problemen met een pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tremjo

problemen met een pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 10:59

Hoi! Ik rijd op een manege en daar hebben ze een nieuwe pony, Hero. Hij is net 5 en rijd mee in de lessen. Ik ben helemaal gek op hem!
Nu is het probleem: Hij is soms een beetje vervelend. Vorige week heeft hij iemand geplet tegen de muur in de stal en hij bijt met opzadelen. Met rijden is het een schat.
Hij schrikt snel, maar werkt altijd hard voor je. Een echte Hero dus! :o
Maar in de galop gaat hij na 4 rondjes zijn hoofd naar beneden doen en briesen; hij is gauw moe.
Ik weet dat de manege hier ook wat aan gaat doen en het niet mijn verantwoording is, maar ik wil graag iets voor hem doen. Er rijden niet veel kinderen meer op hem.
Jullie snappen hopelijk dat ik geen reacties wil van: 'Verkoop hem' ofzo, want ik houd heel veel van hem!
Hebben jullie tips voor in de stal of tijdens het rijden?

http://www.glitterfoto.nl/temp/6125af450002d39a984cf8db7d686967.png?s=290253

flippiepip

Re: problemen met een pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:03

Ga eens parelli doen, hierbij leer jij de leiderschap te nemen en ben jij de baas! Dan voelt hij zich minder ''baziger'' in de stal en zal hij dat waarschijnlijk ook niet meer doen :)

tremjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 11:05

flippiepip schreef:
Ga eens parelli doen, hierbij leer jij de leiderschap te nemen en ben jij de baas! Dan voelt hij zich minder ''baziger'' in de stal en zal hij dat waarschijnlijk ook niet meer doen :)

Leuk, wel een goed idee! Ik ga het eens proberen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:10

Het is een manegepaard, waardoor veel niet mogelijk is. Dikke kans dat je niet "even voor het proberen" mag gaan grondwerken zonder dat daar ervaring in is. Het niet goed doen kan ervoor zorgen dat het paard nog vele malen meer gaat reageren, en dat wil je niet.

Ik denk dat je het beste kunt vragen of iemand je kan helpen die wat ouder is. Dan kun je zien hoe ze op het gedrag reageren, en dat kun je na doen.

tremjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 11:18

Angela schreef:
Het is een manegepaard, waardoor veel niet mogelijk is. Dikke kans dat je niet "even voor het proberen" mag gaan grondwerken zonder dat daar ervaring in is. Het niet goed doen kan ervoor zorgen dat het paard nog vele malen meer gaat reageren, en dat wil je niet.

Ik denk dat je het beste kunt vragen of iemand je kan helpen die wat ouder is. Dan kun je zien hoe ze op het gedrag reageren, en dat kun je na doen.

Klopt, en dat doe ik ook. Ik heb ervaring met vrijheidsdresuur e.d en ik heb iemand op stal die goed met Hero om kan gaan, een volwassene. Ik mag grondwerk met hem doen, maar dan moet zij er bij zijn.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:51

Dat is het lastig met manege paarden.. Door verveling of slechte ervaringen kunnen ze al snel 'vervelend' worden. Dikke kans dat zijn conditie daardoor ook niet goed is.

Wat angela zegt vind ik een goeie: vraag iemand om je te helpen. Ga hem longeren: op die manier kan hij zijn energie kwijt (verveling) en zijn conditie weer opbouwen. En daag hem uit met vrijheidsdressuur!

Het prettigst voor hem zou ook zijn, als hij meer uren zou kunnen lopen met één vaste ruiter: weer even goede ervaringen op doen. Hij bijt zeer waarschijnlijk omdat hij slechte ervaringen heeft met opzadelen, dus dat moet doorbroken worden door heel veel goede ervaringen.

En.. uren maken om zijn conditie weer op te bouwen en energie kwijt te kunnen!

Omdat het een manegepaard is zal je dit allemaal wel eerst moeten overleggen met de eigenaar, maar als het mag zou dat wel goed voor hem zijn.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:16

Dit is vaak "het lot "van manegepaarden en pony's.
Doordat er te veel verschillende mensen met dito manieren en kennis zo een pony voor de les gaan poetsen en zadelen.
De rijinstructeur heeft daar weinig toezicht op als men de basis handelingen kennen.
Dan wordt je gewoon geacht om met een schone en goed gezadelde pony op tijd in de les te zijn.

En uit ervaring weet ik dat niet iedereen "heilig "is in het contact met zijn paard voor dat uur.
Regelmatig hoorde ik altijd een hoop geroep uit een stal komen, om nog maar te zwijgen van het geruk en gepluk aan het paard tot een paar forse porren in de ribben bij het aansingelen.

In de les heeft en instructeur meer toezicht en controle, maar ook dan zullen ze regelmatig een oogje moeten dichtknijpen denk ik, om "de klant "niet het gevoel te geven dat die na jaren nog steeds niet kan rijden en of gevoel heeft voor het paard.

Lief dat jij wel zo begaan bent met deze pony.
Mogelijk heeft zo een pony ook baat bij een lease overeenkomst op je manege.
Op die manier rijden er selectieve mensen op die pony die dan afhankelijk van de afspraken met hem aan de gang kunnen.
Op die manier heb jezelf meer mogelijkheden om écht wat met de pony op te bouwen en te bereiken en levert deze voor de manege toch geld op, zodat hij "recht "heeft op een stalplekje.