Paard wilt graag bokken tijdens het rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

onkeltje

Paard wilt graag bokken tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 17:20

Even een nieuw topic als vervolg op

[RT-V] Welk bit geschikt voor mijn erg hete fries??

We hebben afgelopen jaar een hele groei doorgemaakt.
Inmiddels 2x van stal veranderd en dat heeft Elbrichje heel erg goed gedaan. (en ja, daar wou ik inderdaad niks van weten)
In de kerstvakantie heb ik een masseur laten komen en heeft ze een aantal behandelingen gehad om haar nek, schouders en rug losser te maken.
Van haar heb ik inmiddels ook al een tijdje les en dat gaat echt helemaal super.
Ook is mijn zadel goed gecheckt en opgevuld.
We rijden helemaal niet meer met de slof en we gaan echt met sprongen vooruit.
Ook rijden we nu met een dubbelgebroken watertrens ipv de Myler.

Maaaaaaaar... we zijn op een punt beland wat ik nog nooit heb meegemaakt met Elbrichje.
Met het rijden gaat haar hoofd mooi naar beneden, maar ze gaat zo ver naar beneden dat je haar billen voelt samenspannen en je merkt dat ze pogingen wilt doen tot bokken.
Tuurlijk probeer ik haar niet te ver te laten zakken maar elk dingetje die ze kan vinden om van te schrikken neemt ze ervan om weg te schieten en mij eraf te willen bokken.
Nu dachten we in het begin van, die zit nu zo lekker in haar vel, dat zijn vreugdebokken.
Maar het houdt wel aan.
Ze heeft echt werkelijkwaar nog nooit gebokt met mij erop.
Je merkt verder niks aan haar, is super aanhankelijk, vrolijk en knuffelig, loopt ook echt alleen maar met de oortjes naar voren.
Iemand ervaring? Kan het echt zijn dat ze zich helemaal top voelt nu en daarom zo doet?
Bedoel, vind het prima, maar liever niet met mij erop haha.

Heb een poging gedaan om mijn eerdere topic opnieuw leven in te blazen maar daar wordt dan op gereageerd op vorig jaar, dat is niet meer van toepassing!
We zijn verhuisd, ze komt nu dubbel zo vaak buiten dan eerst, ze krijgt nu voornamelijk hooi te eten (buiten gras dan natuurlijk) en daarnaast zo nu en dan een pee of een boerenkoolstronk.
Brokken (basis) en muesli krijgt ze alleen als beloning na het werken.

Ben benieuwd of er meerdere zijn die deze fase gehad hebben.
Laatst bijgewerkt door onkeltje op 19-01-15 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Yenni

Re: Paard wilt graag bokken tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:23

Aan het werk zetten! Dus: overgangen, figuren, overgangen in de figuren. Echt bezig houden. Als je dat niet doet dan heeft ze tijd om te beslissen als ze wil gaan bokken en hoe. Succes! +:)+

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:29

Herkenbaar. Maar mijn paard doet het juist vanaf de grond en eigenlijk niet in het zadel. Dacht in eerste instantie dat het door angst kwam, maar later bleek het een spelletje van hem te zijn. Kijk dus ook goed of dit het geval is bij jouw paard. Eventueel samen met je instructrice.

Bij mijn paard werkt het om hem duidelijke opdrachten te geven en op het moment dat hij langzamer gaat lopen, hem meer door te laten lopen. Even wat versnelling, en dan is zijn focus weer bij mij.
Dit zou jij kunnen proberen wanneer je paard te ver naar beneden zakt. Even flink doorrijden (met een losse verbinding) en dan weer terug naar je vorige patroon.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 17:35

Dat wordt lastig Larakuhr, ze is namelijk ontzettend voorwaarts en daar werken we momenteel ook aan. Tempocontrole en tempowisselingen. Dus haar nog verder versnellen pfffff ;)
Maar vanavond heb ik les en ik zal het even bespreken met haar. Dank je wel!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 20:12

Zoals ook anderen reeds gezegd hebben, rij je paard.
veel oefeningen, veel beweging, veel overgangen , rijden dus, en dat mag best een iets sneller tempo.
Hou het paard bezig en laat duidelijk zien dat jij de leiding hebt, dat jij bepaald wat, waar en hoe ze haar benen zet.
Dit kan idd soms wel even spannend zijn, doe dat onder begeleiding van goede instructie.

TTNB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:51

onkeltje schreef:
Dat wordt lastig Larakuhr, ze is namelijk ontzettend voorwaarts en daar werken we momenteel ook aan. Tempocontrole en tempowisselingen. Dus haar nog verder versnellen pfffff ;)
Maar vanavond heb ik les en ik zal het even bespreken met haar. Dank je wel!

Je moet haar ook niet meer laten versnellen, eerst het basistempo en van daaruit overgangen maken. Als zij zo voorwaarts is zoals je zegt. Loopt ze dan wel op jouw tempo of bepaalt ze die eigenlijk zelf?

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 08:37

Citaat:
Je moet haar ook niet meer laten versnellen, eerst het basistempo en van daaruit overgangen maken. Als zij zo voorwaarts is zoals je zegt. Loopt ze dan wel op jouw tempo of bepaalt ze die eigenlijk zelf?

Steeds vaker en beter op mijn tempo maar dat is een pittige opgave!
We komen er wel, heeft alleen veel tijd nodig, maar door al die tijd 'verkeerd' rijden heeft ze ook al die tijd 'gevlucht', onder me uit gereden. Maar dat gaat stukken beter nu.
Na de verhuizing een andere instructrice gezocht en we gaan nu echt wel vooruit.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 08:39

Dank je wel aeolusnr1 voor de info! Hier zijn we ook zeker mee bezig! :)

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 09:18

Bezig houden! Dus geen rondjes rijden, maar bv bij iedere letter een opdracht: halthouden, voorwaarts stap, volte, aandraven, stukje terug, weer een volte etc, schijnovergang,,,, Ze moet eigenlijk niet meer weten wat ze kan verwachten en haar aandacht bij jou houden. Ik weet niet of je zover bent maar wat ook best leuk is: stel haar een volte laag in, vervolgens weer wat opgericht, schuif haar neusje uit. Niet makkelijk met een rennerig paard, maar echt, als je volhoudt lukt het echt wel. Succes!

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:02

Gaat t beter TS?

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 11:51

Heb haar vorige week even goed gelongeerd om zaterdag weer op te stappen, maar helaas, heb zaterdag vanwege de sneeuw niet kunnen rijden.
Zeker nu met het frisse weer wil ik haar wat vaker longeren dat ze even haar ei kwijt kan.
Dus vanavond maar weer longeren om van de week weer een poging te doen als het weer een beetje mee wilt werken.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:31

Heb je intussen al kunnen rijden? En hoe oud is zij?

Ik herken wat je verteld en bij mijn paard was het vooral een spelletje. Hij liet eerst langzaam zijn hoofd tussen zijn benen zakken, pakte dan het bit vast, om vervolgens te willen bokken. Bij hem was het echt een periode.. Op dat moment werd het minder naar mate ik meer verschillende dingen ging doen: niet rijtechnisch, maar veel buiten rijden, sprongetje nemen of grondwerk.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 09:04

Miramii, lees het berichtje boven jouw berichtje :)
Vanwege het weer de mogelijkheid nog niet gehad om te rijden in de bak van de week.
Wel gisteravond in plaats van longeren een buitenritje gemaakt van ongeveer 2 uur.
Even lekker uitwaaien.
Wat je zegt herken ik wel, Elbrichje houdt ook van verschillende dingen doen.
Daarom ben ik vorig jaar ook met vrijheidsdressuur begonnen alleen nu ook al een paar weken geen les in gehad dus dat "mist" ze denk ik ook wel. Vind ze altijd heel erg leuk om te doen.
Een sprongetje... mmmm... daar denk ik nog even over na hahaha.
Maar ik probeer het rijden in de bak wel af te wisselen met een buitenritje inderdaad, is voor beide lekker ontspannen.
Ze wordt in juni 14.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:49

En hoe gaat het nu?

Probeer je paard inderdaad te rijden, gaat ze rennen rijd je haar terug en vervolgens weer op jouw hulpen vooruit. Mocht ze terloops weer gaan rennen, terugrijden en weer op jouw hulpen vooruit rijden. Rijd ook eens met een langer teugeltje, focus op alleen been en zithulpen. Rijd daarnaast veel (schijn) overgangen om ervoor te zorgen dat ze beter aan jouw been en hulpen wordt.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 11:49

Dank je wel voor je bericht!
Het gaat wat beter, niet heel veel kunnen rijden door het weer.
Vorige week was ze kreupel en hebben we de smid erbij gehaald. Omdat ze nu veel op de weg loopt zijn haar voeten iets te ver voor het mooie afgesleten dus ze krijgt vanavond ijzers. Ooit 1 keer ijzers gehad voor de keuring dus het zal even wennen zijn.
Zaterdag ben ik van plan weer te gaan rijden. En dan hoop ik dat het weer een beetje mee gaat zitten dat we het weer lekker op kunnen pakken.