Hoe ver dressuur matig rijden met 3 jarige?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Hoe ver dressuur matig rijden met 3 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 23:34

Ik zit met een vraag en kwam mijn antwoord niet tegen met de zoek functie.

Ik rij een 3 jarig paard dat dit voorjaar 4 wordt. Ze is vorig zomer beleerd en erg gemakkelijk en rustig. Ik ben nu zover dat ik haar lekker ontspannen en nagefelijk kan laten lopen. Nu wil ik graag beginnen met wijken aanleren en mijn gevoel zegt dat dit wel kan. Wat denken jullie hierover? (ik heb wel les, maar dan heb je de mening van 1 persoon, ik wil graag meerdere onderbouwde meningen horen). En als ze dit snapt, zou ik dan al verder kunnen met schouder binnen of travers qua cognitieve en fysiek vermogen van het paard op deze leeftijd?

Ook ben ik benieuwd of jullie vinden dat een paard van 3.5 al de volledige 3 kwartier (wat ik rij), nagefelijk moet lopen, afgezien van het warm rijden en uitstappen. Dit doet zij namelijk nog niet en komt zo nu en dan wat omhoog, wat ik persoonlijk nog geen probleem vind.

Bedankt!

mala26

Re: Hoe ver dressuur matig rijden met 3 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:44

Wijken vind ik geen probleem, het is een basis oefening. Je moet alleen geen 10 meter willen wijken. 1 a 2 passen is zat. Het gaat namelijk om de reactie en niet om het "kunstje".
Schouderbinnenwaarts/travers zou ik nog even mee wachten. Vooral omdat je dan wel goed je stelling en lengtebuiging voor elkaar moet hebben en het best "zware"oefeningen zijn voor een jonkie.
Je zou wel met schoudervoor kunnen beginnen, ook 1 a 2 passen, het gaat ook weer om de reactie niet om de oefening zelf.
En bij mijn jonge beesten vind ik het totaal niet belangrijk dat ze nagefelijk lopen. Ik wil een gas pedaal, stuur en rem en verder dat ze,zoveel mogelijk, in balans lopen. Zeg niet dat je je teugels los moet gooien maar gewoon contactteugel. Maar hier zijn de meningen over verdeelt en ieder doet het op zijn eigen manier. Dus in jou geval zou ik er absoluut geen probleem mee hebben dat zij nog niet constant nagefelijk is.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:08

Esther43 schreef:
Ik zit met een vraag en kwam mijn antwoord niet tegen met de zoek functie.

Ik rij een 3 jarig paard dat dit voorjaar 4 wordt. Ze is vorig zomer beleerd en erg gemakkelijk en rustig. Ik ben nu zover dat ik haar lekker ontspannen en nagefelijk kan laten lopen. Nu wil ik graag beginnen met wijken aanleren en mijn gevoel zegt dat dit wel kan. Wat denken jullie hierover? (ik heb wel les, maar dan heb je de mening van 1 persoon, ik wil graag meerdere onderbouwde meningen horen). En als ze dit snapt, zou ik dan al verder kunnen met schouder binnen of travers qua cognitieve en fysiek vermogen van het paard op deze leeftijd?

Ook ben ik benieuwd of jullie vinden dat een paard van 3.5 al de volledige 3 kwartier (wat ik rij), nagefelijk moet lopen, afgezien van het warm rijden en uitstappen. Dit doet zij namelijk nog niet en komt zo nu en dan wat omhoog, wat ik persoonlijk nog geen probleem vind.

Bedankt!

Wijken begin ik vaak al mee met jonge paarden, en zoals gezegd, een paar pasjes is voldoende.
Probeer er niet direct een L2 proef mee te rijden.
Ook achterwaarts probeer ik op jonge leeftijd al aan te leren.
Is net als wijken een gehoorzaamheidsoefening, en die zijn belangrijk bij jonge paarden.
Maar ook hier 1 a 2 passen en weer naar voren.

Ik ken maar weinig paarden (op de toppaarden na) die een uur lang nagefelijk lopen.
Ken er voldoende die M of Z lopen, en nog geen uur nagefelijk lopen.
Zie een jong paard ook liever lekker lang en laag alles doen met een ontspannen rug dan al volledig in de krul.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:35

zoals ook al door anderen gezegd werd, het maakt niet uit wat je allemaal doet, hoe meer je doet hoe beter, maar hoe het simpel.
het paard moet het leuk blijven vinden, het moet reageren op jouw vraag, je vraagt de voorhand te verzetten ok paar pasjes en goed, dan weer ontspanning, doe het niet op wedstrijdniveau dat is nu nog te vroeg.
uiteraard mijn mening.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:47

Nagevelijk is toch niets anders dan mooi over de rug, ontspanning, de hand volgen enz? Bij nagevelijk denk ik niet perse direct aan oprichting of "in de krul".

Verder zou ik me vooral richten op balans, kracht, het vergroten van de reactie (snelheid), schakelen, lenigheid enz. Een pasje wijken, lees zijwaarts gaan op je beenhulp, of kunnen plaatsen van de schouder zijn hierin middelen maar geen doel ansich. Als je dat als focus hebt, is het niet verkeerd! Wanneer je het ziet als een knopje erop zetten of een kustje leren ga je makkelijk voorbij aan de basis en kom je jezelf uiteindelijk tegen!

Overigens vind ik 3 kwartier en 3x per week voor een 3 jarige wel genoeg. De rest lekker meer grondwerk aan de slag, wandelen, buiten spelen enz! Goed in hun kop houden en rust is minimaal zo belangrijk als werk :)
Succes!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:52

Ik zou eerder korter gaan rijden en wat oefeningen erbij pakken, maar dan niet om de oefening te rijden, alleen om de gehoorzaamheid te toetsen. Je moet niet willen wijken, maar je kan wel vragen of het paard opzij wil gaan voor je been. Op die manier kan je bijna alles wel proberen.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 10:56

Wauw wat een reacties, dankjewel! Veel mensen die het zelfde idee hebben over de training, goed om te horen :j

Met nagefelijk lopen bedoel ik ook echt nagefelijk lopen, niet in de krul, dat is in mijn ogen niet nagefelijk lopen! Ik wilde binnen kort ook eens paarden voetbal met haar gaan proberen, wordt ze waarschijnlijk ook lekker mak van! Ik ben nu vooral bezig met haar op haar eigen benen laten lopen, voltes op been groter en kleiner rijden, zo vlot mogelijk naar het ontspannen/nagefelijk toewerken en dat soort basis gehoorzaamheid.

Ze komt gewoon elke dag lekker buiten met vriendjes en wordt 4x in de week gereden, naar mijn idee kan ze dit prima aan!

splf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:49

ik heb ook een 3.5jarige word in mei 4. hij is erg nagefelijk en ontspannen, loopt erg goed door de rug en volgt men hand, ik kan hem oprichten en laten zaken totdat hij zijn neus over de grond sleept.
zijgangen doe ik nog niet ik hou me nu vooral bezig me rechtrichten en balans op de midden- en kwartlijn. ik wil dat hij eerst recht over de middenlijn kan lopen en dat hij op de kwartlijn niet naar de hoefslag afwijkt. ook zijn we de laatste weken begonnen met schakelen enkele passen vooruit en dan weer terug, dit zodat zijn passen ruimer worden en dat hij zijn achterhand meer gebruikt en onder hem zet.