Niet willen buigen, balans probleempje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tes22

Niet willen buigen, balans probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 22:45

Ik rijd een jong paard wat zeer moeilijk buigt, ze valt voornamelijk door je binnenbeen heen en lijkt zo stijf als een plank. Ze loopt wel ontspannen, maar heeft voornamelijk wat moeite met haar balans (al vindt ze het te zwaar rent ze onder je uit, wat wel goed op te lossen is door terug te rijden en haar actief te houden).

Het is volgens mij echt een balans probleempje, ze is ongeveer 5/6 jaar. Lengtebuiging op de hoefslag gaat wel redelijk (hier vind ze steun aan de bakrand), maar voornamelijk op voltes en in wendingen ed. heeft ze veel moeite met buiging.

Hebben jullie tips en oefeningen?

idefix4

Re: Niet willen buigen, balans probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:54

Op de binnenhoefslag rijden. En balkjes. Hoe lang is ze nu bereden? En wat is jouw gewicht? Heb je les?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:58

Neem in ieder geval je eigen rijden goed onder de loep. Een kleine balans verschuiving bij de ruiter kan een wereld van verschil maken voor het paard.

Verder is het eerst rechtrichten op de binnenhoefslag/ 5 meter lijn. Dan ga je vanuit daar spelen met stelling op de rechte lijn, daarna met buiging dmv steeds iets rechts, iets links op de rechte lijn, dus een hele zwakke slangenlijn. Vanuit daar gaan werken aan je voltes.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:00

Tip 1: ;) schrap het woord 'willen' mbt niet willen buigen.

Buigen is lastig, dwz: rijkunstig willen we dat een paard niet van nature op binnenvoor leunt, maar zichzelf en de ruiter erbij draagt op binnenachter.

Ik doe vooral deze drie oefeningen:
op de hoefslag: hou oogcontact met het binnenoog op de rechte stukken en doe nadrukkelijk je binnenhand naar voor en opzij in de bochten. (Boogje in de binnenteugel.) "Het schot maakt een paard scheef" en veel paarden steken bij de F en de H hun neus alvast naar links - en bij de M en de K alvast naar rechts.

2: overgangen rijden. Terug op zit en benen, liefst met een boog in de teugels - voorwaartse overgangen echt 'scherp': jij vraagt en er gebeurt van alles.

3: schouderbinnenwaarts. Of op de rechte stukken van de bak efkes schouderbuitenwaarts.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 23:08

idefix4 schreef:
Op de binnenhoefslag rijden. En balkjes. Hoe lang is ze nu bereden? En wat is jouw gewicht? Heb je les?

Ze is niet van mij, ik gok 2 jaar, ik weeg ongeveer 60kg (zij is een grote e-pony) en heb inderdaad les.

Verder bedankt voor de tips!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 09:44

Wat je kan doen is 4 pionnen wegzetten, daar omheen gaan rijden en telkens net achter de pion haar schouder naar buiten zetten, door middel van een aanwijzing met een zweepje, , goed uit de buitenkant blijven met je zit been knobbel zodat het dier voelt dat er ruimte is om de buiging aan te nemen, als je in de buiten spier blijft zitten buig je hem juist de andere kant op, de rechte stukken even zo laten zoals ze wil lopen, bij de volgende pion weer het zelfde zweepje aanleggen inbuigen en weer naar de volgende,
Maak er een niet te groot ding van en probeer het niet met je teugels op te lossen , daar word ze alleen maar sterker van en blijft op de voorhand,
Als je de aanwijzing geeft geef hem dan op het juiste moment en dat is het moment dat het binnenvoorbeen van de grond af komt, iets wat op de grond staat kun ej namelijk niet verplaatsen ook een paard niet, dus in de lucht de aanwijzing geven dan weet het dier er iets mee te doen, daarom is het ook nooit nuttig met beide benen te drijven doe dat op het moment van optillen van een achterbeen, dan kan het dier er wat mee .

Dat hij weg gaat rennen is een balans of mis communicatie probleem, ga nooit aan de teugel hangen, maar maak desnoods een volte met allen de binnen teugel en geef je buiten teugel dan kan de energie weg, dat lukt mentaal bij het paard niet als er druk op beide teugels komt, dan maak je je paard ook ster plus je doet hem erg pijn in de mond waardoor hij ook weer op de vlucht slaat, het dier doet dat uit instinct , dus kan er niks aan doen, het is jou fout, ga daar mee aan het werk, het dier is nog erg jong en snapt er helemaal niks van

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:35

Na laten kijken door een Ostheopaat, een paard wat al 2 jaar onder het zadel is moet deze problemen niet meer hebben..Ik vermoed dat dit paard rete scheef is, en waar je rijtechnisch veel aan kan doen om een goede instructrice te nemen die goed met het richtrichten werkt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:39

Mee in bovenstaande, en neem eens een lesje in de dubbele longe...kun je een paard goed mee laten buigen en gymnastiseren in de lengtebuiging zonder de "storende" factor van een ruiter er op.

winnie70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:10

Inderdaad eens naar de osteo laten gaan!

Ook mijn paard, toen hij net kwam, had dit probleem. Ik heb veel in de dubbele lange lijnen gewerkt (Emiel Voest), het resultaat is echt enorm! Na 2 maanden lang slechts dubbele lange lijnen, buigt hij onwijs makkelijk in, ook nu onder het zadel!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:20

midgie schreef:
Wat je kan doen is 4 pionnen wegzetten, daar omheen gaan rijden en telkens net achter de pion haar schouder naar buiten zetten, door middel van een aanwijzing met een zweepje, , goed uit de buitenkant blijven met je zit been knobbel zodat het dier voelt dat er ruimte is om de buiging aan te nemen, als je in de buiten spier blijft zitten buig je hem juist de andere kant op, de rechte stukken even zo laten zoals ze wil lopen, bij de volgende pion weer het zelfde zweepje aanleggen inbuigen en weer naar de volgende,
Maak er een niet te groot ding van en probeer het niet met je teugels op te lossen , daar word ze alleen maar sterker van

Heel erg leuk - maar ik snap een paar dingen niet.
Kun je iets meer vertellen?
Waar zet je die pionnen? Lukraak, hoeken, volte?

Hoe precies zet je de schouder naar buiten? Je zegt iets over een zweepje - ik neem aan als aanwijsstok en niet als strafding. En wat is precies binnen en buiten?
(Bijv. Je stapt langs een pion, het ding is links van je. Laat je je dier dan buigen naar rechts? Met de aanwijsstok op de linkerschouder? En er zijn idd verschillende opvattingen, of je bij dit soort oefening dan 'op links' moet zitten of juist op je rechterbil...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:33

Elco schreef:
Na laten kijken door een Ostheopaat, een paard wat al 2 jaar onder het zadel is moet deze problemen niet meer hebben..Ik vermoed dat dit paard rete scheef is, en waar je rijtechnisch veel aan kan doen om een goede instructrice te nemen die goed met het richtrichten werkt.

Ben ik het niet mee eens, pas als het paard correct wordt gereden en dan problemen houdt met balans en scheef zijn, pas dan zou ik een osteo erbj halen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 14:28

Als je al niet weet wat binnen en buiten is dan word het moeilijk uitleggen, de pionnen zet je in een vierkant b.v idd je zweep als aanwijzer en als je de schouder naar buiten zet dan is dat de binnen schouder,

Maar als ik jou was zou ik een goeie lesgever zoeken , want als je technisch wil rijden zul je bij de basis moeten beginnen , vaak ook slim om vanaf de grond wijken voor druk te leren, zodat het paard vanaf de rug weet wat jij wil waar op zijn lichaam

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:10

midgie schreef:
Als je al niet weet wat binnen en buiten is dan word het moeilijk uitleggen

Ja, dat was compleet mijn probleem!
Citaat:
pionnen zet je in een vierkant b.v idd je zweep als aanwijzer en als je de schouder naar buiten zet dan is dat de binnen schouder

Eh - als gezegd: ik volg je dus niet.
Als ik op de A-C lijn schouderbinnenwaarts doe
(Pittige plek voor TS, maar wel duidelijk)
....kan ik mijn eigen schouders naar links draaien,
ik hoor tot de school die zegt: 'zit op binnen' (= links)
ik heb hierbij de beide schouders van het paard naar links gebracht.
Links is hiebij de binnen schouder.

Gebruik je het stokje op de buitenschouder?

Uiteraard kun je pionnen in een cirkel zetten, daar omheen rijden en de voorhand van het paard voor de achterhand zetten.....
Maar van jouw tip kan ik nog steeds geen chocolade maken.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:36

Ts rijdt hem net. Kan best zijn dat paard al 2 jaar de wei kort heeft gehouden. Dan moet ie er toch weer in komen? Overleg ook eens met de instructeur. Die kan de situatie goed inschatten en een voor jou passend advies geven om bepaalde oefeningen te doen als je voor jezelf rijdt.