Dus hebben jullie een idee wat ik met haar zou kunnen doen?
Haar naam is: Gydja, 15 jaar en een IJslander. Ik rij/reed recreatief voornamelijk buiten en 1x per week dressuur of spring les. Springen zullen we, mocht de genezing goed gaan, niet meer doen uit voorzorg. Ook zullen we waarschijnlijk geen dressuur lessen meer nemen omdat de kans groot is dat dit te belastend is voor haar hals. Ik ben allang blij als ik weer buiten mag rijden.
Nu heb ik dus zitten denken voor me zelf wat ik zou kunnen doen maar het zou fijn zijn als jullie met ideeën het kunnen aanvullen.
Wel weer rijden:
- Gewoon recreatief buiten rijden
- Is er een mogelijkheid om het paard western om te scholen? Ik vind western er een stuk ontspannender er uit zien dan dressuur/engelse rijstijl. Verder heb ik ook geen ervaring met western maar ben zeker berijd om lessen te nemen en ik ben ook niet van plan om zomaar wat aan te klooien. Maar zou dit kunnen met haar leeftijd en de blessure die ze dan heeft. Natuurlijk is het ook weer afwachten wat ze op de kliniek zeggen maar jullie mening is altijd welkom.
Niet rijden:
- Veulen fokken? Is dit aan te raden met haar nek? Zal ze er last van hebben terwijl ze drachtig is?
- Vrijheidsdressuur. Zal ik gewoon moeten kijken welke oefeningen wel en niet kunnen.
Dan staat daar los van: Mennen. Ik zou graag met haar willen mennen mocht ik niet meer kunnen rijden. Maar is dat wel verstandig? Ik rij dan niet maar ze moet wel een wagentje trekken en aangezien de onderste hals wervels vrij dicht bij de borst zitten heb ik hier mijn twijfels over. Ik weet niet precies wat een paard doet met zijn hals als je aan het mennen bent. Nu heb ik wel men lessen gehad en men ik met mijn shetlander maar dit is puur recreatief buitenritjes. Ik weet hoe het werkt maar ik ben geen men expert, net zo als dat ik nooit een dressuur expert zal worden

Denk er aan ik zal nooit zomaar wat aanklooien en zal professionele hulp vragen bij dingen waar ik niets of weinig van af weet. Ik wil gewoon inspiratie op doen om te kijken wat ik wel en niet met mijn paard kan zo dat ik dingen kan uitsluiten en inspiratie krijg wat ik wel met mijn paard kan doen.