Chelsie voor het eerst HAW

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ahryah

Chelsie voor het eerst HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 17:36

Hallo allemaal!!

Ik heb 2 weken geleden mijn bijrijdpony overgekocht, Vandaag hebben we ons eerste B wedstrijdje gereden ^^
Ik ben in de eerste proef 1e geworden met 185 en in de tweede proef 2e met ook 185.

Ik heb zelf voordat ik Chelsie reed alleen maar gelest op een manege, dus ik moet nog veel leren.
Chelsie is een 11 jarige merrie uit Kazimir (v. Samber) en getraind tot Z niveau.

Ik wou graag onze vooruitgang laten zien van toen ik dr net reed en nu :D

1. Dit was mijn eerste keer echt serieus rijden op haar. (ongeveer 10 weken terug met beugels op springstand, beugelriemen waren te kort voor mijn benen)

2. Idem.
Afbeelding
Verbeteren : Teugels normaal vasthouden, Naar voor kijken, recht op zitten, armen knikken

3. poging tot wijken....
Afbeelding
Verbeteren: Recht zitten, paard mag meer, niet te moeilijk denken

2 Weken geleden:

4. Middendraf
Afbeelding
Verbeteren : Handen dragen, vooruit kijken, rechtop zitten, tenen naar binnen, Kleine tactfout :o

5. Galopje :D
Afbeelding
Verbeteren: Hakken uitdrukken , handen voor me houden , paardje valt een beetje uit elkaar.

Vandaag op de wedstrijd:

6. Drafje
Afbeelding
Verbeteren: Hakken naar beneden, spanning..

7. halsstrekken
Afbeelding
Verbeteren: Meer zakken, tempocontrole

8. Galopje
Afbeelding
Verbeteren: meer onder me houden, tempocontrole, tenen naar binnen

9. weer een drafje
Afbeelding
Verbeteren: spanning..

10. Miscommunicatie....
Afbeelding

11. Blij meisje ^^
Afbeelding

Over het algemeen heb ik moeite met de tempocontrole. Ze word snel een beetje loperig/showerig wanneer ze aan het werk moet en het teugelcontact houden.
Ze mag ook voor in de B meer lengte in de hals hebben, en het halsstrekken moet nog een stuk beter.

Ik heb natuurlijk wel les met haar, maar ik ben benieuwd of jullie nog nuttige tips en trics hebben waar ik mee aan de slag kan.

Blixem

Re: Chelsie voor het eerst HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:38

Handen netjes dragen

Verder ziet het er netjes uit

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:40

Wat en gaaf dier heb je zeg! Miscommunicatie ken ik, soms ontkom je er niet aan.

Probeer echt je handen te dragen. Je hebt ze half op schoot waardoor je haar aan de teugel dwingt.
Probeer ook je hakken uit te drukken en tenen naar binnen. Op de foto lijkt het of je haar prikt met je spoortje.

Succes!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:43

Volgens mij heb je zelf net niet voldoende ruimte in je zadel en dat gaat ten koste van je beenligging en balans.

Je schrijft al dat de beugelriemen te kort waren voor jouw benen, maar misschien is dit zadel ook niet ideaal.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:46

dat terug komen en moeite met wisselingen hebben kan ook voortkomen uit teveel been geven.

Moet zeggen dat je paard een best beknopt dier is, wat mooi is maar ook net wat meer werk vraagt om hem 'uit te schuiven' .
Maar niets is onmogelijk. Succes.

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 17:47

Kahawa schreef:
Volgens mij heb je zelf net niet voldoende ruimte in je zadel en dat gaat ten koste van je beenligging en balans.

Je schrijft al dat de beugelriemen te kort waren voor jouw benen, maar misschien is dit zadel ook niet ideaal.

Ja dat klopt, dat gevoel heb ik ook afentoe, dat ik me benen nergens kwijt kan.
Zadel heb ik gekregen bij het paardje. Vorige eigenaar is heel stuk kleiner dan ik dus het past ook niet ideaal.
Misschien komt er in de toekomst een nieuw zadel, maar dit zadel is net nieuw :o

mandymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:49

Wat heb je een leuk paardje onder je kont! Je mag wat gemakkelijker en trotser op je paard gaan zitten, probeer je tenen wat meer naar binnen te draaien en je handen netjes gedragen en rechtop.

Veel succes!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:06

Ahryah schreef:
Kahawa schreef:

Zadel heb ik gekregen bij het paardje. Vorige eigenaar is heel stuk kleiner dan ik dus het past ook niet ideaal.
Misschien komt er in de toekomst een nieuw zadel, maar dit zadel is net nieuw :o

Misschien dan juist nu al op zoek gaan naar een ander zadel? Als dit een goed zadel is krijg je daar ook nog wel voldoende geld voor, dan hoeft eentje waarin jij lekkerder kan zitten je helemaal niet extra te kosten.

Muisssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 21:32

Oowh wat leuk om dit topic tegen te komen, das namelijk bij mij op stal heb zelfs in de middag ook nog gestart!

Nog gefeliciteerd met je punten,

Als tip wil ik je mee geven dat je wat trotser op je paard mag gaan zitten, hierdoor ga je ook meteen je handen beter dragen. Dan kun je ook meer ontspannen/meegeven zodat je pony ook losser en lager kan worden, verder erg vriendelijk gereden wat ik zag vanuit de kantine! Veel succes verder :)

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 23:33

Muisssx schreef:
Oowh wat leuk om dit topic tegen te komen, das namelijk bij mij op stal heb zelfs in de middag ook nog gestart!

Nog gefeliciteerd met je punten,

Als tip wil ik je mee geven dat je wat trotser op je paard mag gaan zitten, hierdoor ga je ook meteen je handen beter dragen. Dan kun je ook meer ontspannen/meegeven zodat je pony ook losser en lager kan worden, verder erg vriendelijk gereden wat ik zag vanuit de kantine! Veel succes verder :)

Bedankt voor de tips! Ga ik zeker aan werken komende weken :)
Ik start 8 Februari weer daar :o Het kan zijn dat ik je nog heb zien lopen met een vosje toen ik aan het stappen was op de parkeerplaats haha

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:42

Ahryah schreef:
Kahawa schreef:

Als jij niet lekker zit in je zadel belemmer je je paard en natuurlijk ook jezelf. Kan je niet kijken of inruil mogelijk is :)?

Leuk paard heb je en nette punten! Probeer er wel op te letten dat je je handen niet naar beneden drukt, maar ze probeert te dragen.
Ik lees ook vaak dat je je hakken meer moet uitdrukken, maar het is makkelijker om je tenen omhoog te houden. Je spant dan andere spieren aan.

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:56

Je zadel doet je houding inderdaad geen goed, ik zou toch achter een nieuwe aan gaan als ik jou was! Zo kun je niet goed diep in je zadel zitten.

Verder denk ik dat je je heupen wat meer moet kantelen, daardoor zal je vanzelf wat rechter op gaan zitten, en misschien dat zelfs je handen mee komen.

Je hebt wel een ontzettend leuk paardje, heel veel succes nog met haar!

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 00:59

Allereerst, wat een prachtig paard heb je zeg!!!

Idd, het zadel. Een heel herkenbaar probleem voordat ik veel was afgevallen. Het is dan idd moeilijk om de juiste houding te vinden en om de benen op de juiste plaats te houden. Zoals idd gezegd is handen meer dragen. Maar ziet er verder super uit!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:53

Wat een leuke combi en leuk paard! Inderdaad zoals hierboven al aangegeven, dit zadel lijkt echt te klein te zijn voor je, en dat doet je houding geen goed, en maakt het ook moeilijk om correct te gaan zitten. Wat betreft je handen, dragen gaf je zelf al aan, bij een aantal foto's viel het mij op dat je je linkerhand iets meer bij de houdt en in knikt in je pols dan rechts, probeer gelijke verbinding te houden op 2 teugels :)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 00:29

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:44

Gave combi zijn jullie!

Het is al vaak genoeg gezegd lees ik, maar inderdaad je zadel en vooral je handen. Probeer je handen wat meer te dragen in plaats van op je benen te laten rusten. Probeer in je achterhoofd te houden dat je pinken elkaar moeten kunnen raken als je ze uitsteekt uit je vuisten en dat boven de schoft. Is een moeilijke opgave, maar wel een leuke oefening. :)

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-15 00:10

Bedankt iedereen voor de tips! :)
Mijn handen zijn inderdaad mijn grote struikelpunt hahaha die gaan altijd onbewust naar de plekken waar ze niet horen.

En me zadel...
Ik zal met me moeder overleggen om een ander zadel te overwegen, want uiteindelijk is zij ook degene die moet betalen haha

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:31

Ik vind dat je een heel leuk paard onder je kont hebt!

Je lijkt inderdaad niet super in je zadel te passen, als je budget hebt zou ik eens een zadelpasser met veel verschillende zadels laten komen.
Verder zie ik dat je je handen naar beneden drukt, hierdoor zet je je handen vast en komt je paard vanzelf tegen de hand. Probeer ze echt netjes boven de schoft te dragen. Zet desnoods iemand in de bak neer die je er elke 10 seconden aan helpt herinneren :D

Verder vind ik dat je paard nog wat meer naar de ontspanning heen mag, vind hem op vrijwel elke foto wat gespannen lopen. Dit zie je aan de halshouding, het achterbeen wat dan niet fijn onderkomt en een strakke rug.
Probeer in de training meer lang en laag te gaan rijden waardoor de rug mooi bol gaat worden. Vanuit deze houding kan je dan weer hoger gaan instellen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:47

Moderatoropmerking:
Weer hebben we reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen moeten verwijderen. Willen jullie alsjeblieft opletten dat je wel post volgens de regels? Bij voorbaat dank.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:55

Probeer ook goed een knik in je ellebogen te houden, hierdoor ga je als het goed is je handen meer dragen zodat je je paard niet aan de teugel dwingt. Probeer ook rechtop te zitten, schouderbladen naar elkaar toe een beetje en naar voren kijken, ook al heb je een heel mooi beest om naar te kijken :P
Vind het er niet verkeerd uitzien hoor!
Verder bewegen je benen vrij veel in het filmpje. Misschien dat dat met laarzen minder is of aan het zadel ligt?
Probeer je eens op één ding te focussen, bijvoorbeeld tijdens de les en evt. met longe eraan zodat je je écht op bijvoorbeeld je beenligging kunt concentreren en je constant kunt opletten of ze stil en op de goede plek liggen.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 20:12

Leuke combi, volgens mij ook een erg braaf dier.

Wat ik vooral zie, en wat ik nog niet gelezen heb verder, is dat je steeds naar beneden kijkt ipv vooruit. Ik snap dat je helemaal verliefd bent maar als je naar voren kijkt ga je als vanzelf ook beter zitten. Daarbij ook je handen meer dragen en dat houdt in dat je teugels ook een stuk korter kunnen, behalve bij het hals strekken uiteraard :P
Dus: Naar voren kijken, schouders recht, borst vooruit en handen dragen -:)

Succes met deze leukerd :)F

Ahryah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 13:22

Bedankt voor de tips ^^

De zadelmaker komt binnenkort voor mijn zadel om te controleren omdat hij toch een beetje meh begint te liggen aangezien ze nu weer in spieren aankomt, dus dan ga ik hem even vragen om wat ik het beste met mijn zadel kan doen.

Ik ben 8 februari weer gestart :)
Heb geprobeerd op jullie tips te letten maar door spanning van mij en Chelsie vond ik het over het algemeen niet super gaan (de wind klapperde tussen de platen van de binnenbak door -.-). Ben toch 2x 1e geworden met 206 in de eerste proef en 197 in de 2e proef. Wat ik eigenlijk mijn 2e proef niet waard vond haha.

Iemand had voor mij een stukje gefilmd van het begin van de 2e proef.
7 voor de gebroken lijn, 8 middendraf op de diagonaal, weer een 7 voor gebroken lijn en ook voor het aanspringen in galop een 7 wat naar mijn voelen echt nergens op sloeg..

https://www.youtube.com/watch?v=VzGKFXv_3X4

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:46

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.