Hoe leer je een paard de voor/achterhand los te gebruiken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Hoe leer je een paard de voor/achterhand los te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 15:41

Ik rijd nu al een tijdje twee paarden bij die alles wel een beetje kunnen qua basis (gas, rem, sturen) maar ik merk dat ik het een beetje mis dat ze hun voor/achterhand niet los van elkaar kunnen bewegen of naar de zijkant bewegen op beendruk. Daarmee bedoel ik dus een paar passen opzij kunnen zetten. Dit zou voor mij ontzettend handig zijn aangezien ik vaak buitenritten maak en het daarbij handig zou zijn als ik, mocht er een auto komen oid, ze kan vragen om hun voor/achterhand naar de kant te bewegen om de auto/tractor langs te laten.

Hoe leer je zoiets het beste aan? Ik vraag het liever een keer te veel dan dat ik het fout aanleer en dan weer af moet leren.

CoriienRN

Re: Hoe leer je een paard de voor/achterhand los te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:45

Wijken mee nemen in je oefeningen in de bak dus op been druk opzij, apart gaat niet lukken ;)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:47

Keertwending om de voor/achterhand kan toch wel?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 15:49

Tja, als dat nou eens zou lukken. Als ik tijdens het rijden met een been tegen de zij duw dan gaan ze wel opzij, maar vanuit stilstand óf gaan ze vooruit óf lijkt mijn been wel een vliegje (negeren dus)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:54

Weer een heel kort door de bocht antwoord Neem les

Je kunt natuurlijk genoeg opzoeken hoe leer ik mijn paard wijken voor beendruk Maar denk dat je dit al hebt gedaan en hier niet verder mee komt Al is het maar voor een korte periode om je op weg te helpen De instructie kan op dat moment zien waar het misgaat en je hierin begeleiden

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:55

Ik begin met opleiden op de grond. Druk met de hand op de plek van je been is pasje opzij. Doen ze dat dan onmiddellijk druk eraf (=beloning). Dan hebben ze vaak vrij snel door omdat het lijkt op omzetten op de poetsplaats. Als je erop zit hetzelfde, druk met het been is opzij, zoja, druk eraf. Zoniet meer druk, uiteindelijk tik met zweep achter de kuit. Let hierbij wel op dat je met de rest van de lichaam niet blokkeert.

Vervolgens is bij mij druk met beide benen commando voor vooruit, immers; ze moeten bewegen maar kunnen niet opzij. Als ze dan achteruit gaan ipv vooruit blijf ik commando geven tot ze wat anders bedenken (vooruit dus), of klem staan tegen muur/bakrand, want dan moeten ze wel vooruit.

Verder leren ze bij mij ook druk op de schouder (op de grond) is wijken voorbenen, druk bij de flank is wijken achterbenen. Dit kan je natuurlijk met rijden niet zo doen, maar ze worden zich wel bewust van de mogelijkheden van hun lijf.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 15:58

Caily, dankjewel voor de tips! Alleen het punt met druk bij de schouder en flank kan moeilijk worden. Ze bewegen dan gewoon hun hele lichaam in plaats van alleen de voor of achterkant.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 16:05

Ik help ze wel eens door met mijn voet hun been in de goede richting te begeleiden. De meeste paarden zetten hun binnenbeen weg achter hun buitenbeen, ik wil dat ze voorlangs kruizen, en dan natuurlijk uitbundig belonen.