Rijden met touwhalster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xponylove

Rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 14:52

hoi!!!!!! Hoe kun je rijgen met touwhalster??

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:15

Rijgen met een touwhalster zou ik niet doen, dat is een beetje zonde van het touwhalster :D

Rijden met een touwhalster zou ik doen met een losse teugel, aangezien een touwhalster flink zeer kan doen aan de neus van het paard wanneer er te veel druk op de teugels staat.

aeolusnr1

Re: Rijden met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:42

Het rijden op een touwhalster kan best hoor, maar het is niet heel geschikt om een paard verder op te leren.
Een paard zadelmak maken op een touwhalster kan perfect, en een goed gereden en opgeleid paard zou ook perfect te rijden moeten zijn op een touwhalster.
Begrijp het niet verkeerd , bitloos is niet altijd vriendelijker, en de meesten die bitloos willen rijden rijden het paard ook niet echt, maar worden gereden door hun paard.
Dezelfde eisen als met bit of zonder bit, het paard moet nageeflijk en zacht willen werken, buiging en wijken voor druk, wijken voor het been, onmiddellijk reageren, actie en reactie, voorhand verzetten en achterhand verzetten , alles blijft net even belangrijk, voorwaarts en achterwaarts, zonder druk op de teugels, ....
Paardrijden is een uitdaging, kan het nog zachter met een nog kleinere hulpgeving , ......

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 09:35

Ik ga met hierboven mee, je kan zeker rijden op touwhalster, maar zorg dan wel dat je eerst eigenlijk zoals het hoort kan sturen op je zit en indirecte teugel hulp, dus op de schouders/nek.

Een touw halster kan idd behoorlijk snijden op de neus, dus is niet perse vriendelijker dan het bit als het je daar om te doen is,
Dus begin bij het begin, op de grond , leer het paard wijken voor druk, dan vanaf de rug de dingen aanleren, dus aanleren en niet afdwingen, neem de tijd en heb geduld,

Dus ja wat is je doel, je paard op de juiste manier trainen/gymnastiseren en dan heb ik het over techniek, dus het paard rijden dan wel op de juiste manier of zoals aeolusnr1 zo mooi zegt gereden worden door het paard?
Ik denk dat het heel lastig is een juiste stelling te krijgen met touwhalster, trouwens als je het bit verkeert gebruikt krijg je die ook niet, dus voor beide geldt weet wat het doet en weet hoe het werkt en gebruikt moet worden, maar dat is voor elk gereedschap, met een hamer ga je ook geen ramen zemen.
Je moet aan beide niet hangen een bit mag niet op de lagen getrokken worden zoals wel gedaan word omdat hij verkeert word gebruikt en een touwhalster hoort geen sneeën en littekens achter te laten op de neus, wat je ook wel eens ziet , dus ja neem les van iemand die jou echt kan vertellen wat beide dingen kunnen doen als ze verkeert worden gebruikt, je kan met beide heel mooi werken , maar hou het dan ook mooi, maak geen misbruik van het gereedschap.

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 09:49

Ik vind buitenrijden met een touwhalster wel fijn, omdat ik dan toch met een lange teugel rij en alleen stuur met mijn lichaam of een beetje teugel tegen de hals.
In de bak vind ik het niet zo fijn, je kan niet precies zijn of hele kleine hulpen geven en het schuift een beetje heen en weer als je er aan zit. Voor in de bak heb ik het FRA pardoes hoofdstel (soort sidepull) en die bevalt erg goed. Sinds ik die heb rij ik daar ook liever mee buiten, maar goed, dit ging over een touwhalster. :D

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:09

aeolusnr1 schreef:
Begrijp het niet verkeerd , bitloos is niet altijd vriendelijker, en de meesten die bitloos willen rijden rijden het paard ook niet echt, maar worden gereden door hun paard.
Ik ben wel benieuwd naar wat je dan bedoeld. (omdat je zelf zegt :begrijp me niet verkeerd )
Ik rij uitsluitend met touwhalster,maar ik rij mijn paard wel ipv dat mijn paard mij rijd.
Ik heb haar nog nooit een bit in gedaan,ze weet eens niet wat het is.
In de rijbak,op buitenrit,overal.
Als ik me zou laten rijden door mijn paard zou ik niet naar buiten durven hoor,ik wil altijd en overal volledige controle over haar hebben.,en dat gaat prima met touwhalster.
(zonder gaat het trouwens ook,met alleen een halsring,maar dat doe ik alleen in de rijbak,niet in het bos of op de weg)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:12

"tinkerloos" benieuwd zijn is een eerste stap om verder te gaan in het leerproces.
voorwaarts en achterwaarts , met een vlotte en duidelijke stap, en dit onmiddellijk na jouw vraag.
Een nagevend paard, zacht op de hulpen
achterhand en voorhand apart kunnen verzetten, wijken voor het been (voor- en achterhand samen dus),
op de cirkel rijden met duidelijke contrastelling, schouder voor en ook schouderbinnenwaarts rijden, een travers rijden, .....
enkele mooie oefeningen als test.
leg vier springbalken in een L - vorm op de grond , opening tussen de balken ongeveer 1,40m, rij er gewoon voorwaarts eens door, stop als je er net uit komt, ga nu achterwaarts terug hetzelfde parcours.
Een nog meer uitgesproken test ; rij voorwaarts een mooie figuur acht, denk hierbij aan de juiste buiging en stelling van het paard, .... Lukt dit goed ok Dan doe je net hetzelfde maar dan achterwaarts, gewoon vlot zonder haperingen en met juiste stelling en buiging .......
Dit zijn mooie testjes om te kijken hoe ver sta ik in mijn opleiding en waar kan ik nog verder aan werken.
Je zal verbaast zijn hoe moeilijk zoiets is, dit is idd dressuur op een hoger niveau hoor.
Kan dit op een touwhalster ????? Ja dat kan maar vraagt zeker een heel doorgedreven training van ruiter en paard.
succes
paardrijden is moeilijker dan het er uit ziet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:20

Toevallig heb ik mijn paard zaterdag weer eens gereden met touwhalster. Als je je paard goed voor elkaar hebt, dan maakt het in feite niet veel uit waar je mee rijdt: bit, touwhalster, halsring. Het enige wat ik wel weer merkte is dat ik met bit wat preciezere signalen kan geven. Maar verder rijd ik vooral op zit en benen, dus dan maakt het allemaal weinig uit.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:23

aeolusnr1 schreef:
"tinkerloos" benieuwd zijn is een eerste stap om verder te gaan in het leerproces.
voorwaarts en achterwaarts , met een vlotte en duidelijke stap, en dit onmiddellijk na jouw vraag.
Een nagevend paard, zacht op de hulpen
achterhand en voorhand apart kunnen verzetten, wijken voor het been (voor- en achterhand samen dus),
op de cirkel rijden met duidelijke contrastelling, schouder voor en ook schouderbinnenwaarts rijden, een travers rijden, .....
enkele mooie oefeningen als test.
leg vier springbalken in een L - vorm op de grond , opening tussen de balken ongeveer 1,40m, rij er gewoon voorwaarts eens door, stop als je er net uit komt, ga nu achterwaarts terug hetzelfde parcours.
Een nog meer uitgesproken test ; rij voorwaarts een mooie figuur acht, denk hierbij aan de juiste buiging en stelling van het paard, .... Lukt dit goed ok Dan doe je net hetzelfde maar dan achterwaarts, gewoon vlot zonder haperingen en met juiste stelling en buiging .......
Dit zijn mooie testjes om te kijken hoe ver sta ik in mijn opleiding en waar kan ik nog verder aan werken.
Je zal verbaast zijn hoe moeilijk zoiets is, dit is idd dressuur op een hoger niveau hoor.
Kan dit op een touwhalster ????? Ja dat kan maar vraagt zeker een heel doorgedreven training van ruiter en paard.
succes
paardrijden is moeilijker dan het er uit ziet.

Niet heel gemeen bedoeld hoor maar sommige mensen hebben daar helemaal geen behoefte aan... zelf rijd met allebei bit en bitloos het hangt er wel eens van af ik wil dat ze het allebei kent maar nu zeg ik er wel bij dat Angel met bit soms heel vervelend kan doen ze is dan niet ontspannen en loopt alleen maar met d'r hoofd te schudden dr tanden zijn goed het bit zit goed daar is allemaal al naar gekeken maar ze vind bitloos gewoon fijner... ik rijd mijn pony toch echt zelf en word niet gereden door mijn pony. ik rijd vel buiten zonder bit en ben ook niet van plan om na ons examen van m'n CBR een bit in te doen het moet nu op de manege wegens het CBR maar straks wil ik dat niet meer, het is net hoe je paardje reageert voor mij geen wedstijden tot we stap voor stap dressuurmatig bepaalde dingen door hebben op de manier die zij het prettigst vindt ;)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:28

Tinkerloos schreef:
aeolusnr1 schreef:
Ik ben wel benieuwd naar wat je dan bedoeld. (omdat je zelf zegt :begrijp me niet verkeerd )
Ik rij uitsluitend met touwhalster,maar ik rij mijn paard wel ipv dat mijn paard mij rijd.
Ik heb haar nog nooit een bit in gedaan,ze weet eens niet wat het is.
In de rijbak,op buitenrit,overal.
Als ik me zou laten rijden door mijn paard zou ik niet naar buiten durven hoor,ik wil altijd en overal volledige controle over haar hebben.,en dat gaat prima met touwhalster.
(zonder gaat het trouwens ook,met alleen een halsring,maar dat doe ik alleen in de rijbak,niet in het bos of op de weg)

Ik ben ook wel heel benieuwd..
Vind het nogal onzin dat je als je bitloos rijdt, gereden wordt door je paard..
Ik heb ook een paard wat nog nooit een bit in gehad heeft, maar die is prima te rijden zo hoor, hij weet niet beter. Andere paarden rij ik af en toe bitloos, afhankelijk van de situatie en die heb ik ook gewoon onder controle dan..

Edit: deze oefeningen die je als test geeft kunnen de meeste mensen niet eens met bit..
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op 19-01-15 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:28

aeolusnr1 schreef:

Touwhalster of niet, soortgelijke oefeningen kunnen en willen de meeste mensen helemaal niet doen. Achterwaarts gaan in goede stelling en buiging zonder haperingen is voor maar zeer weinig mensen (en paarden) weggelegd, volledig los van welke optoming je nou gebruikt.

Verder denk ik dat je op een touwhalster heel veel kan bereiken en pas als je echt verder wilt in de dressuur, je misschien beter over kan stappen op een verfijnder bitloos hoofdstel of eventueel een hoofdstel met bit, afhankelijk van wat jij en je paard fijner vinden. In mijn ideale paardenwereld leert iedereen rijden op ene touwhalster omdat je geen constant contact hebt met het hoofd en dus goed moet leren sturen op gewichts-, been- en zithulpen. Ik vind dat dat de basis is en dat je dat moet kunnen voor je er überhaupt een verfijndere optoming bijhaalt.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:29

Telpeva schreef:
Rijgen met een touwhalster zou ik niet doen, dat is een beetje zonde van het touwhalster :D

Rijden met een touwhalster zou ik doen met een losse teugel, aangezien een touwhalster flink zeer kan doen aan de neus van het paard wanneer er te veel druk op de teugels staat.

:')

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 11:35

Ik rijd ook met touwhalster. Nu een beetje als overbrugging tot de tandarts is geweest. Maar eigenlijk doet hij het er heel goed op, dus wellicht hou ik het ook wel zo.(tandarts komt uiteraard sowieso!!).
Hij doet het prima in de nagevelijkheid, in de zijgangen en loopt fijne voltes ed. Ik weet hoe ik mijn houding/zit moet gebruiken en 9/10 ligt het ook daaraan als iets niet gaat. Dus dan kan ik dat veranderen en proberen we het opnieuw.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:44

Ik denk dat het paardrijden door veel mensen verschilden word begrepen, de een neemt aan dat je zomaar op een paard kan zitten als er een rem en een gaspendaal op zit, of dat nou met touwhalster , bit of niks gedaan word, het paard luistert, wat ook het aller belangrijkst is als je op een paard gaat zitten natuurlijk,

De ander wil wedstrijden rijden en leert het paard de kunstjes wijken en de zijgangen voor de punten van de jury,
Maar er zijn ook mensen die heel technisch bezig zijn en dus precies willen weten waarom een zijgang , dus niet voor de kunstjes gaan maar voor de kunst .
Denk een beetje dat dat bedoelt word als er gezegd word dat ze zich door een paard laten rijden, dus puur alleen de rem en het gas erop , maar daar zit ook weer verschil in, zit de rem op het hoofd/mond of in je zit?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:53

inderdaad, "Midgie" Voor mij is paardrijden een zaak waar de kunst van het rijden belangrijk is, ik doe zelf nooit aan wedstrijden, heb dat vroeger wel gedaan hoor, maar nu gaat het er mij enkel om een eerlijke en open band met mijn paard te creëren, een paard dat graag wil werken, (Willingly guided).
Ik krijg dikwijls probleempaarden hier bij mij in training, heb er nu ééntje hier staan en het probleem was bokken bij het aangaloperen, heb er nu 2 weken enkel grondwerk mee gedaan en ben er 3dagen geleden voor het eerst ook echt gaan opzitten en heb er mee gereden, paard springt zonder bokken aan in de galop, braaf paardje hééééé.
Ik weet ook wel de voorbeelden die ik opgaf is zeker niet ieder zijn doel, maar het laat wel duidelijk zien hoe ver je staat, en hoe verder hoe meer de controle aanwezig is, hoe veiliger het paardrijden zal worden.
Een paard sputtert niet tegen als er echt controle en samenwerking is.

midgie schreef:
Ik denk dat het paardrijden door veel mensen verschilden word begrepen, de een neemt aan dat je zomaar op een paard kan zitten als er een rem en een gaspendaal op zit, of dat nou met touwhalster , bit of niks gedaan word, het paard luistert, wat ook het aller belangrijkst is als je op een paard gaat zitten natuurlijk,

De ander wil wedstrijden rijden en leert het paard de kunstjes wijken en de zijgangen voor de punten van de jury,
Maar er zijn ook mensen die heel technisch bezig zijn en dus precies willen weten waarom een zijgang , dus niet voor de kunstjes gaan maar voor de kunst .
Denk een beetje dat dat bedoelt word als er gezegd word dat ze zich door een paard laten rijden, dus puur alleen de rem en het gas erop , maar daar zit ook weer verschil in, zit de rem op het hoofd/mond of in je zit?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 15:28

Ik ga dus ook voor de kunst ;-)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:09

Ook ik ga voor de kunst. Maar imo kan dat ook op een touwhalster/bitloos.

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:10

Ik rijd op buitenritten altijd met touwhalster, hierbij 'gebruik' ik m vrij weinig. Stuur vooral met wat druk op de hals, zit en been. Af en toe een kleine ophouding om wat langzamer te gaan.
Dressuur en springen doe ik met een leren sidepull omdat een touwhalster gaat snijden/schuren met constante druk.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 01:13

Estherbrink1 schreef:
Ik rijd op buitenritten altijd met touwhalster, hierbij 'gebruik' ik m vrij weinig. Stuur vooral met wat druk op de hals, zit en been. Af en toe een kleine ophouding om wat langzamer te gaan.
Dressuur en springen doe ik met een leren sidepull omdat een touwhalster gaat snijden/schuren met constante druk.

Waarom is constante druk nodig met dressuur en springen??

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:32

Ik heb (nog) wel licht contact nodig om mn paardje nagevelijk en met de juiste stelling te laten lopen. Net als met bit eigenlijk. Met buitenrijden vraag ik niets van mn paardje en heb ik dus geen contact nodig.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:20

die laatste gedachte bij jou is in mijn ogen een heel gevaarlijk punt. Als er ooit een ongeval gebeurt of gewoon het paardje schiet er eens tussenuit of schrikt zich ineens een hoedje, of , of , ......
Ook bij het buitenrijden is controle een noodzaak, en het leiderschap van de ruiter, maar die moet dan ook constant leiding geven.
Ook bij ontspannende buitenritten is dit even belangrijk als in de piste, vind ik toch, maar dit heeft niets te maken met constante spanning/contact op de teugels.

Estherbrink1 schreef:
Ik heb (nog) wel licht contact nodig om mn paardje nagevelijk en met de juiste stelling te laten lopen. Net als met bit eigenlijk. Met buitenrijden vraag ik niets van mn paardje en heb ik dus geen contact nodig.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 22:49

Waarom denk je dat ze geen controle heeft op een touwhalster? Ik kan mijn bijrijdpaard veel en veel makkelijker terugrijden op een touwhalster, zeker in geval van nood (de ORS heb ik erop geinstalleerd, dat gaat amper met bit).

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:08

Ik ken mn paardje heel goed en weet precies wat hij spannend vind. En voel dat ook heel goed aan bij hem. Leiding en controle heb ik zeker. Dat zit m niet in het contact met neus of bit. Natuurlijk schrikt hij nog wel eens maar dan heb ik nog mn teugels om hem terug te nemen.

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 09:20

Ja maar HOE kun je rijden met touwhalster??

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:30

Ik heb ze wel maar ik rijd nooit met touwhalster. Het is er niet voor gemaakt en ik gebruik veel liever een normaal hoofdstel, met bit en bitloos.