Wat kan ik doen met mijn paard, welke discipline?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Wat kan ik doen met mijn paard, welke discipline?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 12:42

In een ander topic van mij heb ik geschreven over dat ik met mijn paard en al over de kop ben gevlogen. Daar door is er een stukje bot uit haar onderste 2 hals wervels afgebroken. Ook de tussenruimtes tussen de nek wervels is niet mooi open. Ze staat nu op rust in de hoop op een goede genezing. We zijn sowieso weer een jaar verder mocht ik weer beginnen met rijden. De kans is ook aanwezig dat de kliniek af raad om überhaupt nog te rijden. Toch ik wil in die tussen tijd gaan kijken wat ik wel met mijn paard kan doen. Zowel als het wel goed geneest als dat ik het slechte nieuws krijg dat ik niet meer op haar mag rijden. Ze is het paard dat wel wat te doen moet hebben en ik het niet wat vind om haar in het weiland te zetten en er niets meer mee te doen.

Dus hebben jullie een idee wat ik met haar zou kunnen doen?

Haar naam is: Gydja, 15 jaar en een IJslander. Ik rij/reed recreatief voornamelijk buiten en 1x per week dressuur of spring les. Springen zullen we, mocht de genezing goed gaan, niet meer doen uit voorzorg. Ook zullen we waarschijnlijk geen dressuur lessen meer nemen omdat de kans groot is dat dit te belastend is voor haar hals. Ik ben allang blij als ik weer buiten mag rijden.

Nu heb ik dus zitten denken voor me zelf wat ik zou kunnen doen maar het zou fijn zijn als jullie met ideeën het kunnen aanvullen.

Wel weer rijden:
- Gewoon recreatief buiten rijden
- Is er een mogelijkheid om het paard western om te scholen? Ik vind western er een stuk ontspannender er uit zien dan dressuur/engelse rijstijl. Verder heb ik ook geen ervaring met western maar ben zeker berijd om lessen te nemen en ik ben ook niet van plan om zomaar wat aan te klooien. Maar zou dit kunnen met haar leeftijd en de blessure die ze dan heeft. Natuurlijk is het ook weer afwachten wat ze op de kliniek zeggen maar jullie mening is altijd welkom.

Niet rijden:
- Veulen fokken? Is dit aan te raden met haar nek? Zal ze er last van hebben terwijl ze drachtig is?
- Vrijheidsdressuur. Zal ik gewoon moeten kijken welke oefeningen wel en niet kunnen.

Dan staat daar los van: Mennen. Ik zou graag met haar willen mennen mocht ik niet meer kunnen rijden. Maar is dat wel verstandig? Ik rij dan niet maar ze moet wel een wagentje trekken en aangezien de onderste hals wervels vrij dicht bij de borst zitten heb ik hier mijn twijfels over. Ik weet niet precies wat een paard doet met zijn hals als je aan het mennen bent. Nu heb ik wel men lessen gehad en men ik met mijn shetlander maar dit is puur recreatief buitenritjes. Ik weet hoe het werkt maar ik ben geen men expert, net zo als dat ik nooit een dressuur expert zal worden :')

Denk er aan ik zal nooit zomaar wat aanklooien en zal professionele hulp vragen bij dingen waar ik niets of weinig van af weet. Ik wil gewoon inspiratie op doen om te kijken wat ik wel en niet met mijn paard kan zo dat ik dingen kan uitsluiten en inspiratie krijg wat ik wel met mijn paard kan doen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 08:50

Elk paard kan je omscholen naar western rijden. Daarbij moet je een onderscheid maken tussen het omscholen van jou en je paardje.
Als je de overstap wil maken zou ik je adviseren om bij een western trainer te gaan trainen met goed opgeleide western paarden. Als jij ver genoeg bent in je opleiding kan je je paardje laten omscholen door een trainer waarbij jij kan deelnemen en helpen bij een aantal trainingen.

Als je niet meer mag rijden bestaan er binnen het western gebeuren nog een aantal uitdagingen : showmanship en trail in hand. Dit zijn twee wedstrijd disciplines die in de hand worden uitgevoerd maar de trainingen daarvoor zijn een mooie uitdaging voor paard en man. Zo kan je eventueel toch werken met je paardje zonder te rijden en zonder haar te belasten.
Voor meer uitleg over showmanship en trail in hand kijk maar eens op internet : www.aqha.com www.apha.com, enz.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 11:42

MarcR schreef:
Elk paard kan je omscholen naar western rijden. Daarbij moet je een onderscheid maken tussen het omscholen van jou en je paardje.
Als je de overstap wil maken zou ik je adviseren om bij een western trainer te gaan trainen met goed opgeleide western paarden. Als jij ver genoeg bent in je opleiding kan je je paardje laten omscholen door een trainer waarbij jij kan deelnemen en helpen bij een aantal trainingen.

Als je niet meer mag rijden bestaan er binnen het western gebeuren nog een aantal uitdagingen : showmanship en trail in hand. Dit zijn twee wedstrijd disciplines die in de hand worden uitgevoerd maar de trainingen daarvoor zijn een mooie uitdaging voor paard en man. Zo kan je eventueel toch werken met je paardje zonder te rijden en zonder haar te belasten.
Voor meer uitleg over showmanship en trail in hand kijk maar eens op internet : http://www.aqha.com http://www.apha.com, enz.

Bedankt voor de goede tips! Ik ga zeker een kijkje nemen op de site :D

Piekosjj

Re: Wat kan ik doen met mijn paard, welke discipline?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 11:54

Als je wel buiten mag rijden en jij en je pony dit erg leuk vinden, zou ik eens gaan kijken naar endurance. Ondanks dat ik zelf geen endurance wedstrijden heb gereden ben ik gek op de sport! :D

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 11:59

Piekosjj schreef:
Als je wel buiten mag rijden en jij en je pony dit erg leuk vinden, zou ik eens gaan kijken naar endurance. Ondanks dat ik zelf geen endurance wedstrijden heb gereden ben ik gek op de sport! :D

Daar heb ik al eens naar gekeken. Het leek me altijd al leuk om eens te doen. We hebben alleen geen trailer en meestal zijn die wedstrijden of dagen dat je mee mag doen om te kijken of het wat voor je is, heel ver weg. -O-

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:04

Dat is zo ja, er zijn helaas niet zo heel gek veel wedstrijden en ze zijn meestal aardig verspreid. Jammer!

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:06

Allereerst heel veel beterschap voor Gydja.

Op zich kan je ook heel ontspannen 'engels' rijden.
Je paard hoeft echt niet 'in de krul' te lopen.

Misschien dat in de toekomst Centered Riding lessen wat voor je zouden zijn. Daar wordt naast ontspanning en ademhaling erg gelet op de houding van de ruiter en de invloed die dat heeft op je paard.
Hier kun je evt Centered Riding Instructeurs vinden in Nederland.

En mocht rijden geen optie meer zijn zou je misschien ook kunnen werken aan de hand of grondwerken of wandelen. Als je dat op een aandachtige manier doet, bewust bezig zijn met lichaamstaal, is je paardje ook echt met je bezig en heeft even wat anders te doen dan in de wei staan.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 19:35

jetm schreef:
Allereerst heel veel beterschap voor Gydja.

Op zich kan je ook heel ontspannen 'engels' rijden.
Je paard hoeft echt niet 'in de krul' te lopen.

Misschien dat in de toekomst Centered Riding lessen wat voor je zouden zijn. Daar wordt naast ontspanning en ademhaling erg gelet op de houding van de ruiter en de invloed die dat heeft op je paard.
Hier kun je evt Centered Riding Instructeurs vinden in Nederland.

En mocht rijden geen optie meer zijn zou je misschien ook kunnen werken aan de hand of grondwerken of wandelen. Als je dat op een aandachtige manier doet, bewust bezig zijn met lichaamstaal, is je paardje ook echt met je bezig en heeft even wat anders te doen dan in de wei staan.

Ik snap het verhaal van ontspannen engels rijden wel. Maar ik zou niet meer op les met haar kunnen. Ik heb het idee dat het paard bij western niet verplicht is om in een bepaalde 'krul' te lopen.

Dat Centered Riding ga ik even uitzoeken :D Bedankt! Grondwerk zijn we al mee bezig (momenteel minder of zelfs niet omdat ze echt volledig op rust moet staan en geen oefeningen mag doen) ^^

dmtimmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:00

Misschien een idee om het je dierenarts te vragen. Wat hij /zij verwacht wat je opties zijn met het letsel dat je paard heeft. Dan zal het alsnog afwachten zijn natuurlijk, maar mijn dierenarts zou mij in zo'n geval wel kunnen vertellen. Als je niet meer zou kunnen rijden, is vrijheidsdressuur / horsemanship een mooie optie zijn natuurlijk, waar je nu al mee zou kunnen beginnen met kleine oefeningen waarbij ze haar hals niet perse hoeft te gebruiken. Ook heel goed voor de band met je paard! Succes ermee en Beterschap voor je paardje!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 20:24

dmtimmer schreef:
Misschien een idee om het je dierenarts te vragen. Wat hij /zij verwacht wat je opties zijn met het letsel dat je paard heeft. Dan zal het alsnog afwachten zijn natuurlijk, maar mijn dierenarts zou mij in zo'n geval wel kunnen vertellen. Als je niet meer zou kunnen rijden, is vrijheidsdressuur / horsemanship een mooie optie zijn natuurlijk, waar je nu al mee zou kunnen beginnen met kleine oefeningen waarbij ze haar hals niet perse hoeft te gebruiken. Ook heel goed voor de band met je paard! Succes ermee en Beterschap voor je paardje!

We moeten 5 maart afwachten. Dan moeten we opnieuw naar de kliniek om foto's te maken. Daarna krijgen we ook te horen of ik wel of niet meer mag rijden. Dat kunnen ze nu nog niet zeggen. Ik ben inderdaad al bezig met vrijheidsdressuur en horsemanschip. Maar bij de dierenarts zeiden ze dat het slimmer was om ook niet te veel vrijheidsdressuur te doen.

Ik wil me meer gaan verdiepen in western. Maar waar in drenthe zijn er stallen waar ik een keer een dag mee kan kijken en eventueel lessen kan volgen? Ik wil graag kijken of het me ligt.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 08:37

In jouw buurt ken ik geen stallen daar ik in Vlaanderen woon maar wat ik je kan aanraden is enkele keren naar western wedstrijden te gaan kijken, je vindt de kalender in het western deel van Bokt.

Toen mijn dochter haar overstap wou maken was dit het eerste dat we hebben gedaan, zo kregen we een idee van wat western rijden inhield en hoe de sfeer was in de western wereld.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 08:59

Jullie hebben een flinke klapper gemaakt... :(:)

Ik lees vaker zo een ideeen over westernrijden maar ik moet je teleurstellen... Wat met dressuur niet gaat, gaat met western ook niet meer. Het is niet zo heel anders, zeker niet in de basis. Natuurlijk oogt het anders maar het is niet per sé ontspannender...

Wellicht is clickertraining iets voor je om je in te verdiepen? Daar kun je jezelf flink in verdiepen en ook jezelf trainen. Je kunt het gebruiken voor kleine truucjes, en later eventueel voor meer dressuurmatig werk.
Inge Teblick heeft veel info online en twee hele sterke boeken over gedragspsychologie. :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 09:04

Ik weet niet waar in drenthe je woont. Maar in Den Ham wordt er 1 keer in de 2 weken westernles gegeven. Je bent uiteraard welkom om eens te komen kijken.
En bij manege de buitenwijck in stuifzand geven ze ook westernles. Ik heb hier een keer bij een wedstrijd gekeken.

Angelique81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 09:12

Gydja schreef:
Ik wil me meer gaan verdiepen in western. Maar waar in drenthe zijn er stallen waar ik een keer een dag mee kan kijken en eventueel lessen kan volgen? Ik wil graag kijken of het me ligt.

Ik weet niet waar je woont in drenthe, maar ik ken een goede western/NH instructrice. Ze komt uit nieuw schoonebeek en komt ook gewoon op locatie.
Verder heb je misschien wat aan dit topic [WN-AM] Waar in Groningen of Drenthe kan ik westernrijden?

JustFenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 09:26

Wat balen van die klap zeg. Lekker rustig aan doen nu even.
Wat het westernverhaal betreft, ijslanders hebben vaak een hele korte rug, die van mij had 16 inch, en westernzadels zijn meestal vrij lang. Dit kan de rug weer beperken. Dan is trail aan de hand wel een goed idee. Je kan ook natuurlijk met je huidige zadel western rijden, weet niet of je dit zal bevallen.
Verder lijkt me het verstandig om lekker rustig aan te doen, en inderdaad even rond te kijken. Kijk vooral ook naar het mennen. Want als je straks te horen krijgt dat je niet meer mag rijden, kan dat nogal hard aankomen als je net hebt gekeken hoe dat zal gaan met western (lijkt mij). Succes met het bekijken en sterkte met je paardje!