er staat dan ook niet lang maar los Anders had er wel gestaan een lange losse teugel :D Paard hoeft niet met zijn neus over de grond Maar zoals in mijn tekst vooral op eigen benen Maar oneens zijn mag altijd :)
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 24-01-15 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:30

Alet schreef:
dresjoepie schreef:

Klopt hoor! Los teugeltje wordt hij helemaal onzeker. Dat beetje contact is voor hem veel prettiger, dat doe ik eigenlijk altijd wel bij een jonkie.

Ik zal mijn instructeur maar weer braaf gehoorzamen..
maar als ik niet af en toe eens out of the box had gekeken,stonden mijn dieren nu nog steeds 23-7 binnen. :D

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:33

cntesfaye schreef:
gekvanfleur schreef:
Hij is wat kort gebouwd.

Daar gaat het vooroordeel over de Draver weer, lol. Laat maar. Succes met je paard.
:P
Niet zo pessimistisch...ik ben een van de weinige hier op bokt geloof ik die dravers hele leuke paarden vind en er zelfs eentje voor mezelf wilde deze keer. Maar die werd afgekeurd, dus het werd deze. Maar de dravers die ik gereden heb vonden degene die van de baan kwamen de galop lastig, vandaar mijn opmerking. Niets vooroordeel dus. ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-15 21:35

Joolien schreef:
Denk er ook om dat de ruiter hier een groot aandeel in kan hebben. Dus de ruiter dient ook heel ontspannen te zijn. Het paard ruim belonen, over de manenkam aaien, wat schakelen door langzamer te gaan lichtrijden zodat het paard sterker wordt.

Idd Alet, geen los teugeltje maar juist een contactteugel. Je paard meot ook vertrouwen krijgen in de ruiterhand.

Dat vertrouwen in de ruiterhand moet ook nog wat aan gebeuren hoor.
Als ik even mijn handen verplaats staat hij al stil..onwijs gevoelig. :j

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:36

Beetje vergelijkend warenonderzoek is niks mis mee toch ts!
Out of the box tip: vrijlopen met hem en hem sturen met je lichaamshouding. Goed voor zijn conditie en spieropbouw, nog beter voor onderlinge relatie. En ook heel leuk om te doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 21:40

Klein trucje: longeren gaat goed, ik neem aan dat de merrie haar hals dan strekt.
Dat kan je uitbouwen: belonen voor halsstrekken, en leer haar ook bijvoorbeeld het woord 'strekken'.

Onder het zadel: rijd met een zacht contact teugeltje (3 gram oid), vraag stelling om het makkelijker te maken, en zeg 'doe maar strekken please', en ga een millimeter met je handen naar voor en als ze strekt krijgt ze alle ruimte en een nadrukkelijke beloning.

(Later kun je gaan bijschaven, maar stap 1 is dat ze weet dat dat mag als jij het vraagt.)