shetlander erg druk met rijden, tips...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NoaHD

shetlander erg druk met rijden, tips...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 16:44

Hallo bokkers!

Ik heb een probleem met mijn shetlander. Onder het zadel is ze heel erg snel en eigenwijs en in draf is ze bijna niet te houden. Ook gaat ze heel snel in galop en kan ze nog wel eens opzij springen. Ik heb een bijrijder (M) voor haar alleen zij kan Diva soms echt niet bij haar houden, ook al kan ze al erg goed rijden voor haar leeftijd (M is 7 of 8 jaar oud). Ook kent ze de hulpen niet allemaal goed, ze is niet professional ingereden. Diva heeft ook niet heel erg veel conditie en is te dik, dus ik ben bang dat als ik haar van te voren even longeer ze gauw moe is. (we zijn bezig met conditie op te bouwen door met haar te fietsen, vrijspringen etc en ze is al veel aan het afvallen.)

Nu heb ik ook al aan een andere oplossing gedacht dat ik Diva heel af en toe een keer een kwartiertje ga rijden, maar ik ben eigenlijk wel te lang (ik ben 160 en weeg 40 kilo, Diva is ong 95 cm). Dat dan ong. 1 tot misschien 2x in de week. Raden jullie dat aan? Ik ga heus niet 7 dagen in de week 2 uur rijden, maar dus af en toe een keertje, 1 tot 2x in de week een kwartiertje, zodat ze de hulpen wat beter gaat begrijpen.

Als jullie nog andere tips hebben, graag! :)

nog een paar foto's:

Afbeelding

Afbeelding

NoaHD

Re: shetlander erg druk met rijden, tips...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 17:01

niemand?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:06

Als je haar logeert van tevoren krijgt ze vanzelf conditie. Het kan ook zijn dat jouw pony gewoon geen kinderpony is.... Als je er zelf op gaat en daarna weer een klein meisje zal hij hetzelfde blijven doen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:24

Ik zou er zelf echt niet op gaan zitten, maar toch longeren, fietsen of wandelen. Het is niet goed voor je pony, en ze zal dan misschien wel beter naar jou luisteren, maar bij je bijrijdster niet. Veel van die kleine pony's zijn slim genoeg om te weten wanneer er een grotere, sterkere ruiter op zit en dus luisteren, maar met een klein ruitertje eigenwijs rond gaan dollen :')

Als het longeren goed gaat kan je mooi samen met je bijrijdstertje de hulpen er goed opzetten. Dan kan je bijrijdster de hulp geven, en jij ondersteunen met een stemhulp en lichaamshouding.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:53

Tsja.. Ik ben vroeger met precies jouw lengte en gewicht ook wel eens een kwartiertje op een dwarse shet gestapt, even door pakken.
Maar goed eigenlijk moet je dat toch niet willen. 1.60 is toch echt te groot voor een shet en daardoor breng je ze snel uit balans.

Daarnaast had ik dus inderdaad het probleem dat mevrouw shet wel braaf was met mij. Maar met iemand met minder ervaring bokte en rende ze nog net zo hard :Y) .

Denk dat je beter gewoon eventjes verder kan werken aan haar conditie en dan uiteindelijk even longeren voor het rijden.

Enne.. Niet elke shet word een geschikte kinder pony. Ben er meer tegen gekomen die dat niet waren als wel :D

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 18:01

Bedankt voor jullie reacties! In de hand is ze de ultimate kinderpony hahaha! Doet helemaal niks, en als je gewoon met haar stapt, ook onder het zadel, kan je haar aan een los touwtje meenemen, zelf een meisje van 4 kon een stukje met haar wandelen in de wei (onder toezicht natuurlijk). Toen ik nog op Diva reed (lees: was 2 jaar geleden) deed mevrouw inderdaad precies wat ik wilde. :+

Ik neem haar nu ook af en toe mee als ik een buitenrit maak met mijn d-pony, dat vind ze ook heel erg leuk! Ik heb helaas niet heel erg veel tijd om met haar te fietsen, omdat ik mijn andere pony moet rijden.. maar zodra ik tijd heb ga ik altijd even met haar fietsen, vrijspringen, vrijheidsdressuur etc.

Ik heb besloten dat ik er dus niet op ga rijden, maar als ze een keer echt stronteigenwijs is kan ik niks beloven.... :+

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 18:47

verder niemand meer?

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 12:22

niemand nog tips....?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:32

Tijd nemen. Verwacht niet dat het binnen een dag goed is. Op mijn Shetlander rijd nu ook een meisje van 7. Ze kan zeer goed rijden voor haar leeftijd maar is nog niet 'sterk' genoeg om de pony even goed aan te pakken. Mijn shetlander is ook niet professioneel ingereden maar kent wel alle stem hulpen. Ik ben dus bezig met het meisje om de pony beter te laten reageren op been hulpen. Elke keer als we weer gaan rijden dan vertel ik er iets bij. Gelukkig onthoud ze het goed en we herhalen tijdens het rijden de oefening. Zo als been geven en te gelijkertijd met de stem klikken. Inmiddels loopt de pony vlot aan het been. Pony is buiten beleerd dus in de bak gaat ze nog behoorlijk haar eigen gang ook is ze het meisje nu aan het uittesten. De bak komt nog wel als ze wat ouder is en de pony uit de pony pubertijd. Op buitenrit fiets ik er naast met een touwtje er aan (in het begin wel los maar de pony doet de laatste tijd vervelend). Ze rijd zelf maar als de pony irritant doet kan ik haar aan de hand corrigeren. Ondertussen vertel ik ook aan haar wat ze moet doen om de juiste reactie van de pony te krijgen. Ik merk echt dat het steeds beter gaat.

Kort om; veel oefenen! Heeft je ruitertje ook les op een manege? En hoe vaak rij je met haar?

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:47

Hoi,
Misschien zoals anderen al zeiden kan je dr eerst even longeren of misschien losgooien voordat je erop gaat?
Het is wel een knap beestje hoor!

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 12:48

Oja,
En veel oefenen!
Dan lukt het wel.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:39

Toch even eerst longeren en het meisje er aan de longeerlijn oplaten.

Wat vind de eigenaar ervan als je erop gaat?? (omdat je zegt ik kan niets beloven)
Lijkt mij dat je dit toch echt met de eigenaar moet bespreken?!! aangezien het je verzorgpony is :)
Laatst bijgewerkt door Isaboy op 21-01-15 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:44

Misschien is mennen wel wat voor jou en dan kan je bijrijdster er op rijden.
Misschien staat ze te lang op stal en is ze daarom zo druk? Ja,ik weet het niet hoor maar het zou kunnen,maar ik weet natuurlijk niet hoe lang ze in stal staat.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:49

Tsja ik ken het probleem mijn shet is ook een stuiterend bolletje pony met rijden en dan vooral buiten rijden. Dit terwijl toen ik er zelf nog oppaste niks aan de hand was. Bij is de oplossing geweest mennen met hem. Nu ik hem buiten voor de kar onder controle kan houden is hij met rijden ook weer een stuk rustiger