Hoe benen oplossen die alle kanten op gaan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Calanthe

Hoe benen oplossen die alle kanten op gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 19:02

Heyhey!

Omdat ik hier steeds meer last van heb (voornamelijk lichtrijden) dat mijn heel been alle kanten op vliegen zelfs als ik zoveel mogelijk mijn hakken uitdruk (en als ik het echt te veel uitdruk gaan mijn benen automatisch naar voren :o ), stap & doorzitten en soms galop heb ik er geen last van, maar bij het lichtrijden of galop dan gaan ze elke kant op, zelfs als ik mijn hak uitdruk (het is wel minder, maar het blijft nog steeds).

Ik rijd op een manege (1x p/w), privélessen liefst niet (ik moet het dan zelf betalen, €20 p/30 min), zijn er oefeningen die je naast je paard doet om dit te verbeteren? (We mogen heel vaak voor ons zelf rijden, alleen zonder beugels doe ik beter niet, ik rijd zowat elke week op een paard dat heel vaak uit het niets schrikt van bv een ander paard dat al 10 minuten voor zijn neus loopt :') )

Foto's heb ik niet, nou ja wel van een jaar geleden maar mijn houding is stukke beter dan een jaar geleden :)

Edit ; typ foutje

Lszaa

Re: Hoe benen oplossen die alle kanten op gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 19:08

Probeer licht te rijden vanuit je bekken en knieën en niet door in de beugels te gaan staan. Dan word het makkelijker om je benen stil te houden. :)

joyce_goldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:03

ik ga even volgen zelfde probleem hier helaas :(

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:21

Ga zitten..
Draai je hele benen vanuit je heup naar binnen, alsof je x benen hebt. DRaai maar een heel klein beetje.
Leg je knie goed tegen het zadel aan, niet duwen maar gewoon er tegenaan.
Laat je onderbenen gewoon hangen doe er niets mee.
Maak je benen langer (dat kan nu namelijk)
J beugels horen op deze lengte te hangen zodat je alleen nog maar je voeten hoeft te bewegen om ze in de beugels te zetten.
Zet je voetjes in de beugels je zult merken dat je niet eens meer de hakken hoeft te draaien of uit te drukken

Goed voelen hoe je nu zit. Dit is wat je hoort te voelen.
Oefenen: Eerst stappen, probeer te voelen of je in het paard zit in plaats van er op.
Dan draven en lichtrijden. Beweeg je schaambeen omhoog. Dus niet (of zo min mogelijk) naar voren) Gebruik hiervoor vooral je buikspieren en niet je benen.
Je benen doen zo min mogelijk in dit stadium, later heb je die nodig om hulpen en gewicht te geven, nu nog niet
Succes

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 20:45

Lszaa schreef:
Probeer licht te rijden vanuit je bekken en knieën en niet door in de beugels te gaan staan. Dan word het makkelijker om je benen stil te houden. :)

Makkelijker gezegd dan gedaan _O-, al heb ik dit een beetje geprobeerd deze week ( tenminste ; Dat denk ik. Ik voelde namelijk dat mijn benen meer 'op hun plaats' bleven :) )

mrie schreef:
Ga zitten..
Draai je hele benen vanuit je heup naar binnen, alsof je x benen hebt. DRaai maar een heel klein beetje.
J beugels horen op deze lengte te hangen zodat je alleen nog maar je voeten hoeft te bewegen om ze in de beugels te zetten.
Zet je voetjes in de beugels je zult merken dat je niet eens meer de hakken hoeft te draaien of uit te drukken

Oefenen: Eerst stappen, probeer te voelen of je in het paard zit in plaats van er op.
Dan draven en lichtrijden. Beweeg je schaambeen omhoog. Dus niet (of zo min mogelijk) naar voren) Gebruik hiervoor vooral je buikspieren en niet je benen.
Je benen doen zo min mogelijk in dit stadium, later heb je die nodig om hulpen en gewicht te geven, nu nog niet
Succes

Na een paar keer lezen begreep ik het eindelijk :P, ik hoop dat dit gaat lukken volgende week met oefenen :)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:48

Ik zou zoutzuur proberen.

Nee, geintje... Heb je al geprobeerd in plaats van je hakken naar beneden, je tenen omhoog te doen? Op die manier gebruik je andere spieren en is het gemakkelijker je voeten in de goede houding te houden.

Hoe zit het verder met je zadel(s), je beugels? Zijn die een beetje op maat? Wanneer die niet goed bij je lichaam passen, kun je een heleboel proberen, maar dan zul je nooit echt lekker zitten.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:53

Beugels een gaatje korter en bewust recht gaan zitten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:07

brighteyes85 schreef:

Zouden die niet gewoon al te kort kunnen zijn dan???

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:20

Blijven je voeten wel onder je? Of gaan ze naar voren? Kun je moeiteloos twee-op-een-neer lichtrijden?

Lszaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:23

Delicia schreef:
Lszaa schreef:

Makkelijker gezegd dan gedaan _O-, al heb ik dit een beetje geprobeerd deze week ( tenminste ; Dat denk ik. Ik voelde namelijk dat mijn benen meer 'op hun plaats' bleven :) )

Ik heb ook niet gezegd dat het makkelijk is. :) Maar dat je je er bewust van bent dat je je benen niet stil houd is al de eerste stap in de goede richting. ;) Veel oefenen!

En zoals hier voor ook al gezegd is, als je beugels niet op de goede maat zijn, wordt het ook lastiger om je benen stil te houden.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:27

Waarschijnlijk zit je teveel op je kont (dus naar achteren). Heb je een zogenaamde stoelhouding?

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 21:52

tennan schreef:
Ik zou zoutzuur proberen.

Nee, geintje... Heb je al geprobeerd in plaats van je hakken naar beneden, je tenen omhoog te doen? Op die manier gebruik je andere spieren en is het gemakkelijker je voeten in de goede houding te houden.

Hoe zit het verder met je zadel(s), je beugels? Zijn die een beetje op maat? Wanneer die niet goed bij je lichaam passen, kun je een heleboel proberen, maar dan zul je nooit echt lekker zitten.

_O-

Dat van de hakken ; Nee! eigenlijk nog nooit.
Ik heb meer een 'vaste' pown, over het zadel kan ik denk ik niks over zeggen, maar ik 'glij' niet in het zadel en zit wel op 1 plek. Dus ik denk niet dat die groot of te klein is (heb mijn knieën niet 'omhoog' staan tijdens het rijden om het zo te zeggen), Beugels, tja... Ik heb zo'n lengte dat ik tussen twee beugelgaten zit, dus ik heb ze vaak een halve maat korter.

koeke schreef:
Blijven je voeten wel onder je? Of gaan ze naar voren? Kun je moeiteloos twee-op-een-neer lichtrijden?

Geen idee eigen, ik kan het wel moeiteloos maar in mijn gevoel denk ik dat mijn voeten wel een beetje naar voren gaan.

Sjira schreef:
Waarschijnlijk zit je teveel op je kont (dus naar achteren). Heb je een zogenaamde stoelhouding?

Poeh, ik denk niet dat ik zonder foto's dat goed kan beoordelen. Ik heb nog geprobeerd 2 weken geleden om mijn been meer naar achter te leggen (wat ik nu nog steeds doe), instructrice zei dat ik dan wel rechter zit, maar nog steeds niet helemaal recht. Denk het dus wel.

@Lszaa Ik ga het zeker veel oefenen :), gaat denk ik wel maanden of misschien jaren duren totdat ik het goed doe, dan maar gewoon stap voor stap :j

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:29

Delicia schreef:
koeke schreef:
Geen idee eigen, ik kan het wel moeiteloos maar in mijn gevoel denk ik dat mijn voeten wel een beetje naar voren gaan.
Weet je dat zeker? Kun je echt eindeloos zonder problemen twee passen bovenblijven en een pas zitten? Want dan kan ik me bijna niet voorstellen dat je in stoelzit zit.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:44

Ik denk niet dat je probleem zit in je benen maar meer in je bekken. Je kan je benen dan wel naar achter leggen maar als je je bekken niet kantelt dan houdt je dat nooit vol. Je zit zeg maar meer op je schaambeen dan op je kont. Dit doe je door je bekken/heupen wat te kantelen. Zo 'vallen' je benen vanzelf recht naar beneden. Geeeeen idee hoe ik het duidelijker kan uitleggen :D

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:14

mrie schreef:
brighteyes85 schreef:

Zouden die niet gewoon al te kort kunnen zijn dan???

Ik ben er achter dat dat afhankelijk is van of TS naar voren of naar achteren valt.

Zelf ben ik tegen beide problemen aan gelopen op verschillende paarden, mijn eigen merrie viel ik naar voren en waren de beugels een gaatje te lang. Tweede probleem wat daar mee samen hing was het dragen van mijn handen in plaats van deze heel comfortabel op mijn schoot laten rusten. Daarbij kwam het laatste stukje uit mijn zadel echt vanuit me tenen.
Andere paard viel ik te ver naar achter en ging ik in een soort stoelzit houding door de bak. Wat niet heel charmant eruit zit overigens. Hierbij schoten mijn benen te ver door in de beugels.

@TS laat jezelf eens filmen tijdens de les, dan kun je het zelf zien wat je doet en wat er aan de hand is.
2 is vraag aan je instructeur of hij/zij in de les een keer aandacht aan wil besteden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:23

:j
mrie schreef:
Ga zitten..

Succes

Van deze post word ik blij!
Niet je hakken uitdrukken, je enkels los en ontspannen, veren in je enkels..
Niet je beugels kort.. Zo lang mogelijk, er hoeft geen halve meter lucht tussen je bips en t zadel.
Zitten is kunnen balanceren met je lichaam en meer naar staan denken dan naar zitten, voeten onder je billen en hoofd er recht boven. Succes!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:28

Bedenk dat je bij het sta gedeelte ook helemaal niet ver uit het zadel hoeft te komen. Als jij te overdreven wilt gaan staan doe je teveel met je beenspieren.

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 14:24

koeke schreef:
Weet je dat zeker? Kun je echt eindeloos zonder problemen twee passen bovenblijven en een pas zitten? Want dan kan ik me bijna niet voorstellen dat je in stoelzit zit.

Mijn voeten bewegen mee als ik lichtrijd (ik zie dit namelijk als ik naar mijn benen kijk :o), misschien zit ik helemaal niet in een stoelzit. We doen deze oefening zowat elke week en het gaat moeiteloos.

Sjira schreef:
Ik denk niet dat je probleem zit in je benen maar meer in je bekken. Je kan je benen dan wel naar achter leggen maar als je je bekken niet kantelt dan houdt je dat nooit vol. Je zit zeg maar meer op je schaambeen dan op je kont. Dit doe je door je bekken/heupen wat te kantelen. Zo 'vallen' je benen vanzelf recht naar beneden. Geeeeen idee hoe ik het duidelijker kan uitleggen :D

Ik begrijp het :j Bedankt!

brighteyes85 schreef:
Ik ben er achter dat dat afhankelijk is van of TS naar voren of naar achteren valt.

Zelf ben ik tegen beide problemen aan gelopen op verschillende paarden, mijn eigen merrie viel ik naar voren en waren de beugels een gaatje te lang. Tweede probleem wat daar mee samen hing was het dragen van mijn handen in plaats van deze heel comfortabel op mijn schoot laten rusten. Daarbij kwam het laatste stukje uit mijn zadel echt vanuit me tenen.
Andere paard viel ik te ver naar achter en ging ik in een soort stoelzit houding door de bak. Wat niet heel charmant eruit zit overigens. Hierbij schoten mijn benen te ver door in de beugels.

@TS laat jezelf eens filmen tijdens de les, dan kun je het zelf zien wat je doet en wat er aan de hand is.
2 is vraag aan je instructeur of hij/zij in de les een keer aandacht aan wil besteden.

Filmen, tja ik ga proberen om mijn ouders zo ver te krijgen om te filmen.
Deze week hebben we hier best aandacht aan besteed (we reden met zijn 2'en, en had de instructrice meer aandacht hiervoor (we rijden normaal met zijn 6/7'en in 1 les))

knollentuin schreef:
:j
mrie schreef:
Ga zitten..

Succes

Van deze post word ik blij!
Niet je hakken uitdrukken, je enkels los en ontspannen, veren in je enkels..
Niet je beugels kort.. Zo lang mogelijk, er hoeft geen halve meter lucht tussen je bips en t zadel.
Zitten is kunnen balanceren met je lichaam en meer naar staan denken dan naar zitten, voeten onder je billen en hoofd er recht boven. Succes!

Bedankt :) Hier heb ik ook veel aan.

Kahawa schreef:
Bedenk dat je bij het sta gedeelte ook helemaal niet ver uit het zadel hoeft te komen. Als jij te overdreven wilt gaan staan doe je teveel met je beenspieren.

Bedankt :) Ga hier volgende les erop letten.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:03

Probeer ook eens op het volgende te letten: als je bij je knie naar beneden kijkt, hoort je voet niet voor je knie uit te steken. Je ziet dus alleen je knie als het goed is. Zie je die wel, heb je je benen (in de meeste gevallen) te ver naar voren.

Weet je ook van jezelf of je met je heupen, vanaf de zijkant gezien, voor, boven of achter je enkels zit? Misschien eens gezien in de spiegel bijvoorbeeld?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:29

Nou nou, jij hebt heel wat te onthouden voor volgende keer. Maak een spiekbriefje zodat je niet per ongeluk alle tips door elkaar gooit.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:36

Beugelriemen onder het zadelblad laten lopen kan ook gezwabber verminderen

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 21:15

mrie schreef:
Nou nou, jij hebt heel wat te onthouden voor volgende keer. Maak een spiekbriefje zodat je niet per ongeluk alle tips door elkaar gooit.

Ja dat merk ik ook nu :D, Ik kan nog voor het rijden even op bokt om een paar tips te onthouden :)

tennan schreef:
Probeer ook eens op het volgende te letten: als je bij je knie naar beneden kijkt, hoort je voet niet voor je knie uit te steken. Je ziet dus alleen je knie als het goed is. Zie je die wel, heb je je benen (in de meeste gevallen) te ver naar voren.

Weet je ook van jezelf of je met je heupen, vanaf de zijkant gezien, voor, boven of achter je enkels zit? Misschien eens gezien in de spiegel bijvoorbeeld?

Bedankt, die ga ik ook gebruiken. :)

Pfft, er staat wel een spiegel in de bak maar hier zie ik mijn enkels niet, dan is de enige optie dat mijn ouders filmen :')

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:27

Nee nee, ze bedoelt dat je recht op je paard zit en naar beneden kijkt, zie je dan je voeten?? Op de film zie je ze wel ja, maar dat is dus niet de bedoeling

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 21:39

mrie schreef:
Nee nee, ze bedoelt dat je recht op je paard zit en naar beneden kijkt, zie je dan je voeten?? Op de film zie je ze wel ja, maar dat is dus niet de bedoeling

Ohh. Moet voortaan wat langzamer lezen, excuses :+
Maar goed, ik kijk/keek er niet echt (eigenlijk nooit) naar, dan maar volgende week eens doen :)

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 15:23

Nou, ik heb les over 1,5 uur (en stiekem zit ik nu ook in de les _O-) ik heb/ga de belangrijkste onthouden en mijn ouders hebben beloofd om te filmen, ben benieuwd! :)

Edit ; typfoutje van ipad :o